AION — The Tower of Eternity buvo vienintelis MMO kuriam skyriau dėmesio. Kadangi tai tekstas iš GC08 leisiu sau truputi nukrypti nuo temos ir pasiaiškinti, kodėl AION buvo vienintelis. Iš esmės šiuo metu pasaulis labai laukia naujienų iš WOW ir Warhammer frontų. Abu šie žaidimai buvo parodoje, abu juos buvo galima išmėginti. Warhammer atveju to nedariau dėl laiko stokos, nes labai būtų sunku ką nors papasakoti apie žaidimą pažaidus jį keliolika minučių. Beto žaidimui buvo paruoštos vokiškos versijos, o aš vokiškai nė bum, bum. WOW: Wrath of the Lich King atvejis dar paprastesnis. Dalyvauju betoje, tad paprasčiausiai buvo gaila laiko trintis žmonėmis pergrūstame Blizzard stende. Visai netrukus games.lt pasirodys koncentruota šio žaidimo apžvalga remiantis įspūdžiais iš beta testo. Nekantriausi gali peržiūrėti juodraščius (1,2,3,4,5,6,7).

O štai AION iš esmės pasirodė kaip labai džiugi žinia. Aš, kaip ir didesnė dalis Europos ar JAV žaidėjų esu kur kas palankesnis vakarietiškiems MMO, nei tiems kurie sukuriami rytuose. Žinia, kad rytuose ir vakaruose sukurti MMO skiriasi kaip diena ir naktis ir būtent šie skirtumai nulemia tai, kad žaidėjas nuolat kažko atsisako. Rytietiškiems MMO būdinga ypatingai grakšti ir išraiškinga grafika, tuo tarpu vakarietiški pasižymi stipria istorija, artimu ir suprantamu žaidimo pasauliu. Beto, dauguma rytietiškų MMO kuriuos teko šiek tiek mėginti pasižymi ypač nemalonia savybe t.y. mažai įvairovės, daug buko žudymo. AION kuriamas kaip tiltas tarp rytų ir vakarų. Kūrėjai žada stiprią, kvestais paremtą istoriją, nuoseklų pasaulio aprašą, intriguojančias PvPvE kovas ir nuostabią grafiką. Bet apie viską iš eilės.

Žaidimą mums pristatęs NCSoft atstovas pradėjo nuo jo nuomone esminio žaidimo momento — priešistorės ir dabartinės pasaulio santvarkos. Žaidimo veiksmas vyks Atrėjoje, pasaulyje kuri prieš tūkstančius metų sukūrė Aion‘ai, dieviškoji žaidimo visatos rasė. Atrėjoje buvo apgyvendintos dvejos rasės, taikūs Žmonės ir bebaimiai Drakenai. Drakenai buvo sukurti kaip Atrėjos sargai tačiau netrukus penki iš jų sukilo ir pasivadinę Drakonų valdovais mikliai pavergė likusius Drakenus savo valiai. Taip susiformavo nauja, brutali ir grėsminga tauta, vėliau pavadinta Balaurais. Ilgainiui Aion‘ai sukūrė atsaką šiai jėgai, 12 Empyrėjos valdovų kurie mikliai atrėmė Balauru atakas ir apsaugojo Amžinybės Bokštą. Tačiau pats karas užsitęsė ir ganėtinai ilgam laikui. Jis vyko ištisą tūkstantmetį, tad nusikamavę Aion‘ai pasiūlė Drakenams derėtis. Derybos įvyko ir nors iki šiol nėra žinoma kas įvyko pačioje derybų salėje, jų metu buvo sunaikintas amžinybės bokštas. Vėliau šis reiškinis gavo Epinio Kataklizmo pavadinimą, mat sprogimo metu visa Atrėja plyšo į dvi dalis.

Įdomiausia tai, kad mes gyvensim išvirkčiame pasaulyje. Labai įdomus požiūris į dalykus…

