ESRB reitingų sistemos nepaisymas prekyboje, sukėlė tevų, bažnyčios ir moterų grupių nepasitenkinimo bangą. Penkių narių koalicija, kurią atstovauja tėvų, bažnyčios ir moterų organizacijos bei Niu Jorko miesto tarybos nariai, išplatino taip vadinamą „10 blogiausių žiaurių žaidimų sąrašą“.
Sąrašas buvo sukurtas tam, kad padėtų ar priverstų žaidimų industriją ir prekybininkus atsižvelgti į žaidimų amžiaus cenzo reitingus, nes kai kurie žaidimai yra „persunkti krauju ir asocialūs.“
Grupė reikalavimai labai aiškūs ir nedviprasmiški: ji reikalauja, kad industrija atidžiau žymėtų žaidimus ir to, kad prekybininkai atskirtų suaugusiems skirtus žaidimus, nuo tų kurie parduodami nepilnamečiams.
„Mes prašome, kad rinkodaros vadybininkai ir žaidimų pardavėjai suprastų, jog reikia naujų leidybos standartų, žaidimams, kuriuose žaidėjai skatinami atlikti prievartos ir brutalumo aktus. Taip pat tiems žaidimams, kuriuose yra žeminami vaikai ir moterys“: sakoma pranešime.
Grupė taip pat prašo leidėjų, jog šie: „Talpintų suaugusiems skirtus žaidimus atokiai nuo kitų; naudotų aiškesnius žymeklius aiškinančius amžiaus reikalavimus, tam, kad apsaugoti nepilnamečius nuo žiaurių žaidimų pirkimo ir vartojimo.“
Į sąrašą patekę žaidimai yra pažymėti „M“ raide, kuri reiškia, jog jis skirtas tik suaugusiems (Mature), o juos draudžiama pardavinėti paaugliams, kuriems mažiau nei 17 metų. Tarp tokių žaidimų, kaip Postal 2 ir Manhunt, kurie pasirodė dar 2003-iaisiais, tačiau ten pateko ir Gunslinger Girls Vol. 3, bei Hitman: Blood Money, kuris pasirodys tik 2005-ųjų pavasarį. Pirmasis žaidimas JAV (visi grupės nariai yra iš JAV ir kitų pasaulio dalių jų interesai nesiekia) nepardavinėjamas, o antras dar net neišleistas. Mortal Kombat: Deception pavadinime yra klaida – jis parašytas su „C“ vietoj „K“. Kita vertus rekomenduojamų „nežiaurių“ žaidimų sąraše yra ir Prince of Persia, kurio paskutinės dalys yra ypač žiaurios, o senasis žaidimas turėjo įtartinai „nežiaurių“ elementų: spastų su spygliais persmeigiančiais herojaus kūną ir panašiai.
Perskaitęs tą kreipimąsi susimasčiau… Kokius žaidimus aš žaidžiu? Kaip aš juos vertinu? Ar aš esu žiaurus žmogus, jeigu man labai patiko DOOM 3 esantis šio sąrašo viršuje?
Sunku atsakyti, tačiau galima pabandyti viską sudėlioti į vietas. Kaip aš renkuosi žaidimą? Daug lemia žanras, tačiau šiuo atveju mano skonio netyrinėsime. Kadangi dauguma „žiaurių“ žaidimų yra pirmo asmens šaudyklės – imkime šį žanrą. Daugiausia lemia tai, ką aš matau, girdžiu, perskaitau apie patį žaidimą.
Visų pirma: idėja. Ar man ji įdomi? Ar sukelia minčių, kurios suintriguotų. Antra: stilius. Žaidimo grafika: aplinka, ginklai ir svarbiausia veikėjai. Ar jie man įtikinami, simpatiški ir patrauklus vizualiai. Jeigu ne – žaidimas praranda labai daug.
