Pradžiai
Kontraversiška, epinė ir tarp visų mokslinės fantastikos fanų pagerbta saga baigėsi. Jau daugelio jūsų namuose nuriedėjo paskutiniai „Mass Effect 3“ kreditai, galbūt pas kitus dar vis sukasi žaidimo diskas dėl priklausomybę keliančio daugelio žaidėjų režimo, bet faktas, kad nestabdomo informacinio srauto amžiuje paskutinioji „Mass Effect“ serijos dalis – jau senstantis dalykas, yra akivaizdus. Nepasitenkinimo šūksnių ir paskutinės pagarbos Šepardui aidams blėstant, bandau spėti į traukinį. Tikiuosi priimsite.
Šią apžvalgą rašau po ilgo delsimo, persekiojusio mane tiek žaidžiant žaidimą, tiek dabar, rašant. Nežinia kodėl, bet „Mass Effect 3“ man nepavyko praryti vienu kąsniu, visiškai priešingai nei „Mass Effect 2“ ar pirmąją serijos dalį. Norėtųsi kaltinti kūrėjus už tai, kad šis žaidimas neturėjo tokio polėkio ir dvasios kaip ankstesnieji, už tai, kad „Mass Effect 3“ buvo metodiškas, techniškas ir retkarčiais apipilantis pernelyg šaltomis, tačiau veiksmingai išjudinančiomis emocijomis, bet tai būtų tik mano asmeniniai nukrypimai. Tie, kurie nusiims fanatizmo akinius ir blaiviai, racionaliai pažvelgs į „Mass Effect 3“, supras – tai bene geriausias serijos žaidimas.
–
Į didįjį klausimą ar „Mass Effect 3“ pranoks visa, kas iki šiol buvo sukurta, ar tai bus didžiausias ir epiškiausias Šepardo nuotykis, kokį matė taip gražiai „BioWare“ sukurta visata, stengiausi neatsakyti kuo ilgiau. Bijojau. Bijojau atsakyti neteisingai, bijojau, kad galimas mano nepasitenkinimas žaidimu, prisotintas ilgo laukimo, iššaus slaviškų keiksmų, pykčio ir, galiausiai, nusivylimo sprogimu. Bet nedrąsiai įsijungęs vieno žaidėjo kampaniją ir prie jos praleidęs geras kelias valandas supratau, kad skęsti savo pačio putose neteks ir kad bijoti nebuvo ko. Mano baimė ir abejonės buvo chirurgui būdingu skrūpulingumu pašalinti.
Paskutinis skyrius kapitono Šepardo istorijoje yra jautriausias. „BioWare“ nusitaikė ne į žaidėjų protus, bet kažkur giliau. Rizikinga, bet teisinga. Micheal Bay primenantiems sprogimams ir epinės skalės batalijoms yra atsvaras – emocinė žaidimo pusė, atsispindinti tiek Clint Mansell (Requiem for a Dream, Black Swan, Pi) kurtame garso takelyje, tiek Šepardo išgyvenimuose. Pastarieji paaštrinti to, kad reapers užpuolė ne bet kokią planetą, o pačią Žemę. Žinoma, tai jokiu būdu nesako, kad „Mass Effect“ iš kosminės operos tapo prastute muilo opera, anaiptol, emocingos žaidimo scenos yra natūralios, neperspaustos ir atliktos su derama pagarba veikėjui bei visatai. Sunku pasakyti ar kažką panašaus teko matyti žaidime, galbūt „Metal Gear Solid“ serijoje, bet be tipiško vakarietiško prieskonio, kartais taip skaniai pagardinančio bet kokį mokslinės fantastikos kūrinį. Būtent tokios yra ir „Mass Effect 3“ jautriosios scenos – skanios, lygiai taip, kaip gerame filme. Ar jos patiks priklauso tik nuo žaidėjo nuostatos, tačiau neigti jų profesionalumą ir atlikimo kokybę būtų neteisinga.