Po sprogimo Atrėjoje susiformavo du pasauliai o juose išgyvenę žmonės netrukus ėmė keistis. Apatinėje pasaulio dalyje, nuolat lepinamoje puikaus klimato ir šviesos, susikūrė Elijos rasė. Dėl savo gyvenimo sąlygų šie žmonės tapo ypač šviesūs, jų oda itin švelni ir spindinti. Nenuostabu, kad ilgainiui jie ėmė jaustis taip lyg jie būtų Aion‘ų išrinktieji ir palaimintieji. Tuo tarpu viršutinė pasaulio dalis paskendo absoliučioje tamsoje. To pasekoje ten gyvenančių žmonų oda ėmė pilkėti, tapo šiurkšti, ilgainiui jie net užsiaugino šiurpą varančias naguotas kojas, padedančias jiems išgyventi ypač nepalankiomis viršutinio pasaulio sąlygomis. Ši tauta pavadino save Asmodėjais. Laikas bėgo, abi tautos gyveno savo pasaulio dalyje o jų lyderiai nuolat žarstė anglis į ir taip karštą neapykantos ugnį. Tiek Elijos, tiek Asmodėjai kaltino vieni kitus dėl įvykusio kataklizmo. Kuo daugiau laiko prabėgo, tuo labiau užmarštin grimzdo tikrosios jo priežastys, tuo ryškesnė darėsi abipusė neapykanta. Tuo metu kai mes pradėsime žaidimą, Atrėjoje ims varstytis paslaptingi portalai gabenantys Asmodėjus pas Elijos ir atvirkščiai. Akivaizdu, kad vien dėl šių portalų Atrėja vėl nugrims į konfliktų ir kruvinų susirėmimų laikus. Tačiau tai dar ne viskas. Žmonės buvo įsitikinę, kad Balaurai buvo visiškai išnaikinti Epinio Kataklizmo metu, tačiau dabar aiškėja, kad nemenkos jų pajėgos išliko įkalintos centre tarp abiejų pasaulių.

O žaidimo vaizdai tokie, kad nors atvirukus iš ten siųsk…

Kalbėdamas apie kurį kitą NCSoft žaidimą, greičiausiai apsieičiau ir be šio įvado, tačiau AION atveju jis būtinas. Kodėl? Nes iš esmės ši priešistorė smarkiai įtakoja žaidimo pasaulį, žaidimo eigą ir mūsų vaidmenį žaidime.

Visų pirma žaidimo pasaulis. Grubiai kalbant jį galėtume sulyginti su WOW. Dvi milžiniškos ir patikimai atskirtos teritorijos žaidėjams garantuos palankią atmosferą kvestų vykdymui. Pasibaigus prezentacijai tiesiai šviesiai paklausiau ar tų kvestų užteks personažo vystymui. Atsakymas buvo teigiamas, nors iš karto po to NCSoft atstovai pridūrė, kad personažo progresija ir jo sąsajos su užduočių vykdymu vis dar testuojamos. Bet kuriuo atveju žaidimo kūrėjai stengiasi pateikti vientisą ir nuoseklią, užduotimis pagrystą istoriją kurią sekdamas žaidėjas ne tik pasieks naujus lygius, bet ir atrakins naujus gebėjimus. Tarp jų ir gebėjimą skristi.

Ne. Tai ne angelas. Tokius sparnus turės visi Elijos rasės atstovai.

Pasaulio istorija taip pat įtakos ir žaidėjų tarpusavio santykius. Dauguma žaidėjų puikiai suvoks, kad karas tarp Elijos ir Asmodėjų yra daugiau ar mažiau beprasmis, tačiau pati politinė pasaulio situacija nuolat kaitins kraują ir provokuos žaidėjus kautynėms.
Žaidėjų kovos žaidime žada nemenką intrigą dėl dviejų aspektų. Pirma. Žaidime bus toleruojamas gatvinis PvP, t.y. vienos pusės žaidėjas galės pulti kitos pusės žaidėją, bet kurio susidūrimo metu. Tačiau šioje vietoje reikia prisiminti, kad abiejų pusių žaidėjai bus įkalinti savame žemyne. Įdomu tai, kad kelionės iš vieno žemyno į kitą bus įmanomos tik per mistiškai atsiveriančius portalus. Portalai atsivers visiškai atsitiktine tvarka ir atstitiktinėse vietose, tad surinkti grupę žmonių ir laukti portalo atsivėrimo nepavyks. Tiksliau tai būtų tuščias laiko švaistymas. Portalu persikėlęs ir kitoje pasaulio pusėje žuvęs žaidėjas atgimti galės tik savo pusėje. Tokiu būdu žaidimo kūrėjai tikisi pasiūlyti mums intensyvią ir, tam tikra prasme, veiksmų laisvės neribojančią gatvinių PvP kovų sistemą, kurioje pasalūnų tykančių silpnesnių žaidėjų (ganker) problema bus bent jau dalinai išspręsta. Jei visas mechanizmas bus susktas taip, kaip buvo pasakojama parodoje, manau turėsime visai patrauklų ir azartišką žaidimą.

