Apie Sims žaidimus galim galvoti ką norim, bet nenuneigsim paprasto fakto. Pastarąjį dešimtmetį, žaidimų pardavimo topuose dominavo būtent jie. Jau nebepamenu mėnesio, kad stebint NPD topus nerastum vieno ar kelių The Sims frančizės atstovų. Tokia sėkme, be Simsų ko gero gali pasigirti tik kai kurie Blizzard projektai.

Be abejo, tai žaidimas vadinamajai „casual“ auditorijai, kuriai paprastai priskiriam vaikus ir moteris. Būtent šie žaidėjai ir sugeneruoja didžiausius pardavimus, tačiau pats žaidimas dėl to netampa nei prastesnis, nei mažiau įdomus. Savęs Sims fanu nepavadinčiau, esu žaidęs visas pagrindines žaidimo dalis, tačiau priedų išbandžiau vos kelis. Na paprasčiausiai dėl to, kad žaidimas manęs neįtraukia tokiam ilgam laikui, kad žaisdamas sulaukčiau priedų, ar jų sulaukęs norėčiau grįžti prie paties žaidimo. Nepaisant to, kiekvienos naujos, centrinės Sims dalies laukiu su dideliu nekantrumu.

Pirmieji Sims buvo savotiška revoliucija žaidimų pramonėje. Ne tik todėl, kad ji išjudino iki tol „nepaliestą“ rinkos dalį. Tuo metu kai kiekvieno kiemo vaikis svajojo apie 8 pikselių „Tamagotchi“, Sims‘ai buvo stebuklas kurį žaisdamas negalėjai patikėti tuo, ką matei ekrane. Antri Simsai taip nepribloškė, tačiau vis tiek pateikė nemažą pluoštą inovacijų. Dalis jų buvo originaliame žaidime, dalis pasiekė mus su įvairiausiais priedais. Ženkliai patobulinta grafika taip pat sugrojo nemenką rolę. Žaidimas tapo neatsiejama pop kultūros dalimi ir vien dėl to, kiekvienas asmuo vadinantis save geimeriu, prieš šį žaidimą turėtų nulenkti galvą. Aš jau nekalbu apie tai, kad būtent Sims‘ai ir paklojo pamatą tam, kuo šiai dienai mėgaujasi milijonai kietuolių. Kalbu apie galimybę kurti savo personažą, aplinką ir dirbtinį intelektą įtakojantį aplinkinį pasaulį. Šiuos dalykus iš Simsų pasiskolino tiek GTA, tiek Saints Row, tiek dešimtys kitų žaidimų. Toks GTA San Andreas išvis buvo gryna Sims kopija, tik su šaudymo elementais.

Trečioji žaidimo dalis šansų į perversmus turėjo mažai. Simsų pakloti pamatai jau išplėtoti kitose studijose, o pačiai žaidimo idėjai jau daug metų. Nenuostabu, kad į Sims 3 galimybes nustebinti žiūrėjau skeptiškai, bet… Skeptiškumas nepasiteisino. Žaidimas mane nustebino ir net labai. Net keista, kaip minimalūs atnaujinimai apverčia žaidimo pasaulį ir paverčia jį patrauklesniu, net ir tuo atveju, jei Sims 3 žaidžia užkietėjęs šaudyklių mėgėjas. Realiai skirtumų tarp antros ir trečios žaidimo dalių gerokai mažiau nei jų buvo tarp pirmos ir antros. Grafikos patobulinimas nors ir akivaizdus, tačiau negniaužia kvapo. Žiūrint į grafinę žaidimo pusę, vadinti Sims 3 naujos kartos žaidimu liežuvis nesiverčia, tačiau žaidimas gavosi labai dailus, detalus, o svarbiausia, lengvai modifikuojamas.