Kokios lyties jis bus mano veikėjas? Negaliu pakęsti perdėtai brukamo seksualumo ir polinkių viešinimo. Paprastas pavyzdys: Blood Rayne 2. Odiniai drabužiai gal ir nėra kliūtis vampyrei, tačiau man nepatinka tai, kad viskas yra skirta mano-kitų žaidėjų instinktams erzinti. Žaidime aš noriu visai ko kito. Tikrai ne sekso. Ir tikrai ne moters, kuri atrodo, lyg būtų išsiruošusi pas klientą. Jūs suprantat apie ką aš kalbu. Jeigu pagrindinė veikėja moteris – jį negali būti išniekinta. Ji turi būti įtikima, ji turi turėti savo charakterį. Ji turi būti tokia (arba beveik tokia), kokias mes matome šalia savęs. Geriausias pavyzdys: Lara Croft. Taip – ji seksuali, jo formos nedviprasmiškos, galbūt jai truputį šalta lakstyti su šortais, tačiau viskas yra ant ribos, kur baigiasi tai, ką mes vadiname „normalu“ ir tai, ką mes vadiname „vyriškas šovinizmas“. Be to ji laisva, savim pasitikinti, tvirta moteris. Ji – asmenybė.
Vėliau scenarijus ir svarbiausias klausimas ką aš-mano veikėjas veiks žaidime? Čia jau kiekvieno fantazijos reikalas. Vienas iš labiausiai patikusių žaidimų, būtent šiuo atžvilgiu yra XIII.
Neskubėkite uždaryti langą su šiuo tekstu: niekada nemėgau Grand Theft Auto serijos ir Rockstar produkcijos apskritai. Manhunt – pasišlykštėjimą keliantis žaidimas. Prievarta privartos vardan – ne man. Viskas, kas yra beprasmiška, man nepatinka. Kiekvienas veiksmas turi būti įprasmintas. Kad ir smulkiausiu dalyku. Nesvarbu ar tu žaidi „blogo“ ar „gero“ veikėjo kailyje.
Perkeldamas į popierių savo mintis supratau, kada aš jaučiuosi gerai ir kada ne. Tai galima išdėstyti taip: aš noriu, kad veikėjas būtų toks, kokį save matau instinktų, fantazijos pasaulyje ir tai nereiškia, kad aš trokštu būti nusikaltėlis ar Formulės 1 vairuotojas. Tai fantazijų pasaulis, kuris skirtas tam, kad trumpam ištrūkti iš realybės ir atsipalaiduoti.
Skaitydamas Grand Theft Auto: San Andreas aprašus, „pagavau“ save, tarp beveik 200 aktorių pavardžių, ieškančio tų man žinomų. Radau kelis tarp kurių yra ir Ice-T, Samuelis L. Džaksonas bei Kristoferis Plumeris. Pradėjau galvoti: kodėl man tai kažką reiškia?
Visų pirma tai žaidimas ir nieko bendro neturi su kinu (kolkas – galit mano žodžius pasidėti į banką) ar kažkokiais aktoriais. Tegu ir garsiais.
Kodėl malonu rasti jų pavardes tame sąraše?
Pasaulį mes skirstome į žmones ir… visa kita. Tiesiog taip. Gyvename tik dėl žmonių ir visada su jais. Ieškome jų pripažinimo, draugaujame, mylime, pykstamės, užjaučiame, nekenčiame ir džiaugamės kartu su jais. Visa tai būtų tuščia, jeigu šalia nebūtų žmonių. Įsivaizduoju, jog likau žemėje vienas… ar man reikėtų prabangaus automobilio, o gal stilingo laikrodžio? Jau nekalbu apie tai, kad toks dalykas, kaip naujas mobilus telefonas skamba absurdiškai ir juokingai.
Taigi, svarbu – žmonės. Svarbiausia yra tai, koks bus mano veikėjas, nes jis – mano projekcija žaidime.