Nors ką aš čia apie santykius su kitų rasių atstovais… Labiau derėtų rūpintis santykiais su savosios atstovėmis…

Antras labai svarbus PvP elementas yra labiau taktinio pobūdžio. Masinės PvPvE kovos vyks galutinėje žaidimo fazėje (end game) kurioje abiejų pusių žaidėjai šturmuos „The Abyss“ teritorijas. Tai pasaulio centras kuriame be jokios tvarkos skrajoja Atrėjos nuolaužos ir savo jėgas kaupia Balaurai. Žaidėjai į šias teritorijas keliaus tiek dėl masinių PvP kovų, tiek dėl specifinių užduočių skirtų žaidėjų grupėms. Esmė tame, kad šioje erdvėje, norėdami keliauti, dažnai naudosimės skrydžio galimybėmis. Skrydis pats savaime labai smarkiai įtakos vieną iš kovai reikalingų resursų (jei teisingai supratau tai bus Stamina). Esmė tame, kad skrydžio laikas, turės tiesioginės įtakos personažo gebėjimui kautis, tad kūrėjai žada užkrauti žaidėjus sunkia strateginio planavimo našta. Pasak kūrėjų, žaisdami mes nuolat turėsime spręsti kiek energijos verta išnaudoti skrydžiui į patogesnę poziciją, o kiek jos pataupyti kovai. Be jokios abejonės negalima pamiršti ir fakto, kad The Abyss teritorijoje skraidys visi. Ir skraidydami jie galės atakuoti taip pat efektyviai, kaip ir būdami ant žemės, tad PvP kovos žada būti labai inirtingos tuo atžvilgiu, kad žaisdamas niekada negalėsi nuspėti iš kur ir kokios laukti atakos.

Prezentacijos metu stebėjome kaip NCSoft atstovai atlieka keletą užduočių. Jos tikrai nustebino, mat jų turinys buvo keistas. Keistas tą prasme, kad stebėjome MMO iš rytų, o kvesto metu nereikėjo užmušti 165423 šernų. Užduotys labiau priminė WOW, reikėjo maskuotis, kažkur brautis, kažką pergdurauti. Paklausti ar visi kvestai bus tokie, kūrėjai tik šyptelėjo ir pažadėjo plačią užduočių tipų įvairovę.

Kažkada svajojome apie žaidimus kurių pasaulis prilygtų kompiuterinės grafikos filmukams… Ką gi…

Kas liečia pačios kovos žaidime tai vėlgi nustebino ganėtinai inovatyvus požiūris. Šiaip labiausiai užstrigo du dalykai. Talentų sistema kurią sutinkame kone kiekviename MMO žaidime čia pavirto į kombo sistemą. Personažas taip pat turės galimybę išmokti vieną kitą kitos klasės užkeikimą. Kiek plačiau apie abu šiuos dalykus.
Nors patys kūrėjai ir nepavadino to ką parodė talentais, naujoji kombo sistema būtent juos ir primena. Visai gali būti, kad šalia šios sistemos, turėsime ir tradicinius talentų medžius, bet kol kas nesigilinkime į tai.
Taigi. Kiekvienos klasės atstovas žaidimo pradžioje turės ribotą smūgių arsenalą ir kildamas lygiais galės pildyti Kombo grandinių medžius. Iš pažiūros jie atrodo kaip standartiniai talentų medžiai tik, kad jų išdėstymas ne iš viršaus į apačią, o iš kairės į dešinę. Kiekvienas šio medžio laukelis atrakina naują smūgį į kombo grandinę kurią atakuodamas galės sukurti žaidėjas. Pavyzdžiui, jei laviname kovos kardais medį iš pradžių galėsim atlikti tik paprastą smūgį. Investavę taškų į kombo medžius po sėkmingos atakos galėsime pratęsti ja kita, gerokai galingesne ataka. Vis dėlto, šie medžiai vadinami kombo medžiais ne be reikalo. Esmė tame, kad atrakinę kokį 6 smūgį grandinėje, ataką vistiek pradėsim nuo pirmo smūgio. Sėkmės atveju vartotojo sąsajoje aktyvuosis užkeikimai kuriuos galime iškarto panaudoti, jei spėjame juos aktyvuoti ir atakos sėkmingos, atrakiname sekančius smūgius grandinėje ir taip iki galo. Tikėtina, kad ši kovos mechanika šiek tiek užaštrins kampus. Iš pažiūros kovos valdymas žaidime visiškai standartinis ir paprastas, tad naujokai turėtų nepatirti didesnio diskomforto atlikdami užduotis savo pasaulio pusėje. Tačiau visai tikėtina, kad protingas taktinis manipuliavimas kombinacijomis, labiau patyrusiems žaidėjams leis siekti meistriškumo.