Pagirtina ir tai, kad nė vienas iš įgarsinančiųjų aktorių nenukrypsta nuo jiems priklausančių veikėjų charakterių net sunkiuose, jautriuose kadruose. Tai nepalyginus sudėtingesnis darbas nei išrėkti, kad reikia amunicijos kokioje nors įprastoje šaudyklėje, tai veikiau kokybės ir kompetencijos užtarnautas medalis, vienas tų, kuriuos, kaip spalvotą, pompastišką mozaiką ant krūtinės prisiklijavę nešioja generolai. „Mass Effect 3“ po tokia mozaika galėtų pasislėpti. Medalio verta ir žaidime esanti pasirinkimo įvairovė: ginklų tobulinimo galimybės, biotinių galių medžio atsiradimas ir ilgesni dialogai su veikėjais. Ši įvairovė, beje, dar ir saikinga, neįpainiojanti žaidėjo į gilius, klaidinančius labirintus, kaip tą darė „Witcher 2“. Galimybė tobulinti ginklus labai maloniai pagyvina veiklą „Normandijoje“ ir nors per daug įtakos žaidimui nedaro, tačiau padeda tavo veikėjui tobulėti kartu su vis stiprėjančiais priešais. Biotinės galios liko panašios, bet dovanoja daugiau laisvės žaidėjui, nes vos po antros įgūdžių taškų injekcijos į tam tikrą gebėjimą, teks rinktis vieną iš dviejų kelių, kuriuo norėsite tobulinti tą gebėjimą. Taigi, viskas, ko gali norėti išalkusi „Mass Effect“ serijos fano širdis – čia yra. Visa kartu yra nauja, kartu ir jauku, kažkada ankstesnėse dalyse bolavusios skylės bei trūkumai užkamšyti su kaupu ir įvinioti į gražų popieriuką, priimtiną kiekvienam, skanų visiems. Ir lyg to, kad pritraukti naujus žaidėjus nebūtų gana, prieš pradedant žaidimą netikėtai užklumpa pasirinkimo galimybė klausianti kaip norėsite žaisti „Mass Effect 3“, ar kaip senas RPG fanas, ar kaip veiksmo žaidimo mėgėjas, ar vis dėl to, atėjote tik pasižiūrėti istorijos. „Mass Effect 3“ yra žaidimas visiems, tad išmokite dalintis ir per daug tuo nesipiktinkite.
Dėl to, kad šis žaidimas yra visiems, klausimas, ar „Mass Effect 3“ istorija išpildo tas didžiąsias viltis yra neracionalus. Fanai ir pseudofanai visad ras prie ko prikibti, bet bijau, kad benzino, sudeginti „Mass Effect 3“ po „Mass Effect: Deception“ knygos skandalo, neužteks. Naujieji žaidėjai, tikėkimes, be galo džiaugsis atradę kažką, kas visai pagrįstai vadinama „svarbiausia moksline fantastika šiai kartai“, o mes, etatiniai žaidėjai, gražiai atsisveikinsime su viena geriausių žaidimų serijų. Kad visa tai įvyktų, gruntas yra tinkamas: „Mass Effect 3“ istorija yra puiki. Galbūt kartais šalboniška, bet be galo graži, užgaunanti tas stygas, kurios taip ilgai nebuvo sujudintos jokio kito žaidimo. Šepardo surinkta pakalikų kompanija taip pat nenusileidžia užpraeitų metų modeliams (nors daugelis jų taip pat grįžta) ir turi apie ką kalbėti, ką papasakoti. Viskas, kas susiję su Šepardo kelione „Mass Effect 3“ žaidime yra išbaigta ir tvarkinga, tik, perdėtų ir grandiozinių vilčių prispausta bei neadekvačiai apkaltinta tų, kurie nesuprato arba per savo fanatizmo neregystę nesugebėjo įžvelgti to, kas buvo duota.
–
Abejonės ir galimo nusivylimo kartėlis mane kankino vos gavus žaidimą, tad kaip dera tikram eskapistui bei moderniam, šios dienos geimeriui, pirmas dalykas, kurį padariau, tai griebiau žaisti daugelio žaidėjų režimą. Dabar tai atrodo pagirtinas sprendimas, nes be galo teisingas. Daugelio žaidėjų rėžimas „Mass Effect 3“ išpildytas ypač gerai.
