Šių metų kovą pasirodė dar vienas miesto statymo simuliatorius Romos imperijos laikais. Ko gero tai jau tapo įprasta, nes per paskutinius kelerius metus gavome bent po vieną tokį žaidimą per metus. „Grand Ages: Rome“ – dar vienas toks žaidimas. Pernai pasirodė „Haemimont Games“ kūrinys „Imperium Romanum“, bet žaidimą daugelis pavadino neįdomiu ir beverčiu dėl per mažo sudėtingumo lygio, o kiti atvirkščiai – jį pamėgo, nes tai buvo paprastas, leidžiantis atsipalaiduoti žaidimas. „Grand Ages: Rome“ yra naujasis šios studijos kūrinys bei „Imperium Romanum“ serijos tęsinys. Apie šį žaidimą ir papasakosiu. Ar jis vėlgi yra dar vienas nesėkmingas studijos žaidimas, o gal žaidimas pasimokė iš ankstesnių dalių ir tapo žymiai geresnis?

„Grand Ages: Rome“ sakyčiau labai atitolo nuo savo broliuko „Imperium Romanum“. Mus pasitiks smarkiai pasikeitusi grafika, galybė pasikeitimų bei išties geros naujovės. Žaidime imsimes kilmingo žmogaus vaidmens ir valdysime mums pavestus Romos imperijos miestus. Kampanijos pradžioje turėsime išsirinkti vieną veikėją iš patricijų šeimos. O iš viso yra 5 šeimos: Emilijai (Aemilii), Valerijai (Valerii), Liucijai (Liucii), Flavijai (Flavii) ir Julijai (Julii). Kiekviena šeima turi savo šūkį bei specializuojasi įvairiose srityse. Pasirinkau aš veikėją iš pirmosios šeimos ir sugalvojau jam vardą – Gediminas Aemilius (pavardė priklauso nuo pasirinktos šeimos). Man patiko antrosios šeimos šūkis: „jei turi problemą, nepagailėk pinigų ir ji greitai dings“. Taip, manau tai tikra tiesa. Maniškė pasirinktoji šeima yra tikri karo veteranai, todėl žaidimo metu turi didelę discipliną ir patirtį mūšyje. O patirties tikrai prireks, nes žaidime ne tik statysime miestus, bet ir kariausime.

Pasirinkus veikėją atsiduriame Europos žemėlapyje. Pradžioje užduočių nebus daug, bet vėliau vietovių pasrinkimas, kur galėsime statyti miestus, padidės. Atrodo pirmoji misija neturėtų būti labai sudėtinga, bet tai kad man ją pavyko pereiti tik iš antro karto. Taip, regis „Grand Ages: Rome“ išsprendžia ankščiau buvusią didelę problemą, žaidimas tapo daug sudėtingesnis ir daugelį misijų tikrai nepavyks pereiti iš pirmo karto. Ramiai sau stačiau pirmojoje misijoje, staiga pritrūko maisto, darbo vietos per toli, prasidėjo gaisrai, taip ir restartavau lygį. Žaisdamas antrą kartą perpratau kaip ką daryti ir be didesnių sunkumų įveikiau lygį.

Pradžioje dažniusiai startuojame su sandėliu (Outpost). Iš pradžių reikia pasirūpinti gyventojais, todėl pradedame statyti insulas, tai papraščiausias gyvenamasis pastatas, kur gyvena plebsai. Jų išlaikymas nesudėtingas, jei plebėjus aprūpinate maistu bei darbo vietomis, jie bus laimingi gyvenimu bei patenkinti jūsų valdymu. Žinoma, nereikia pamiršti ir higienos normų, todėl reikia pastatyti fontanų, kur žmonės gali gauti vandens arba žolelių parduotuvę. Bet iš pradžių reikia nutiesti Aqueduct‘ą, kad fontanai pradėtų veikti. Jei insulos gauna daugiau nei 50% maisto, jos gyventojai netik bus laimingi, bet ir patys pradės tiekti įvairiausias gėrybes miestui, verstis gyvenimu. Vis dėl to, jei jūsų mieste gyvens daug plebėjų, jie tai pat paprašys šiek tiek pramogų. Na bet pastatai areną ir regis gerai. Maistą galime gauti statydami grudų arba kiaulių fermas netoli laisvų laukų. Yra ir dar keletas fermų tipų, kur galima auginti vynuoges bei alyvas. Vien fermų nepakaks, todėl reikia pasirūpinti kepykla bei mėsos parduotuve. Jas geriausia statyti prie gyvenamųjų pastatų, nes jei statysite toliau, gyvenamasis pastatas negaus užtektinai išteklių, todėl jo gyventojai pasipiktins jumis, pradės blogėti jų gyvenimas, galiausiai eis vagyliauti ir pradėti gaisrus. Kiekvieną pastatą reikia statyti atidžiai, kad jis būtų tinkamoje vietoje ir kad paskui nereikėtų dalies griauti, kaip man buvo viename lygyje. Pabandyk gi tu didelę šventyklą sutalpint kažkur miesto viduryje.

