Iš žurnalo PC Klubas 2005/10. Autorius: raw

„Grand Thief Auto“ įsiminė savo atmosfera, pasivažinėjimu iš kieno nors paimta ar atimta mašina po didelį miestą, pagrindinių ir šalutinių užduočių vykdymu, taip pat galimybe atlikti triukus, nudaužti kokį žmogų ar mašiną…

Stipriausias „Max Payne“ akcentas — laiko sulėtinimas, „matricos efektas“.

Matėte filmą „Desperado“ su Antonio Banderu? Ne tokie seni laikai, Meksika, specifiškas angliškų žodžių tarimas sumaišytas su beveik „tarptautiniais“ tapusiais žodeliais („amigo“, „gracias“ ir t.t.) ir veiksmas. Daug veiksmo. Daug šaudymo, daug krentančių kūnų, daug efektų.

Ką gautume, sumaišę šiuos tris šedevrus? Taip,— „Total Overdose“. Dažniausiai gerų produktų mišrainė išeina nekokia… Bet, laimei, naujasis „Deadline Games“ produktas pavyko.

1989 metais Meksikoje Ernesto Kruzas, specialaus kovos prieš narkotikus skyriaus agentas, vykdė pavojingą operaciją ir buvo nušautas vietinės narkomafijos atstovų. Jo sūnus Tomis tęsia tėvo pradėtą darbą, prisiekęs atkeršyti už tėvą, tačiau greit pašalinamas iš žaidimo. Šis epizodas sumaniai ir su dalele humoro, kurio nestokoja visas „Total Overdose“, pateikiamas vaizdo intarpu. Kai mes iššaudome meksikietiškus nenaudėlius, paskutinis likęs gyvas pagrasina granata, į kurią mūsų šaunusis herojus atsako taikliu šūviu. Deja, granata nusirita iš bejėgiškai atmestos rankos ir skausmingai lėtai artėja prie Tomio. Šis, matyt, negalėdamas patikėti savo akimis, nepaskumba nerti į šalį, todėl kitoje scenoje agentas rodomas sugipsuota koja sėdįs invalido vežimėlyje. Ne itin „holivudiškai“ atrodo, bet tokio veiksmo reikėjo, kad į dienos šviesą išlįstų Tomio brolis Ramiro, kuris ir pasiunčiamas į Meksiką vietoje Tomio. Reikia įgauti narkomafijos bosų pasitikėjimą, sugriauti šią nusikalstamą organizaciją iš vidaus ir atkeršyti tėvo žudikams.

Standartinis Holivudo veiksmo scenarijus, iš kurio niekada nesitikima akinančio originalumo, tačiau kuris visą laiką suveikia. Juo labiau, kad „Perdozavime“ pagrindinis dėmesys akivaizdžiai skirtas ne siužetui, o pačiam žaidimo procesui, ko žaidėjui labiausiai ir reikia.

Jei lyginsime su „GTA: San Andreas“, veiksmas perkeltas į Meksiką, kaktusų ir „Tekilos“ šalį, kur vištos kudakuoja ne tik šalia nuošalaus vienišo namelio nežinia kokiu tikslu išdygusio prie vietinės reikšmės keliuko, bet net ant daugiaaukščio namo stogo mieste (bent jau žaidime taip yra). Miestas gerokai mažesnis už San Andreas, bet čia yra ir pliusų — nereikia valandų valandas keliauti į kitą jo galą. Žemėlapis padalintas į zonas (centras, pramoninis rajonas ir t.t.), kurių ribą kirtus, jos vaizdas užkraunamas į kompiuterio atmintį. Negriškoji aplinka su jos „slengu“ pakeista meksikietiška, dažnas vietinis žmogėnas kalbėdamas įpainioja grynai meksikietiškų, tačiau visiems suprantamų žodžių ar posakių (trūksta tik „Terminatoriškojo“ „Asta la vista baby“). Meksikietiška – amerikietiška tartis gana įdomi, man ji tikrai labiau patinka už afroamerikietiškąją ;). „El viščiuko“ :).

