„„Beowulf“ filmo stalo žaidimas“ yra vienas tų, kurie okupavo lietuviškų parduotuvių lentynas ilgam. Pats ne sykį mačiau krūvas dėžių ir išpardavimų, ne sykį varčiau, bet pirkti niekad neketinau.  Filmas įspūdžio nepadarė, kompiuteriniai žaidimai tuo labiau. Stalo žaidimo dėžutė keistai tamsi, aprašymas ne visai leidžia suprasti, kas yra siūloma. Rainerio Knizia pavardės ant viršelio tiesiog neužfiksavau, o stalo žaidimų pasaulyje jis gan žinomas veikėjas. Kaip ir daugelis stalo žaidimų kūrėjų, jis turi matematinį išsilavinimą, ir prieš tapdamas profesionaliu žaidimų kūrėju užėmė aukštas pareigas banke. Nesu žaidęs daug jo žaidimų, bet iš to, ką žaidžiau, geriausią įspūdį kol kas buvo palikęs „Keltis“, kurį aprašysiu kada nors vėliau.

 

„Beowulf“ į mano rankas pateko testui. Žaidimą paskolino „Pirktuve“, už ką jiems didelis dėkui. Kitaip gyvenime nebūčiau atradęs pakaitalo jau gerokai pabodusiems „Traukinukams“. Atsižvelgiant į tai, jau dabar galiu pasakyti, kad vienintelis rimtas trūkumas, kurį turi „Beowulf. The Board Game“ — yra prastas žaidimo pavadinimo ir pakuotės apipavidalinimo pasirinkimas. Nes nei viena, nei kita realiai neturi sąsajų su pačiu žaidimu.

 

Iš tiesų, „Beowulf“ net nėra naujai sukurtas žaidimas. Tai savotiška, alternatyvi, kito Rainerio Knizia žaidimo („Kingdoms“) versija. Kertinė žaidimo mechanika ir taisyklės yra praktiškai identiškos, nežymius skirtumus sudaro modifikuotos žaidimų lentos, eigos skirstymas į aktus, kelios specialias savybes turinčios kortelės ir kita smulkmė. Galima sakyti, jog kiekvienas, įsigyjęs šį žaidimą, gauna „du viename“. Nuorodą, kaip nenaudojant pieštukų, tušinukų ir žirklių perdaryti „Beowulf“ į „Kingdoms“ ir atgal, rasite teksto pabaigoje.

 

Žaidimo fonas pateikiamas it saga apie Beowulf‘ą. Žaidėjas užima savotišką pasakoriaus rolę ir lentoje dėlioja veikėjų figūrėles ir korteles, kurios neva atkuria epinę sagą. Beowulf‘o pasaulio gerbėjai gali „vėžintis ant šios minties“ kiek tinkami, bet svarbiausia, kad žaidimas nepraranda nė lašelio žavesio, jei pats Beowulf‘as tau „iki lemputės“.

 

Nenoriu, kad šis tekstas virstų žaidimo taisyklių atpasakojimu, tad jas ir diktuojamus tikslus aptarsiu tik bendrais bruožais. Žaidimo eigoje kiekvienas žaidėjas turi vienodą kiekį figūrėlių, kurios kaupia taškus, ir kortelių, kurios tuos taškus figūrėlėms suteikia. Pagal nustatytą tvarką žaidėjai paeiliui dėlioja savo korteles ir figūrėles ant lentos taip, kad jų herojų eilėse būtų kuo daugiau teigiamų taškų, o oponentų herojus mėgina apsupti neigiamais. Pirmasis žaidimo aktas pasibaigia pilnai užpildžius lentą. Tuomet suskaičiuojami herojų eilėse esantys taškai, išdalinami atitinkami žetonai ir prasideda naujas žaidimo etapas. Viso yra trys etapai. Kiekvienas žaidžiamas vis kitoje lentoje ir reikalauja kitokios taktikos. Kadangi vienas žaidėjas savo ėjimo metu gali atlikti tik vieną veiksmą (padėti herojų arba padėti taškų kortelę), tradiciškai jame veikia arši konkurencija, mat oponentai gali mėginti nuspėti vienas kito planus ir juos griauti. Tai viena smagiausių žaidimo savybių, kuri šiek tiek sumažina žaidėjo sėkmės faktorių, sukuria erdvės konfrontacijai, bendradarbiavimui, loginiam mąstymui ir blefui.