Papraščiausiose darbo vietose, tokiose kaip malkinė, akmens skaldykla ar fermose gali dirbti tik plebėjai arba vergai. Aukštesnio lygio piliečiui tai jau per prastas darbas, todėl jiems reikia ieškoti darbo šventyklose, tavernose, teatruose bei aukštesnio rango pastatuose. Antrojo lygio gyvenamajame pastate gyvena turtingesni piliečiai ir jie jau reikalauja daugiau gėrybių. Jiems jau reikia pramogų, o kad jų gautumėte statome arena ar dar kokį pastatą suteikiantį gyventojams pramogų. Aukščiausio lygio gyvenamasis pastatas yra patricijų vila, jie reikalaus daug maisto, daug pramogų, ir daug religijos. Kad patenkintumėte žmonių religiją, reikia statyti šventyklas, kurios kelia gyventojų religingumą. Jose galime ne tik surengti kokį festivalį, bet ir gauti iš turimų šventyklų šiek tiek pinigų. Žaidime yra būtina pastatyti mokyklą, jei norime paspartinti pastatų darbo eigą bei išrasti naujų technologijų. Yra trijų tipų išradimai: Architektūros, Technologijų bei Karo. Architektūros skiltyje galime išrasti naujų pastatų, technologijų dalyje išradimų pagalba paspartinti fermų bei kitų pastatų darbo eigą, bet padarius išradimą dar reikia pakelti pastato lygį iki antro. Karo išradimai leidžia greičiau apmokyti karius, išrasti naujų tipų karinių vienetų, naujų karinių pastatų. Tai pat, kiekvienam pastatui reikia priežiūros, kad būtų teikiamos lentos ar dar kokie resursai. Jei to negaus, pastatas gali užsidegti. Ankstesnėje dalyje mes startuodavome su forumu, šiame žaidime jį reikės pastatyti pačiam. Jis gražės automatiškai priklausomai nuo to kokio didumo turite miestą, kokias technologijas esate išradę bei kiek daugiausia pinigų esate surinkę.

Nors žaidime ir yra daugybė pastatų rūšių, bet kartais tai ima įkyrėti, matant tą patį pastatą kiekviename lygyje. Galėtų būti bent kiek įvairesnės tekstūros, pavyzdžiui plebėjų gyvenamiesiams pastatams, nes dabar visi atrodo praktiškai identiškai kad ir kiek jų bestatytum. Tai pat pasigedau daugiau papuošimų ir dekoracijų, viso labo keli sodai ir kelios statulos, o kiek žinau Romos imperijos miestai buvo itin gražūs.

