Katano salos naujakuriai – kaip ir nemažai kitų itin populiarių stalo žaidimų, buvo sukurtas Vokietijoje 1995 metais. Žaidimo kūrėjas Klausas Teuberis tuomet dar buvo dantų technikas, o stalo žaidimų kūrimu užsiiminėjo tik laisvalaikiu. Tačiau neįtikėtina „Naujakurių“ sėkmė galiausiai privertė Klausą atsisakyti, rodosi gan finansiškai patrauklios mediko profesijos ir visa galva pasinerti į stalo žaidimų dizainą.
„Neįtikėtina sėkmė“ paversta skaičiais – 11 milijonų parduotų žaidimų, daugybė metų stalo žaidimo apdovanojimų daugėlyje pasaulio valstybių, žaidimas lokalizuotas 25 šalyse. Populiarumo paskatinti išleisti du žaidimo praplėtimai (trečiasis pasirodys šiemet). „Naujakuriai“ buvo pirmas europietiškas žaidimas, susilaukęs tarpžemyninio pripažinimo. Kompiuterinė žaidimo versija šiemet pasirodė ir XBOX Live servise.
Tad kokia gi ta „Katano salos naujakurių“ sėkmės formulė?
Visų pirma tai TIKRAS šeimos žaidimas – t.y. čia nėra žaidėjus eliminuojančios žaidimo mechanikos kaip tarkime Monopolyje. Tad jei sėdote prie stalo keturiese, tai ir pakilsite keturiese, tik vienas iš jūsų bus nugalėtojas, o kiti ne. Sėkmė žaidime nurodo jūsų surinkti taškai. Pirmasis žaidėjas surinkęs šią taškų sumą (11, 13, 15 ar pagal susitatrimą) laimi žaidimą.
Žaidėjai yra kolonizatoriai, atvykę į negyvenamą salą. Išgaudami resursus, statydami gyvenvietes bei miestus, tiesdami kelius jie renka taškus ir siekia galutinės pergales.
Žaidimo lenta
Realiai tai nėra lenta. Žaidimo plotas – o tiksliau neapgyvendintos salos žemėlapis sudėliojamas iš šešiakampių kortelių, atitinkančių tam tikrus žemės tipus. Atitinkamas žemės ploto tipas suteikia atitinkamus resursus. Mišką vaizduojantis šešiakampis suteikia medį, pievą – avis, kalnus – rūdą, laukus – javus, lygumą – plytas. Taip pat yra dykumos kortelė, kuri nesuteikia jokių resursų ir joje gyvena plėšikas, bet apie jį pakalbėsiu vėliau.
Taigi, iš šešiakampių kortelių sudėliojamas žaidimo plotas – pagal scenarijų ar atsitiktine tvarka. Po to ant kiekvienos kortelės (išskyrus dykumos) uždedamas skaičiaus žetonėlis, rodantis galimą dviejų kauliukų metimo akių sumą (intervale nuo 2 iki 12). Prieš pradedant žaidimą plėšikas pasodinamas dykumoje.
Žaidimo komplekte yra dviejų tipų kortelės – resursų ir tobulėjimo. Resursų kortelės atitinka resursus (natūraliai), o tobulėjimo kortelės, žaidimo procese įsigyjamos už resursų korteles, suteikia papildomų pergalės taškų, tam tikrų lengvinačių technologijų, ar apsaugą nuo plėšiko (riterio kortelė).
Žaidimo procesas
Žaidimo pradžioje kiekvienam žaidėjui paeiliui (eilė nustatoma metant kauliuką) leidžiama pasistatyti dvi gyvenvietes ir du kelius. Gyvenvietės statomos ant šešiakampių žemių kortelių kampų, tad tose sankirtose susieina iki trijų skirtingų žemių kortelių. Pradinių gyvenviečių pastatymo vieta Katano saloje yra svarbi, nes tai nulemia resursų gavimą žaidimo procese. Kiekvieno žaidėjo ėjimas prasideda kauliukų metimu. Išridenta akių suma nulemia kurie žemės plotai teikia resursus (pamenate tuos skaičiukus ant žemės kortelių). Kiekvienos gyvenvietės stovinčios šalia resursus teikiančios žemės savininkas gauna kauliukų akių sumos nulemtus resursus.
Už turimus resursus galima statyti naujas gyvenvietes beimiestus, tiesti kelius, pirkti tobulėjimo korteles. Iškritus septyniems, resursų niekas negauna, o jų turintys per daug – dalies net ir netenka. Žaidėjas, išridenęs septynis, turi teisę patraukti plėšiką – t.y. pastatyti jį bet kuriame žemės plotelyje. Kol plėšikas ten stovės, ši žemė neteiks resursų. Jį patraukti galima tik vėl išridenus septynis ar su riterio kortelės pagalba.
Žaidėjai tarpusavyje gali prekiauti.
