Ubi Soft 2003 metais mums pateikė ne vieną aukšto lygio žaidimą, kuris drąsiai galėjo būti tituluotas į geriausiųjų vietas. Praeitais metais kompanija užaugino išties nemažą derlių: pasirodė daug itin originalių ir aukštą meninę vertę turinčių žaidimų, ir nors kompanijai jie dar nespėjo atnešti didžiulės komercinės sėkmės, tokie žaidimai kaip Beyond Good and Evil verčia neabejoti šviesia šios kompanijos ateitimi. Taigi apie nuotykius „anapus gėrio ir blogio“.

Dar prieš gaudamas žaidimą mažai ką apie jį žinojau. Teko girdėti tik tiek, kad žaidime teks valdyti panelę, vardu Džeid, su kuria klajosiu po įvairias aplinkas bei jas tyrinėsiu. Na, galiu drąsiai teigti, kad žaidimas mane prikaustė vien dėl savo originalaus pavadinimo, o iš viso kito, ką žinojau, didelio įspūdžio nesusidariau. Žinoma, žodžių junginys Ubi Soft man neleido užsimiršti ir vertė ne kartą prisiminti bei pagalvoti apie žaidimą. Pavadinimas pernelyg platus ir paslaptingas, kad galėtum iš jo ką nors spręsti apie žaidimą. Taigi nutariau nebekvaršinti sau galvos ir palaukti, kol turėsiu jį rankose.

Pasileidęs žaidimą, pirmo didelio įspūdžio nesusidariau. Nesulaukiau jokių iš koto verčiančių intro filmukų, o patekęs į meniu sau tariau: „Europietiškas japoniško RPG variantas“. Na, bet pasirodė, kad aš klydau.

Beyond Good and Evil (BGE) net nėra RPG, tai Adventure žanro atstovas. Vėliau pasirodė, jog aš išties stipriai suklydau, mat žaidimui nereikia jokių pašalinių meniškai sukurtų filmukų ar kitų niekučių, jis pats iš savęs yra meniškas bei patrauklus akiai. Vien pradėjus žaisti girdisi natūrali, ne kompiuteriniais prietaisais ar programomis išgaunama melodija. Taigi toks tas pirmasis įspūdis. Iš pradžių Bad, o vėliau Good, kaip ir pats žaidimo pavadinimas.

BGE žaidime visas veiksmas vyksta planetoje, pavadinimu Hillys. Tiesa, „planeta“ aš šios vietovės nepavadinčiau. Tai greičiau miestas ar didelė sala su mažomis salelėmis aplink, kadangi visą teritoriją supa vanduo. „Planeta“ Hillys smarkiai kenčia nuo ateivių, vadinamų DomZ, puldinėjimų bei nuolat su jais kariauja. Elitinis būrys Alpha Sections savo ruožtu nuolat gelbėja civilius nuo neplanuotų ateivių puolimo bangų. Tačiau dėl jų pagalbos beveik kiekvienas sutiktas civilis stipriai abejoja, kadangi Alpha Sections sargybiniai atrodo ganėtinai įtartini. Jie nuolat, kaip žinodami, praėjus vos keletui minučių atvyksta į pavojaus zoną, be didesnių rūpesčių susitvarko su DomZ ateiviais ir neištarę nei žodžio dingsta. Dar keisčiau tai, kad šie „sargybiniai“ visada apsitaisę geležinėmis apsaugomis bei šalmais, per kuriuos nesimato nei vieno kūno plaukelio. Žodžiu, šio Alpha Sections „gelbėjimo būrio“ paslaptingumas kelia didelį susirūpinimą civiliams bei valdžiai.

Slapta organizacija IRIS Network įtaria, kad Alpha Sections atstovauja abiem barikadų pusėms ir galbūt netgi patys yra DomZ atstovai. Na, bet tam, kad būtų galima imtis veiksmų, reikia įrodymų.

Šiame paveiksle žaidėjui tenka eilinės planetos gyventojos, jaunos panelės, vardu Džeid, vaidmuo. Kartu su neaiškios kilmės vaikais bei geriausiu savo draugu Pey‘J jūs gyvenate nedidelėje kalvoje, kuri priklauso jums ir tik jums. Jūsų patogumui didžiulis dviaukštis namas bei dirbtuvės, kuriose darbuojasi „auksarankis“ Pey‘J. Su Pey‘J jus supažindinti derėtų plačiau, kadangi tai vienas iš spalvingesnių žaidimo veikėjų. Šis herojus — tai ne pirmos jaunystės sužmogintas paršiukas, baisiai panašus į Paršiuką Čiuką :).