Truputį apie karą žaidime. Pagrindinis pastatas, kur apmokomi kariai yra kareivinės. Norint gauti papildomų karių, tokių kaip raiteliai reikia statyti kalves, arklides bei dažniausiai geležies kasyklą. Yra kelių tipų kareiviai: hastati, lankininkai bei raiteliai. Papildomus galime išrasti išradimų pagalba, bei papildomuose pastatuose, pavyzdžiui arenoje, kurioje galime apmokyti ir nusipirkti gladiatorių. Antrojo lygio gyvenamieji pastatai (Equites) aprūpina miestą rektrūtais, mat insulos gyventojai plebėjai negali dirbti aukšto lygio pastatuose ar net tarnauti armijoje, juk tai valstiečiai neturintys jokių teisių. Hastati legiono apmokymas nereikalauja daug resursų, viso labo rekrūtų ir pinigų. Su savo kariais galime užgrobti tam tikras vietas, kurias užgrobus atidarome naujus prekybos kelius. O prekiauti tikrai verta, nes visada už tai gauname pinigų. „Imperium Romanum“ žaidime kariai buvo valdomi labai sudėtingai, kiekvienam legionui reikėdavo tikslą nurodyti vėlevėle, o dabar viskas tapo įprasta kaip strateginiame žaidime. Tiesiog pažymime legionus ir nurodome kur eiti. Dažnai žemėlapyje sutiksime barbarų gyvenvietę, aišku jie irgi turės karių, todėl teks kovoti. Nukovus priešišką armiją, galime pavergti gyvenvietę arba ją sudeginti. Savo karius galime ir tobulinti. Iš pradžių legionai būna pirmo lygio, sumokame 100 denarų ir kariai pradeda tarpusavyje kautis, taip įgaudami patirties taškų. Pasiekę antrą lygį kareiviai tampa stipresni kovoje. Taip galime tobulinti visus savo legionus iki 10 lygio.

Po kiekvienos misijos kampanijoje, jūsų veikėjas gauna talento taškų. Vėlgi, galime tobulinti trijų krypčių technologijas. Šeimos, miesto ir karo. Šeimos prideda tokių bonusų, kaip pigesnis pastatų statymas žaidime, antrojo lygio gyvenomojo pastato dirbantys gyventojai niekada netaps nusikaltėliais ir t.t. Karo prideda bonusų kariams. Miesto prideda tokių bonusų, kaip greitas pastato statymas žaidime, pirmi 5 statomi pastatai nieko nekainuoja ir panašiai. Po kiekvienos misijos turime vieną arba kelis talento taškus, kuriuos ir išleidžiame, kad gautume šiuos bonusus.

Misijų žaidime yra įvairiausių. Kampanijos pradžioje jums reikės įvykdyti papraščiausias užduotis, aprūpinti gyvenvietę maistu, vėliau sunkės ir reikės statyti patricijų vilas bei gerai jomis pasirūpinti. Dauguma misijų paremta istoriniais faktais, kas man labai patiko „Imperium Romanum“ žaidime. Pavyzdžiui, teks susidurti su Spartaku ir jo armija. Teks pakovoti su priešais Ispanijos teritorijoje ir net pačioje Italijoje. Pamatysime ir daugybe girdėtų istorinių asmenybių, kurios paaiškins užduoties esmę prieš pradedant kokį nors lygį. Žaidime dažniausiai išvysime dviejų tipų užduotis: ekonominės bei karinės. Ekonominėse dažniausiai turėsime rūpintis savo miestu bei jo gyventojais, o karinėse bus labiau akcentuojamos kovos nei miesto statymas.

Be kampanijos režimo žaidime dar yra ir Free Build režimas. Čia tiesiog pasirenkame miestą ir jį statome, grožimes savo miestu. Vis dėl to, kūrėjai galėjo pateikti daugiau žemėlapių, nes ištiesų jų nėra daug. Kodėl pavyzdžiui nėra Romos? Įdomu būtų ją pastatyti. Ar šiaip dar kokio žymesnio miesto? Be to, galėtų būti kažkas panašaus kaip ir tinklo režime, bent šiokios tokios pasirinktinos misijos, nes vien statymas daugeliui žaidėjų gali labai greitai pabosti, juolab jei nemėsgate panašių žaidimų kaip šis.

