Apžvalga iš žurnalo PC Gamer 2010/02. Teksto autorius: Rokas

Keista — JAV ralis nėra populiarus sportas. Ilgą laiką gyvavusi žaidimų serija Colin McRae Rally daugiausia buvo perkama Europoje ir tai kėlė nerimą kūrėjams Codemasters. Susiveržę diržus, jie sukūrė pirmąją DIRT dalį, ją praturtino riaumojančiais bagiais ir sunkiasvoriais vilkikais. Viskas būtų lyg ir gerai, tačiau kažko trūko. Naujas žaidimo variklis padėjo surasti aukso viduriuką tarp automobilio valdomumo ir smagumo juo skrieti posūkiais taškant žvyrą ant kelkraščiuose sutūpusių poligoninių žmogelių. Dėl naujo kėbulo pažeidimų modelio avarijos atrodė itin įspūdingai, garsenybė iš JAV Travisas Pastrana komentavo visą karjeros eigą, o fone skambėjo populiarių muzikos grupių melodijos. Atrodytų, buvo visi bestselerio formulės ingredientai, bet žaidimui kažko trūko…

Laiko smėliai

Lygiai taip pat netikėtai, kaip kadaise pirmojo asmens šaudykles užklupusi laiko sulėtinimo galimybė, lenktynių žaidimų pasaulyje atsirado galimybė atsukti laiką atgal. Codemasters tapo pirmieji pritaikiusieji šią funkciją DIRT 2 pusbroliui, žiedinių lenktynių žaidimui GRID: padarius avariją arba kad ir mažiausią klaidelę, galima grįžti kelias sekundes iki saugaus momento ir pabandyti įveikti lenktynių ruožo atkarpą dar kartą — iki šiol tekdavo startuoti lenktynėse iš naujo. Laiko atsukimas suteikė galimybę dar labiau sukryžminti arkadinį lenktyniavimo stilių su tikrovišku vairavimu ir jo pasekmėmis. Pirmojoje DIRT dalyje, norėdamas „nuskusti“ papildomą sekundę nuo ruožo įveikimo laiko, turėjai rizikuoti, nors rezultatas galėjo būti nekoks: išdaužyti langai, pamestas variklio dangtis, besikeikiantis šturmanas ir paskutinioji vieta. Šiandien gali drąsiai posūkiais lėkti skersas, nebijodamas meistriškai šalikelėse išdėliotų akmenų, tvorelių ar stulpų, ir taip lavinti savo nutrūktgalviško vairavimo įgūdžius. Tiesa, langai vis dar duš, variklio dangtis skraidys, o šturmanas aimanuos — tiesiog turėsi dar vieną progą nelikti paskutinis.

Automobilio „elgesys“ kelyje gan logiškas, dėl to jį perkąsti nėra labai sunku net ir pradedančiajam lenktynininkui. Smagu tai, kad yra galimybė tobulėti ir rimtesni ralio gerbėjai tikrai turės ką veikti žaisdami sudėtingiausiu lygiu. Puikiai jauti skirtumą, kai vairuoji mažytį lengvą hečbeką, kuris tiesiog prilimpa prie kelio, ir kai turi grumtis su kėbulo svoriu sėdėdamas prie sunkaus Hummer H3 vairo. Skirtingos kelio dangos priverčia išmokti trasą ir atsiminti, kokia trajektorija reikia įčiuožti į posūkį ar kad būtina stengtis jį įveikti kuo mažiau slystant. Nors rekomenduočiau DIRT 2 žaisti su vairu, be problemų galima susitvarkyti valdant jį pulteliu, tik svarbu, kad būtų analoginės svirtys greitinti ir stabdyti bei vairuoti. Klaviatūra pasiekti gerų rezultatų bus išties sudėtinga, ypač bandant sutramdyti galingus galinių ratų varomus bagius.