Pirmas dalykas, kurį dėrėtų suprasti yra tai, kad „Mass Effect 3“ daugelio žaidėjų rėžimas nėra „Call of Duty“. Čia nemedžiosite savo draugų ar kitų žaidėjų, o vietoje to – būsite vienoje komandoje, kurios opozicija bus geth, cerberus ar reaper priešų bangos. Panašius co-op žaidimus esame jau matė, tačiau „Mass Effect 3“ atveju situacija kiek kitokia. Šarmo čia prideda ir nušlifuota, patogi žaidimo mechanika, plati ginklų bei jų modifikacijų įvairovė ir žaidimo metu besikeičiantys, įdomūs ir nenuvalkioti uždavyniai tavo komandai. Būtent komanda, jos ryšis, veiksmas tarpusavyje, gebėjimas padėti kitam čia yra kertiniai dalykai. Kai viskas veikia, o dažniausiai veikia gerai, pamiršti net apie pasenusias veikėjų animacijas ar mažą žemėlapių kiekį. Kitaip tariant, problemos, kurios ir taip nežymios, yra greit paslėpiamos po paprastu ir patikimu žaidimo malonumu. Kad dažnas taps priklausomas nuo „Mass Effect 3“ daugelio žaidėjų režimo yra aišku, „BioWare“ skrūpulingai surankiojo visus įdomiausius serijos „gameplay‘jaus“ elementus (biotinius įgūdžius, labai padorią priedangos sistemą ir komandinį darbą) ir juose sukrovė čia. Tiems, kurie piktinosi įdėja, kad „Mass Effect“ žaidimas turės daugelio žaidėjų rėžimą galima tik tarti, kad tai joks blogis, o deramai ir kokybiškai išpildytas žaidimo elementas papildantis jo išliekamąją vertę.
–
Jei man būtų liepta prie ko nors prikibti, suleisti dantis į vieną, minkštą ir pažeidžiamą „Mass Effect 3“ vietą, tai veikiausiai būtų žaidimo grafika. Kad ir kaip aikčiočiau žiūrėdamas į įvairias nebulas, žvaigždynus, gražiai žaidžiančias šviesas, turiu pridurti, jog kartais grafiniai varikliai paprasčiausiai pasensta. Tikiu, kad iš „Unreal Engine 3“ išspausti daug jau sunku ir jeigu kažkas stebuklingo būtų įmanoma, tai to kaltininkas tikrai nebūtų „BioWare“, kuriems su techninėmis žaidimų peripetijomis visada nesisėkė. Tačiau kartais „Mass Effect 3“ atrodo beprotiškai senas, ypač – animacijose ir tekstūrose, visa kita yra padoru, o paskutinės žaidimo scenos netgi atrodo gražiai ir įspūdingai.
Gaila, kad „BioWare“ pakišo koją PS3 turėtojams. Pastarąjai konsolei „Mass Effect 3“ pasirodė techniškai sulūžęs, pirmoje misijoje, kurioje veiksmas vyksta žemėje, vidutinis kadrų per sekundę skaičius PS3 konsolės atveju siekia vos 21FPS. Guodžia tik tai, kad velėsnėse misijose situacija kiek pagerėja. Tačiau tai vis vien lieka kaip randas ir taip stigma pažymėtai PS3 konsolei.
Garsas atperka didžiąją dalį trūkumų, kuriuos aukščiau išvardinau. Anksčiau minėtasis kompozitorius Clint Mansell tobulai sutvirtina ir taip efektyvias, galingas scenas ir emocionalius momentus. „Mass Effect“ dar nėra taip gerai skambėjęs. Veikėjų balsai labai natūraliai sutampa su jų povyzomis ar situacijomis, kuriose jiems tenka atsidurti. Jokių neaiškių klaidų ar balso tembro „peršokimų“ kaip „The Elder Scrolls“ žaidimuose nėra, viskas „Mass Effect 3“ yra aukščiausio lygio.
Net ir techninėje žaidimo pusėje galima įžvelgti dideles pastangas pasiekti blizgesį, kartais jų nepakako, bet jos akivaizdžios ir turėtų būti įvertintos. „Mass Effect 3“ kartais atrodo kaip filmas ir to pakanka, tų trumpų ir gražių momentų šis žaidimas pilnas, tad visai nesunku gyventi jų laukiant ir nekreipiant dėmesio į pabirusias ar lūžusias vietas.
Pabaigai
Argi neironiška, kad pinigai, pripažinimas ir visokeriopa sėkmė – varžo? Kad tie, kurie kitą nori matyti laisvą, savo rūpesčiu kuria jam nelaisvę? Argi neironiška, kad viltys, jog „Mass Effect 3“ bus tobulas, geresnis nei bet koks kitas žaidimas, dužo?