Didžiausias serijos pasikeitimas — galimybė išeiti iš namų be jokių išplėtimų ir krovimosi langų. Žaidimą pradėsi ramiame pajūrio miestelyje (įsigiję originalą, antrą dailų miestą iškart gauna nemokamai), kuriame rasi viską, ką iki šiol gaudavai tik prieduose. Įsigijęs nuosavus namus ar žemės sklypą žaidėjas, gali laisvai klajoti po kaimynystę, ar miesto centrą. Tai ne tik žiauriai pagyvina žaidimo eigą, bet ir yra labai praktiškas niuansas. Visų pirma, Simsas ir žaidėjas nebėra įkalinti klaustrofobiškai nuteikiančiuose namuose. Antra, tiek pradiniam, tiek vėlesniame žaidimo etape, miesto aplinkas galima išnaudoti taupant lėšas ir laiką. Kam įrenginėti sporto salę rūsyje, jei už poros kvartalų yra puikus GYM‘as? Tas pats liečia baseinus, saunas, šachmatų stalus ir kitus dalykėlius kurių gali rasti aplink savo namus. Puiku tai, kad būdamas ne namie Simsas paprastai žavisi aplinkomis, o tai garantuoja palankią savijautą. Miesto parke, skaitydamas žurnalą visada rasi su kuo paplepėti ar sulošti šaškėmis, vadinasi nebūtina viso rajono susikviesti namo, o paskui kuopti jų paliktas šiukšles. Tiesą sakant namie galima tik miegoti, o visą kitą be problemų veikti mieste.

Tiesa darbo metu Simsai užsidaro kontorose ir žaidėjas nebegali jų valdyti. Visa tai primena Sims 2. Skirtumas tik tas, kad dabar galim stebėti Simso kelionę į darbą ir atgal, taip pat bet kurią minutę galim nutraukti darbo dieną ir pasiėmę atlygi už atidirbtas valandas šiaušti į vietinį stadioną žiūrėti varžybų. Tiesą sakant, tokia situacija su darbais man atrodo įtartinai, juolab, kad pati karjeros darymo mechanika šiek tiek pakito. Susidaro įspūdis, kad žaidėjui norėta suteikti kur kas daugiau laisvės šioje srityje, tiesiog ne dabar… Suku link to, kad ateityje pasirodę žaidimo papildymai niekaip nekeis egzistuojančio Simsų pasaulio, tiesiog žaidėjas galės patekti į daugiau patalpų ir nuveikti jose daugiau reikalų. Be jokių krovimo langų. Taip. Tai būtų puiku.

Man kaip žaidėjui, Sims visada atsibosdavo dėl kitos priežasties. Valdyti žmogučius smagu, mes tai darom žaisdami didesnę dalį žaidimų. Bet tikram žaidėjui juos valdyti smagu tik tada, kai tas valdymas turi kažkokią prasmę, tikslą ar suteikia adrenalino. Žaidžiant Sims 2, žaidimas realiai nekeldavo jokių tikslų. Galbūt vėliau tai atsirado kartu su priedais, bet originalusis žaidimas iš žaidėjo nieko nereikalavo. Iš pradžių tai nekliūna. Pats sugalvoji ko nori ir eksperimentuoji. Esu tikras, kad ne vienas bandęs Sims, turėjo kažkokių tikslų. Tarnauti armijoje, tapti vagimi, pasistatyti kažkokį ypatingą namą, užauginti vaiką, sukurti homoseksualią šeimą etc. etc. Dauguma žmonių, turinčių geimerio gyslelę išsikelia tikslą ar rimtą ar juokais, ir jo siekia. Kol vyksta procesas žaidimas įtraukia, bet tą pat akimirką kai tikslas pasiekiamas ar tampa nebeįdomus, Sims bylos keliauja į šiukšliadėžę. Sims 3 šią problemą sprendžia labai originaliai ir nuo pat pirmų žaidimo akimirkų.

