Katano salos naujakuriai – kaip ir nemažai kitų itin populiarių stalo žaidimų, buvo sukurtas Vokietijoje 1995 metais. Žaidimo kūrėjas Klausas Teuberis tuomet dar buvo dantų technikas, o stalo žaidimų kūrimu užsiiminėjo tik laisvalaikiu. Tačiau neįtikėtina „Naujakurių“ sėkmė galiausiai privertė Klausą atsisakyti, rodosi gan finansiškai patrauklios mediko profesijos ir visa galva pasinerti į stalo žaidimų dizainą.

„Neįtikėtina sėkmė“ paversta skaičiais – 11 milijonų parduotų žaidimų, daugybė metų stalo žaidimo apdovanojimų daugėlyje pasaulio valstybių, žaidimas lokalizuotas 25 šalyse. Populiarumo paskatinti išleisti du žaidimo praplėtimai (trečiasis pasirodys šiemet). „Naujakuriai“ buvo pirmas europietiškas žaidimas, susilaukęs tarpžemyninio pripažinimo. Kompiuterinė žaidimo versija šiemet pasirodė ir XBOX Live servise.

Tad kokia gi ta „Katano salos naujakurių“ sėkmės formulė?

Visų pirma tai TIKRAS šeimos žaidimas – t.y. čia nėra žaidėjus eliminuojančios žaidimo mechanikos kaip tarkime Monopolyje. Tad jei sėdote prie stalo keturiese, tai ir pakilsite keturiese, tik vienas iš jūsų bus nugalėtojas, o kiti ne. Sėkmė žaidime nurodo jūsų surinkti taškai. Pirmasis žaidėjas surinkęs šią taškų sumą (11, 13, 15 ar pagal susitatrimą) laimi žaidimą.

Žaidėjai yra kolonizatoriai, atvykę į negyvenamą salą. Išgaudami resursus, statydami gyvenvietes bei miestus, tiesdami kelius jie renka taškus ir siekia galutinės pergales.

Žaidimo lenta

Realiai tai nėra lenta. Žaidimo plotas – o tiksliau neapgyvendintos salos žemėlapis sudėliojamas iš šešiakampių kortelių, atitinkančių tam tikrus žemės tipus. Atitinkamas žemės ploto tipas suteikia atitinkamus resursus. Mišką vaizduojantis šešiakampis suteikia medį, pievą – avis, kalnus – rūdą, laukus – javus, lygumą – plytas. Taip pat yra dykumos kortelė, kuri nesuteikia jokių resursų ir joje gyvena plėšikas, bet apie jį pakalbėsiu vėliau.

Taigi, iš šešiakampių kortelių sudėliojamas žaidimo plotas – pagal scenarijų ar atsitiktine tvarka. Po to ant kiekvienos kortelės (išskyrus dykumos) uždedamas skaičiaus žetonėlis, rodantis galimą dviejų kauliukų metimo akių sumą (intervale nuo 2 iki 12). Prieš pradedant žaidimą plėšikas pasodinamas dykumoje.

Žaidimo komplekte yra dviejų tipų kortelės – resursų ir tobulėjimo. Resursų kortelės atitinka resursus (natūraliai), o tobulėjimo kortelės, žaidimo procese įsigyjamos už resursų korteles, suteikia papildomų pergalės taškų, tam tikrų lengvinačių technologijų, ar apsaugą nuo plėšiko (riterio kortelė).

Žaidimo procesas

Žaidimo pradžioje kiekvienam žaidėjui paeiliui (eilė nustatoma metant kauliuką) leidžiama pasistatyti dvi gyvenvietes ir du kelius. Gyvenvietės statomos ant šešiakampių žemių kortelių kampų, tad tose sankirtose susieina iki trijų skirtingų žemių kortelių. Pradinių gyvenviečių pastatymo vieta Katano saloje yra svarbi, nes tai nulemia resursų gavimą žaidimo procese. Kiekvieno žaidėjo ėjimas prasideda kauliukų metimu. Išridenta akių suma nulemia kurie žemės plotai teikia resursus (pamenate tuos skaičiukus ant žemės kortelių). Kiekvienos gyvenvietės stovinčios šalia resursus teikiančios žemės savininkas gauna kauliukų akių sumos nulemtus resursus.

Už turimus resursus galima statyti naujas gyvenvietes beimiestus, tiesti kelius, pirkti tobulėjimo korteles. Iškritus septyniems, resursų niekas negauna, o jų turintys per daug – dalies net ir netenka. Žaidėjas, išridenęs septynis, turi teisę patraukti plėšiką – t.y. pastatyti jį bet kuriame žemės plotelyje. Kol plėšikas ten stovės, ši žemė neteiks resursų. Jį patraukti galima tik vėl išridenus septynis ar su riterio kortelės pagalba.

Žaidėjai tarpusavyje gali prekiauti.

Taškai žaidime skiriami už gyvenvietes – viena gyvenvietė – vienas taškas. Už turimą miestą skiriami du taškai. Papildomi taškai guanami ištraukiant atitinkamas tobulėjimo korteles, turint ilgiausią kelią, bei didžiausią armiją (didžiausią panaudotų riterio kortelių skaičių).

Konfrontacija

Žaidime žaidėjų konfrontacija minimali. Veiksmai prieš kitus žaidėjus apsiriboja – plėšiko perkėlimu ant žemės plotų, šalia kurių yra oponentų gyvenvietės, atsisakymu prekiauti, bei žaidėjo plėtimosi galimybių apribojimas, atitinkamai statant savo statinius bei tiesiant kelius – paprasčiau tariant – oponento plėtimosi blokavimas.

Kita nepaminėta informacija

Žaidimo trukmė, priklausomai nuo žaidėjų skaičiaus (žaisti gali 3 arba 4 žaidėjai) bei lentos išdėstymo, yra nuo 1 iki 2 valandų.

„Katano salos naujakuriai“ yra tikrai įtraukiantis žaidimas – visų pirma jis jums pasirodys nepanašus į nieką, ką žaidėte anksčiau. Žaidimo praplėtimai, apie kuriuos parašysiu ateityje („Jūrų keliautojai“, „Miestai ir riteriai“), išplečia žaidimo mechaniką ir suteikia daugiau galimybių, tuo pačiu pasunkindami ir patį žaidimo proceso įsisavinimą. Žaidimas rekomenduojamas vaikams nuo 10 metų.

Žaidimas yra lokalizuotas Lietuvoje. Jo platinimu užsiima http://www.protozaidimai.lt/. Žaidimą, kaip ir jo praplėtimus, galite rasti daugumoje žaislų parduotuvių. Žaidimo kaina apie 100 Lt.

ŽP.