Galiu prisipažinti, jog šios progos laukiau išties su dideliu pasimėgavimu. Visai kas kita yra rašyti apie savos šalies žaidimą, ypatingai kai žinai, jog jis pirmasis, na bent jau toks, kuriam reikėtų rašyti recenziją. Jau vien dėl tokių faktų aš žaidimui be jokių abejonių ar svarstymų pridėjau kelis balus. Jis to tikrai vertas.
Taigi po tokios paaiškinamosios įžangos, galime pulti ir prie pačio žaidimo. Taigi PSI: Sibiro Konfliktas visų pirma mus pasitinka visapusiškai lietuviškas. Taip, netgi dialogai ir įvadinis filmukas yra lietuviškas. Tiesa pasakius truputi net išsigandau ir pradėjau jaustis nejaukiai, tik išvydęs pristatomąjį filmuką, o ir pačiam žaidime kelios pirmos minutės buvo skirtos adaptacijai (pasirodo kokie mes jau nutautėję tapome). Tačiau pražaidus pirmą valandą, nei kareivių balsai, nei įgarsinti filmukai nebekelia jokios nuostabos. Vėliau netgi iškyla mintis – aš noriu taip žaisti VISUS žaidimus.
O tas įvadinis filmukas kaip tik pradeda pasakoti apie tolimoje galaktikoje įvykusį konfliktą tarp ateivių, kurių vienas pabėga į žemę (būtent jo atvykimas ir minimas kaip 1906 metų meteorito nukritimas). Jam įkandin atseka priešiška ateivių grupė norėdama jį sugauti ir, na patys žinote ką padaryti. Būtent jie atvyksta 1967 metais, todėl veiksmas ir vyksta tada, o ne 1906 metais. Bet atvykę ateiviai ne tik, kad nesuranda pabėgusio savo rūšies atstovo, bet ir įsivelia į konfliktą su Tarybine Armija.
Taigi su tokiais tikslais tolimajame Sibire įsiplieskia tarpgalaktinis konfliktas. Jums iš viso bus pasiūlyta šį konfliktą išspręsti 12-oje misijų. Šešios bus skirtos ateiviams ir šešios žmonėms. Pačios misijos, nors ir nepasižymi itin didele įvairove, tačiau tikrai yra smagios žaisti, o ir užduočių atlikimas nereikalauja itin didelio smegenų apkrovimo. Žinoma, jei žaisit naujoko režimu. Tiek seržanto, tiek veterano režimai jau pateikia daugiau siurprizų ir didesnių jūsų strateginių gabumų išmanymo.
Ir nors žaidimo istorija iš pirmo karto ir gali pasirodyti šiek tiek banali, nes juk daugelis iš mūsų vien išgirdę žodį ateiviai, susiraukiame ir ištariame savo verdiktą – ir vėl kažkokia fantastinė nesąmonė, tačiau daugeliui siūlyčiau susilaikyti nuo išankstinio nusistatymo. Taip, žaidimo istorijoje ir vėl puola ateiviai, bet šįkart jau ne Ameriką, o Rusiją, ir ne Maskvą, o tolimąjį Sibirą. O jų tikslas irgi ne išnaikinti visą žmoniją, o surasti vieną saviškį. Bežaisdami mes sutiksime ir daugiau įdomių vingių siužetą, kad ir rusų kareivį Tkačenko, kuris su mielu noru reiškia norą padėti ateiviams, kadangi jis į armiją pakliuvo per prievartą. Primena kažką?
Dar prieš PSI: Sibiro Konflikto pasirodymą, Wireframe Dreams tvirtino, kad žaidime bazės statymo mechanizmas bus visiškai supaprastintas. Skubu pabrėžti, jog jis netgi labai visiškai supaprastintas. Jau žaidimo pradžioje mums yra duodama pagrindinė bazė, kuri pas ateivius vadinama motinėle, o pas rusus – arsenalu. Jums tereikia surasti taip vadinama biomazgą ir ten įtvirtinti šią bazę, kuri gali gaminti daugiau karių. Žaidimo pinigų, už kuriuos ir reikės gaminti naujus karius, yra gaunami priklausomai nuo jūsų užgrobtų biomazgų kiekio: kuo jų daugiau, tuo daugiau ir pinigų gausite.
Šiuo atveju mums tereikia pasiimti keletą herojų, apie kuriuos beje truputi vėliau, suburti jiems palaikymo komandą ir siųsti ją vykdyti misijų. Jei jai nepasiseks, tuomet turėsite labai ilgai sėdėti ir laukti kol prisikaups pakankamai pinigų ir jūs vėl galėsite atstatyti savo armiją. Toks labai įdomus savotiškas va bank. Siųsti po vieną ar mažomis grupelėmis karių tikrai neverta, nes visų pirma, kad ir kokie lengvai pažeidžiami atrodo priešai, tokios avantiūros bus nuslopintos iškart.
