Apžvalga iš žurnalo PC Gamer 2010/09. Teksto autorius: Artojas
Ar įmanoma išspaust iš š… vašką? Atsakymas į šį lietuviams ramybės neduodantį klausimą atvyko iš už jūrų marių. APB įrodo, kad toks procesas iš esmės yra įmanomas.
Bet dabar iškyla kitas klausimas. Kaip? Atsakymas ir vėl randamas analizuojant APB. Spausti reikia stipriai ir nuoširdžiai, bet užvis svarbiausia norėti tai daryti. Atsakymus į klausimus nuolat sufleruoja Realtime Worlds, sukūrę naujos kartos MMO šaudyklę APB. Iš kur jie viską žino? Pasirodo, tai buvo nelaimingas atsitikimas, kai, stvėrę gabalą vaško, jie vos nepavertė jo krūva… Patys žinot ko. Toliau jau viskas paprasta, atbulinė inžinerija, rinkodara, įtikinėjimo menas ir skambūs lozungai.
Kodėl procese svarbiausia noras? Ogi todėl, kad iš esmės APB visada bus toks, kokio jo panorėsi. Žinoma, jei labai stipriai norėsi. Labai stipriai užsimanęs, aš galiu priversti Tave patikėti, kad APB yra vaškas. Panorėjęs nesunkiai įrodysiu ir priešingą teoriją, kad APB yra pats žinai kas. Jei šių diskusijų metu norėsi manimi tikėti, APB bus lygiai toks, kaip aš Tau pasakosiu. Jei nenorėsi tikėti, jis bus visiškai priešingas tam, ką sakiau. Matai, kaip paprasta? Sakiau gi, viskas nuo norų priklauso, o mūsų norai — tai tokia paini schema!
Ne vaškas
Pradėkim nuo bandymo įrodyti, kad APB yra ne vaškas. Apie APB esmę nėra ką kalbėti. Yra San Paro miestas, kuris moraliniu požiūriu artimas bet kuriam kitam šių dienų miestui, taip pat ir Lietuvos miestams. Tiesiog mes dar nežengėme paskutinio žingsnio, bet trūksta jau nedaug. Žodžiu, San Paro metropolyje būrys žmonių nutarė, kad teisingumas nieko vertas, ir susimetę jam nepakluso. Pažįstama situacija? Aha… Tas likęs žingsnelis yra tai, jog kitą būrį žmonių sunervino pirmasis, todėl jie, pasivadinę savanoriais, tapo linčiuotojais. Išsikabino ženklelius, pasiėmė lazdas ir pirmyn. Toliau viskas kaip standartiniame policininkų ir banditų žaidime.
Tai tobula erdvė MMO vystymui ir, tiesą sakant, aš iš APB tikėjausi labai, labai daug. Nusivyliau, nes iš esmės pati MMO sąvoka žaidime nėra išplėtota ir žaidimas priskiriamas būtent šiam žanrui grynai dėl techninės terminologijos.
Pasirinkimo laisvė čia ribota, bet kai esi nusikaltėlis ir negali užvažiuoti į veidą vien todėl, kad kažkas Tau nepatiko… Na, tai sukelia vos ne fizinį skausmą. Atliekant policininko vaidmenį irgi ne pyragai. „Pacukai“ daužo vitrinas, o Tu negali priartėti ir stvėręs guminę lazdą suorganizuoti jiems kaulų lūžių šventės. Būti tokiu policininku tai tas pats, kas mėgautis bedančio sarginio šuns simuliacija. Nors šiaip pati tokio šuns simuliatoriaus idėja skamba gan patraukliai.
Bet spjaukim į tai. Iš esmės APB yra GTA internete, tik jame yra vidinė ekonomikos sistema, derinimo galimybės ir iš dalies išliekantis žaidimo pasaulis. Didžiausia bėda ir yra ta, kad lyginant pagrindines GTA ir APB savybes paaiškėja, jog GTA yra geriau ir dar nereikia mokėti mėnesinio mokesčio. Vairavimas ir šaudymas — esminiai šių žaidimų bruožai, o daugeliu atveju šiomis dviem sąvokomis galima apibūdinti ir žodį „smagu“. Jei žaidime galima smagiai pavairuoti ir smagiai pašaudyti, tai pats žaidimas jau yra dvigubai smagesnis.
