Nors šis sąrašas apie žaidimus 2009-iems, tačiau jis šiek tiek kitoks – visi šiame sąraše žaidimai yra atviro kodo. Vadinasi, nemokami. Be to, kiekvienas norintis prisidėti prie kurio nors iš tokio žaidimo kūrimo, dažniausiai gali tai padaryti gana nesudėtingai. Tereikia apsilankyti žaidimo tinklalapyje ir perskaityti ten pateikiamas instrukcijas. Kodėl verta? Nes užmezgi naujas pažintis, įgyji daugiau patirties (jei norėsi dirbti prie rimtų komercinių projektų, tai gali padėti daug tau susirandant gerą darbą), pradedi vertinti objektyviau kitų žaidimų kūrėjų kūrinius, supranti, kodėl vogti yra blogai ir kodėl viską daryti vien už dyką taip pat yra blogai… bet svarbiausias dalykas – padarai kažką, kuo kiti žmonės naudosis. Žmonės sakys tau „Ačiū!“!.. Tokį patį „Ačiū!“, kokį galima pasakyti ir lietuviams, kurių įnašas leidžia žaisti žaidimą ir lietuvių kalbą!.. Taip, tai reiškia, kad ir dalis šio sąrašo žaidimo gali būti žaidžiami lietuvių kalboje!..

Visgi, kad ir kaip norėtųsi, kad kuo daugiau lietuvių prisidėtų prie tokių žaidimo kūrimo, kažin ar taip nutiks ir nepriklausomai, kad ir kokius gražius žodžius rašysi. Priežasčių, kodėl „Ne“ irgi gali būti panašus skaičius… Todėl šis sąrašas (kaip ir visi ankstesni) skirtas pirmiausia žaidėjams! Šis sąrašas yra tik vienas iš tokių dviejų. Jame yra tik tie atviro kodo žaidimai, kurie yra jau pritraukę tam tikrą pastovių žaidėjų skaičių ir, visai tikėtina, bus atnaujinti šiais metais. Atnaujinimai atviro kodo žaidimams skirtingai nei komerciams dažniausiai būna svarbesni, nes kartais pakeičia, atneša nemažą pluoštą naujų dalykų, kurių ankščiau nebuvo. Todėl verta į šiuos žaidimus atkreipti dėmesį visais 2009-aisiais!..

Glest

Nuorodos: Žaidimo profilis (PC), Oficialus žaidimo tinklalapis

Tai tradicinės realaus laiko strategijos žanro atstovas. Žaidime yra dvi klasės: žmonių ir magų. Kiekviena klasė turi skirtingų gyventojų, pastatų, kovotojų. Galima žaisti tiek prieš kompiuterį, tiek ir internetu. Yra minimalūs scenarijai, kurie tikėtina, šiais metais bus labiausia tobulintina žaidimo dalis.

Sauerbraten

Nuorodos: Žaidimo profilis (PC), Oficialus žaidimo tinklalapis

2002 metų sausio mėnesį Wouter van Oortmerssen (vienas iš pirmojo „Far Cry“ varikliuko kūrėjų) išleidžia „Cube“ pirmo asmens šaudyklę. Ji pasižymi viena unikalia savybe, kurios neturi iki šiol nei vienas komercinis produktas – lengva žemėlapių redagavimą tiek vienam tiek ir internete su draugais. Bet tai dar ne viskas! Įmanoma ne tik žaisti, ir ne tik redaguoti. Bet daryti abu šiuos dalykus kartu! Žinoma, tai patraukė nemažos dalies žaidėjų dėmesį. Ir ne tik žaidėjų! Kai kurie spaudos leidiniai savo apžvalgose gana palankiai atsiliepė apie žaidimą!

„Cube“ turėjo tam tikrų techninių apribojimų, kurių kūrėjas nusprendė, kad neverta keisti, todėl atsirado kitas projektas – „Cube 2“, šiek tiek vėliau gavęs „Sauerbraten“ pavadinimą. Jei pirmoji žaidimo dalis buvo grafine prasme kažkas panašaus kaip „Quake II“, antroji dalis yra daug šiuolaikiškesnė: naudojamos pažangesnės apšvietimo technologijos, geresnės tekstūros, yra jau užuomazgų žaidimo vienam žaidėjui su tikru scenarijumi (ko pirmoje dalyje nebuvo).