Visų pirma fiziniai duomenys, išvaizda – tai ką, mes pamatome. Jis turi būti realus arba kitaip – įtikimas. Jis negali būti išskirtinai mandagus ar besaikis keikūnas, nebent to reikalauja situacija. Jis negali būti narkomanas ar žudikas maniakas – tai destrukcija, kurios man visai nereikia. Jeigu jis geria daug alkoholio, tai tik tam, kad pabrėžti jo romantizmą, kančią, nusivylimus. Vėlgi tai nereiškia, kad man alkoholis yra patrauklus – nepamirškite, kad tai tik projekcija. Jeigu jis rūko, tai daro tai su aistra ir tam, kad jam to reikia. Jeigu žaidime daugiau romantikos – moteris jis turi gerbti ir su jomis elgtis taip, kaip turi elgtis normalus vyras. Jeigu jis nešioja ginklą, tai tokį, kuris yra efektyvus, o ne efektingas. Jeigu jis ką nors nužudo, tai todėl, kad tokia situacija, todėl, kad to reikia veiksmui, todėl, kad jis policininkas ar konkuruojančios gaujos atstovas.
Jis negali būti blogu žmogumi, jis Briusas Vilis iš Last Man Standing, jis Max Payne herojus.
Herojus – normalus žmogus, kurio kiekviena savybė yra paryškinta, tačiau ne kraštutinė.
Nėra svarbu ar jis yra vienoje įstatymo pusėje ar kitoje. Svarbu tai, ar mes žaidime galime pateisinti herojaus veiksmus. Ar mes galėtume pateisinti tokius savo veiksmus realybėje?
Turėdamas pasirinkimą iš dviejų lygiaverčių, aš visada pasirinksiu žaisti už tą, kuris yra „gerasis“.
Tai nereiškia, kad aš nenoriu žaisti už „blogąjį“, tačiau turėdamas pasirinkimą visada krypstu prie „gerojo“. Vilas Raitas (The Sims kūrėjas) yra pasakęs: „Pasirinkdamas „blogą“ ar „gerą“ veikėją tu nusprendi iš karto. Akimirką. Nesvarstydamas. Kai tau pabosta būti geru renkiesi būti blogu.“ Ir šis pasakymas tinka. Iki tam tikros ribos.
Mano „normalaus paryškinto“ žmogaus vaizdinį žaidimuose patvirtina ir Selia Piers iš Kalifornijos Universiteto, „Žaidimų kultūros ir technologijų“ laboratorijos: „Žaidimai su mūsų vidumi susiję daugiau nei mums atrodo. Visa tai vadinama žodžiu „moralė“ ir nėra mygtuko, kuriuo mes ją galėtume išjungti. Skirtumas tas, kad žaidimuose mums dažniausiai nereikia rinktis, kaip pasielgti. Realybė kur kas sudėtingesnė ir priverčia pastoviai svarstyti savo poelgius bei jų teisingumą.“
Taigi mes pabėgame. Nuo atsakomybės ir sprendimų. Nuo to, kokie esame. Ilsimės. Pramogaujame. „Blogas“ žaidimo veikėjas negali mūsų priversti elgtis blogai ir realybėje.
Visgi aš esu jau visiškai susiformavusi asmenybė, todėl galiu taip pasakyti drąsiai: gulinčio policininko spardymas San Andrease, manęs neprivers elgtis taip ir Vilniuje.
Kokie esate jūs? Kaip jūs vertinate savo žaidimus ir tai, ką juose žaidžiate? Padiskutuokim šia tema.
Resursas: Originalus pranešimo tekstas. Anglų kalba.
38 Komentarai
Fo[R]eVeR
Juokinga!!!:-]:-]
Blacknemo
Na, na tekstas tai geras, bet ta pranesima internete radau pirmas :P, bet aisku iki tokio analitinio teksto man dar toli.
Max
Blacknemo – paspausk ant linku – tavo tekstas mane ir ikvepe parasyti sita komentara 😉
Mixer
Visu pirma tai manau, kad nieko neiseis tai grupei. jeigu jiems ir pavyktu pasiekti savo, jiems vistiek niekaip neiseitu uzdrausti nepilnameciams zaisti zaidimus pazimetus M. Pavyzdziui jei man neparduotu zaidimo pazimeto M, paprasyciau draugo kuriam 18 ir jis nupirktu man ta zaidima ir viskas. O jei noreciau piratinio, tai is vis jokiu problemu nebutu. Tas pac butu kaip su cigaretemis. Nepilnameciam rukyt uzdrausta, bet vistiek kas antras ruko.