APB šaudymas nėra smagus, o vairavimas tragiškas. Šaudymas nėra smagus, nes prie jo tenka kurį laiką pratintis. Tai viena iš sričių, kur APB labai drąsiai kratosi MMO dogmų ir kautynėms suteikia visišką nepriklausomybę. Herojaus įgūdžiai ar pasiektas lygis neturi jokios lemtingos įtakos tam, kaip Tu šaudai. Kažkiek šaudymo kokybę lemia ginklai, tačiau skirtumai nėra dideli, o ir šiaip panaši praktika sparčiai populiarėja standartinėse šaudyklėse. Bėda ta, kad žaidime atsisakyta ir pataikymo fiksavimo. Savo oponentus gali varpyti kulkomis kaip nori, bet tai jiems nekliudys atsišaudyti. Tiesą pasakius, kai Tave varpo kulkos, vienintelis nemalonumas nebent tas, jog sutrinki dėl to, kad į Tave pirmą pataikė. Kantrūs ir susikaupę žaidėjai nepasimeta, atsišaudo ir dažniausiai laimi. Pataikius žala irgi visada vienoda. Žaidime nesvarbu, ką pažeidė kulka: sėdimosios raumenį, kepenis ar smegenų žievę, sveikata vis tiek visada tiek pat sumažėja. Kitaip tariant, No Headshots. Man, kaip ir daugeliui kitų žaidėjų, kautynėse prieš žmones pataikyti į galvą reiškė viską baigti greitai, neskausmingai ir be didesnės rizikos. O čia visi lygūs. Tai suvokti keistai nemalonu, ypač po to, kai prakiši, nes taikaisi į galvą.
Vaškas
Kita vertus, APB tikrai turi ir stiprių pusių. Bent jau kol jį žaidžiau rinkdamas medžiagą apžvalgai, žaidėjų poravimo sistema veikė tobulai, tad laiką leidau smagiai. APB esmė ta, kad herojai auga vykdydami misijas. Pačios misijos yra lėkštos, pilkos ir niekuo neįtraukiančios. Nuvažiuoti į tašką A, paspausti „F“, tada nuvažiuoti į tašką B, paspausti „F“. Išskalauti ir pakartoti tiek kartų, kiek lieps. Paprastai užtenka 4—6 kartų, kad visi misijos etapai pasibaigtų. Skamba nuobodokai, o iš tiesų nuobodu ir yra, jei viską darai pats vienas. Laimei ar nelaimei, vienas čia ilgai nebūsi. Kas kartą, kai nutari vykdyti kažkokią misiją ir spaudalioti „F“, kitoje įstatymo pusėje esantys žaidėjai gauna pasiūlymą Tau trukdyti ir, kaip bebūtų keista, gan dažnai jį priima. Tokiu būdu suporuojamos oponuojančios pusės ir gimsta konfliktas. Iš tiesų, tai vos ne vienintelis konkrečiai su žaidimo eiga susijęs ir tinkamai veikiantis APB elementas.
Ar gali būti įdomios kautynės žaidime, kuriame taip blogai perteiktas šaudymas? Iš esmės, taip, nes, kaip minėjau, prie APB šaudymo modelio įmanoma priprasti. Gal ne per dieną, bet per porą tai tikrai. O toliau savo darbą dirba lygių dizainas. San Paro rajonai mažoki, tačiau bendro ploto stoką kompensuoja architektūra. San Paro gatvėse gausybė vietelių, kur gali užlipti, užšokti, pereiti kiaurai ir panašiai. Taip sukuriama erdvė strateginėms galimybėms, ypač kalbant apie misijas, kurių metu iš anksto aišku, kas puola, o kas ginasi. Paprastai, sulaukęs visaverčio oponento įsiveli į tokį katės ir pelės žaidimą, kad tos akimirkos visiškai atperka dalį APB trūkumų. Ilgainiui pradedi orientuotis mieste ir akimirką, bent akimirką gali pasijusti jo valdovu, kad ir kokį vaidmenį atliktum.