Kaip ir „GTA“, čia gali sėsti į bet kokią mašiną, nepaisydamas, yra ten savininkas ar ne. Paprastai tas netikėlis (savininkas) paburba, bet mūsų herojus liepia jam užsičiaupti, ir tada jau galima važiuoti. Tik jei įlipi į taksi, jo jau nenuvarysi, kur nori, tačiau pasirenki tikslą ir būni greit pristatytas į pageidaujamą miesto zoną. Policijos automobiliai taip pat paprastai nuvaromi, ir jokia bausmė už tai negresia. Gali traiškyti praeivius, jei tavo prigimtis to reikalauja, gali daužyti mašinas, versti kelio ženklus, niekas nepasivys ir nenubaus. Pasivažinėti tikrai yra kuo: be įprastų automobilių, pasiūlomi motociklai, sunkvežimiai, traktoriai, vežimėliai. Nuo smūgio atsiknoja bamperis, nulekia kapotas, atsikabina durelės. Smūgių ir važinėjimo fizika savotiška…

Veiksmas vyksta pagal numatytą siužetinę liniją, papildomas klaikios kokybės vaizdo intarpais. Užduočių įvairovė gana didelė, bendra tik tai, kad reikia iššaudyti priešus ir atlikti kažkokį darbą (pvz., parvaryti automobilį užsakovui). Siužetinės užduotys gan vykusiai ir sodriai papildomos šalutinėmis. Apatiniame kairiame kampe, indikatoriuje, rodoma, kokia kryptimi ieškoti žmogaus, pasiūlysiančio užduotį ir apdovanojimą už ją. Tokio dalyko simbolis — geltona penkiakampė žvaigždutė. Galima pasirinkti bet kurią iš jų. Papildomos užduotys yra gana įvairios: per užduotą laiką apvažiuoti visus kontrolinius taškus gyvenamoje teritorijoje arba sąvartyne, iššaudyti banditus prie sombrero kiosko ar sunaikinti tris mieste pastatytus konkurentų kioskus ir t.t. Tokias užduotis galima vykdyti bet kada, kad ir kelias iš eilės. Žaidėjams, norintiems kuo greičiau pereiti žaidimą ir besistengiantiems atlikti tik siužetines misijas, nepasisekė — atlikus pagrindinę misiją, kitos negausite tol, kol neatliksite bent vienos šalutinės. Po jos įvykdymo, atrakinama eilinė pagrindinė užduotis, kurią atspindi žmogeliukas indikatoriuje. Tarp misijų galima savo malonumui parankioti taškus, išmėtytus įvairiose vietose: tiesiog gatvėje, už dėžių, ant stogų, ore. Kad gautumėte vienus taškus, pakaks tiesiog pabėgioti, kitus gausite, tik automobiliu iššokę į orą, norėdami gauti trečius, teks nučiuožti laidu. Tokiu pat būdu renkami įvairūs kitokie „suvenyrai“: sveikata, ginklai (šių daugiausiai galima prisirinkti iš nukautų priešų), įvairiausių savybių ženkliukai. Sukaupti minėti dalykai, įvykdytos misijos padeda tobulėti herojui. Taip išmokstama šaudyti iš abejų rankų, sveikatos indikatorius pailgėja ir t.t. Dalis tokių rastų paveiksliukų trumpam laikui įjungia atitinkamą režimą, per kurį skaičiuojami nužudomi priešai („combo timer“). Kuo daugiau naudosite specialiųjų veiksmų šaudant, tuo daugiau taškų pavyks surinkti. Pasibaigus pasirinkto režimo laikui, surinkti taškai prisumuojami prie bendrųjų. Labai smagus režimas atidaromas, paėmus raudoną kaukolę — dangus parausta, pasigirsta „welcome to the day of the dead“ ir iš visų pusių pasipila skeletai. Tik spėk atsišaudyti. Pasibaigus laikui, skeletai atvirsta į normalius žmones (jei į tokį iššovėte pačioje pabaigoje, net atvirtęs žmogumi, jis ateis muštis, tad teks jį nušauti), o surinkti taškai pridedami prie bendrųjų. Už nužudymus gaunami ne tik taškai, bet ir specialiųjų veiksmų paveiksliukai (t.y., galimybės atlikti tuos veiksmus), kurie parodomi viršutinėje dešinėje ekrano dalyje. Jie išrenkami mygtukais „Q“ ir „E“, o į darbą paleidžiami paspaudus „CONTROL“. Tai gali būti gerai iš filmo „Desperado“ pažįstami šaudantys muzikinių instrumentų dėklai, „bulius“ (herojus ima greit bėgioti ir numušinėti priešus), „auksinis ginklas“ (100 % pataikymas), „suktukas“ (herojus pašoka į orą ir sukdamasis dviem automatiniais šautuvais pakloja visus arti esančius priešus. Beje, toks dalykas veikia net tada, kai neturite šovinių 😉 ) ir dar eilutė spec. savybių. „Day of the dead“ nepatartina imtis, jei gyvybė kabo ant plauko arba neturite šovinių, net ten taip pat žeidžia :).