Su tavim Max vienoje vietoje dristu nesutikti. Vargu ar galetum pateisinti beprasmi zudima zaidime Postal. Ten tau tereikia nueti i parduotuve nupirkti pieno, o tai misijai ivikditi gauni vincesteri. Zaidimas yra tuscias ir beprasmis.
Taves neprivers gulinčio policininko spardymas San Andrease elgtis taip realiame gyvenime, manes taip pat persirengimas teroristu ir ikaitu grobimas Counter Strike, neprivers taip elgtis realiame gyvenime, taciau atsiranda tokiu zmoniu, kuriuos privercia.
plikis
:)))labai geras tekstas man patiko ir apie save susidariau ispudi,kad esu zmogus kuriam patrauklus yra ginklai merginos,tackos ir kasio kamuolys:)ir pagal tai as renkuosi zaidima,dabar isivaizduokit,kaip atrodytu mano svajonio zaidimas:)
Blacknemo
Ups sorry max, nepamaciau, kazkaip galvojau cia linkas i ta sarasa, na o jis yra gale is tikruju. Dar karta atsiprasau, ir labai malonu, kad mano tekstas kazka ikvepia 😉
Max
Man atrodo, kad as taip ir parasiau, jog tai beprasmiska.
Mixer
Ai jo, praziopsojau. Beje Max-tikras rasytojas.
TXQ
Man atrodo kad jiems to zymejimo reik kad sugebetu iziuret ka perka savo atzalom nes nuperka o paskui patys kalti lieka kad atzalos uzuot esusios mokshon zaidzia doom3 😀 o seip pasakysiu tik tiek: zaidimai vaiku nesugadina labiau negu jie yra sugede is prigimties.
plikis
TXQ sutinku su tavim visu 100%,as manau zaidimas zmogaus negali pakeist,o pakeist ji gali tik aplinka ir t.t.:Dkaip sakoma is gyvenimo visiem reik kazko kito:)vienas eis mokson,o kitas pazaides cs eis ja uzgrobti:D
Undeadas
ooo… filosofija…
kiekvienas zmogus renkasi zaidima pagal savo skoni, charakteri.
bet kartu kiekvienas zaidime mato kazka savo ir vertina savaip, todel istiesu negalima pagal zaidima vertinti kito zmogaus, galima vertinti tik pati save. Tuomet viskas gauansi tvarkingai, paaiskeja, akd Postalo zaidejas nera kazkoks zudikas maniakas, o tik pavarges zmogus, noritnis atsilplesti nuo pilkos kasdienybes ir pilku zaidimu siuzetu, kur visi vaizduojami gerieciais…
Mixer – mano zinios pasenusios [berods 2-3 metu senumo] – bet karta vienai is tokiu grupio kazkurioj USA vlastijoje buvo pavyke prastumti pro teisma zaidimu draudima/sugrieztinima kazkoki, kuomet teismas pareiske „siuo atveju konstitucija uztikrina socialine gerove, ir tia svarbiau uz kurejhu teises“, veliau kitas – ausktesnis teismas (berods federalinis) – prieme kitokia rezoliucija – iskeldamas kurejo teises, kurias irgi uztikrina konstitucija… taip kad niekad negali zinot…
Del minties, kad zaidimas negali paveikt zmogaus – visiskai nesutinku. Zaidimai tampa aplinka visiems, kurie zaidzia juos ilgai – o aplinka butent ir kuria pati zmogu. Aisku aplinka savaime susideda is daug aspektu, bet… ir neturiu omeny to, kad visi 10 val. lose FPS turetu tapt zudikais maniakais – ne nereiktu kazko ispusti, bet ir neigti,kad aplinka formuoja zmogu, o zmones aplinka…
TXQ
as nesakau kad jie neveikia vaiku bet isiklausyk: zaidimai vaiku nesugadina labiau negu jie yra sugede is prigimties.
pazaidus zaidimus nesveikos fantazijos salygojancios zaidimo perkelimo i realybe nora atsiranda tik nesveikoj galvoj.
