Niekas nežino, kodėl miršta tikri genijai. Ir niekas negali pasakyti, kodėl kai kurie iš jų miršta tokie jauni… Frederikas Šopenas paskutinį kartą atsigulė į savo lovą būdamas 39 – nerių. Už lango – spalio mėnesis, ruduo. Paskutinis pasaulinio masto kompozitoriaus, pianisto virtuozo ruduo. Visą naktį prie jo prabudėję žmonės stebėjo kaip gyvastis palieka genijaus kūną, kuris gulėjo ramiai, nekrustelėdamas. Bet niekas ir negalėjo matyti, kas darosi maestro sieloje. Frederikas Šopenas sapnavo. Paskutinį sapną savo gyvenime…
Meluojantys žmonės
Labai keista, kad kai kurie yra linkę manyti, jog Eternal Sonata – skirtas vaikams. Tai – viena didžiausių netiesų iš visų, kurias man tik yra tekę girdėti. Šitas žaidimas kaip tik ne vaikams, o vyresniems. Čia labai daug išminties, pompastiškos vietos (tarkime didžiulis pokylis su daugybe svečių ir skambia muzika) sąmoningai praleidžiamos ir užkišamos mažučiais moralais arba lengvu humoru. Bet tas pats humoras yra originalus, neįprastas. Aiškiai jaučiasi, kad žaidimas buvo kurtas kažkur rytuose, o ne vakaruose. Visiškai kitoks mąstymas, kitos vertybės… Tai lyg mažytė išminties skrynelė, į kurią sukrauta labai daug smulkių, lyg sauja pasemtų žmogiškumo trupinėlių. Džiaugiuosi ir, tikiuosi, ne aš vienas, kad Eternal Sonata sėkmingai pasiekė XBOX360 krantus. Aš išskėstomis rankomis stovėjau ant smėlėto kranto ir laukiau žaidimo, kaip indėlio į savo prieškalėdinį laikotarpį, kaip Kalėdinės pasakos. Todėl aš patarčiau jums drąsiai spjauti į veidą tiems, kas to nesupranta, kas žaidimą apžioja savo žaptais ir bando praryti nė nekramtę, o paskui įrodyti jums, kad tai – gabalas mėšlo vaikams. Jeigu jaučiate žaidimui simpatiją, privalote jį įsigyti. Arba bent jau pasiskolinti. Ir neklausykite melagingų veidų, kurie neišmano nieko daugiau apart kalašnikovo vamzdį.
Eilinė blogio invazija
Žaidimo/sapno veiksmas prasideda labai ramiai, lyg niekur nieko. Visi veikėjai išsibarstę kas sau, o Frederikas išvis bala žino kur… Polka neranda sau vietos, kankinasi su ta mintimi, kad ji gali naudoti magiją, o visi tie, kurie gali naudoti magiją greitu laiku mirs. Alegreto, tuo tarpu, su savo aštuonmečiu draugu Beat trinasi po miestelį, vagia ilgą prancūzišką duoną ir, daužydami piktas žiurkes, gabena jas našlaičiams. Ir štai linksmų, o taip pat ir nesmagių atsitiktinumų dėka visi veikėjai susibėga į vieną krūvą, iš kurios jūs kaip tik ir turėsite rankiotis. O kol jūs tą darysite kažkur toli toli už marių ir kalnų grafas Valsas ketina suburti savo zombių armiją ir smagiai papuldinėti taikias kaimynines karalystes. Bet dar gi ir Frederikas kaip iš po žemių išdygsta, niekaip negalėdamas suprasti, sapnuoja jis čia ar gyvena iš tikrųjų… Ir lyg to būtų negana, veikėjams kelią pastoja būrelis sukilėlių, kurie neaišku ką daro, kad pamaišytų Valsui. Atsiranda čia iš kažkur ir šiaip veikėjų, tokių kaip Viola arba Salsa ir kurie, atrodytų, jau tiesiog niekuo neturi kažko bendro su pagrindiniais, tačiau jie reikalaute išreikalaus iš jūsų teisės keliauti kartu. Taip susibūria tikrai nemaža krūva žmonių, kurie visi tarpusavyje labai skirtingi, labai savotiški. Tokiu būdu visas darnus būrys žmonių keliauja po žaidimo pasaulį, kovoja su savo priešininkais, neretai išsiskiria, po to vėl susijungia kol galų gale prabėga trisdešimt mūsų pasaulio valandų ir žaidimas/sapnas pasibaigia, o Frederikas miršta.
