2K stendą Gamescom‘e aplankėm ankstyvą trečiadienio rytą, o planuoto susitikimo nepramiegojom, nes leidėjas paspendė pinkles. Atsiuntė susitikimo laiką ir datą, tačiau laukelyje „Tema“ teįrašė „Dar nepaskelbtas projektas“. Spekuliacijų turėjome įvairiausių, tačiau sužinojęs, kad tai „X-COM: Enemy Within“ žiauriai nudžiugau nes dievinu „Enemy Uknown“, netrukus… nusiminiau. Be reikalo, tiesa.

Negatyvus pirmas įspūdis kilo vos suvokus, kad kūrėjai ne tęsia, o perkuria kertines originalaus žaidimo patirtis. Atrodytų jie trypčioja vietoje, o turint galvoje, kaip puikiai į klasikinį žaidimą jie įpynė naratyvą, tikėjausi galingo siužetino proveržio. Laukiau kol ims pasakoti apie žingsnius pirmyn ir aukštyn. Apie atsitiesiančią žmoniją ir jos kosminę ekspansiją, ir…

Kai supratau, kad viso to nebus — nusivyliau, tačiau jau žaisdamas demonstracijai skirtą žaidimo lygį dar kartą viską permąsčiau ir supratau, kad sprendimas geras. Na bent jau tol, kol jo įgyvendinimas „Firaxis“ rankose.

Esmė tame, kad „Firaxis“ pastatė X-COM ant Civilizacijos bėgių. Iš ties, originalus X-COM ir jo siužetas buvo baigtiniai. Kurti tęsinius galima, bet realiai tai ir būtų tęsiniai vardan tęsimo. Viskas ką reikėjo pasakyti, buvo pasakyta originaliame žaidime ir greičiausiai šioje sferoje nereikia keisti nieko bent jau tol, kol prie pavadinimo nebus nuspręsta priklijuoti skaičiaus II.

Kur XCOM ir Civilizacijos panašumai? Ogi pačioje išplėtimo kultūroje. Sukuriamas naujas turinys, nauji mechaniniai sprendimai ir jų dėka žaidėjas gauna unikalias ir visiškai naujas žaismo patirtis, nors ir tebežaidžia seną, mėgiamą žaidimą. Mes tai liūdyjome žaisdami „Gods and Kings“, ypač palankiai įvertinome leisdami laiką su „Brave New World“, tad kodėl manome, kad toks pat metodas neveiks ir su X-COM? Ypač turint galvoje tai, kad originali klasikinio žaidimo raida buvo dar skurdesnė, kas prisimena „Terror from the Deep“ nuo originalaus žaidimo skyrė tik jūros dugno tekstūros ir sumenkęs karių atsparumas (naro skafandro pažeidimas reiškė mirtį).

Beje prisiminus „Terror from the Deep“ nori nenori brėži ir kitą paralelę. Jei klasikinio žaidimo kūrėjai dirbdami su tęsiniu akcentavo trapumą, tai naująjį X–COM tobulinantys „Firaxis“ nutarė pabrėžti patvarumą. Galybę žaidimo atnaujinimu sudarys reikšmingi, mūšio laukui skirti tyrimai leisiantys genetiškai modifikuoti savo karius arba sukišti juos į MEC‘us. Įdomiausia šioje situacijoje tai, kad vizualiai įpūtę neproporcingos galios valdomiems kariams, kūrėjai iš tiesų nepakeitė mūšio dinamikos. Tą supratau kai sektoidai sudrąskė mano scout‘us ir man pavesta misija pakibo ant plauko.

Aš žaidžiau naujo tipo misiją, kurios metu turėjau kaupti naują, nežemišką medžiagą MELD. Šios misijos kažkiek primena bombų nukenksminimą originaliame žaidime. Misijos įvykdymui yra ribotas ėjimų kiekis, o MELD konteineriai išbarstyti po visą mūšio lauką, kuriame tikrai netruko atvykėlių iš anapus. Akstinas vykdyti šias misijas bus ypač ryškus. MELD bus visų naujų modifikacijų ir mokslinio progreso pagrindas, tad žaidėjai jo norės, vykdys specialias misijas ir veikiausiai rizikuos gyvybėmis mėgindami užgrobti visus MELD konteinerius. Gigantiški ir gerai ginkluoti MEC kostiumai padės užmiršti kertinę taktinės žaidimo dalies taisyklę — nori kiečiausių karių galaktikoje? Išmok pamatuoti riziką ir eiti į kompromisus.

Vis tik valdydamas MEC‘us aš neketinau nusileisti ir stūmiau savo priekinę liniją tol, kol suvokiau, kad visas žemėlapis tėra spąstai. Netrukus savo MEC‘us ištraukė ir ateiviai, sutvirtino jų savybes sektoidų psi galiomis ir užuot puolę kaktomuša kaip tai darė originaliame žaidime, dabar jie elgėsi taip kaip pasielgčiau aš. Dalį pajėgų paliko „overwatch“ pozicijoje, o porą galingiausių karių paleido puslankiu. Šuoliuodami nuo priedangos į priedangą jie supo mano karius. Sugryžęs niūrion realybėn ryžausi eiti į kompromisą ir pabandyti išsivaduoti atakuodamas viena kryptimi, bet kryžmai surikiuoti sektoidai nelabai leido iškišti nosies. Galiausiai man trūko kantrybė ir nutariau nerinkti visų MELD konteinerių, atsitraukti ir perisgrupuoti atsakančiam puolimui, bet… Buvo vėlu. Kuris laikas iš matomumo zonos dingę ateivių MEC‘ai, pasinaudojo pastatų priedanga ir užėjo į mano užnugarį. Supratę, kad yra tinkamoje ugnies pozicijoje jie tiesiog išgriovė namų sienas, sukūrė sau šaudymo liniją ir atėmė iš mano karių bet kokią galimybę judėti. Toliau jau buvo skerdynės kurias aš stebėjau labai susigėdęs.

Patobulintas DI darbas vienas ir vienintelis atnaujinimas kurį pastebėjau šio fiasko metu. Aš puikiai suvokiu, kad skautus praradau nes buvau atsipalaidavęs ir per daug negalvojau apie tai ką darau, tačiau taktinis judėjimas po žemėlapį buvo kažkas tokio, ko pernai metų žaidimo ateiviai nemokėjo.

Taigi. Kažkiek patobulintas DI, galimybė genetiškai modifikuoti savo karių krūtines, smegenis, akis, odą ir kojas. Galingieji, milžiniškas patrankas nešiojantys MEC‘ai , pora naujų ateivių klasių, keletas naujų ginklų ir tuntas naujų išradimų. MELD paieškos ir 47 nauji taktiniai žemėlapiai. Pasak kūrėjų, norint įvertinti visus atnaujinimus, žaidimą teks įveikti mažiausiai trejetą kartų. Gal viskas ir nėra taip blogai kaip atrodo. Supratau, kad laukiu.

X-COM: Enemy Within pasirodys šių metų lapkritį (AK/X360/PS3) ir bus kiek pigesnis nei standartinis naujas žaidimas. Šiaip kaina gali atrodyti nepagrįstai aukšta, o jei esate sukaupę visus originaliam žaidimui skirtus DLC ji ko gero tokia ir yra. Antra vertus jei DLC pakuočių nepirkote, visas jas gausite dėžutėje su „Enemy Within“, tad klausimas pirkti kalėdoms ar laukti nuolaidų nebus toks jau aktualus.