Jau kurdamas personažą, žaidėjas gali pasirinkti norimų asmeninių savybių rinkinius. Rinkinių dydis priklauso nuo pasirinkto Simso amžiaus, kuo jaunesnis personažas, tuo mažiau savybių, mat jos lavinamos žaidimo eigoje. Sudėliojus šias savybes, žaidimas sugeneruoja gyvenimo tikslų ir siekių komplektus. Iš jų reikia pasirinkti vieną, labiausiai patikusį ir bandyti to siekti. Pakeliui, kaip ir priklauso gausim šimtus smulkių nereikšmingų užduotėlių (svajonių), susijusių su kasdiene personažo veikla ar jo gyvenimo tikslu. Kaip ir priklauso, už įgyvendintus siekius ir svajones gausim papildomų taškų tolimesniam simso savybių lavinimui. Savybes pasirenkam patys, tad galėsim lavinti personažą atsižvelgdami į savo žaidimo stilių. Galim priversti savo simsą namuose sukti kelis sykius greičiau, o į tualetą norėti rečiau. Na taip, Sims 3 tapo kur kas panašesnis į žaidimą. Įdomu ir tai, kad psichologinis užduotėlių modelis labai artimas realiam gyvenimui. Na pavyzdžiui persidirbęs simsas, visai kaip žmogus svajoja paprasčiausiai nebeeiti į darbą, mėgstantis ruošti maistą, vis svajos apie virtuvės įrangą, o pamišėlius naktimis trauks į kapus. Svarbiausia, kad tiek mažos, tiek didelės svajonės yra lyg atkarpėlės, kuriomis keliaudamas retai nuobodžiauji ir daug labiau įsitrauki į žaidimą.

Kalbant apie žmogiškumą, tai Sims 3 pavadinčiau pirmuoju žaidimu kur nereikia bijoti supanašėjimo su realiu savimi. Žaidimas gerokai patobulėjo ir personažo sąveika su aplinka yra kur kas tikroviškesnė. Na pavyzdžiui… Kurdamas simsą pasirinkau sau patinkantį muzikos stilių ir visiškai nesuklydau. Klausydamos mėgstamos muzikos jis jaučiasi kur kas geriau, be abejo kur kas geriau jaučiuosi ir aš. Išprotėčiau, jei vietoj pasirinktų, lengvų indie kompozicijų būčiau turėjęs klausytis salsos. Tas pats liečia ir spalvą. Jei simsas mėgs tą pačia spalvą kaip ir žaidėjas, bus mažiau problemų sąmoningai ar pasąmoningai dažant namus, renkant baldus, rūbus ir t.t. Kiti gyvenimiški žaidimo niuansai daugiau pastebimi eigoje. Simsas nebėra priklausomas nuo kelių jo nuotaiką apibūdinančių stulpelių, o ir kontroliuoti šiuos stulpelius dabar daug paprasčiau. „Social“ parametrą gali kelti miesto parke, tuo pat metu lavindamas intelektą, mėgaudamasi aplinka ir keldamas nuotaiką. Už namų ribų atliekamos veiklos labai dažnai įtakoja kelis parametrus vienu metu. Aišku visa tai juokai palyginus su vadinamaisiais „mood boost“. Gerai išsimiegok, įgyvendink seną svajonę, skaniai pavalgyk ir simsas gaus tokį milžinišką geros nuotaikos impulsą, kad kiti dalykai nerūpės geras keletą valandų. Tai padeda išbristi iš depresovų situacijų, kai simsas yra labai blogos nuotaikos dėl apšnerkštų namų, bet jų netvarko nes yra blogos nuotaikos. Įjungi jam patinkančią muziką, gauni trumpalaikę geros nuotaikos injekciją ir bėgi kuoptis, kol efektas neišblėso. Nuotaikos užplaukimai be abejo gali būti ir neigiami ar neutralūs. Šiaip neutralūs nuotaikos modifikatoriai greičiausiai yra tik tam, kad dar labiau sumažinti atotrūkį tarp simso ir žaidėjo, pavyzdžiui iš vakaro pasportavę simsai, rytais jaučia savotiškai malonų raumenų maudimą.

Naujieji simsai gali įvaldyti dar daugiau įgūdžių, išmėginti save dar didesniame kiekyje profesijų. Jie gali patys remontuoti savo ūkį ar tobulinti turimus daiktus. Magas groja per tyliai? Kas trukdo pačiam „patiunint“ dinamikus? Niekas. Eini ir „tiunini“ jei tau reik. Dalį įgūdžių teks išlavint laiko sąskaitą, dalį bus galima vienaip ar kitaip įsigyti, lankant specialias klases, skaitant knygeles, perkant receptus ir t.t.

