Gilioje senovėje, kurią atsimena tik elfai, kalnai ir geltoni „Ikarusai“, buvo išleistas žaidimas pavadinimu Heroes of Might and Magic (toliau – H su atitinkamu serijos numeriu). Žaidėjams buvo suteikta galimybė vesti savo monstrų armiją prieš priešų monstrų armijas, statyti pilį ir vystyti herojų. Vėliau išėjo H2, gavęs geresnių įvertinimų negu pirmoji dalis. Praėjus ilgiems 3 metams pasirodė visų mylimi, pažįstami ir garbinami H3. et, tie su drakonais ir archangelais pas draugus praleisti vakarai… Praėjus dar 3 metams, pasirodė H4, kuris laikomas nusvilimu po tokios sėkmingos trečiosios dalies. Pagaliau, po 4 metų keiksnojimo mūsų padangę nušvietė H5 žvaigždė.

Siužetas paprastas – per Grifų Imperijos (parduodamos su šūkiu „Griffon eternal“) jaunojo žaviojo karaliaus Nikolajaus ir jaunosios-ne-tokios-žaviosios būsimosios karalienės Izabelės vestuves puola demonai. Juos nelabai noriai veda toks demonų lordas Agraelis, matyt, šiek tiek simpatizuojantis Izabelei. Bet Demonų Suvereno įsakymai aiškūs…

Žaidimą sudaro 6 kampanijos po 5 misijas. Atrodo nedaug, bet tikrai užteks. Po kampaniją kiekvienai iš pilių (pagal seną įprotį taip vadinu H rases, nes be pilies – nė žingsnio). Pilaitės po H4 aptvarkytos ir primena senuosius geruosius H3. Mažiausiai pasikeitė Haven ( valstiečiai, riteriai,angelai), Inferno (demonai, demonai ir demonai) ir Necropolis (skeletai, vampyrai, zombiai). Kitos labiau pasikeitimų įgavusios yra Sylvan (elfai ir pan, panaši į medį), Dungeon (vietoj pelėsių ir trogloditų – nuogų moterų statulos ir tamsiųjų elfų karės. Kiek primena Warhammer Fantasy tamsiuosius elfus) ir Academy (golemai ir kolosai liko, nesijaudinkit). Pilys dabar skirstosi lygiais. Pastatai vieną pastatą – lygis pasikelia. Kol nepastatai reikiamo kiekio ar tiesiog reikiamų pastatų, negali matyt to, ką galėsi statyt toliau. Todėl visi džiugiai renka resursus ir bando pamatyt, kokių naujienų parengė kūrėjai.

Beje, visų džiaugsmui grįžo galimybė „upgreidint“ padarus – nebėra to bjauraus rinkimosi kaip H4. Deja, net į archangelus paversti angelai atrodo kaip eilinė „anime“ prekė, ko, dėkui Dievui ir žaidimo dizaineriams, negalima pasakyti apie kitus dalinius. Prie kiekvieno dalinio yra ir po trumpą background‘ą bei jo sugebėjimų (pvz, large creature reiškia kad mūšio lauke jis užima 4 langelius vietoj 1) ir statistikos aprašą. Šaunumėlis. Be to, kiekviena pilis turi po specialų sugebėjimą, kuris atrakinamas specialiu pastatu ir herojaus sugebėjimu. Haven pilies riteris, turintis training ability bei pilies pastatą training grounds gali tam tikru kursu verst silpnesnius dalinius į geresnius (pvz., paladinus į angelus). O Dungeon galima aukoti kai kuriuos kareivius tam ,kad paskatintų kitų karių augimą. Brrrr… Resursai nepasikeitė, juos galima nusipirkti ir parduoti pilies turguje. Tiesa, kainos yra neregėtai plėšikiškos. Yra ir pastatas, per dieną gaminantis po 1 kokio nors retesnio resurso. Kiekvienai piliai skirtingai.

Mūšis išlieka viena svarbiausių H5 detalių, tik jis dabar tapo 3d. Galima apžiūrėt vizualiai kiekvieną dalinį. O kartais parodo ir specialų atakos filmuką. Herojai, taip aktyviai reiškęsi H4, dabar vėl grįžta į savo vietą ekrano krašte. Tiesa, jie gali pulti. Jei herojus kaunasi su šaltais ginklais, tai atakos scena parodys kaip jis/ji jodamas/bėgdamas pro šoną kerta padarui. Labai efektingai būna, jei pastarąjį užmuša. Mūšio lauke yra kelios geros naujovės. Apačioje yra linija su paveikslėliais monstrų. Joje rodomas jų ėjimo eiliškumas, kas padeda planuot atakas. Taip pat, užvedus ant priešo kario parodoma jo judėjimo zona. Taip galima išvengt aukų atitraukiant tam tikrus karius tolėliau. Puolant priešą dabar parašo, užvedus pelyte ant pasirinkto taikinio, kiek jų užmuš (kartais tikslus skaičius, kartais apytikslis, pvz 0-1, 15-70) ir ar šis smogs atgal. Patogu. Beje, puolimo metu anksčiau minėtame stulpelyje galima pamatyt kiek priešo ir tavo karių žus. Nieko svarbaus, bet smulkmena maloni. Pilių puolimas nepasikeitė visiškai. Bokšteliai, trebunčetos, sienos…

Grafika maloniai 3D. Labiausiai galima grožėtis kelionėse ir pilyse. Kiekvienas pastatėlis, net kokia lentpjūvė ar valstiečių namelis gražiai animuotas. Tiesa, dauguma žemėlapio sudaro medžiai. Čia ir yra minusas: per medžius, galima nepastebėti aukso ar kokio kito reikiamo inventoriaus. Bet to nereikia labai bijoti, nes kamerą galima sukioti kaip tik nori. Dėl herojų dydžio žaidimas vizualiai primena Etherlords 2, bet neypatingai. Pasikeitė visuose praeituose žaidimuose buvęs interface‘as. Dabar kairėje apačioje yra mini-žemėlapis (pilyje pasikeičiantis kad parodytų visokias funkcijas), apačioje per vidury – herojai ir pilis, o dešinėje apačioje – visokių funkcinių mygtukų pilnas apskritimas. Resursai rodomi ekrano viršuje.

Garsas… garsas ganėtinai geras. Filmukai įgarsinti neblogai, arbaletai skamba taip, kaip ir turėtų skambėti. Tiesa, zombiai ka-kodėl leidžia garsus, panašius į dumples ar į garinį katilą, bet čia jau kūrėjų užgaida. Labai neblogai kolonėles drebina laimėjusiųjų riksmai mūšio gale. Jie tada staiposi ir leidžia visokius maurojimus… Pastebėjau, kad kai kurių pilių padarai elgiasi tokioje situacijoje ramiai. Pavyzdžiui, laimėjus mūšį, tamsiųjų elfų armijoje džiūgauja tik montstrai, t.y. minotaurai, Dark Rider driežai… Jų raitėliai ir kiti tamsiųjų elfų rasės atstovai išlaiko nieko gero nežadančią rimtį…

Gal koks nors užkietėjęs H3 fanas ir keiks H5 dėl jo naujovių, grafikos ar trogloditų stokos, bet visi likę gali ir privalo bent kartą pražaist. Juk kam gali nepatikt krūva valstiečių su šakėmis draskančių vampyrus?