Raudos motyvas
Stebėjausi, kad šiame žaidime, nors jis ir tragiškas bet kokia istorijos prasme, herojai verkia labai saikingai. O šito būtinai turėtų pasimokyti tokių filmų kaip Spider Man kūrėjai, turint galvoje tai, kad trečiąjame filme verkė absoliučiai visi (na, gal kiek persūdau, bet aš arti tiesos)… Čia gi veikėjai, o ypač merginos, laikėsi labai heroiškai. Ašaros jų veiduose pasirodo tik tada, kada tikrai skauda. Tokį dalyką aš vertinu ir net primygtinai reikalaučiau amerikiečius kūrėjus (filmų ir žaidimų) pereiti Eternal Sonata, galbūt tuomet atsirastų bent jau bendras supratimas apie tai, kaip ir kokiose situacijose žaidimo/filmo veikėjai gali leisti sau išspausti ašarą.
Viskas gerai
Su kovos sistema viskas yra gerai, o tai, ką sako kažkas kažkam į ausį tyliai, abejodamas, tačiau su viltimi, kad tai paplis po internetą – man nesvarbu. Jei kažkoks durnius pasakė, jog kovos sistema yra gaidys, tai mes imsime ir patikėsime? Taip, priešų modeliai tam tikrose vietovėse kartojasi, bet tik tol, kol mes ten būnam. O būti ten ar ne – priklauso tik nuo mūsų. Tie, kurie norės rimčiau pasiruošti kovoms su bosais arba prieš pat žaidimo pabaigą slaptam lygiui – Mysterious Unison – kausis daugiau, o tie kurie nori greičiau lyg akis išdegę viską pereiti, galės paprasčiausiai kovų vengti. Tai nėra sunku. Džiaugiuosi tik, kad sudėtingumo kartelę kūrėjai parinko protingai. Nebus taip, kad eisit eisit, jus užpuls ir iškart nužudys. Jūsų mirčiai bus koks nors motyvas – arba esate per silpnas arba gebate paspausti tik vieną xbox360 pultelio mygtuką per minutę. Kodėl užsiminiau apie laiką? Nes kovos čia nurautos. Mygtuką „A“ spaudinėsite lyg patrakę, lyg nebūtų rytojaus. Bet tai veža. Tiesa, dažniausiai visą seriją „A“ paspaudimų užbaigsite mygtuku „Y“, kuris simbolizuos special ataką. Taip maždaug visas žaidimas ir suksis. Vėliau atrakinsite skirtingus savo party lygius, o tai pakeis kovos lauko taisykles. Ilgainiui nebeteksite laiko apmąstymams, o veiksmų mygtukai maišysis tarpusavyje, tačiau už tai jums bus leista kombinuoti visų veikėjų special atakas į vieną nenutrūkstamą bangą, kur special‘ai pilsis vienas po kito. Čia ir prasidės įspūdingų efektų šou, po kurių retas kuris iš priešų beliks stovėti. Bet tai tik gabaliukas to, kas yra vadinama Eternal Sonata kovos sistema.