Combo medis.

Kalbant apie galimybę įvaldyti kitos klasės užkeikimus, tai irgi labai įdomus sprendimas. Juos išmokti galėsime manipuliuodami tam tikrais kristalais, kurie bus randami žaidimo pasaulyje. Esmė tame, kad tam tikras jų junginys leis mums naudotis konkrečiu, konkretaus lygio užkeikimu, tol kol būsime jį pasirinkę. Reikalui esant galima jo atsisakyti ir vietoj jo įsidėti kitą, ar tokį patį, bet jau aukštesnio lygio užkeikimą. Žaidėjui tai atveria puikias galimybes turėti kozerinį judesiuką rankovėje. Žinia, kad PvP kovose paprastai žinomos visos oponuojančios klasės silpnybės, kuriomis pasinaudoję mes jei ir nenugalim priešo, tai daugeliu atveju bent jau sėkmingai nuo jų pabėgam. Kaži kaip sureaguotume žaisdami WOW, jei atsitraukimo metu oponuojantis karys pribaigtu mus Ugnies kamuoliu? Tas pats beje galioja ir gaudant bėgančius. Kūrėjai apskritai žada, kad ši sistema leis žaidėjams sukčiauti ir pradedant kovą apgauti oponentą, apsimetant neva esi kažkokios tai kitos klasės atstovas, ir taip sujaukiant jo strategiją. Skamba įdomiai, tačiau dėl pastarosios savybės turiu šiokių tokių abejonių. Bet kuriuo atveju ir dabar jau aikivaizdu, kad jei ir nebus naudinga, ši sistema galės būti panaudota pasilinksminimams ar žaidimui vaidmenimis.

Beje kas liečia pasilinksminimus, kūrėjai taip pat pažadėjo ir galimybę keisti personažo formą. Jei teisingai supratom, pasaulyje bus krūvos dirbtinio intelekto valdomų personažų, kurie tam tikros užduoties vardan, ar šiaip sau, galės paversti mus kokiu nors gyvūnu.

Savitas vakarietiško MMO pasaulis labai patogus žaidžia, tačiau riboja fantaziją. Šiuo aspektu Rytietiški MMO paprasčiausiai užgniaužia kvapą, mat kūrėjai leidžia sau eksperimentuoti su monstrais taip, kaip jiems atrodo smagiausiai.

Gaila, kad po prezentacijos turėjom labai mažai laiko klausimams ir didesnę jo dalį praleidom tikslindamiesi portalų veikimo principą bei diskutuodami apie personažo vystymą. Daug ko paklausti nespėjau. Pavyzdžiui apie grafiką. Iš pažiūros AION siaubingai gražus žaidimas (varomas Crytek varikliuko), tačiau akimirką pasirodė, kad jis serga Lineage ligomis. Montsrai elgiasi vangiai, retai kada kreipia dėmesį į personažą, o ir šiaip atrodytų, kad jie miega. Tiesa demonstracijai buvo pasirinktas gerokai aukštesnio lygio personažas, tad aggro sistema galėjo neveikti ir dėl to, tačiau judesio ekrane trūkumas vistiek kelia nerimą.

Reziumuojant tai, ką spėjome išvysti per 20 minučių ir išsiklausinėti per dar penkias reiktų pridurti, kad kol kas AION išties atrodo neblogai. Panašu, kad kūrėjai labai aiškiai suvokia savo tikslus ir tiltas tarp rytietiško ir vakarietiško MMO bus pastatytas. Nežinia, kiek jis bus tvirtas, bet be menkiausių abejonių aš laukiu žaidimo šio žaidimo pasirodymo ir visiškai rimtai ketinu jį išmėginti. Bent jau mano gyvenime tai pirmas NCSoft žaidimas apie kurį aš turiu išankstinę, tvirtą ir palankią nuomonę.

Kurdami personažą galėsime iš karto pažvelgti kaip jis atrodys su standartiniu ir epiniu šarvu rinkiniu. Viskas čia pat po ranka, kad vėliau netektų gailėtis.

P.S. Nieko nerašiau apie tai kokios galimybės atsiveria kuriant personažą žaidime. Kūrėjai labai didžiuojasi tuo ką jiems pavyko pasiekti, tad šioje vietoje geriau jau 1 filmukas nei 1000 žodžių.

Antras filmukas pristato Asmodėjus, o trečiasis skirtas PVP dvikovų į kurias įsivelia ir Drakenai paversdami jas PvPvE dvikovomis, pristatymas.