TV transliacija

Techniškai DIRT 2 beveik nepriekaištingas. Grafika nuostabi: vietovės detalios ir įdomios, automobilių modeliai kaip iš nuotraukos, garsinis fonas — tikrų profesionalų darbas. Garso takelis energingas, bet neįkyrus, nes pasigirsta tik meniu aplinkoje, lenktynių metu girdimas tik variklio riaumojimas ir šmaikštūs garsenybių pasisakymai. Vizualus kėbulo pažeidimo modelis geriausias visoje serijoje — ne kartą pagavau save, per avarijos pakartojimą stebintį, kaip linksta bolido skardos, dūžta langai ar skraido buferiai. Galima sunaikinti ir aplinkos objektus, tokius kaip apsauginės tvorelės ar akmeninės sienos. Vaizdas iš koto verčiantis.

Gaila, kad ne visi pakelėje išdėlioti daiktai gali būti paveikti. Tarkime, įsirėžus į pastatytą motorolerį, jis nė nekrusteli iš vietos, o Tavo vairuojamas Subaru susispaudžia lyg armonika ir lieka be ratų. Galima pasirinkti, ar pažeidimai turės įtakos automobilio skiriamosioms ypatybėms. Pavyzdžiui, užkabinus akmenį gali iškrypti ratas, o tai trukdys tvarkingai nusileisti po šuolio. Variklio pažeidimas lems lėtesnį įsibėgėjimą ir maksimalų greitį. Nieko įspūdingo, bet dalyvauti aršioje kovoje su sudaužytu bolidu yra sunkiau. Tai verčia stengtis važiuoti kuo švariau.

Ne viename lenktynių žaidime bandyta pagyvinti atmosferą su foniniu komentatoriumi, kuris rėkauja sulig kiekvienu Tavo veiksmu. Ne išimtis ir DIRT serija. Kaip minėjau, pirmojoje dalyje šį vaidmenį atliko Travisas Pastrana. Bandymas nepavyko, kaip ir visiems kitiems iki šiol, nes po valandos žaidimo nuo nuobodžių, pasikartojančių frazių pradeda kraujuoti ausys ir tenka keliauti į nustatymų meniu ieškoti, kaip tai išjungti. DIRT 2 vėl mane nustebino — atrodo, kad čia susirinko visi geriausi Tavo draugai, o jų komentarai, nors ir banalūs, visai neįkyrūs ir gan įvairūs. Po kiek laiko pradedi atpažinti, kas kalba, ir jausti kiekvieno priešininko charakterį. Netgi galima susirasti tą, kuris labiausiai niurzga, ir jį erzinti!

Lenktynės Tau

Pagrindiniame meniu Tavo veikėjas viską mato pirmuoju asmeniu ir gali laisvai dairytis po savo namuką ant ratų bei jo kiemą, kur ir yra išdėstytos visos reikalingos parinktys. DIRT 2 gausu įvairių disciplinų, su kuriomis galima susidurti. Žodį „galima“ pasirinkau ne be reikalo, mat, kad sėkmingai darytum karjerą, nebūtina laimėti visų lenktynių, tereikia rinkti taškus ir kelti vairuotojo lygį. Šis sprendimas yra toks pat vertingas, kaip ir laiko atsukimas, nes lenktynių režimai išties skiriasi ne tik vairavimo pobūdžiu, bet ir sudėtingumo lygiu. Skrieti galingu galinių ratų varomu bagiu tarp kitų bepročių, kurie stengiasi bet kokia kaina išsiveržti į priekį, — ne kiekvienam. O gal Tau bus mirtinai nuobodu važiuoti ruožus ir trankyti geltonas putplasčio sieneles? Tiesiog ignoruok nemėgstamą discipliną ir lenktyniauk tik taip, kaip nori.