Per trumpas
Aš kažkaip visuomet įpratęs, kad jei jau jRPG ir jei jau užveda, tai kad duos tai duos. Bet Sonata neduoda. Žaidimas pasibaigia išties greitai ir nieko čia nepadarysi. O baigėsi kaip tik tada, kai aš jau buvau beužsivedąs rimtiems nuotykiams. Tačiau vietų, kurios labai patiko – daug. Gaila, kad Frederikas Šopenas pats, kaip veikėjas, žaidime neišnaudotas. Jo kaip pianisto sugebėjimai sapne nedemonstruojami, bet tarp skyrių bus tam tikros nuotrupos iš kompozitoriaus biografijos ir skambės originalios simfonijos. Na bet jau žaidime tai jis tragiškas… Visas juodas, krenta į akis savo keistumu, nesugebėjimu prisitaikyti prie spalvingos ir daugiau ar mažiau pasakiškos Eternal Sonata aplinkos. Net didysis blogietis grafas Valsas ir tas pasipuošęs, išsičiustinęs ir atrodo kaip apsiplunksnavęs ančiukas, o ne piktas ar nuožmus grafas. O Šopenas… Mosuodamas savo dirigavimo lazdele jis vis gina priešus šalin iš savo sapno, pats gerai nesuprasdamas ar tai jam sapnas, ar tikrovė. Ši vieta išplėtota keistai, nepakankamai. Ryškiai kažko trūksta, arba aš per mažai japonas. Maža to, taip ir nepaaiškėja iki galo koks iš tikrųjų buvo šito sapno tikslas. Tai yra silpnoji žaidimo vieta, kaip ir jo trukmė. Mano vertinimo skalėje šitie du dalykai pagrinde ir numuša viršutinius balus, nes antrą kartą žaisti kažkaip neprisiverčiu, o jei pirmą kartą žaisdamas užtrukau vos 30 valandų – noras atsirasti turėtų. Kaip besuktum, čia ne Mass Effect. Bet patikusių vietų apstu, tikrai. Kartais net nereikia gilintis. Žaidi ir žaidimo elementai patys ateina pas tave, suranda savo vietą tarp atitinkamų prisiminimų.
Noras būti pirmiems
Galbūt kūrėjai norėjo pirmauti. Galbūt norėjo bent jau kurį laiką būti atsakingi už geriausią jRPG XBOX360 sistemoje. Galbūt. Su teiginiu, kad kol kas Eternal Sonata geriausias savo siaurutėje sferoje aš sutinku, tačiau Lost Odyssey laukimo tai nesumažino. Turbūt net padidino, nes nuojauta kužda, kad jis bus ilgesnis, sunkesnis ir dramatiškesnis. Bet kaip startas Sonata yra puikus projektas. Vienkartinis, bet stiprus, su savo išskirtinėmis sąvybėmis, kurios tikrai neturi tendencijos kartotis. Todėl sakydami, kad tai originalus jRPG jūs neklysite. Neklystu ir aš, rašydamas tai dabar. Tik gaila, jei šis žaidimas savo pasirodymu nustato ir naujus standartus. Tokie standartai yra per žemi turint omenyje tai, ką sugeba japonų kūrėjai. Aš tikiuosi, kad tai liks jiems tik kaip pavyzyds naujos kartos jRPG žaidimo. Aš laukčiau ir tikėčiausi daugiau. Kad ir naiviai.
Rinkimas irgi užsiėmimas
Kaip ir įprasta tokio tipo žaidimuose, daugelyje vietų mėtysis didžiulės jRPG klišės, skrynių pavidalu. Jų ieškoti niekas nevers ir iš jų niekas niekaip nesišaipys. Čia aš prisimenu labai gerą Dragon Quest seriją, ten taip pat skrynios yra, bet iš jų ir pasišaipoma… Čia gi ne. Jos yra ir tiek. Nori – atidarynėk, o jei nori – gali apsimesti, kad jų nematai. Tačiau skrynios gerai, nes jose kartais voliosis natos, pagal kurias galėsite sugroti skirtingus kūrinius su Eternal Sonata pasaulyje sutiktais žmonėmis. Ir ne tik. Dar skryniose pasitaikys nemaža vertngų daiktų, tokių kaip geresnis ginklas arba puikūs maisto ir nelabai produktai, kuriais maitintis yra galimybė kovos metu, siekiant atstatyti prarastus HP (health points). Tiesą sakant susidūrimuose su priešais praktiškai viską ir nuspręs tai, kokį ginklą jūs naudojate ir kokį veikėjo lygį jau esate pasiekę. O jei ne viską, tai tikrai labai daug. Žaidimas yra pakankamai dinamiškas, todėl žaidime taikomos įvairiausios strategijos ir perėjimo būdai. Aišku, jei jūs sieksite paprasčiausio, tai galų gale teks bėgti per priešus ir naudoti tą pačią primityvią schemą, kurios dėka išlipsite beveik sausi – beveik nepraradę gyvybių ir pan. O tai kažkam gali būti kažkiek svarbu, nes šiame žaidime pasiekus išsisaugojimo tašką gyvybės neatsistatys, vis tiek reikės naudoti savo turimus gydymosi preparatus, todėl protingiausia būtų tiesiog pasisaugoti. Ir jeigu, tarkime, kyla klausimas kuriose vietose atsistato gyvybės, tai atsakau – smuklėse, kuriose siūloma nakvynė. Aišku, už tam tikrą mokėstį. Bet pinigų negailėkit… yra žaidime toks personažas Beat, kuris nuolatos su savimi visur tamposi patogią kamerą ir ja puikiai fiksuoja priešus, kai tik spausite „Y“ mygtuką. O už nuotraukas, kažkodėl, parduotuvėse labai daug moka. Todėl naudokitės šia paslauga, pinigai nepakenks.