Max
TXQ: zmones negimsta nei blogi nei geri. Tokiais juos padaro supantis pasaulis: visuomene, tevai, draugai, media ir pan. Musu veiksmai – ITAKOJA kitus zmones. Taigi…
DNA_bug
kas man labiausiai sarashe patiko tai kad labiausiai visu chia peiktas Manhunt tik 7 vietoje 🙂 o Grand Theft Auto: “San Andreas 2 🙂 sakiau kad ne mano vieno nuomone tokia 😀
TXQ
atleisk bet bet visvien nesutinku: juk mes esame savo tevu vaikai ir kai kas jau yra igimta ir toli grazu ne viska ka mes darom itakoja kiti zmones kurie prisideda prie tavo arba mano 🙂 asmenybes vystymosi beja jai jau apie uzejau sheket tai ir tas poveikis yra gana realiatyvus juk ne visus tie patys veiksniai veikia vienodai.
o kalbedamas apie sugedima turejau zmogaus igimtas charakterio savybes ir toliau manau kad protingas ir aplinka suprantantis zmogus nera zaidimu itakos vergas. tokiais tampa tik spychiskai silpni arba nesveiki zmones.
Max
Nesiruosiu gincytis 🙂 Nors reiketu prideti, kad instinktai ir charakteris – du skirtingi dalykai. Bendrai paskaityk cia:
Max
Charakterio savybes genetiskai nera perduodamos. Tai mokslinis faktas. Kaip ir tai, kad alkoholiko vaikas nepaveldi igimto potraukio alkoholizmui. Atskirtas nuo seimos jis galbut niekada net nepaimtu taureles i burna.
TXQ
alkoholizmas yra liga o me charakterio savybe. beto ne nebutinai turiu omeny is tevu perimtas savybes juk zmogus kaip ir kiekvienas gyvumas turi instinktus ir ygimta elgiasy kuris priklausomai nuo ji supancios aplinkos (makro/mikroklimatos bendros atmosferos) yra kitoks ir net jeigu toks nebutu visvien negaletu visishkai taip pat reaguot i ivairius veiksnius (shiam pasauly visko buna)ir del tokios reakciju ivairoves susidaro ivairus charakteriu tipai apie kuriuos ir kalbu.
TXQ
jap gincas testusi pernelyg ilgai bet visvien idomu.
tema uzbaigiam bet seip ar taip instinktai yra viena is lemiamu charakterio formavimosi (vienokio ar kitokio) priezasciu.
kol kas tashkas bet esant tokiems laikams neabejoju kad si tema neuztruks atgyti 🙂
liuksasas
tegul pirma pazaidzia tuos zaidimus.Ir paziuri uz ka mes kovojam:ar uz ju gerove ir pasaulio taika,ar visu zmoniu zudimu.
o apie gta serijas mes ten nieko blogo nenorim te padaryt,jeigu pvz. perskaitytum uz ka kovoja tonnys pe vice city tai verstu juos susimastyti.
postalas nieko nesakau gal rekarciai ir atrodo sadistiskai,bet as pats ji perzaidiau ir manjis pasirode siek tie jumoristiskas.Greitai jie uzsipuls super mario sakis per daug gyvunu zudom:) Kai pasiziuri ka rodo per tv tenka susimastyti.Beje kuo cia detas musu hitmanas tegul puola painkiller nors jis taip pat labai puikus zaidimas.Greitai uzsipuls nba live serija sakys kad bandysim tai pakartoti relybeje ir susizeisim.
zinoma as neturiu nieko pries juos.JUK JIE NORI MUMS GERO:V
Liuksasas