Specialiąsias savybes aptarėme, dabar eilė spec. veiksmams. Jų yra daug ir jie labai smagūs, vien dėl to galima įsivelti į kovą. Pirmiausia yra paprastas kritimas į bet kurią pusę. Automatiškai įsijungia „Max Payne“ stiliaus laiko sulėtinimo efektas, „sukali“ seriją, kaip „Desperado“, į priešą ar kelis, jei spėji, ir žygiuoji toliau. Labai gražus ir efektingas veiksmas — atsispyrus nuo sienos sulėtintai vertiesi per galvą ore ir pleškini priešus. Atsargiai su šiuo triuku daugiaaukščio pastato balkone! Kai kurie ginklai leidžia naudoti „head shot“ efektą — dešinys pelės mygtukas padeda nusitaikyti į galvą, o kairys šauna tiesiai į ją. Dar vienas — griūvant (vėlgi sulėtinimas) dukart suspaudi tarpo mygtuką, ir herojus staigiai apsisuka 180 laipsnių, tokiu būdu galėdamas šaudyti į netikėtai už nugaros atsiradusius priešus. Specialiuosius veiksmus galima atrasti pačiam, bet siūlyčiau žaidimo pradžioje apsilankyti „Pistoledos Asociados“ klube, kur lavinami įgūdžiai. Laiko sulėtinimo efektas pademonstruojamas ir su mašina iššokus į orą.

Kai kada prireikia panaudoti laiko grąžinimo savybę (kas sakė, kad laiko nesustabdysi ir nepasuksi atgal???). Tada paskutinių akimirkų veiksmas pakartojamas atgaline eiga ir pagreitintai, todėl nepavykusį epizodą galima mėginti pereiti iš naujo. Simboliukų grąžinimui laiko duodama užtektinai — tiek, kad nereikia jo ypatingai taupyti. Mirties atveju laiko atsukimas taip pat suveikia.

Ginklų „Total Overdose“ nėra milijonai, bet jų pakanka. Tai yra pistoletai, revolveriai, automatiniai pistoletai, automatai, granatsvaidžiai, granatos, padegamasis skystis, beisbolo lazda, pagalys su styrančia vinimi. Kai kuriose misijose reikia susprogdinti konkrečius objektus. Tokiam darbui visiškai tinka granatos, granatsvaidis (jei turite) arba galima tai padaryti kur kas įdomiau — įsibėgėji automobiliu į taikinį ir iššoki iš važiuojančios mašinos, kuri tada jau viena pratęsia savo kamikadzišką kelionę.