Šviesa – tamsa
Štai tokie daugiau ar mažiau yra žaidimo griaučiai. Na, o būtent kovų griaučius sudaro dar ir šviesių bei tamsių vietų išplanavimas. Taip sakant viską, ką jūs ketinsite, o po to ir darysite kovos lauke įtakos šviesa arba tamsa. Jei būsite po saulute, naudosite vienokias specialias atakas, o jei atsidursite kur nors šešėlyje – kitokias. Kildami veikėjų lygiais, atrakinsite vis daugiau ir daugiau specialių atakų. Kai kurie žaidėjai įsigudrina užsimesti ant savo veikėjo kokį retesnį daiktą, kuris padaro taip, kad pasirinktas veikėjas nuolatos būtų tamsoje arba šviesoje. Tik žiūrėkite, kad tokie dalykai išeitų jums į naudą. Tuo tarpu jūsų priešai, migruodami iš tamsos į šviesą neretai pakeis savo pavidalus ir taps stipresni, sunkiau įveikiami. Būkite pasiruošę. Apgalvoti turėtumėte ir tai, kad priešai, sutinkami žaidime, bus nevienodi. Tai reiškia, kad jei žudysite kokį nors grybą, tai jis greitai lakstys po kovos lauką. O jeigu drakoną, jis judės lėčiau, tačiau užvažiavęs nuims kur kas daugiau nei grybas. Be to prisiartinęs didelis priešas su savimi atgabens ir šešėlį, į kurį patekę jūs galėsite naudoti tik tamsai skirtus special‘us. Kas dar? A, tiesa, gynyba. Atlikę savo ėjimą turėsite progą gintis nuo priešo atakų, laiku nuspausdami nurodytą mygtuką. Kartais, jau antroje žaidimo pusėje, galima bus ir kontratakuoti atrėmus smūgį. Na, bet čia jau kiekvienam pagal jo kelnes, kaip sakoma…
Grožis paryškintas
Dėl muzikos niekam klausimų kilti neturėtų, atlikta viskas labai šauniai, o tarpuose skamba netgi paties Šopeno parašyti kūriniai. Atliekami jie, deja, ne paties kompozitoriaus, tačiau labai talentingo rusų pianisto. Už garso takelį, girdimą pačiame žaidime buvo atsakingas japonas ir tuo, manau, jau viskas pasakyta. Deja, balsai, o konkrečiai angliškas įgarsinimas kartais tragiškas, bet vėliau aš pripratau. Japoniškas įgarsinimas ženkliai geresnis, tačiau kai nesupranti kalbos, truputį rėžia ausį. Ypač turint omenyje, kad Frederikas mėgėjas pafilosofuoti. Kalbant apie grafiką – tik ovacijos. Didžioji dalis žaidimo sukurta labai gražiai, puikios aplinkos, gražūs veikėjų modeliai, o ypač kai kurios detalės, kurių gausa tam tikrose aplinkose sukelia dvigubą ir kartais trigubą įspūdį. Tikrai gražu, nieko negaliu daugiau prikišti. Na, o kad tą grožį įvertintumėt, privalėsite žaidimą išmėginti patys… Kito kelio kol kas nėra (video medžiaga nesiskaito :)).