 

Kadangi žaidime neridenami jokie kauliukai, asmeninę žaidėjo sėkmę apibrėžia tik taškų kortelių traukimas. Sėkmės įtaka gan efektyviai mažinama kitais sprendimais — specialiomis kortelėmis ir visiška veiksmų laisve, kurią tarp vieno žaidėjo ėjimų turi kiti žaidėjai. Kitais žodžiais tariant, net ir ypač sėkmingas, bet šiaip išsiblaškęs ar nemąstantis žaidėjas, turi labai mažus šansus įveikti tuos, kas žaisdami susikaupia ir pasitelkia logiką.

 

Žaidimą laimi tas, kas visų trijų aktų pabaigoje turi daugiausiai taškų, o patys taškai persikelia iš akto į aktą. Kadangi vertingos žaidėjo figūrėlės (turinčios taškų daugiklius) panaudojamos tik vieną sykį, ne mažą reikšmę groja ir strateginis elementas. Sakykim, pirmame akte ištraukus keletą palankių taškų kortelių, žaidėjas gali išeikvoti vertingiausius herojus, taip apribodamas savo galimybes konkuruoti vėlesniuose žaidimo etapuose. Per keliolika žaidimo partijų pastebėjau, kad skubotas vertingų figūrų išleidimas veikia gan neblogai, jei žaidėjas sugeba greitai persiorientuoti ir keisti taktikas. Pavyzdžiui, pirmame akte sukaupęs daugiausiai taškų, antrame akte taupo likusias figūras, į žaidimą įvesdamas kuo daugiau neigiamų kortelių.

 

Šioje vietoje galima paminėti ir žaidėjų konfrontaciją, kurios lygis ir įtampa kinta priklausomai nuo to, keliese žaidžiama. Tarkim, dviejų žaidėjų žaidimas gan lėtas, kadangi vieno žaidėjo ėjimus skiria tik vienas kito žaidėjo ėjimas. Taip atsiranda daugiau erdvės ilgalaikiam planavimui, klaidų taisymui ir/arba kerštui, jei oponentas labai nuskriaudžia. Žaidžiant dviese ir įsiveliant į atvirą kovą dėl taškų, žaidimas susiskirsto į savotiškas atakos ir gynybos fazes. Tuomet kiekvienas iš žaidėjų turi daugiau nei vieną progą pataisyti padėtį lentoje. Žaidžiant trise ar keturiese, šių galimybių lieka mažiau, sprendimai tampa labiau momentiniai, sunku numatyti, kurie langeliai, sulaukus savo ėjimo, tebebus laisvi. Atitinkamai kinta ir žaidėjų konfrontacija, kuri tampa mažiau asmeninė, nes praktiškai kiekvienas ėjimas vienaip ar kitaip paliečia kitus du žaidėjus.

 

Žaidimą išbandžiau visose įmanomose sudėtyse. Žaidžiant dviese, jis truko ilgiausiai, nes, kaip ir minėjau, žaidėjai turi pakankamai erdvės planuoti kelis ėjimus į priekį. Keturiese — žaidimas greičiausias ir sėkmės įtaka juntama labiausiai, nes kažkam panaudojus ypač daug taškų duodančias ar atimančias korteles, lieka labai mažai galimybių jas neutralizuoti, nebent turėtum vieną iš gan retai pasitaikančių specialių kortelių. Kaip bebūtų keista, įdomiausias žaidimas buvo trise. Žaidimo tempas išlieka artimas keturių žaidėjų tempui, tačiau čia tebėra erdvės strategijai, ypač žaidžiant I ir III aktus.