Tinklo režimas yra kažkas reto tokio tipo žaidimuose. Čia rasime kelis režimus: Last Man Standing, kur reikės sunaikinti priešiškas komandas, 40,000 denarii – kur reikės pirmam surinkti sumą pinigų, All Monuments, kur mūsų užduotis pirmam pastatyti visus paminklus bei didžiuosius pastatus( Koliziejus, Circus Maximus, Statulos), Defeat Last Barbarians, komanda kuri pirmoji sunaikins barbarus žemėlapyje – laimės, King of the Hill, kur žaidėjai kaunasi dėl vietovės, kurią užėmus reikia atitinkamą laiką ją išlaikyti, bei All in One, kur visos užduotys viename žaidime. Kartais tikrai smagu pažaisti su kitais žaidėjais, ypač ekonomikos srityje, tačiau nežaidusiems ekonominių žaidimų gali būti kiek per sudėtinga, tai pat turint silpnesnę sistemą žaidimas gali labai strigti žaidžiant internetu. Savo veikėją su visais jo turimais bonusais galėsite pasirinkti tiek Free Build tiek tinklo režimuose.

Žaidimo grafika smarkiai atsinaujino ir pasikeitė nuo „Imperium Romanum“ laikų. Ji tapo dar gražesnė ir gyvesnė. O ji tikrai graži, ypač tolumoje matomi kalnai bei debesys. Įspūdinga kaip strateginiam žaidimui. Jūsų mieste viskas smulkiai animuota, kamerą galime vartalioti kaip tik jums patinka, ją priartinus prie kokio nors veikėjo, galime pamatyti kaip jis sklandžiai juda bei kažką daro. Pastačius didelį miestą kadrų dažnis gali nukristi net iki 20-ies, pastatykite dar ir žaidimas pradės dar labiau striginėti, net žaidžiant ne maksimaliais nustatymais. Naktį pasikeičia aplinka, nors miesto šurmulys lieka, bet matome virš debesų didelį mėnulį, mieste užsidega deglai. Kartais priartini kamerą pasižiūrėti į žvejį kaip gražiai jis traukia tinklą iš vandens arba seki patricijus ir žiūri kaip jie keliauja į savo vilą lydimi sargybos. Užėjus lietui žmonės nuo jo slepiasi, o vėliau po lietaus išlenda ir gryžta prie darbų.

Garsas ir muzika atlikti pakankamai neblogai. Susikoncentruoti į ekonomiką bei miesto valdymą muzika netrukdo, o miesto šurmulys sukuria tikrai gerą atmosferą. Valdymą perprasti nėra sudėtinga, bet kaip jau rašiau, nežaidusiems panašių žaidimų, jis gali būti per sudėtingas. Žemėlapiai žaidime bus labai dideli, todėl kad jį visą peržiūrėtumėte reikės pasukti pelės ratuką, taip pamatysime visą teritoriją iš labai aukštai.

„Grand Ages: Rome“ ištiesų yra tikrai geras ekonominis žaidimas. Nežinau kodėl dauguma nemėgsta jo. Bet tikrai geras. Nors ir trūksta pasirinkimo Free Build režime, yra keletą minusiukų, bet žaidimas tikrai pasisekęs. Manau jį galima drąsiai rekomenduoti ekonominių žaidimų mėgėjams. Na gerai, nemeluosiu, jei jau atvirai, tai man asmeniškai vienas geriausių ekonominių žaidimų. Bandykite. Tie kurie nėra susipažinę su panašaus žanro žaidimais, nekiškite prie jo nagų, nes jis yra sudėtingas. Visi kiti – bandykite.

Grafika: 8.2

Kaip strateginiam žaidimui atrodo tikrai labai gražiai. Pastatyk didesnį miestą ir žaidimas kaip mat pradės strigti. Bet galėtų būti daugiau pastatų tekstūrų ir papuošimų.

Siužetas: 8.0

Karas tarp šeimų niekada nesibaigs.

Garsas: 8.0

Miesto šurmulys išties gerai perteikiamas.

Muzika: 7.8

Pakankamai nebloga. Netrukdo miesto valdymui.

Valdymas: 8.5

Paprastesnis nei buvo ankstesniojoje dalyje.

Peržaidžiamumas: 8.0

Free Build režime kažko trūksta, bet žaisti galima. Dar yra tinklo režimas. O dar kampanijas galime pereiti su skirtingomis šeimomis.

Galutinis: 8.0

Tikrai pavykęs miesto statymo simuliatorius. Galiu drąsiai jį rekomenduoti. Bandykite.