Dar vienas vidutiniokas
Vaškas ar ne vaškas, galėčiau čia porinti dar ilgai, bet yra keli niuansai, kurie tempia APB aukštyn, kad tik jis nevirstų pats žinai kuo. Visų pirma tai rudimentinės MMO liekanos, o šio žanro įtakos lyg ir mėgina atsikratyti žaidimo kūrėjai. Nepaisant to, vien tai, jog APB yra MMO, reiškia, kad tai, kas man rašant šias eilutes buvo vienaip, Tau skaitant šį straipsnį jau gali būti kitaip. MMO žaidimai jėgų semiasi iš atnaujinimų ir bendruomenės. Atnaujinimų fronte kurį laiką greičiausiai bus kaunamasi su klaidomis, o štai APB bendruomenė kol kas aktyvi. Turint galvoje žaidimo stilių ir mechaniką, vien aktyvumo pakanka tam, kad būtų sukurti stebuklai.
Norisi paminėti ir lankstų ekonominį modelį, leidžiantį atsiskaityti už žaidimą Tau patogia forma. Nori — moki už mėnesį, nori — už žaistas valandas. Gali mokėti pinigus ar atsiskaityti žaidime uždirbtais RTW taškais (aišku, jei pavyks jų uždirbti).
Na, ir paskutinis, bet ne prasčiausias bruožas — žaidimo derinimo galimybės. APB sau ir savo personažui gali sukurti viską, pradedant charakteristikomis ir baigiant rūbais, pradedant automobilio išvaizdos elementais ir baigiant melodijomis, kurios sugrojamos it laidotuvių maršas visiems, ką patiesia Tavo kulka. Mažai? Susikurk emblemą ir ja apklijuok visą miestą, o galiausiai pritaupyk lėšų ir pasistatyk paminklą. Tiesiog šiaip sau. Nes Tu tai gali.
42 Komentarai
-MoDZas-
Kiek Beta zaidziau, tai zaidimas, su savo susisaudymais, arba vairavimu (ypatingai vairavimo patogumu) nepatiko, bet tas laisvas pasirinkimas sukurti toki veikeja koki tik nori vercia kazkaip pavargti, gaut pinigu, kad prisipirktum naujo rubu, issituninguotum ratus ir pns. Kai uz policininka zaidziau, tai galvojau, kaip kieta susikurt, po to nusprendziau, kad musu tevynes departamenta reikia sukurt, ir visai gerai gavos. Man rodos dar nuotraukas kelias turiu. Dar reikejo paminet Music editoriu, tas nerealus daiktas, ypatingai tiems, kas moka pianinu grot. Atsimenu, siek tiek pasiknises radau kaip reikia Sweet dreams marlyn manson instrumental grot, tai pasidariau, kaip Artojas sake, laidotuviu marsa. 🙂
Dar ka pamirsau, tai tatiuruotes, jo kurimas ir vizualinis vaizdas ant veikejo odos turbut vienas tikroviskiausiu.
NeWerII
No headshots?No game 🙁
Artojas
Jau tuoj bus mėnuo, kaip jį galima žaisti normaliai 😉
o manau ir bet kurioj kitoj normalesnėj žaidimų parduotuvėj LT jau yra.
@-MoDZas-: Šaudymas tai labiau skonio reikalo klausimas, bet techniškai jis veikia nepriekaištingai. Kas dėl vairavimo, tai jo tebėra problemos ir panašu, kad artimiausiu metu neišnyks. Mašinos kažkiek čiuožinėja ir valdymas truputi lagina.
v1t4l1jus
Žaidimas tikrai nepateisino vilčių:(
-MoDZas-
Va, radau, kelias pademonstruosiu:
(d)Dekui. Tik herba policijos sava pagaminau, norejau originalu daryt, bet per beta nespejau layeriu tinkamu atsirakint. 🙂
Talwar
Kada ji bus galima zaist normalei,o ne beta.:)Atrodo idomiai
Artojas
O… Nice. Tikrai gerai padirbėta! Ir autentiškiau nei kokiam Bourne: Conspiracy 🙂
-MoDZas-
Ech, vis del to dar imesiu, Gal pamaciusius uzkabins, zaidima ismegint uzsimanys. Cia is visu kampu(viskas savos gamybos). Si kart nekarpiau.