Tačiau gerai, jei visgi kūrėjai turėjo tikslą sukurti strateginį žaidimą, kuriame pagrindinis dalykas būtų karyba, o ne statyba, tai kurgi mano armija, su kuria aš galėčiau kaip tikras strategas planuoti mūšius? Kur palaikymas iš oro? Visas man siūlomas kareivių ar karinių mašinų pasirinkimas kuo puikiausiai tiktų pirmai misijai, kurioje dar daugelis iš mūsų tik priprantame prie žaidimo. Tačiau kai su tokiu pasirinkimu man iškeliama užduotis įvykdyti visas žaidimo misijas, tuomet jau atsiprašau.
Taigi, visi tie didieji taktiniai elementai apsiribodavo galingiausių karių pastatymu (nes kareivių, kaip patrankų mėsos, statymas išvis nenaudingas, aš net nesupratau kam jie skirti?), jų priskyrimu prie kokių nors herojų ir paleidimas į mūšį. Tikrai tikiuosi, jog jei Wireframe Dreams sumąstys išleisti papildymą, pirmą vietą skirti didesnio karinių vienetų pasirinkimo kūrimui, tarp kurių būtinai turi būti ir kareivių transportavimo objektas, nes šiuo metu jų paskirtis iš viso neaiški, galbūt oro pajėgų inkorporavimas ir šiek tiek kitokių pinigų rinkimo mechanizmo padarymu. Kad, pavyzdžiui, pinigus gautum ne tik už biomazgus, bet ir už sunaikintus priešus ar specialius pastatus žaidime. Tiesiog, kad būtų didesnės jų gavimo galimybės.
Tuo tarpu herojai, jau kita žaidimo pusė ir, galiu pasakyti, įdomesnė nei tikėjausi iš pradžių. Tai yra daug stipresni koviniai vienetai nei visi kiti eiliniai, kurie dažnai vieni padaro daugiau kaip pusę darbo. Tačiau pernelyg pasikliauti jau ne verta, nes tas nenugalimumo įspūdis dažnai gali turėti skaudžių padarinių, kadangi vieno herojaus atgaivinimas irgi kainuoja įspūdingus pinigus. Todėl būtina įsiminti, kad vienas herojus be jį palaikančios komandos yra nedaug vertas.
Žaidime taip pat yra ir dar viena detalė, skirianti herojus nuo paprastų kareivių – tai galimybė tobulėti. Už kiekvieną nukautą priešą, jūs gaunate tobulėjimo taškus, kuriuos savarankiškai galite išleisti kiekvieno iš herojų tobulinimui, tarp kurių galima pakelti šaudymo stiprumą, jo greitį ir daugybę kitų, naudingų dalykų. Gaila, tik kad šių tobulinimų yra ne tiek jau daug, praleidus pirmas misijas už ateivius, jau gan greitai galima beveik visus herojus ištobulinti iki maksimumo. O ką veikti toliau? Stebėti ką sugeba ištobulinti herojai.
Kad ir kaip keistai atrodytų, tačiau vietos kur galėjome laukti blogiausio, pasirodo yra jau ne tokios blogos, o tos vietos kur norėjosi geriausio, yra šiek tiek silpnokos. Būtent taip atsitiko ir su grafika. Galima drąsiai teigti, jog ji tikrai nepadarytų gėdos jokiam šiuolaikiniam strateginiui žaidimui. Viskas yra labai gražiai apipavidalinta. Gamta arba ten kur mes kovojame, kartais nelabai noriai rodo visus savo gražumus, tačiau vietų, kuriose reikėtų piktintis, manau, tikrai nerasime. Puikiai atrodo ir statiniai, kaip kad geležinkelis, miestas, kuriame netgi galime rasti universalinę parduotuvę, bei daugelis kitų kaimiečių trobelių.
Didesni gamtos romantikai gali džiaugtis aukštos įtampos laidais, užtvankomis ar vandens bokštais, kurie visi yra puikiai detalizuoti ir smagus tiek pažvelgti, tiek ir pakovoti šalia. O kur dar įvairių kultūrų laukai ar tamsūs miškai – visko net neapsakysi. Gal tik keik daugiau prie šiuolaikinių technologijų pripratusi akis, nelabai noriai priims vandenį (ypatingai ten kur bėga iš užtvankos), kažkoks nelabai tikroviškas jis pateiktas.