 

Kokybė
Žaidimo komplektacija ir kokybė vidutiniškai gera. Pačioje dėžėje aš pasigedau lovelių kortelių išrūšiavimui ir saugojimui ne žaidimo metu. Žinoma, galima teigti, jog jie nelabai ir reikalingi, nes žaidimui naudojamos kortelės sužymėtos labai patogiai ir išrūšiuojamos greitai. Kita vertus, „Beowulf“ yra vienas tų greitų ir paprastų žaidimų vakarui, todėl net ir 5 minutės, praleistos atrinkinėjant žaidimo komponentus, gali erzinti. Tokie žaidimai turi būti daromi taip, kad atidaręs dėžę, žaisti galėtum iš karto.

 

Lietuvoje parduodama baltiška žaidimo versija komplektuojama su dokumentacija trimis kalbomis (lietuvių, latvių, estų). Lietuviškose taisyklėse yra labai nežymių neatitikimų, bet visumoje taisyklių vertimas yra geresnis, nei vidutiniškas ir naudojimui tinka.

 

Žaidimo lenta padaryta su viengubu kantu lenkimui. Netyčia pabandžius ją išlenkti į priešingą pusę,  ji lūžta. Nevykęs sprendimas, turint galvoje, kad lenta vartoma ir lankstoma nuolat. Testui gautą lentą sulaužiau, tad galiu pasakyti, kad žaisti tai visiškai netrukdo.

Akivaizdu, kad žaidimo gamintojai „Fantasy Flight Games“ didžiąją dalį žaidimo gamybai skirto biudžeto išleido Rainerio Knizia koncepcijos ir filmo pavadinimo įgyjimui. Kadangi pats žaidimas priskiriamas pigiųjų kategorijai, išbaigtai jo komponentų gamybai pinigų nebeliko. Antra vertus kiti žaidimo komponentai, iškirsti kartone, atrodo gan patvarūs, piešinukai gan dailūs, nors mano skoniui bendras vaizdas kiek per tamsus.

 

Privalumai
• Greitas. Priklausomai nuo žaidėjų nusiteikimo, viena partija gali trukti 30-90 minučių.
• Naujiems, ar stalo žaidimų nežaidusiems žaidėjams, taisyklės išaiškinamos per 5-10 minučių.
• Esant skirtingam žaidėjų skaičiui, skiriasi eiga.
• Sąlyginai nedidelė sėkmės įtaka.
• Žaidimo patirtį smarkiai įtakoja žaidėjų charakteris. Agresyvesnį žaidimą mėgstantys žaidėjai netruks pastebėti, kad be visa ko, Beowulf‘as dar ir labai azartiškas žaidimas.
• Tinka labai plačiai auditorijai.

 

Trūkumai
• Žaidimo tema, aprašas ir eiga turi mažai ką bendro, o tai greičiausiai ir atbaido tiek patyrusius stalo žaidimų gerbėjus, tiek naujokus.
• Komplektacija galėtų būti aukštesnės kokybės.

 

Išvada
Mano namuose šis žaidimas be jokios abejonės pakeis „Ticket to Ride“, kurį iki šiol naudojau svečiams užimti. Taisyklės paaiškinamos greitai, žaidimo eiga sparti, azartiška, plius palieka pakankamai erdvės bendravimui. Pergalei įtakos gali turėti tiek sėkmė, tiek blefas, tiek bendravimas su kitais žaidėjais, tačiau reikšmingiausiu akcentu išlieka loginis mąstymas, gebėjimas žaibiškai vertinti situaciją, susikaupti prieš savo ėjimą.

Šiuo metu „„Beowulf“ filmo stalo žaidimo“ kaina kiek kritusi, tad jis visai rekomenduojamas turėti namuose, puikiai tinka ir kaip dovana esamiems ar būsimiems stalo žaidimų mėgėjams.

P.S. „Labai norint, „Beowulf The Board Game“ galima paversti originaliuoju „Kingdoms“. Paprastą instrukciją, kaip tai padaryti, rasite čia.

 

Pagrindinė informacija apie žaidimą pagal kūrėjus

Trukmė:
30 minučių. Žaidėjų skaičius: 2 – 4. Rekomenduojamas žaidėjų skaičius: 2. Rekomenduojamas žaidėjų amžius: nuo 10 metų.

Už testavimui paskolintą žaidimą dėkojame www.pirktuve.lt

 
Pilnas žaidimo taisykles anglų kalba rasite čia.