Freeciv

Nuorodos: Žaidimo profilis (PC), Oficialus žaidimo tinklalapis

Tai „Sid Meier’s Civilization“ žaidimo klonas. Žaidėjas startuoja pasaulyje apie 4000 metus prieš Kristų. Pasaulyje yra kitų civilizacijų. Žaidėjo tikslas – kuo greičiau ir efektyviau „ištobulinti“ savo civilizaciją, kad kitos pradėtų nykti. Paskutinė likusi civilizacija laimi žaidimą.

OpenArena

Nuorodos: Žaidimo profilis (PC), Oficialus žaidimo tinklalapis

Ko gero kiekvienam žaidėjui nepaspatis, kad „ID Software“ kiekvieną kartą baigusi kurti naujos kartos varikliuką po kurio laiko išleidžia savo senąjį atviro kodo pavidalu. Taip nutiko ir su „ID Tech 3“ varikliuku, kuris buvo naudojamas krūvoje populiarių žaidimų. Vienas iš jų – „Quake 3: Arena“ (Q3). Nors praėjo jau šiek tiek daugiau kaip 9 metai po jo išleidimo, bet tai dar ir dabar yra vienas iš žaidžiamiausių tinklo žaidimų ir dar visai neblogai parduodamas. „Parduodamas“ – štai priežastis, kodėl atsirado „OpenArena“ projektas, kurio tikslas – sukurti „ID Tech 3“ pagrindu visiškai nemokamą Q3 kloną.

Free Col

Nuorodos: Žaidimo profilis (PC), Oficialus žaidimo tinklalapis

Dar vienas nemokamas klonas. Šį kartą klonuotas „Sid Meier’s Colonization”…

Frets on Fire

Nuorodos: Žaidimo profilis (PC), Oficialus žaidimo tinklalapis

Šis žaidimas ko gero būtų geriausias pasirinkimas, jei tektų rinktis pakaitalą komerciniams muzikiniams ritmo žaidimams (pvz. „Guitar Hero“).

Frozen Bubble

Nuorodos: Žaidimo profilis (PC), Žaidimo profilis (Mobile), Oficialus žaidimo tinklalapis

Nors pilna įvairiausių mokamų žaidimų, kuriuose reikia šaudyti taip kamuoliukus, kad susirinktų tam vienodos spalvos eilė, šis žaidimas jiems tikrai niekuo nenusileidžia.

LinCity-NG

Nuorodos: Žaidimo profilis (PC), Oficialus žaidimo tinklalapis

Iki „Sims“ atsiradimo „SimCity“ buvo perkamiausias „Maxis“ produktas. Naturalu, kad atsirado norinčių žmonių kažkokio nemokamo „SimCity“ klono. Kadangi tik praėjusiais metais viešai buvo paskelbti pirmosios „SimCity“ išeities kodai, kuri buvo išleista maždaug prieš 20 metų, natūralu, kad norintieji nelaukė ir taip atsirado „LinCity“ (2D), kuris vėliau evoliucionavo į „LinCity-NG“ (3D).

Scorched 3D

Nuorodos: Žaidimo profilis (PC), Oficialus žaidimo tinklalapis

Ko gero vienas iš gražiausių artilerijos žaidimų, kurio esmė stovint kažkokioje saloje pataikyti pirmam kelis kartus į priešo tanką.

Secret Maryo Chronicles

Nuorodos: Žaidimo profilis (PC), Oficialus žaidimo tinklalapis

„Nintendo“ jau gana seniai neišleidžia jokio „Super Mario“ stiliaus žaidimo PC platformai, todėl nereikia stebėtis, jog įvairių klonuotų žaidimų pilna. Jei rinktume Top-10, greičiausiai tarp jų būtų ir „Secret Maryo Chronicles“!

Teeworlds

Nuorodos: Žaidimo profilis (PC), Oficialus žaidimo tinklalapis

Klausimas: Kaip atrodytų „Quake 3” ar „Unreal Tournament” žaidimai, jei jie būtų dvimačiai?
Atsakymas: „Teeworlds“!

Warzone 2100

Nuorodos: Žaidimo profilis (PC), Oficialus žaidimo tinklalapis

Prieš dešimt metų „Pumpkin Studios“ sukūrė „Warzone 2100“, kurį išleido „Eidos Interactive“. Žaidimą gana palankiai įvertino įvairūs žaidimų apžvalgininkai (vidurkis 8 iš 10 balų). Taip pat žaidimas turėhjo gana nemažą fanų burį, kuris šiek tiek vėliau užsidarius „Pumpkin Studios“, pradėjo kurti žaidimui neoficialias pataisas, o dar vėliau parašė peticiją, kad žaidimas būtų išleistas atviro kodo pavidalu… Ir „Eidos“ 2004-ais metais sutiko. Prasidėjo „Warzone 2100 Resurrection“ projektas, kurio tikslas atnaujinti žaidimą taip, kad jis veiktų ant visų modernių sistemų. Kaip matome, projektas nors ir nedideliais žingsniais bet vis juda. Kiekvienais metais išleidžiamos kelios nemokamos žaidimo versijos.