Pey‘J gan spalvingas personažas, nuolat kalbantis, juokaujantis, nenustygstantis vietoje. Jis yra visų galų meistras, konstruoja įvairius prietaisus, pavyzdžiui, batus su raketomis. Džeid yra fotografė ir būtent dėl šio užsiėmimo įsipainioja į įvykių sūkurį. Ji ryžtingai imasi ištyrinėti minėtuosius Alpha Sections, ir nuotraukomis įrodyti jų apsimetinėjimą ir bendradarbiavimą su pačiais DomZ ateiviais. Taigi kartu su Pey‘J jūs imatės DomZ sustabdymo darbų.

Visas BGE veiksmas yra suskirstytas į dvi dalis: valdant transporto priemonę ir vaikščiojant pėsčiomis.

Didžiąją žaidimo dalį teks valdyti vienintelę transporto priemonę — katerį, ir tik pabaigoje atsiras galimybė sėsti už šiek tiek galingesnės bei pranašesnės transporto priemonės, kurios dabar nenoriu atskleisti ;).

Kalbant apie katerį maloni detalė ta, kad jį galime „tiuninguoti“, tiesiog reikia nuvykti į Mamago dirbtuvę, kurioje dirba jamaikiečiai raganosiai, seni Džeid pažįstami. Naujas detales galime įsigyti tik už perlus, kurie yra itin reti Hillys planetoje.

Tobulinti savo katerį yra būtina, norint pereiti į tolimesnius žaidimo etapus. Taip taip, „tiuningavimas“ čia atliekamas ne vien estetiniais sumetimais, įvairios pridėtos detalės suteikia kateriui galimybę šokinėti, greičiau skrieti vandeniu ar netgi padidina jo kovinę galią. Beje, grįžkime prie perlų. Tai pagrindinė valiuta BGE pasaulyje. Juos labai sunku rasti, tačiau be jų — kaip be kailinių Sibire :). Keletą jų gausime vykdydami siužetinę liniją, bet kitus teks surasti tyrinėjant Hillys apylinkes. Tiesa, aklai ieškoti neteks, nes įsigiję Ming–Tzu parduotuvėje perlų detektorių lengviau surasite išslapstytus perlus.

Pasiplaukiojimai užima menkesnę žaidimo dalį. Džeid ir jos pagalbininkams daugiau tenka vaikščioti pėsčiomis, kadangi dauguma siužetinių užduočių vykta uždarose patalpose. Žaidime labai svarbų vaidmenį vaidina Džeid pakeleiviai. Kartais, pavyzdžiui, jums nepavyks susidoroti su mįslėmis ir į pagalbą teks pasitelkti draugus. Kadangi Pey‘J — storokas paršiukas, jis dažnai pagelbėja išnaudodamas savo masę ar fizinę jėgą.

Misijų įvairovė BGE gan plati. Visos jos daugiau ar mažiau turi stealth elementų. Džeid ir kolegoms dažnai tenka prasmukti nepastebėtiems, laipioti įvairiais šlaitais, manevruoti tarp lazerių spindulių ir kitų tykančių pavojų. Kiekvienos užduoties tikslas — nufotografuoti įrodymus, kurie padėtų nuversti ateivių rasę bei Alpha Sections. Žinoma, žaidime neapsieita ir be kovų. Dažniausiai tenka kovoti su įvairiais skraidančiais bei vaikščiojančiais gyviais, Alpha Sections sargybiniais bei milžiniškais bosais, kurių žaidime yra užtektinai. Nepagalvokite neteisingai, su priešais kaunamės be jokių shotgun ar rocket launcher, o pasikliaujame tik lazda :).

Vykdydami užduotis, kuriose būtinas slapstymasis, savo lazdą išsitraukiame gan retai. Dažniausia tenka keliauti iš kambario į kambarį bei slapstantis už įvairių dėžių ir sienų nepastebėtiems prasmukti pro Alpha Sections sargybinius. Žinoma, dažnai to padaryti nepavyksta, ir piktieji sargai mus pamato, bet jaudintis neverta, nes esame greitesni ir galime pasislėpti ten, kur jie mūsų nesuras. Bet kartais ir tai nepadeda, tenka imtis rimtesnių priemonių bei gudrybių. Pagrindinė gudrybė ta, kad ateiviai turi silpną vietą — nugaroje esantį pritaisytą dujų balioną, į kurį gerai užvožus, jie tiesiog pakyla į orą :). Paprasta, ar ne? Deja, tai padaryti nėra labai lengvai, ir naudojamės ne lazda, o šaudome diskus iš specialios pirštinės.