Iki šiol negaliu atsikratyti minties, kad dėl kelių „Mass Effect 3“ klaidų bei mažyčių nukrypimų esame kalti mes, žaidėjai: aš, tu, visi, kurie žaidė „Mass Effect“, kurie ieškojo gero ir vežančio, senąją mokslinės fantastikos mokyklą atstovaujančio kūrinio ir jį rado būtent šioje serijoje, tie, kurie besąlygiškai ir liguisto atsidavimo pop kultūrai vedami, įsimylėjo „Mass Effect“ ir savo beprasmiais meilės laiškais taršė forumų lentas, „youtube“ komentarų skiltis ar net „BioWare“ elektroninio pašto dėžę. Visi esami kalti, tad koneveikti kūrėją, „BioWare“, kurios godumą pinigams maitinome, o kūrybinį talentą uždarėmė savo ‚hype‘o‘ ir vilčių kalėjime, atrodo nelogiška. Taigi, nesvarbu ar pykstates su „Mass Effect 3“ pabaiga, techninėmis žaidimo problemomis, kitais nežymiais trūkumais, pasistenkite nepjauti „BioWare“ galvos (jei ji tokią po „Dragon Age 2“ dar turi) ir džiaugtis tuo, ką gavote, o gavote tikrai nemažai.
25 Komentarai
seniz
Per geras įvertinimas… Žaidimas, lyginant su ankstesnėmis dalimis, prastas – mažai dialogų, vietoj to pilna įvairių video intarpų, kurie tiesiog nervina, bei gana nuobodžios, pernelyg „linijinės“ misijos (nubėk iš taško A į B ir pan.) ir pan. 🙂 Galėčiau vardint ir vardint… O kur dar bene blogiausia žaidimo pabaiga, visų žaidimų istorijoje… :E Vertinčiau 6.5/10
Nors esu ir didelis šios serijos gerbėjas, bet galėjo viskas baigtis ties antrąja dalimi, nes mano asmenine nuomone, „ME: 3“ išėjo kažkoks „pusiau luptas, pusiau skustas“… 🙁
P.S.: Apžvalga patiko… 🙂
mino
taip tesingai sakai seniz 6.5/10 bet man Apzvalga patiko:)
Nowitzki
Ne, žaidimas geras, o serijos naujokai pradėję lošt nieko nepajus blogo. Žaidimas vertas to balo, tačiau jei būčiau serijos gerbėjas, jausčiausi kiek „apdirbtas“ su tokia pabaiga.
youstink
Laikau save serijos gerbėju, bet kad labai pabaiga nusivyliau negalėčiau pasakyti. Atvirkščiai man ji visai patiko, labiau nusivylęs gal buvau tuo, jog anksčiau padaryti sprendimai neįtakoja pabaigos.
simram94
Šiaip žaidimas yra labai, net labai vykęs. Kai žaidžiau jį patį pirmą kartą iki pat pabaigos viskas buvo tiesiog awesome, gameplay, istorija padaryta idealiai. Bet damn, kada išvydau pabaigą likau apšalęs. Visų pirmą likau apgautas kaip ir visi kiti, vyliausiai, kad visi mano pasirinkimai įtakos trilogijos pabaigą (na bent siužetas iki pabaigos buvo įtakota). Antra jokio istorijos užbaigimo: palaidi galai ir kitos nesamonės. Aišku visa tai privedė prie Indocrination theory, kuri bent man pasirodė labai reali. Tikiuosi jog ji artimiausiame DLC, kuris paaiškins pabaigą (bent taip Bioware paskelbė) bus patvirtnta Indocriation theory. O šiaip duodu 9/10 (vertiname žaidimą, o ne žaidimo pabaigą, žmonės). 20 valandų nuostabaus singleplayer’io, kurį sugadino 15min paskutinio epizodo WTF???
seniz
Tai, kad tie patys „BioWare“ skelbė, kad nekeis jokios pabaigos… O visi būsimi DLC bus kirti tik MP režimui… |-|
simram94
(u) Patys Bioware yra paskelbę, kad bus išleistas Extended Cut DLC, kuris praplės žaidimo pabaigą.