Ypatingas „Total Overdose“ pliusas — humoras (nors frazės kartais ir lėkštokos, bet šypsnį sukelia). Pasišaipoma ir iš šabloniškų filmų situacijų, kaip, pavyzdžiui, aptikus bombą, tenka apsispręsti, kurį laidą kirpti — raudoną ar mėlyną. Prie dialogų teksto pridėkime meksikietiškų žodelių prieskonį, specifinį tarimą, ir turėsime neblogą kokteiliuką. Muzika žaidime meksikietiška (kaip gi kitaip?!). Pagrindiniame meniu skambanti tema įsimintina ir tikrai gera.

Kur kas blogesni dalykai išryškėja grafikos srityje. Tiems, kas negali žaisti grafiškai silpnų žaidimų, „Perdozavimo“ verčiau neimti į rankas. Siaubinga filmukų kokybė, mažai modelių (krūvos tokių pačių žmogėnų gatvėse), judėjimas ore arba, atvirkščiai, sulindus į žemę. Beje, dėl labai geros bendros žaidimo atmosferos, šitie kitur gal katastrofiškai atrodantys dalykai, visiškai netrukdo žaisti. Kai, įsilėkęs su mašina, mėginau peršokti griovį, bet tai pavyko tik iš dalies, bandžiau pajudėti į priekį. Nepavyko. Tada mėginau judėti atgal. Ir ką gi? Pavyko. Net geriau, nei galvojau. Užuot įkritęs į griovį, su visa mašina atsidūriau toje jo pusėje, iš kur pradėjau kelionę. Tik šypsnį sukėlė, ir šokau iš naujo. Šįkart sėkmingai.

Tačiau žaidime buvo kelios vietos, kur dėl žaidimo klaidų teko „kviestis“ įrašus. Pirma tokia situacija buvo tada, kai su sunkvežimiu įstrigau tarp kolonos ir sienos, o jį būtinai reikėjo pristatyti užsakovui. Ratai sukinėjasi, o pats sunkvežimis nejuda iš vietos. Ir, deja, jau buvo per vėlu naudotis laiko grąžinimu. Antroji situacija: antrame garažo aukšte toje pačioje vietoje sustatyti du automobiliai, t.y, vienas kitame! Vienoj vietoj vieno korpuso kraštas matosi, kitoj — kito. Smalsumas kartais blogas dalykas — buvo įdomu pažiūrėti kaip išvažiuosiu, įlindau. Ir viskas. Nė iš vietos. Nei pavažiuot, nei išlipt. Net laiko atsukimas nieko nepadėjo. Visa bėda, kad įsirašyti kada nori, neišeina. Egzistuoja tik auto įrašymas kertiniuose taškuose ir specialios žydros šviesos kolonomis pažymėtose vietose, kur toks veiksmas leidžiamas.

Grįžtant prie grafikos, humorą įžvelgsite net žmonių eisenoje. Labai žaismingai vaikšto „trumpasijonė“ moteris, net kai rankoje laiko pistoletą. Kraipydama užpakalį, mojuodama rankomis, ji neskubiu žingsniu kursuoja gatve. Dar juokingiau pasidaro, kai pamatai tokia pat eisena linguojantį vyriškį :). Sako, kai pamatai lokį ir nori sveikas išsisukti, reikia kristi ant žemės ir apsimesti negyvu. Būna atvejų žaidime, kai praeiviai mūsų herojų, matyt, palaiko lokiu.

Verdiktas: išbandyti verta, gringo. „Total Overdose“ — tai lengvas, neįpareigojantis ir efektų prikimštas žaidimas. Šaudymas čia nevirsta darbu, tai — malonumas. Atlik tai stilingai :). Arkadų mėgėjai, lenktynininkai taip pats ras ką veikti. Nežiūrint į visus trūkumus, žaidimas sugeba įtraukti ir išlaikyti susidomėjimą. O tai jau daug.