Tarp kitų režimų yra krosas, kur visi lenktynininkai kaunasi uždaroje trasoje. Trailblazer yra savotiškas sprinto atitikmuo, kur reikia kuo greičiau nusigauti iš vieno taško į kitą. Čia automobiliai itin galingi ir turi aptakus, dydžio sulig suoliukais. Išlikimo režime po kurio laiko prasideda atgalinis laiko skaičiavimas ir kas 30 sekundžių tuo metu paskutinėje vietoje esantis lenktynininkas yra eliminuojamas.

Savo namuke ant ratų rasi didelį žemėlapį, kuriame ir bus sužymėtos visos lenktynės skirtingose pasaulio šalyse. Kiekviena šalis turi išskirtinius bruožus ir disciplinas. Atidžiau pasižvalgęs pastebėsi, kad ant sienos kabo trys X–Games plakatai, šie šou ir yra pagrindinis žaidimo tikslas. Vėliau lauks specialūs iššūkiai, priklausantys nuo bolido tipo. Šios lenktynės vienos iš sunkesnių, bet atlygis vertas vargo — už kiekvieną aukso medalį gausi po išskirtinį atitinkamo tipo automobilį.

Tikriausiai girdėjai apie tragišką pasaulio ralio čempiono Colino McRae žūtį per malūnsparnio katastrofą. Šis liūdnas faktas atsispindi ir žaidime. Garsiojo lenktynininko garbei skirta speciali užduotis, kurią norint įveikti prireiks nemažai treniruočių. Malonu matyti, jog kūrėjai, tiek daug metų dirbę petys į petį su ralio legenda, nekiša McRae vardo kur papuola ir nesiruošia pelnytis tik iš to.

Sporto dvasia

Jei pasibaigus visiems vieno žaidėjo saldumynams (o jų yra daug) norėsi dar, DIRT 2 yra nuostabus daugelio žaidėjų režimas. Čia galėsi susirungti su gyvais oponentais internete. Geriausia yra tai, kad tikrai rasi labiausiai patinkantį lenktyniavimo būdą. Kaip ir žaisdamas vieno žaidėjo režimu, gali pasirinkti, ar keisdamasis su konkurentais dažais kovosi už vietą po saule kroso rungtyje, ar bandysi įrodyti, kad Tavo važiavimo trajektorija nepriekaištinga režime Trailblazer. Galimos ir visos kitos varžybos. Jei sugalvosi į trasą, pritaikytą mažam žaidėjų kiekiui, suleisti visus galimus aštuonis, žaidimas mandagiai paklaus, ar neišsikraustei iš proto, nes tai greičiausiai baigsis masine katastrofa. Tai mane privertė juoktis balsu. Aišku, kad noriu masinės katastrofos!

Pagal visas taisykles šis žaidimas turėtų būti kičinis ir agresyviai bandantis įrodyti, jog yra kiečiausias pasaulyje. Tuntas superžvaigždžių su perdėtai entuziastingais komentarais, pakvaišę žaisliukai, kuriais galima papuošti ir taip labai gražiai atrodantį automobilio vidų, iš visų pusių šaudantys fejerverkai ir kiti nutrūktgalviški dalykai rėkte rėkia, kad taip ir yra. Bet šį kartą viskas atlikta teisingai ir tokios priemonės verčia Tave jaustis kiečiausią iš kiečiausiųjų. Net nepastebėsi, kaip šokdamas tramplinu, aplink šaudant fejerverkams, imsi visa gerkle rėkti „Jėėėėėėėėėėėėė!“. Senokai teko patirti adrenalino antplūdį žaidžiant — čia jo netrūksta. Gėda prisipažinti, tačiau iš šio žaidimo nieko nesitikėjau. Buvau įsitikinęs, jog tai bus dar vienas komercinis, niekam tikęs mėšlo gabalas, apibarstytas blizgučiais. Codemasters privertė mane suprasti, jog vilties dar yra, lenktynių žaidimai gali būti linksmi ir mesti Tau iššūkį, kad parodytum savo vairavimo sugebėjimus. Ačiū jiems.