Kitas grafikos aspektas yra patys koviniai daliniai ir mūšiai. Jei vertintume aplinkos ir karinių vienetų grafiką, tai pastarieji būtų tikrai aukštesnėje vietoje. Tereikia žvilgterėti į išties gražiai atkurtus sovietinius kareivius, kad ir į tankus ar stebėjimo sunkvežimius. Priartinus kamerą arčiau, taip ir sugrįžti į tuos laikus. Peršasi mintis, jog kūrėjams nostalgijos jausmai buvo užklupę tikrai ne vieną kartą. Tuo tarpu ateiviai jau kitas reikalas. Aš tikrai negaliu kaltinti tikroviškumo stoka, nes pats nesu asmeniškai kol kas nė vieno dar matęs, tačiau pernelyg realistiškais juos tikrai nepavadinčiau. Galbūt šiuolaikiniai fantastiniai filmai jau padarė savo.
Jeigu garso kokybės trūkumą iš tikrųjų lėmė didelė laiko, o galbūt ir pinigų stoka, tuomet dar galima atleisti. Taip, daugelyje vietų jis nėra pakankamai geras, tačiau pakenčiamas tai jau tikrai. Tiek ateivių, tiek ir rusų armijos kareivių balsai vietomis tikrai šaunūs, tačiau kartais norisi, kad jų nebūtų. Esu optimistas, todėl tikiuosi, kad tai tiesiog techninės klaidos, kurios ištaisomos lengvai ir jei sulauksime papildymo, apie garsą galėtume šnekėti daug palankiau. Beje, nenustebsiu jei tai bus jūsų pirmieji išgirsti lietuviški žodžiai žaidime.
PSI: Sibiro Konfliktas yra tas žaidimas, kurį jus būtinai turite pabandyti ir visiškai nesvarbu mėgstate jūs strategijas ar ne. Ir kas svarbiausia tai sakau ne tik todėl, kad esu savo šalies patriotas, bet ir kaip žaidėjas. Prisipažinkime, juk ne kasdieną mes gauname galimybę sužaisti lietuvišką žaidimą, tuo labiau pačių lietuvių kurtą. Galbūt rinkoje jau galėjome ir anksčiau rasti bandymus daryti žaidimus lietuviškus, tačiau labai dažnai tai tiesiog virsdavo didele eiline nesėkme. Nesinorėtų, jog jei anksčiau pirkote tokį produktą ir buvote apgauti jo kokybės, kad ir šįkart blogai pamanytumėte apie PSI. Į šį žaidimą Wireframe Dreams žiūrėjo kaip į tikrą savo vaiką, tai nėra paprastas noras užsidirbti pinigų, tai yra didelis, didelis noras įrodyti, jog ir lietuviai moka kurti gerus žaidimus! Tam pradžia yra puiki, tikiu, kad jau greitu laiku sulauksime dar daugiau žinių ir ne ką mažiau džiuginančių.
258 Komentarai
Demokritas
idoll jau gali baigti rašyti. Vistiek arba tu nesupranti, ką rašo kiti, arba pats visiškai nemoki argumentuti savo rašliavos.
Katatonia
Na, kodėl – idoll teiginiai, žiūrint iš jo, kaip eilinio vartotojo, pusės, yra pakankamai logiški, taigi, užsipulti žmogaus nereikia. Kitą šio reikalo pusę jau labai išsamiai paaiškino cipher27.
Augliux
(mooning)
Artojas
Teiginiai cia daugiau maziau visu teisingi :). Juolab kad as nebandau ginti zaidimo ar recenzijos ir ten ir ten yra bugu. As kalbu apie poziuri i zaidima kaip i reiskini.
idoll
Na ash tiesiog esu skaudziai nudeges su rusiskais saviskiu rewiuwais..
kai uz meshla, bet rusihka saitai duodavo 8-10.. galvoju krutai, rusai ideju turi bus super, screnshotsai pakenciami… nusipirkau originala.. uz 30-50 lt.. ir prasidejo.. norint paleist reikia bioso nustatymus pakeist!, bugai prasideda instaliuojan, patcho nera, pas viena geima net buvo kad garso ish viso nebuvo (forumuose radau kad ishleis su pachum lol) ir ish viso saitas praktiskai mires.. paskutinis irashas saite.. kad derasi su uzsienio leidejais.. ir tokiu tikrai nevienas geimas. Buvo ir tokiu kur viskas ok bet tieisog geimas sudas nors gerai ivertintas. Zinoma buvo ir perliuku (pvz kosmiceskije rangery – low budget btw, ir dar keli).