XPviper
Ta pabaiga yra visiska nesamone nuo pat pradziu. Nera ten ka plest ir aiskint, kai viskas kas ji yra tai tik kazkoks siuzetiniu skyliu kratinys, is dalies panaikinantis zaidimo visatoj viska, ka pries tai sukure zaidimai, komiksai, noveles ir kt… Ir kalbedamas apie pabaiga as turiu omeny ***SPOILER ALERT***viska nuo to momento kai Shepardas uzkyla su ta grindu plytele ant Citadeles ir ramus stovi atviram kosmose ir prie jo prieina kazkods dievas-vaikas-reaperis pasakydamas nelogiskiausia priezasti sunaikint gyvus organizmui kas 50 000 metu.. Negana to dar ir tavo pasirinkimai (viso zaidimo metu ir pabaigoj turimi) nedaro jokios itakos (nebent laikytumem ta shepardo ikvepima 2 sekundziu trukmes ar skirtingas sprogimo spalvas svarbiu skirtumu) zaidimo pabaigai. Man tiesiog stoga rauna kai apgalvoju kaip gali buti imanoma sukurt 3 ilgus zaidimus nerealiai sukuriant puikia atmosfera, itampa, idomius veikejus, visata, labai idomia ir isskirtine istorija, taip pat vis atai kaip net tavo pasirinkimai vienoje dalyje lemia ivykius kitoje ir galiausiai, po 90+ valandu viso to, paskutinese 10 minuciu viskas pradingsta taip, lyg to niekad nebutu buve.. Niekad nesuprasiu sito fenomeno as turbut. Tiesiog sveiku protu nesuvokiama
Artojas
O kaip tokie fenomenai, kai žmogus, ne šepardas aria 50 metų, apgalvotai ir kruopščiai kuria savo gyvenimą, planuoja ir siekia ramios senatvės, kai staiga jį prie namų koks paauglys paštyrina su yla dėl cigarečių, ar gatvėj pervažiuoja koks girtas zebediejus, ar jis tiesiog miršta dėl ligos ar paspringes ryto arbata. Eina suprast tokį fenomeną sveiku protu? Galbūt viena iš žaidimo žinučių ir buvo ta, kad šepardas tu ar ne, bet daugybė dalykų nuo tavęs, ar tuo labiau tavo norų, nepriklauso?
Nowitzki
Oj, labai jau giliai lendam ten, kur nereiktų.
XPviper
drakas
Na jeigu čia buvo užslėpta žintutė, tai ją labai gerai užslėpė, taip, kad jos niekas nesugebėjo pamatyt. Be to čia žaidimas, o ne filosoofinė knyga, taip gyliai lysti tikrai neverta.
Šiek tiek praskaidrinimui gyvenimo po užslėptos me3 pabaigos žinutės:
Artojas
Ar netikiu, kad žaidimuose yra dalykų į kuriuos nereiktų lysti. Kaip ten bebūtų laikas leidžiamas su žaidimu yra labai individualus ir kiekvienas iš jo traukia sau aktualius trupinius. Tų trupinių aktualumas kinta su amžium, nuotaikomis, gyvenimiška patirtimi ar tiesiog priklausomai nuo oro už lango. Anyway, mano pastaba buvo kaip pastaba į pastabą, dėl paskutinių minučių. Aš ne kartą kartojau, kad man visas ME3 buvo pabaiga ir galiu tai pakartoti dar kartą. Vien dėl to aš negaliu ar nenoriu priekaištauti Bioware dėl kelių minučių, jos paprasčiausiai neturi jokios reikšmės tam kaip aš prisimenu ME.
GangBang
SPOLER ALERT
Joa! Tie sprogimai yra tik skirtinga spalva ir nieko daugiau. Nieko tikrai NIEKO daugiau. Nereikia rasinet nresamoniu ir gadint kitiem nuotaikos! Nori trollint lysk po tiltu cia kitiem nuotaikos negadines!
Be to seniz kuris rase, kad ME serija turi uzsibaigti po 2 dalies yra idiotas ir visi kurie ji uzpliusavo irgi idiotai.
seniz
GangBang
simram94
Tiem kas gina pabaigą internete šiai mass effect 3 situaciją įdomų palyginimą. Įsivaizduokite važiuojate į kelionę, visa kelionė nuostabi, viskas gerai, bet pačiam kelionės gale patenkate į avariją. Ar tokią kelionę pavadinsite gera?
GangBang
is sito posto galima pagalvot kad pats i rimta avarija buwai pakliuves ir tau gerai nesibaige. ypac nukentejo galvos srytis.
PATR10T
Oj, Karlotikai, neklaidink skaitytoju, Clint Marsel sukure tik keleta kuriniu, o visa kita juoda darba nudirbo Sam Hulick, Cris Velasco, Sascha Dikiciyan ir Christopher Lennertz; Toks pats atvejis buvo su Crysis 2. 😉
simram94
Jeigu nesugebi nutiesti paralelės tarp mano pavyzdžio ir Mass Effect 3 žaidimo, nesisvaidyk tokiom frazėm…