Taškai žaidime skiriami už gyvenvietes – viena gyvenvietė – vienas taškas. Už turimą miestą skiriami du taškai. Papildomi taškai guanami ištraukiant atitinkamas tobulėjimo korteles, turint ilgiausią kelią, bei didžiausią armiją (didžiausią panaudotų riterio kortelių skaičių).
Konfrontacija
Žaidime žaidėjų konfrontacija minimali. Veiksmai prieš kitus žaidėjus apsiriboja – plėšiko perkėlimu ant žemės plotų, šalia kurių yra oponentų gyvenvietės, atsisakymu prekiauti, bei žaidėjo plėtimosi galimybių apribojimas, atitinkamai statant savo statinius bei tiesiant kelius – paprasčiau tariant – oponento plėtimosi blokavimas.
Kita nepaminėta informacija
Žaidimo trukmė, priklausomai nuo žaidėjų skaičiaus (žaisti gali 3 arba 4 žaidėjai) bei lentos išdėstymo, yra nuo 1 iki 2 valandų.
„Katano salos naujakuriai“ yra tikrai įtraukiantis žaidimas – visų pirma jis jums pasirodys nepanašus į nieką, ką žaidėte anksčiau. Žaidimo praplėtimai, apie kuriuos parašysiu ateityje („Jūrų keliautojai“, „Miestai ir riteriai“), išplečia žaidimo mechaniką ir suteikia daugiau galimybių, tuo pačiu pasunkindami ir patį žaidimo proceso įsisavinimą. Žaidimas rekomenduojamas vaikams nuo 10 metų.
Žaidimas yra lokalizuotas Lietuvoje. Jo platinimu užsiima http://www.protozaidimai.lt/. Žaidimą, kaip ir jo praplėtimus, galite rasti daugumoje žaislų parduotuvių. Žaidimo kaina apie 100 Lt.
ŽP.
22 Komentarai
Artojas
Viskas tikra tiesa tik minusai nepaminėti :). Mano galva žaidime vis tik šiek tiek per stipriai veikia „sėkmės“ faktorius. Kitas mano nuomone ne mažesnis minusas, kad žaidimo baigtis daugiau ar mažiau tampa aiški pačiame įsibėgėjimo procese. Nesvarbu, kad po pirmu 5 ėjimų niekas neiškris. Žaidėjai liks sėdėti tačiau su rudimentiniu statusu, paaiškėjus stipriems lyderiams (kuriu retai buna daugiau nei 2) kažkokio stebuklingo virsmo žaidime neverta tikėtis.
Neesu bandęs žaidimo su papildymu, tačiau žinovai sako, kad Jūrų Keliautojai mažai keičia žaidimo eigą o tuo tarpu Miestai ir Riteriai aukštyn kojom apverčia mechanika ir panaikina mano minėtą trūkumą dėl pačios žaidimo eigos. Kaip minėjau asmeniškai papildymų nebandžiau tad šios pastraipos imti už gryną pinigą nerekomenduoju :).
eXcluziver
gal reiks isbandyti
Pjovejas
Na, nesutikčiau. Mano asmeninėje patirtyje, startas labai priklauso nuo to, kaip žaidėjai sugeba pasirinkti savo pradines vietas ant „lentos“. Jei žaidėjų +/- patirtis panaši, tai nėra taip paprasta. Reikia tik teisingai ir pastoviai pirkti išsivystymus/riterius 🙂
Patarejas
Man labiausiai patinka naujakuriai su jūrų praplėtimu. Miestai ir riteriai, nors ir priartina žaidimą prie pradinės žaidimo kūrėjo koncepcijos, yra ganėtinai sudėtingas žaidimas ir naujokai susivokia tik po keletos partijų, o viską įkerta tik po dar daugiau žaidimo valandų.
Sutinku, kad pagrindiniame žaidime sėkmės faktorius nemažas, tačiau organizuojami turnyrai parodo, kad ir tokiame žaidime siekiant pergalės ne ką mažesnis profesionalumo faktorius.
Artojas
Tuo didesnis minusas :). Tikimybė, kad šeimoje rasis 4 profesionalai menka, vadinasi žaidimo baigtis mažne visada bus vienoda. Aš jau nekalbu apie tai, kad du naujokai ateina į svečius pas du profus :). Butent todel man kaip šeimyninis žaidimas easy laisvalaikiui labiau imponuoja Carcassone.
karlotikas
man atrodo kad kolkas geriuasias stalo zaidimas (bent man) tai monoploy 🙂 gal dar kris kross .:)
Artojas
Kris Kros tai kryžiažodžių žaidimas :). Stalo žaidimu jo nevadinčiau, bet išties labai geras. O Monopoly tai absoliutiškai pagrystas sėkmės faktorium. Sužaidus jį keletą sykių aiški pergalės formulė ir visus kitus kartus jau laimi tas kam pasiseka. Žodžiu mano nuomone jam dar labai toli iki Catan, Carcassone ar kitų pamažų pasiekiančių Lietuvos padangę žaidimų.
