Šiai dienai skaičiuojama, kad žaidimų rinka gali paliesti iki 40% pasaulio populiacijos, o vertinant bendrą rinkos padėtį vis dar stebimas apyvartų augimas. Nenuostabu, kad didieji leidėjai pagaliau ima gręžti akis į besivystančius (EMEA) regionus.

Naujausiais „Screen Digest“ tyrimų duomenimis, 2009 metais augimas buvo pastebimas visuose EMEA regionuose išskyrus labai „banguotą“ Rusiją.

„Screen Digest“ pateiktoje analizėje aptariami įvykiai Graikijos, Indijos, Lenkijos, Pietų Afrikos, Turkijos, Rusijos ir Vidurio Rytų regiono rinkose. Tyrimo duomenimis besivystančių PAL regiono rinkų vertė jau siekia 1.9 milijardo eurų, 0.9 milijardo iš šios sumos yra programinės įrangos pardavimai. Bendras regiono augimas per 2009–uosius siekė 12% procentų, palyginimui bendras vakarų Europos rinkų rodiklis smuko apie 4,4 procento.

Ataskaitoje teigiama, kad apžvelgiamų rinkų augimą lėmė sparti mažmenos tinklų plėtra. Tam įtakos turėjo tiek šalyse dygstantys prekybos centrai, tiek vakarų mažmenininkų (Media Markt, Auchan, Carrefour) mėginimai įsitvirtinti regiono šalyse. Taip pat pastebima, kad besivystančiose rinkose (ypač Rusijoje ir Lenkijoje) vis dar populiarūs žaidimai asmeniniam kompiuteriui.

Konsolių tarpe lyderio pozicijas tebeturi „PlayStation“ konsolės (PS2, PS3, PSP). Besyvystančios PAL regiono šalyse labiausiai paplitusi konsolė PS2 (parduota per 11 milijonų vienetų), tuo tarpu PS3 yra geriausiai parduodama šio kartos konsolė (parduota 1.4 milijono vienetų). PSP yra plačiausiai paplitusi nešiojama konsolė, ypač tvirtas pozicijas turinti vidurio rytuose ir Rusijoje.

Atąskaitoje iš „Igromir“ mes jau rašėme apie MS ambicijas Rusijoje, panašu, kad jos atsiperka. Rusijoje ir Lenkijoje X360 padėtis nebloga ir „Microsoft“ sudaro deramą konkurenciją „Sony“. „Wii“ atrodo silpnai, panašu, kad be plataus mąsto investicijų „Nintendo“ nepavyks atsistoti greta kitų dviejų gigantų. Tiesa išskirtinė šlovė vakaruose, padėjo „Nintendo“ įsitvirtinti Graikijos, Pietų Afrikos ir Turkijos rinkose.

Truputi plačiau apie kaimynines rinkas:

Rusija — Šalį sukrėtus ekonominiams iššūkiams, padariniai žaidimų rinkai buvo ypač neigiami. 2009—aisiais buvo stebimas bendras 30 procentų rinkos smukimas. Lyderio pozicijas Rusijoje turi „X360“ konsolė (šioje šalyje stebimas didžiausias šios konsolės paplitimas, lyginant su kitomis tyrime dalyvavusiomis šalimis), o autsaiderio pozicijas užima „Nintendo“ produkciją.

Lenkija — Čia tarp „Sony“ ir „Microsoft“ verda įnirtinga kova dėl lyderio pozicijų, o „Nintendo“ veikla praktiškai nepastebima. Pranešime teigiama, kad lenkijoje labai moderni ir gerai išvystyta mažmeninės prekybos sistema, o mažmenininkai ir produkcijos platintojai 2009–aisiais pranešė apie apyvartų augimus.

Kaip pagrindines grėsmes mėginant dirbti EMEA rinkose tyrimo autoriai nurodo tas pačias priežastis, kurias minėjo ir Lietuvoje veikiantis skandinavų platintojas „Panvision“. Tai ekonominė regiono padėtis, pragyvenimo lygis, piratavimas ir aukšti žaidimų lokalizavimo (tai leistų reguliuoti kainą) kaštai.

Akivaizdu, kad besivystančios rinkos, per artimiausius penkerius metus taps didžiausiu fokuso centru didiesiems leidėjams. Apmaudu, kad Lietuvos ar Baltijos regionas tyrime neminimas.

Kita vertus Baltijos regiono duomenys greičiausiai keltų labai rimtų abejonių, nes mūsų žaidimu rinka nemaža dalimi įtakoja vakarų Europos, Lenkijos, Rusijos ir Skandinavijos pardavimų statistikas. Kita vertus EMEA rinkų augimas turėtų sudominti ir suvilioti ne tik leidėjus ar platintojus, bet ir mažmenos tinklus. Gi būna gyvenime akimirkų kai pagalvoji, kad niekas čia nepasikeis, kol į mūsų rinką neateis mažmenininkas su rimtesniu ir gilesniu požiūriu į žaidimus, klientą ir IT industriją apskritai.

PS.: Įdomi detalė. Pietų Afrikos rinkoje dominuoja PC ir PS2 formatai, o naujos kartos konsolės paplitusios vos 1% namų ūkių.