Žaidimai „Linux‘e“?
Kodėl gi „Linux“ šimtu procentų nepalaiko žaidimų? Geresnis klausimas: kodėl žaidimų kūrėjai turėtų švaistyti pinigus, kad ribotam vartotojų kiekiui prie plataus „Linux“ funkcionalumo dar pridėtų ir žaidimų galimybę? Atsakymas nėra paprastas, ypatingai atsižvelgiant į tai, kad „Linux“ sistema pastoviai plečiasi.
Yra daugybė perėjimo nuo „Windows“ prie „Linux“ priežasčių. Į tai nesigilinsime, tačiau galima paminėti, kad „Windows“ vartotojai nuolat skundžiasi stabilumo trūkumu, didelėmis kainomis ir didele įvairove programų, kurios dažnai trukdo darbui. Iš kitos pusės, yra daugybė leidinių, kuriuos remia „Microsoft“, ir atsidėkodami jie tvirtina, kad „Windows XP“ vertas vartotojų pinigų.
Pasak analitinės firmos IDC gruodžio mėnesio pranešimo, „Linux“ tarp vartotojų jau nebėra fenomenas. Tikimasi, kad 2008 metais bendros „Linux“ rinkos pajamos už serverių ir asmeninių kompiuterių techninę įrangą bei paketinę programinę įrangą pasieks 35.7 milijardus dolerių. Paketinės programinės įrangos rinka yra greičiausiai augantis „Linux“ rinkos segmentas, kasmet pakylantis 44%,— tokiais tempais 2008–aisiais viršys 14 milijardų dolerių.
Pasak IDC, „Linux“ namų kompiuterių rinka iki 2008 metų patrigubės iki 17–os milijonų vienetų. Kompiuterių su „Linux“ sistema procentas nuo 3,8 % 2004–aisiais per keturis metus pakils iki 7. Kad ir kaip ten būtų, į šiuos skaičius neįtraukiami asmeniniai kompiuteriai su abiem konkurentais — „Linux“ ir „Windows“. Tačiau akivaizdu, kad namų rinka „Linux“ atžvilgiu didėja, o tai reiškia, kad daugės ir PC žaidėjų, kurie „fragus“ norės rinkti „Linux“ sistemoje. Žvelgiant į konsolių sektorių, hakeriai jau žino, kad „Microsoft‘o“ „Xbox“ ir „Sony“ „PlayStation 2“ taip pat palaiko „Linux“.
Nekreipdami dėmesio į testų skirtumus, siūlome pažvelgti į sąsajas tarp vaizdo plokščių „draiverių“ ir API („Application Programing Interface“), kurias kūrėjai naudoja savo žaidimams. Ir kaip sąsaja tarp pastarųjų dviejų dirba, ir kaip nedirba „Linux“ sistemoje.
Ar „Linux‘ui“ yra žaidimų?
Pagrindinis faktorius, lemiantis ar žaidimas veiks Linux sistemoje ar ne yra kokį API naudoja žaidimas — „Direct3D“ ar „OpenGL“. Abu API yra naudojami žaidimų 3D vaizdų kūrybai, įskaitant linijas ir poligonus, dūmus, šešėlius ir visus kitus ypatingus žaidimų siūlomus vaizdus. Sakoma, kad „Direct3D“ yra pranašesnis už „OpenGL“, tačiau tai nėra tikslu. „Direct3D“ labiausiai paplitęs žaidimų API, tačiau aukštos kokybės grafika labiau priklauso nuo kūrėjų „išprusimo lygio“ šioje srityje, nei nuo API pasirinkimo.
„Direct3D“ pasislėpęs po „sukurtas–jums–„Microsoft‘o“ skėčiu“ ir yra skirtas tik „Windows“. Kadangi „Windows“ yra pagrindinė operacinė sistema pasaulyje, grafinių procesorių kūrėjai, konfigūruodami savo žaidimus „Direct3D“, susiduria tik su viena OS. Tuo tarpu „OpenGL“ yra visur — jis suderinamas su „Linux“, „Windows“, „Unix“ ir „Mac OS“. Tačiau jei „OpenGL“ suderinamas su „Windows“, tai „Direct3D“ nesuderinamas su „Linux“, o tai ir yra didžiausia problema — dauguma žaidimų kūrėjų tiesiog naudoja „Direct3D“ ir nesivargina su „OpenGL“, kad žaidimai būtų suderinami su ne „Microsoft“ operacinėmis sistemomis. Kiekviena taisyklė turi išimčių. Pavyzdžiui, „Doom 3“ yra neperseniausiai sukurtas aukšto lygio žaidimas „OpenGL“ pagrindu. Taigi tvirtinti, kad „Direct3D“ yra geresnė grafinė programinė sąsaja nei „OpenGL“, pasižiūrėjus į „Doom 3“, tikrai negalima.