Pabaiga – gera
Kadangi pastaruoju metu žaidimų kūrėjai papratę naudoti taip vadinamus „cliffhangerius“ (skubu paaiškinti – pabaiga, kuri yra nepabaiga; nukirptas veiksmas), Eternal Sonata ir čia išsiskiria. Šiame žaidime visa pabaiga (kartu su titrais) trunka lygiai 45 minutes. Bet visumoje ji to laiko verta. Nesakau, kad šita pabaiga yra nereali, kaip kokiame nors Final Fantasy X arba Kingdom Hearts, bet ji tikrai gera. Pamatyti verta, o tikėtis galima buvo blogesnės. Įdomiai susieta ta herojų, kurie duodasi žaidime tikrovė su Frederiko sapnu, puikios sąsajos, taip pat pora dramatiškų momentų. Labai gražu, išties. Taigi jei jūs visumoje esate visai nieko prieš sapną su daugybe animuotų monstrų, blogiečių ir išsičiustinusių grafų, kurie trokšta prisigaminti zombių gyvų žmonių sąskaita – pirkite. Aišku, turėdami omenyje tai, kad žaidimas nėra labai ilgas. Na, nebent jums 30 valandų yra daug…
25 Komentarai
Artojas
Skaitytojam paliepus, man panorėjus pradedame neeilinį pageidavimų koncertą.
Prašom 🙂
P.S. Beje kas dėl Šopeno personažo perteikimo žaidime tai pilnai sutinku su autorium ypač dėl to, kad susidaro įspūdis kad kūrėjai dorai nežinojo kokį Šopeną nori matyti. Realiai jis sukurtas kaip personažas suvokiantis jog jį supantis pasaulis yra jo fantazijos vaisius, beto jis puikiai išmano realaus gyvenimo dalykus (politiką, karybą, komerciją ir t.t.) kurie žaidimo pasakų pasaulyje veik neegzistavo ir dabar su šiais reiškiniais susidūrę žaidimo personažai lyginant su Šopenu atrodo labai naivus. O pats Šopenas staiga virsta arogantišku šmikiu kaišiojančiu savo komentarus ne laiku ir ne vietoj. Ir taip visą žaidimą (kiek dar jo spėjau pereiti). Tai jis auka, tai agresorius, tai nuolankus klausytojas, tai arogantiškas šmikis. Iš pradžių maniau, kad taip demonstruojamas jo vidinis pasaulis, bet ilgainiui pradeda atrodyt, kad žaidimo kūrėjai smarkiai pakeitė tą Šopeną kurį turėjo juodraščiose. Visai gali būti, kad tiems pakeitimams nebuvo pakankamai laiko, todėl liko keletas aštrių kampų.
Nepaisant to… Žaidimas labai geras.
SUPERMARIO
Į patį pirmą apžvalgos sakinį dėl genijų mirties galėčiau atsakyti posakiu : “Tie kuriuos Dievas mylį miršta jauni“.O dėl žaidimo – būtynai reiks nusipirkti.
ov3rl0rd
Na bet jau žaidime tai jis tragiškas… Visas juodas, krenta į akis savo keistumu, nesugebėjimu prisitaikyti prie spalvingos ir daugiau ar mažiau pasakiškos Eternal Sonata aplinkos.
Mano nuomone jis taip sukurtas,nes vis dėlto jam jau muša paskutinioji.:)
E417
Žaidime ne tik jam, ov3rl0rd, muša paskutinioji. Polkai, kuri pragyveno vos keturioliką metų savo gyvenime irgi muša paskutinioji, bet ji vis tiek sugeba išlikti žavi ir juoktis, kai juokiasi kiti. Ji net vietomis paaiškina Frederikui kaip reikia laikytis, kaip žiūrėti į gyvenimą. Genijus klauso ir stebisi.
Frederikas Šopenas neteko savo sesutės, kuri buvo labai panaši į žaidimo personažę Polką. Ji irgi mirė jauna ir dabar panašus likimas gresia Polkai… Sąsajų be galo daug, bet toks jausmas, kad kūrėjai neapsisprendę iki galo. Arba kažką sukuria, pamiršta ir aiškina tam tikras vietas iš naujo. Bent jau toks įspūdis bežaidžiant susidaro.