Šiek tiek pakito ir bendravimas su kitais simsais, bet man asmeniškai tai nepadarė per didelio įspūdžio. Jie vistiek kalba simlish kalba, todėl esmė išlieka ta pati. Gal tik tais atvejais, kai mūsų tikslai reikalauja turėti daug draugų, juos atsirinkti lengviau, mat simsai kur kas geriau sutaria su tais, kurių asmeninės savybės kažkuo panašios į jų pačių.

Šioje vietoje galima paminėti ir pasirinkimo laisvės niuansą. Dabar žaidėjas gali nustatyti kokio lygio pasirinkimo laisvę turi valdomas simsas. Galima ją visai išjungti ir jis gyvens kaip daržovė, nė žingsnio be komandos. Galima suteikti neribotą laisvę, tad kiekvieną akimirką kai sugalvosi nusižiovaut simsas savarankiškai iškrės kokią nors nesąmonę. Nors nebūtinai nesąmone. Jei kūrimo procese simso savybės bus sudėliotos taip, kad atitiktų mūsų žaidimo stilių, simsas greičiausiai elgsis taip kaip reikia. Aš pats susikūriau nevisprotį narsuolį, tai be priežiūros jį palikti būdavo baisu. Kitais žodžiais tariant, Sims 3 yra tas žaidimas kurį žaisdamas gali visiškai į jį įsitraukti, tačiau nutaręs padaryti pertraukėlę, gali leisti jam tekėti sava vaga ir tiesiog stebėti virtualių žmogučių kasdienybę. Šiuo aspektu Sims 3 priartėja prie „Trumano Šou“ vizijos kaip joks kitas žaidimas.

Dabar galima prisiminti ir grafika, kuri kaip minėjau nėra labai jau įspūdinga. Ir tai gerai. Turint galvoje visas psichologinę pusę liečiančias žaidimo savybes, labai tikroviškai atrodantys simsai mus paprasčiausiai trikdytų ir mes mėgintume paneigti tai ką matome ekrane. Tai nėra dirbtinė reakcija. Kiekvieno žmogaus smegenys užprogramuotos taip elgtis ir nieko čia nepadarysi. Greičiausiai todėl Sims 3, nors ir yra ganėtinai rimtas projektas, nestokoja komiškumo. Žaidimo grafika spalvinga, detali, objektai sumodeliuoti tikrai kruopščiai. Patys simsai dailūs, gyvybingi, nuotaikingi ir simpatiški pažiūrėti, bet… Kažkiek primena animacinių filmukų herojus ar lėles. Būtent dėl šios priežasties mes galim jais žaisti ir mėgautis nejusdami jokio diskomforto.

Be abejo žaidime liko ir statybų ar namų apdailos režimas. Jis tiesiog puikus. Per kelias akimirkas pasistatydinau savo būto formos namą, o kadangi realiam gyvenime baldų dar neturiu, paeksperimentavau su savo ateities vizijom. Tiesą sakant net nežinau, kur daugiau laiko praleidau, žaidime ar jo statybose. Objektų pasirinkimas ne ypač platus, tikrai norėtųsi daugiau dalykų, tačiau tas apribojimas greičiausiai padarytas tyčia. Su originalia žaidimo versija gavau kuponą kurį online išmainiau į 35 litų vertės sim taškus. Už juos galėčiau įsigyti krūvą įvairios smulkmės, bet kol kas to nepadariau, spaudžiu ir laukiu baldų iš ikėjos. Kitas niuansas tai online aukcionas, kuriame žaidėjai tiesiog dalinasi ar mainosi savo sukurtais daiktais. Na ten jų tūkstančiai ir galima rasti visko pradedant plytelėmis baigiant milžiniškais pastatais. Mainai vyksta ne tik buities rakandais, aktyviai mainomi ir patys simsai, jų apranga ir t.t.

Šiaip EA reiktų pagirti už didelį dėmesį bendruomenės vystymui. Šalia turgelio dar suteikiama galimybė turėti savo asmeninį puslapį, jame blog‘inti, dėti screenshot‘us, video filmukus ir t.t. Tiems, kam Sims yra vienintelis žaidimas gyvenime, tokios paslaugos tolygios bilietui į rojų.