Kai kurie „Direct3D“ žaidimai vis dėlto veikia ir „Windows“, ir „Linux“ sistemose. Dažniausiai tokie žaidimai yra parašyti „Direct3D“ pagrindu ir tada išversti „Linux‘ui“ į „OpenGL“. Gaila, tačiau daugumoje žaidimų net panašaus pasirinkimo nėra.
„Draiverių“ dilema
Kai pernai buvo išleistas „Doom 3“, aistros buvo atvėsintos daugybėje forumų, kai nelaimingi žaidėjai pradėjo skųstis, kad jie negali žaisti „Doom 3“ „Linux“ sistemoje su savo ATi vaizdo plokštėmis. ATi problema su „Doom 3“ iliustruoja papildomų galimybių problemas, leidžiant žaidimus „Linux‘e“. „Doom 3“ pagrįstas „OpenGL“, ir jis atpažįstamas „Linux“. Tai kur problema? ATi plokščių su „Linux“ — „draiverių“ „Doom 3“ palaikymui trūkumas. Nesvarbu, koks žaidimo pagrindas — „OpenGL“ ar „Direct3D“ — vaizdo plokščių pardavėjų „draiveriai“ turi palaikyti šį žaidimą.
„Doom 3“ ir ATi atveju žaidimo kūrėjai nepateikė vaizdo plokščių kūrėjams galutinio žaidimo kodo beveik iki pat žaidimo pasirodymo rinkoje. Dabar ATi plokštės jau palaiko „Doom 3“ „Linux“ sistemoje, tačiau, vis dėlto, šis scenarijus iliustruoja plokščių kūrėjų problemą su „draiveriais“.
Taigi dabar problemos sprendimas yra „draiverių“ „Doom 3“ žaidimui parsisiuntimas, ir jis veiks su visomis „Linux“ atmainomis, tokiomis kaip „SuSe“, „Red Hat“ ir kitomis. „Draiveriai“ veikia daugelyje atmainų. Technologija visoms yra ta pati, tačiau yra konfigūracijos skirtumų ir jie tikrai yra problematiški.
Vaizdo plokščių „draiveriai“ turi būti suderinami su kiekviena „Linux“ atmaina, o ne vien tik su „Linux“. Kiekviena kompanija, kuri „pakuoja“ „Linux“, eina skirtingais keliais vartotojo poreikių patenkinimui. Tai yra problema, tačiau ji nėra neįveikiama — tiesiog reikia daugiau įsigilinti. Kiekvienas kūrinys siūlo tik sau būdingus iššūkius. Yra daug atviro kodo programinės įrangos patobulinimų skirtingose „Linux“ atmainose, kurios konkuruoja tarpusavyje. Pavyzdžiui, „Red Hat Enterprise“ „Linux“ nedažnai keičiasi, tuo tarpu kitas „Red Hat“ produktas, „Fendora“, keičiamas labai dažnai. Žinoma, „Linux“ „draiverius“ nėra taip komplikuota vystyti, kaip „Windows“ sistemos.
Žaidėjai patvirtintų, kad reikalingo, atnaujinto „draiverio“ instaliavimas „Windows XP“ terpėje gali būti tikra rakštis pasturgalyje, kadangi čia gali įvykti įvairių „draiverių“ konfliktų ir kitų niuansų. Iš tikrųjų „Linux“ „draiverių“ vystymo procesas yra labai panašus į naujo „draiverio“ „Windows“ sistemai kūrimą. Tiesą sakant, „Linux“ „draiverių“ vaizdo plokštėms raida gali pasirodyti netgi sklandesnė nei atitinkama „Windows“ raida. „Windows“ sistemos problema yra ta, kad joje yra labai daug skirtingos programinės įrangos, kurios kokybė taip pat labai skirtingo lygio, ir bet kuris gabalėlis „silpnai parašytos programinės įrangos“ gali „nulaužti“ sistemą.
Renkamės „Cedega“ kelią
Nors žaidimai „Linux“ sistemoje ir priklauso nuo „OpenGL“, tačiau egzistuoja alternatyva, kad žaidėjams nereiktų laukti, kol žaidimų kūrėjai investuos į „OpenGL‘o“ palaikymą. Kanados kompanija „TransGaming“ gali perversti „Direct3D“ į „OpenGL“, panaudodama „Linux“ žaidimų bendruomenei gerai žinomą produktą — „Cedega“. Šis produktas leidžia „Windows“ žaidimus leisti „Linux“ sistemoje sklandžiai ir nepriekaištingos kokybės. Daugiau nei 300 „Direct3D“ žaidimų, įskaitant „Battlefield Vietnam“, „Hitman: Contracts“ ir „Star War Galaxies“, šiandien dirba su „Cedega“. Kompanija nuolat tobulina savo produktą ir pritaiko jam vis naujus žaidimus, štai neseniai paskelbė apie „Half-Life 2“ palaikymą. Visų palaikomų žaidimų sąrašą galima rasti adresu http://transgaming.org/gamesdb. Tiesiog perkate programinę įrangą, kad galėtumėte priversti pamėgtus žaidimus dirbti su „SuSe“ platforma darbe, taip kaip tai darote namie, naudodami „Windows XP“. Deja, ne visi žaidimai su „Cedega“ bendradarbiauja vienodai lygiai. Neatsižvelgiant į testus, problemų dar gali kilti su instaliacijos procesu, užkrovimo laiku ir įvairiais kitokiais faktoriais. Taigi sprendimas vis dėlto nėra idealus.