Uniforma:
Automobilis:
Paprastais rubais:
Cia geriausiai tatiuruotes matos (tik nesamoniu neprigalvokit):
Paskutine betos dienos veikejos foto:
P.S. Atsiprasau uz toki dideli komentara, bet gal ka sudomins zaidimas, tikesiuos supratimo.:)
MuRDeR_LT
Kai lošiau beta versiją šio žaidimo, tai žaidimas buvo labai nesubalansuotas. Laimėdavo dažniausiai tas, kuris turi geresnį ginklą su upgrades. Ir žaidėjų hitboxes dažnai veikdavo blogai. Aš į žaidėjus iškepdavau visą apkabą, o jie mane nukepdavo is 3-5 kulkų. Ir taip ne tik man būdavo. Match making sistema buvo bloga, reikėdavo dažnai prieš galingesnius žaidėjus žaisti. Dabar kaip ant retail versijos nežinau. Cheers 😉
MuRDeR_LT
Mano char, jei kam įdomu
Originalas
Jei APB yra MMO, tai MW2 ir reiktų pradėti vadinti MMO, ne FPS. Kadangi abiejuose atrakini tik ginklus ir perkus visiškai identiškai. Žinoma, APB dar gali veikėjo išvaizdą pats susikurti, bet jei prisiminsime tokį Rainbow Six Vegas, tai ten identiškai buvai policininku ar nusikaltėliu, galėjai susikurti savo veikėją, jam atrakinti ginklus ir rūbus, kas yra gryna MP FPS su priedais. APB dar patobulino pačią serverių, roundų sistemą. Ir, mano galva, nieko bendro neturi su MMORPG be didesnių serverių iki 100 žaidėjų.
(pvz.: Entropia yra MMROPG, kur šaudai, bet didžią laiko dalį NPC ar kitus žaidėjus, tuo tik durnai keli veikėjo lvl. APB iš vis nėra lvl ir geresnių ginklų, grynai kaip MW2 tie ginklai ir perkai tiesiog turi kitokį savybių balansą, kad padidintų įvairovę ir leistų naudoti kelis žaidimo stilius, bet vien žaidėjo lvl ar ginklo lvl praktinio pranašumo nesuteikia, tai yra gali būti pirmo lvl ir vistiek žudyti max įmanoma žaidimo lvl žaidėjus.
Kai MMORPG turbūt tame skirtumas, kad tobulini veikėją, o nuo pačio skill ar žaidimo mažai kas priklauso. Žmogus praleidęs daug laiko ar pinigų visada vienu mygtuko paspaudimo pritrėkš naujoką ar net vidutinį žaidėją. Juk tame RPG prasmė, kad ten atrakini ginklus ir pakeli lvl, kur vienas smūgis daro 1000 taškų damage, kai naujoko tik 1 tašką kardas nuima. Neįdomu, nes kas daugiau prasidėjo prie game, tas ir gudresnis.. o sėdėti ir … gali).
Čia Artojas nori vaikus negeru keliu nuvilioti, pateikęs iškraipytus pavadinimus.. Iš W raidės prasideda tas kelias ir W baigaisi… MMO žaidimai yra BLOGIS. DANGER! KEEP AWAY! at all costs.. 😀
hmm, tai panašiau į mano „rankos kreivos“..? 🙂 Šaudymas identiškas MW2. Gali ištuštinti visą AK47 apkabą iš metro ir nepataikyti, nes nemoki tuo ginklu naudotis. Kai ateina mokantis žaidėjas ir tave nukepa vos iš 4 kulkų su IDENTIŠKU GINKLU, nes damage neprideda tobulesnės jų versijos, tik perkai kaip MW2 tą daro.
Artojas
(u) Bullet proof emo 🙂
Čia mano:
Artojas
Originalai, jau didelis esi skaityt išmok. Niekur nerašiau MMORPG. O MMO reiškia massive multiplayer online. Tai neturi nieko bendra su kvestais. Yra kiti mechaniniai sprendimai, kaip kad ir tie patys aukcionai, klanai, žaidimas in party etc. Žodžiu siūlyčiau dar syki perskaityti kas tekste parašyta. Lėtai. Ir įdėmiai.
Burundis
Gera apzvalga, pats betoj dalyvavau, man patiko (neskaitant visu bug’u ir t.t.) O koks sio zaidimo menesinis mokestis? Ir ar galima pvz moketi iskart dviems menesiams ar dar daugiau?
simram94
Moketis toks 20h valandų žaidimo (šis laikas lieka visam laikui kol jo neišnaudoji) – 280RTW taškų, 30 dienų 400RTW taškų dar įmanoma 90 dienų ir 180 dienų, bet nemanau, kad verta.