„Warzone 2100“ – tai realaus laiko strategija, kurioje veiksmas vyksta tolimoje ateityje. Dvi pusės kovoja dėl naftos resursų.

Yo Frankie!

Nuorodos: Žaidimo profilis (PC), Oficialus žaidimo tinklalapis

„Blender Institute“ visaip stengdamiesi reklamuoti savo nemokamą trimačio modeliavimo programą „Blender“ kiekvienais metais pateikia vartotojams vis kažkokių atviro kodo projektų, naudojančių šią programą. Kelis kartus tai buvo gražūs nemokami trumpi atviro kodo filmukai ([1], [2]). Vieną kartą tai buvo pirmosios „Yo Frankie!“ dvi žaidimo dalys…

„Yo Frankie!“ – platforminis žaidimas, kuriame valdome kiškį. Žaidėjo tikslas nusigauti nuo vieno taško iki kito.

Armagetron Advanced

Nuorodos: Žaidimo profilis (PC), Oficialus žaidimo tinklalapis

1982-ų „Tron“ fantastinis filmas turi gana nemažą gerbėjų būrį. Kažkam iš jų kilo mintis filme matytas transporto priemones perkelti į žaidimą. „Armagetron Advanced“ valdysite motociklus braižančius sienas. Žaidėjo tikslas – pačiam neįsirėžus, kitus žaidėjus elimituoti iš žaidimo sukuriant jiems tokias situacijas, kad jie neturėtų galimybių neatsitrenkti į bet kokias sienas.

Nexuiz

Nuorodos: Žaidimo profilis (PC), Oficialus žaidimo tinklalapis

Besidomintys žaidimais greičiausiai žino tai, kad pirmasis „Half-Life“ naudoja modifikuotą „Quake“ varikliuką. Atrodo gražu? Bet tai dar ne viskas, ką galima iš šio varikliuko išspausti! Tinklinė „Quake 3” stiliaus pirmo asmens šaudyklė „Nexuiz“ gali parodyti dar daugiau (tiesa, iki gražių HL2 lygio vaizdų gal dar šiek tiek trūksta…)!

Tremulous

Nuorodos: Žaidimo profilis (PC), Oficialus žaidimo tinklalapis

Pirmo asmens tinklinė šaudyklė, kurioje yra dvi komandos: žmonių ir ateivių. Kiekvienos komandos tikslas sunaikinti kitos bazę arba/ir komandos narius. Tai padaryti įmanoma sunaikinant atgimimo (angl. respawn) įrangą, kuriuos bei kai kuriuos kitus gali statyti norimose vietose patys žaidėjai žaidimo metu.

UFO: Alien Invasion

Nuorodos: Žaidimo profilis (PC), Oficialus žaidimo tinklalapis

Žaidimas daugiausia paremtas komercinio „X-COM: UFO Defense“ hito istorija ir pats žaidimo stilius. Naudojamas „ID Tech 2“ varikliukas (tokį patį naudoja „Quake II“).

Vega Strike

Nuorodos: Žaidimo profilis (PC), Oficialus žaidimo tinklalapis

Tai pirmo asmens kosminis prekybos ir kovų kosminis simuliatorius. Žaidimo mechanika yra įkvėpta 1984 metų žaidimo „Elite“. Veiksmas vyksta didžiulėje visatoje, kurioje žaidėjas atlieka įvairias užduotis. Gerai jas atlikęs gauna pinigų. Už tai perka geresnes transporto/kovo priemones ir vykdo sudėtingesnes misijas.

Globulation 2

Nuorodos: Žaidimo profilis (PC), Oficialus žaidimo tinklalapis

Nors iš pirmo žvilsgnio atrodytų, kad tai standartinis realio strategijos žanro atstovas, tačiau tai būtų netiesa. Žaidimo pagrindinė idėja – „microekonomika“ turi spręstis pati. Tai reiškia, kad pvz., parenkate statyti kažkokį pastatą. Resursais nereikia rūpintis. Tuo pasirūpins patys miesto, kuriam atstovaujate gyventojai. Žaidėjui reikės tik palaukti, kol jie baigs statybas.