Išvada viena…
Karti tiesa — į jūsų kraują neplūs tiek adrenalino, nepamatysite tviskančio ežero ir dūmų debesų, žaisdami „Linux“ terpėje, kaip tai būtų su „Windows XP“. Tokie žaidimai, kaip „Halo“ ir „Half Life 2“ dar toli gražu nesiveržia į „Linux“ sistemas, taigi, jei norite patirti įspūdingiausius jausmus su naujausiomis „Nvidia“ ar „ATi“ plokštėmis populiariausiuose žaidimuose, kol kas teks apsistoti ties „Microsoft“ sistema.
21 Komentarai
Mantas^
Naudingas ir įdomus straipsnis 🙂
Invisible
Vau, Max, aš sužavėtas 🙂
Na, tik galbūt pamiršai arba nenorėjai išsiplėsti į emuliatorius ir jų daromą -alą žaidimų kūrėjų mąstysenai, nes jie pradeda galvot: „Kam kūrt linux, jei kiti pritaikys emuliatorių?“ Bet emuliatorius kaip žinoma neprilygsta grynai linux skirtam žaidimui 🙂
WarCrafteris
Taciau yra ir daugiau geimu Linux terpei ne vien DOOM 3, ar cia jie neaprasyti?
hunnter
ai man tie linux nerupi ir man ju nereikia aspatenkintas xp windowsais :)bet straipsnis geras:)
mcpunky
Labai malonu skaityti „diplomatiškas“ mintis. Taip, iš tiesų, negalima sakyti, kad OpenGL nepalyginamai blogesnis už DirectX. Kaip sako liaudis, „genijus ir iš **** auksą išspaudžia“. Pradėjus kurti žaidimą, naudojant OpenGL API, su mintimi, kad jis bus skirtas tiek Linux tiek WindowsXP platformoms, galima visai tolygiai išvystyti žaidimą abiejoms platformoms, jei tik OpenGL praplėtimai ( extensions ) bus parenkami apgalvotai.
ech0
Puikus straipsnis, bet vienas pastebėjimas:
, ne „Fendora“ 😉
Undeadas
Meluoja ir neraudonuoja, kitaip ir nepasakyciau… visas straipsnis persismelkes laimei dar ne paciu krastutiniausiu Linuxizmu. Pritruko kritisko zvilgsnio linux pusei…
WinXP istiesu padori sistema (o netodel padori, kad kazkas moketu kazkam pinigus jog taip sakytu), o nesamoniu, kad vienam komponentui „nuluzus nuluz visa sistemna“ – tai cia is kelinto simtmecio traukta? Ar nebus zilos win95 ar win98 palikimas?
O draiveriai – kodel nepatingejot paminet, kad su tuo linuxu ir visais rekiamais draiveriais gali uzsimusti neaisku kiek laiko, va vienas kolega turi Ijamos ar koki ten monika 19coliu berods – zinot kiek jis p[aru kankinosi, kol paleido ji veikt didele rezoliucija su dideliais hercais? Taip kad kalbet apie draiverisu, kaip stipresne linuxo puse isvis negalima… Ten tik ieskok ir tik keikis (ir neuzmirsk pasidziaugt, kai savaites gale viskas pasikurs).
O zaidimai – Doom3 – paimtas kaip labai nevykes pavyzdys – visu pirma kompanija dare zaidima specialiai NVidia, visu antra jame tos grafikos nelabai ir matosi (uztat reikalavimai kompui jauciasi). Ir neuzmirskim, kad ID software visa laika nuo berods quake laiku dirba su OGL!