Beyond Good and Evil tenka užsiimti ne vien kovomis su priešais ar kitais planetos gelbėjimo veiksmais. Čia netrūksta ir malonių vietų. Vienas iš smagiausių užsiėmimų žaidime yra planetos gyvybės formų fotografavimas.

Džeid, kaip žurnalistei bei fotografei, tenka užduotis nufotografuoti kuo daugiau skirtingų gyvių. Tai nėra būtina, bet verta išbandyti. Už kiekvieną nufotografuotą gyvybės formą esate apdovanojami pinigais (ne perlais). Pinigus galima išleisti perkant įvairius gydomuosius valgius ar kitus niekučius, o kas aštunta nufotografuota gyvybės formą atneš jums vieną perlą, taigi visai apsimoka padirbėti. Na, o fotografuoti reikia viską, netgi šunį jūsų namuose ar žmogų (homo sapiens). Daugiausia naudos duoda milžiniški bosai, už kuriuos galima gauti dvigubai ar trigubai daugiau nei už kitus padarus. Vienintelė problema ta, kad juos tenka nufotografuoti kovos metu, o tai nėra lengva, mat nuotraukoje turi matytis visas nufotografuotas padaras, nei per toli, nei per arti.

BGE, kaip ir daugelis konsolinių RPG ar Adventure žaidimų, neapsieina ir be mini žaidimų. Vienas dažniausiai sutinkamų mini–games ir čia yra lenktynės, kurios vyksta valdant katerį. Taip pat yra stalo žaidimas, kuriame reikia išmušti visus skritulius iš savo lauko į priešininko. Dar vienas stalo žaidimas yra mums gerai pažįstamas orientaciją bei akių miklumą lavinantis rutuliuko radimas, kai po vienu iš trijų dangtelių yra paslepiamas rutuliukas, o dangteliai greitai įvairiomis pusėmis išmaišomi, ir žaidėjas turi atspėti, kuriame dangtelyje yra pasislėpęs kamuoliukas (Mortal Kombat: Deadly Alliance gerbėjams tai turėtų būti vieni niekai, čia juk tenka spėti iš trijų, o ne septynių variantų ;)). Vienas iš mini žaidimų galėtų vadintis ir „plėšikautojų gaudymu“, kai nuvykus į kurią nors olą plėšikautojai pavagia iš jūsų dalį pinigų, o jūs valdydami katerį turite pasivyti juos ir susigrąžinti prarastą turtą.

Be mini žaidimų, Hillyus planetoje slypi ir daugiau užsiėmimų bei linksmybių. Galima ieškoti po visą planetą išsibarsčiusių perlų ar gyvūnų, ieškoti paslaptingų vietovių ar tiesiog tyrinėti Hillys planetą, kadangi ji išties didelė. Planetoje tiesiog prikimšta įvairiausių olų, kuriose jūsų tykoja plėšikautojai, dar nenufotografuoti agresyvūs gyvūnai ar tiesiog guli pasislėpę perlai. Žinoma, verta patyrinėti planetą ne vien dėl įvairių vertybių, kadangi Hillys tai tarsi gyvas meno kūrinys. Kiekviena planetos dalis — atskira erdvė, turinti kažko neįprasto bei meniško.

Vien nuvykus į Mamago dirbtuves išvystame jamaikietiško stiliaus pastatą, kuriame dirba Džeid bičiuliai, Jamaikos „emigrantai“ — raganosiai. Čia girdėti ir tiesiai iš Jamaikos atkeliavusi muzika, nuo kurios net širdis apsąla. Na, o išvykus iš dirbtuvių ir nusitrenkus į centrinę planetos vietą, miestą, išvystame visiškai kitą vaizdelį. Aplink zuja žmonės, pakraščiuose matyti piketuojantys civiliai su iškeltais plakatais virš galvų, kurie ragina imtis veiksmų prieš Alpha Sections.

Ant kiekvieno kampo pristatyta gigantiškų televizorių, transliuojančių Alpha Sections generolo kalbą, kuri nesustodama kartojasi kas minutę ir yra kvaila kaip ir pats generolas. Mieste aplankius Ming–tzu parduotuvę išvystame visai kitą vaizdą, nei matėme Mamago garaže. Čia viskas asocijuojasi su kinų kultūra, groja rami, lėta melodija, na, ir pažvelgus į patį parduotuvės savininką Ming–Tzu išvystame gryną China guy. Taigi toks tas meniškasis Hillys pasaulis.