Azathoth
asmenishkai man tiek Carcassone tiek Settleriai patinka vienodai, nes jie skirtingi. nors carcassone gali mazhiau sukti galva ir zhaisti labiau atsipalaidaves. Settleriuose turputi erzina tas atsitiktinumo faktorius, nes jis ten tikrai labai svarbus ir net sedint prie geru langeliu kauliukai gali visishkai nekristi. tuo tarpu carcassone tai suvesta iki minimumo.
Pjovejas
Tai, kad šita bėda yra bendra visiems bent kiek sudėtingesniems ir daugiau manipuliacijų/gudrybių reikalaujantiems žaidimams. 🙂 Apskritai šeimai, pvz., įsivaizduoju nelabai tinka visi kariniai žaidimai. Po jų visada bent jau trumpam lieka nuosėdos („o jis tai mane užpuolė“ ir pan. :))
Artojas
Todėl aš šeimai ir rekomenduočiau Puerto Rico ar Arkadia. Ten žaidimo esmė tame, kad jei tu sau darai geriau tai padarai taip kad kitiem nuo to tik dar geriau. Jei kažkam bandai kenkt, neišvengiamai visų pirma pasikenki sau :). Nėra kaip ir nėra dėl ko bartis nes kiekvienas tavo ėjimas automatiškai apibrėžia kaip pasielgs kitas žaidėjas ir negali pykt, nes pvz keldamas šilko kaina Arkadijoj ar Paskelbdamas derliaus ėjimo šventę Puerto Riko puikiai žinai, kad pasipelnysi, tačiau sekantis visada pasipelnys labiau :).
Simakas
Na kad Naujakuriuose yra sėkmės faktorius – sutinku, bet, kad nuo pradzios aiškūs lyderiai…. ne kart buvo, kad rodos prastas startines vietas užsiėmę žaidėjai, sėkmingai pakritus kauliukais išsiplėsdavo ir laimėdavo.
O kurie toliau Monopolio nemato … linkiu praplėsti akirati ir atrasti kitus žymiai įdomesnius žaidimus.
Simakas
Šeimai pasiūlyčiau Ticket to ride, smagus žaidimukas. Arba pasišaudyti su Bang!
Artojas
Ne nuo pat pradžios o po riebių 5 ėjimų :). Tada jau gali kauliukai riedėt kaip nori. Du atitrūkę žaidėjai paprastai sugeba save aprūpinti žaliava manipuliuodami tuo ką sukaupė pradžioje. Bent jau kiek man teko žaist visad būdavo taip.
Pjovejas
Mūsų kompanijose tai dažniausiai gaudavosi, kad vienas laiko javų, kitas rūdos, o trečias avių monopolį. Molis kaip kada. Medžio visi turi pilnus sandėlius ir jo niekam nebereikia, o plėšikas varinėjamas po visą lentą blokuojant kitų dviejų žaidėjų pelningiausius laukelius ir bandant prisiplėšt trūkstamas žaliavas :). Keliukai dažnai po pirmų dviejų-trijų namukų pradedami tiesti tik tam, kad atkirsti oponentus nuo geresnių vietų. Tik fantazijos reikia? Kvailiausia būna, jei atsitiktinai bedėliojant lentą dykuma papuola prie uosto – nuplaukia strateginės vietos.
Wicked_akuba
Lošiau D6 labai panašų, tik vokiškas buvo. Visa žaidimo ėsmė ta pati 🙂
Artojas
Aš va jų saite pažiūrėjau galima savo kortelių porą pasidaryt :). Pasikabinau ant idėjos suteikt katanui antrą šansą 🙂
irmiz
Standartinio įdomumas su laiku blėsta žaidžiant tiems patiems asmenims, netgi atsitiktinėmis lentomis.
tačiau įjungus fantaziją ir turint abu praplėtimus galim pasidarti „fog of war“ ir pradėti tuščioje lentoje 🙂
va čia tai visiška priklausomybė nuo sėkmės ir linksmas vakaras šeimoje garantuotas
Dar viena proga pas Artoją į svečius atvažiuot… žiūrėk, imsiu ir prisiruošiu vieną kartą
Artojas
Man rodos, kad NSO vizitas labiau tikėtinas :).
Simakas
Taigis jei yra visomis kalbomis išleisti. Tame tarpe ir vokiškai.
Pjovejas
Aha, pagavau, man rodos nuotrauka tai nerealios partijos 🙂 Atkreipkite dėmesį kiek taškų turi žalias žaidėjas: vien iš namukų 10 + už keliuką (jei teisingai išskaičiuoju susideda iš 13 komponentų). Kaip ir overpower 🙂