O OGL ir D3D sulyginimas, kaip „priklausymas nuo zmogaus ziniu“ – tiesos yra, bet nemaziau tiesos yra ir vieno piliecio atsiliepimuose: „metus dirbau su D3D, nusprendziau patikrinti OGL, dabar menesi darau tai ka D3D padaro akimirksniu, vienintele mane varanti mintis – kad ID software dirba su OGL…“
O zaidimu perkurimas – yra LAIKAS. Time is money, o zaidimo gmainimas – big money. Sito neverta pamirst…
Beja kazin ar kada Halo pamatysim oficialiai paleista ant Linux – jis juk M$’to stumiamas dalykas…
VK
As tai pasakyciau taip – „Linux“ zaidimu kuriama mazai, nes mazai yra ir ju pirkeju. Jei 90% useriu sedetu su „Linux“, tikrai nemanau jog geimu jiems truktu. Stai ir viskas.
bikke
galvokit logiskai jei prie windows’u sedi daugiau nei puse vartotoju toi po velniu kam kurti geimus linuxam jei ju tera 20% arba maziau:E
Undeadas
he he, o turint omenyje, kad pagrindinis linuxo pliusas tai jog jis nemokamas ir kad dauguma jo programu nemokamu… kazin ar isaus diena, kai kasnors labai rimtai ziures i linuxo zaidimu rinka.
Andriukaz
O programos kurias naudojame sistemoje „Windows“ veikia „Linux“ sistemoje?
Undeadas
neveikia, nebent specialiai tam pritaikytos, o tas pritaikymas gali uzimti ivairiai laiko – nuo poros menesiu iki metu. Aisku, jei tik programuotojai sivsi turi toki poreiki….
VytautasK
Undeadas, panasu, kad tavo zinios apie Linux,a taip pat yra smarkiai pasene 🙂
PVZ: instaliavau as Linux Mandrake i Dell nesiojama kompa ir galiu pasakyti, kad instaliavimo pricesas vyko kelis kartus greiciau uz WinXPpro + programos + draiveriai.
Butent windowsus dedant teko internete ieskoti draiveriu, daznai kompa perkraudineti, siustis galybe updeitu, instaliuoti po viena daugybe pagalbiniu programu.
O linux’e viskas buvo labai paprasta: yra keli instaliaciniai Linux CD arba 1 DVD, kuriuos kompui sumaitini ir viskas veikia. Nereikejo jokiu papildomu draiveriu is kaskur siustis: is karto pradejo veikti BlueTooth, WLAN, IR, LAN ir t.t.
Invisible
Nesigynčysiu su kolega Undeadu dėl D3D ir OGL, nes nesu programavęs ir nežinau, jo mintys visai logiškos ir pritariamos. Tačiau dėl tavo pažystamo kuris n laiko knisosi paleisti monitorių dirbti didele rezoliucija, tai atsiprašau… Jis gal angliškai nemoka? Tam tada yra lietuviška distribucija. Vienintelė problema linuxe su draiveriai yra egzotiškas hardwaras ir wireless tinklai, su jais iš tiesų reikia padirbėt norint paleisti.
Beto Linux didžiausias privalumas ne tame kad jis nemokamas 🙂 Free speech not free beer.
VytautasK
Labai liudnos isvados straipsnio gale 🙁
Egiux'as
Na, bent jau kiek geriau… 🙂
Webnet
Undeadas, pavare su savo pasenusiom ziniom.
Pirma atkreipk demesi kad dauguma programines irangos gamintoju jau pereina ant linux.
1. Nesenei gal ~1-1,5 men. pasisake NERO buring bus ant linux.
2. Kai kurios linux programos lenkia win platforma.
3. Uzmirsk zodi restartas, kirminai, spyware. Nes win, ir linux skirtingos architekturos.
4. Grafine sasaja linux geresne. Vien ka pasako kai gali dirbti darbastaliais.
5. Taippat narsykles geresnes. Kalbant apie KDE narsykle konqueror kuri nesenei praėjo Acid2 ir tapo antraja narsykle kuri praejo si testa.
6. beto grafine aplanki kelis kartus geresne ir tuo labiau rija ram’o maziau. Jie stengiasi sukurti geresne sistema, kuri dar maziau rytu ram’o ir visokio kitokiu procesu. Ko apie M$ negalima pasakyti. Pagal isankstinius rekomandavimus longornuis. Siaip win aplinka niekada nebus geresne uz KDE. kai iseis longhorn pamatysite kaip atrodys KDE 4.0 😉
Rasyti galima ir daugiau bet uzteks. ;). zinoma kai kuriose vietose win’ai lenkia linux.
VytautasK
Tai kad jau yra Nero Linux’ui 😉
Kas del resursu rijimo, tai jeigu Linux’o su grafine aplinka ne optimizuosi, o naudosi tipine instaliacija, tai jis suris daugiau resursu uz Windowsus 🙁
Alexanderis
Klausikit galit pasakiti is kokio saito galima butu parsisiusiti „Linux,ui“ „CEDEGA“ ,WineX ir WineHQ programas,labai dekingas buciau.Jei kas zinosit rasikit man i arba tiesei ce.:):)
Dekoju,kad isklauset.
durnius
XP window’sai yra zymiai geresni.Per juos zymiai daugiau graju pasileidzia.ir man taip geresni