Verta paminėti ir žaidimo įgarsinimą. Kūrėjai tikrai nepagailėjo ir įdėjo nemažai darbo bei pastangų įgarsindami veikėjus.

Lakstant po apylinkes su Pey‘J tikrai nebūna nuobodu. Paršelis nuolat komentuoja, svaidosi patarimais. Pavyzdžiui, kartą atidariusi spintelės dureles Džeid rado didžiules reples ir tai pamatęs Pey‘J liepė leisti žvilgtelti jam iš arčiau, o jas geriau apžiūrėjęs tarė:

„Tai juk RX1750 modelis, šaunu !“. Paėjus šiek tiek toliau, Džeid išvydo kliūtį kelyje — tvorelę. Pačiai išspirti jų nepavyko, tuomet įsikišo Pey‘J: „ Be šansų, panele, leiskite pasidarbuoti specialistui “, ir pasiėmęs reples perkirpo tvorelę. Tokių situacijų žaidime išties daug ir sulig kiekviena jų imi laukti naujos, vis labiau pamilsti Pey‘J ir atrodo, kad be jo nebebūtų prasmės žaisti šio žaidimo.

BGE grafika, animacija bei efektai sukurti išties nuostabiai. Sprogimai, žaibavimai atrodo labai įtikinamai, pats Hillys pasaulis kupinas įvairiausių objektų bei detalių, o sausumą supantis vanduo atrodo labai tikroviškai, teliūškuoja ir blizga. Kiekvienas žaidimo veikėjas yra unikalus, netgi Džeid šuo atrodo išsiskiriančiai bei neįprastai. O ką bekalbėti apie Jade, Pey‘J ar Mamago raganosius bei kitus planetos gyventojus!

Žaidime nepagirti galima nebent gan žemas tekstūrų rezoliucijas. Kartais, kai kamera priartėja, matomas tekstūrų išsiliejimas, blankumas bei neryškumas. Žinoma, žaidžiant viskas atrodo gan ryškiai, bet vaizdui priartėjus efektas suprastėja.

Vienas iš BGE trūkumų yra žaidimo trumpumas, beje, naujausiuose žaidimuose tampantis gan įprastu reiškiniu. Patyręs žaidėjas jį įveiks per geras 9 valandas, na, o naujokėliai pasėdės ilgiau, nes šiame žaidime pilna įvairių keblių galvosūkių. Tiesa, perėjus žaidimą noras toliau jį žaisti neišblėsta, mat čia be pagrindinio žaidimo siužeto taip pat galima šį tą nuveikti. Norėdami pilnai išanalizuoti žaidimą, surinkti visus perlus bei gyvybės formų fotografijas, BGE pasaulyje praleisite tikrai ne vieną savaitę.

Pabaigai dar kartą norėčiau pabrėžti, kad BGE yra išties vykęs žaidimas, turintis gilų bei prasmingą siužetą ir aibę kitų įdomių dalykų. Belieka tikėtis Beyond Good and Evil žaidimo tęsinio. Na, o man jau laikas lėkti į arčiausiai esančias Mamago dirbtuves ir nusipirkti keletą Starkos, kadangi Pey’J savanaudiškai suvalgė viską, kas buvo skirta pietums ;).

ID

Privalumai:

Puikus įgarsinimas bei muzika.

Fantastiškas siužetas.

Didelis laisvės pojūtis.

Minusai:

Žaidimas gan trumpas.

Garsas 98

Idealus bei unikalus kiekvieno veikėjo įgarsinimas.

Muzika 95

Skambanti natūrali skirtingo tempo muzika padeda stipriau įsigilinti į išgalvotą Hillys pasaulėlį.

Grafika 92

Animacija, efektai bei visas žaidimo vaizdas nuostabus.

Valdymas 94

Gan elementarus, lengvai perprantamas, kameros problemų nematyti.

Siužetas 95

Gilus, prasmingas, suteikiantis žaidimui išskirtinę dvasią, galbūt netgi vertas ekranizacijos.

Išvada: 97

BGE — tai dar vienas Ubi Soft 2003 metų šedevras, vertas metų žaidimo nominacijos. Bravo kūrėjams bei Džeid už Hillys planetos išvadavimą iš ateivių okupacijos!