SUPERMARIO
Bėja galėtum paminėti ,nuo ko Šopenas mirė.
E417
Žaidime tai neakcentuojama 🙂 Nesvarbu nuo ko mirė, svarbu kaip. Metu užuominą į pabaigą 😉
SUPERMARIO
Vistiek skaitytojams manau būtų įdomu tai sužinoti .Jug kiekvienas žaidimas kažkuo remtas.Enternal Sonata -Šopenu.Manau ,jog reiktų parašyti atskirą pastraipėlę(kaip PC Klube) apie patį Šopeną ,jug šiais lakais ne visį jį žino.
SUPERMARIO
Paįvairinimui vienas Šopeno „gabalas“ :
Frostas
Geras straipsnis. Kai nori E417 gali rasyti labai gerai, Stilius normalus ir screenshot normalus ideti ( patys informativiausi yra kovos ). Pagal viskas tai tikrai turi buti neblogas zaidimas, tik gaila ne PC. Jei tureciau Xbox tai tikrai bandyciau nusipirkti, juolab man patinka RPG.
Idomu kam kita apzvalga skirsit? PC?
Jullija
maciau zaidimo apzvalga per kiberneta nelb sudomino!
TheTruth
Bln gaila, kad nėra tokio stiliaus rpg leidžiamų pc, nors gal ir ne, vis šis toks išskirtinumas.Iš screenu ir aprašymo atrodo fantastiškai žaidimas, aprangos veikėjų, dizainas(ypač gražiai man atrodo tas vaikis su violetine apranga ir skrybėle).Norėčiau dabar taip savaitgali įgriūt į fotelį su skaniu maistu ir žaidimu iki vėlumos, pc tokios dvasios kažkaip nesuteikia, tad teks toliau „dusint“ stalkeri.|)
E417
Tas vaikis yra ne kas kitas kaip tik pats Frederikas Šopenas 🙂 Apsivertė karste kompozitorius…
TheTruth
aišku, na įdėjai šiaip gera, gaila iki galo neįgyvendinta.Eternal sonata 2? 🙂 paskaitau aš tokias recenzijas tai net kraujas užverda kaip norisi pačiam kokį rpg pažaist dabar, gaila darbe esu.Trauką tokią sunkiai nusakoma jie turi.
E417
Eternal Sonata 2 tikrai, tikiuosi, nebus. Tai yra žaidimas iš vienos dalies, abejoju, kad kūrėjai ant tiek buki, kad darytų tęsinį… Nors panašų žaidimą, turintį šiokių tokių sąsajų, padaryti galima. bet tai jau ateityje. PlayStation 3, beje, versijoje bus du nauji personažai, todėl šios konsolės turėtojai gali sau tyliai džiūgauti, kad xbox’ininkai nieko neįtartų 🙂
aKi
Kaip sakoma – neimanomų dalykų nėra. Tad kokybišką tesinį padaryti galima, reikia tik gerų idėjų.
E417
na kur tau čia idėjos? taigi čia viena istorija, nėra iš ko daryti tęsinio. ką jus jrpg nei vienas nežaidę? o ypač eternal sonata. Viskas, Šopenas mirė, daugiau nėra prasmės kažko kurti.
psiox
O kodėl gi ne? Tai gali būti visiškai kita istorija, kito muzikanto. Tiesiog Muzikos motyvais paremtas žaidimas. Tai nebūtų istorijos tęsinys. Tai būtų kažkoks atskiras projektas. Bent jau aš taip manau.
Artojas
Iš mano taško požiūrio, bus ar nebus priklauso tik nuo to kaip žaidimą pirks.
psiox
Na taip, Artojau. Tai turės didžiausią įtaką, nes, kad ir kaip ten bebūtų, dauguma žmonių dirba ne savo malonumui, o tam, kad užsidirbtų. :]
TheTruth
>dauguma žmonių dirba ne savo malonumui, o tam, kad užsidirbtų.
tai eik ir dirbk nuostolingą darba jei jau taip keista.:)