Originalas
Man grynai kaip MMORPG čia skamba.. o aš kitų ir nežinau MMO = MMORPG, nes kitokių nėra..? MMO Racing ar FPS, iš tikro, tie patys RPG, kur pvz. NFS World keliesi automobilio lvl, vietoje veikėjo, kas atitinka RPG (tik žaidi už automobilį. Arba analogišką mačiau su tankais. :D).
40×40 MP FPS ir toliau lieka tik paprastu multiplayer, nes MMO laksto >10x žaidėjų viena žemėlapyje. Ir bent mano pagrindinis pastebėtas skirtumas, kad RPG ir yra RPG kaip Diablo, kur esmė surasti super kardą pabaigoje ar ištobulinti veikėjo galias, pabaigus paskutinį questą. FPS nėra galingesnių ginklų su vėlesniu lvl ir net nėra tų pačių questų. Todėl pvz. Entropia šaudai kaip FPS ar trečio asmens šaudyklėje, bet ten RPG yra vien dėl to, kad reikia pakelti veikėjo lygį ir gauti super ginklą su x100 damage, kokių MP FPS paprasčiausiai nebūna. Ir MP FPS jau seniai turi servus ir iki 256 žaidėjų, visi battlefield ir arma modai.
Mek
(u) Originalai nereikia taip vien prie MMORPG ir FPS užsiciklint 🙂 Jau kuris laikas yra kitokių MMO žaidimų pvz.: „Dreamlords The Reawakening“ – MMORTS pavyzdys, NFS:W – MMO lenktynių pavyzdys, „Huxley“ ir „Earthrise“ – turėtų būti pirmieji tikri MMOFPS kaip tu supranti… na bent „Earthrise“ (nors dar yra krūva, kurie yra tarpiniai). Dar kažkur neseniai mačiau MMO oro ir tankų mūšių žaidimus… bei net kažkokį MMO tetrį… 😀 Nepaisant to kitokie MMO atstovai kaip MMORPG šiandien yra gana visgi retas dalykas.
Originalas
Aš NFS World vadinu MMORPG, nes ten identiškai didesnio lvl automobilis leidžia nesunkiai laimėti prieš žemesnio lvl žaidėjus. Tai vietoje žmogaus, tik žaidi už automobilį ir visas skirtumas. Juk rolė nebūtinai elfo turi būti, gali ir už varlę ar tanką žaisti. 😀
APB nėra nei geriausio automobilio, nei ginklo. Jei automobilis greitas, tai greit sulūžta. Jei daug žmonių, krovinių veža, tai labai lėtas. Jei daug damage atlaiko, taip pat labai lėtas ir dar žmonių tik du telpa. Ginklai tas pats RPG paskutinio lygio tik dvi raketas turi ir yra ypatingai lėtas, dėl ko net niekas nenaudoja jo praktiškai, visi kai bėgiojo su pvz.: ~6lvl AK47, Colt Magnum ar MP5, taip ir toliau laksto, tik perkai jų keičiasi. Kadangi MW2 ar APB tie perkai įdėti ne dėl pranašumo su lygiu, o dėl veikėjų ir žaidimų stilių įvairovės.
Artojas
Originalai. Dar kartelį. Nėra absoliučiai jokio skirtumo kiek žemėlapyje laksto žmonių. Visiškai jokio skirtumo, nes interkacijos ir konfliktai vistiek vyksta tarp mažų grupių. Dažnu atveju, net tarp mažesnių nei standartniam multiplayer. MMO nuo standartinio MP paprasčiausiai skiriasi ne tuo. Pavyzdžių kuo jie skiriasi minėjau aukščiau. Ir jau nulipk nuo RPG, nes tu vienas čia ant jo užsiciklinęs. Personažo įgūdžių kaita lygiai taip pat nėra išskirtinis RPG bruožas. Ypač šiandien.
Originalas
Tada Forza 3 su market, grupėmis ir yra MMO? Turbūt ne. Turbūt tik nesutarimas kaip tokius žaidimus vadinti ar kam priskirti. Kaip wiki apie MMO rašo, kad kai kurie vadina ar nesusitaria iš vis ar juos galima priskirti MMO kaip NFS SHift, kitus Korėjos FPS. 🙂