Ash suprantu kad cia komercija (net ir pasaulinio lygio saituose), bet ishmokau skaityt ir tarp eiluciu.. paskaitykit sita rewiuwa, ten viskas parasyta (ankstesniam poste buvau padares santrumpa) :). Tik dauguma ziuri i pazimi, o rewiuwa patingi skaityt.
Be to tai tik asmenine mano nuomone.
idoll
BTW pasigedau PR’o.. kur laikrasciai, kur zinios.. ishkilmingas pristatymas su sampaniuku zurnalistams 🙂 kabliukas yra, „antro“ nemokamai niekas nebereklamuos, o „pirmaji“ gali.. delfi lyg buvo kazkoks straipsniukas, ir tas ish sito saito paimtas, o ne ish pristaymo spaudai.
Katatonia
PR’as daromas, kiek mums gaunasi. Interviu specializuotoje spaudoje buvo, kažkiek buvo net ir bendrojo pobūdžio spaudoje („Verslo žinios“, „Respublika“), straipsniai Delfi (jų buvo du) buvo būtent mūsų išplatinti pranešimai spaudai 🙂
O nemokamos reklamos, deja, net ir „pirmajam“ niekas nenori duoti 🙁 Kur pavyksta pasiskelbti – skelbiamės 🙂
sandim
Lietuvoj yra geru programeriu, tikrai ju dauguma isvyksta i uzsieni nes lietuvoje nera zaidimu paklausos, Prie lietuvisku geimsu reikia dar ilgai padirbeti kad atitiktu standartus, paskaiciuokit kiek uzsienije isleidziamu zaidimu bei ju pardavimu skaiciu, per metus bei ir lietuvoje, na tikiuosi kad LT geimu kurejai isiples, bet kolkas tai dar nieko gero nezada, Nera lietuvoj didelio lietuvisku geimu pasirinkimo, beje uzsienietiski geri yra geimai, o lietuviu istorija nutili.
kam nepatinka uzsienietiski geimai tai gal vertetu pasimokit uzsienio kalbu..
Helkathon
Sukurti žaidimui reikia ne vien programerių. Taip, programeriai nudirba didžiąją darbo dalį, bet reikia, kad kažkas ir padarytų žaidimą „playable“ – sukurtų scenarijų, paruoštų misijas ir pan.
O tokių žmonių Lietuvoje irgi praktiškai nėra. Spėju, jei ne visi, tai bent dauguma suinteresuotų ir prisidėjo prie šio projekto…
Katatonia
Tiesą sakant, šiuolaikiniuose žaidimuose didžiausia darbo apimtis tenka dailininkams ir modeliuotojams 🙂
O šiaip – gryna tiesa, gerų programuotojų Lietuvoje rasti galima, nors ir sunku. Gerų dailininkų rasti taip pat galima, tačiau LABAI sunku. O va nors kažkokios patirties turinčių žaidimų ir misijų dizainerių tiesiog NËRA.
Zomb†s_
Geras geima . Nevisiem nesa ant PC 😀
Montyzazz
Gal kas reikalavimus zinot?
Demokritas
Reikalavimai:
Minimalus: 1.5Gh, 320MB Ram, Video 64MB.
Rekomenduojami: 2.0Gh, 512MB ram, Video 128MB
Purpuliukas
jega as pagerbdamas lietuvius nusipirksiu sy zaidima manau kad daugelis taip padarys visada bet koki lt game pirksiu tik jus lt kurkit as tikrai pirksiu !!!!!
halo
Artojau tai pagal tave speju jei del patriotizmo cia zaidimas gavo 8 is 10 , tai speju amerikonams irgi gamespote reiketu rasyt “ na yra bedu bet viskas sukurta amerikonu, galim praziuret tas klaidas, zaidimas tobulas“ ? Nesikeikiant atsibuskit…. Tikras recenzistas B*B*D kur jis sukurtas, juk aprasomas produktas, ne jo gimtoji vieta tiesa? Tad viska sudejus plius ir minus gaunas jog istiesu perskaicius apzvalga ir atmetus zodzius “ lietuviskas, lietuviskai, lietuviu, lietuvoj t.t kas prasideda su lie“ Tikras zaidimo vertinimas turetu buti link 5.9… Neperdejau Artojau neperdejau… Sunku gal patiket bet jau mokykloje moke… Kritika veda i tobulybe… O kai mes idealizuojame jog tai bent lietuviu zaidimas…nieko gero toliau ir nematysime, toliau bus ftp p2p ir amerikonishki triple a zaidimai…
VAGISS
pagaliau
Undeadas
Jei as supratau Artoja teisingai – tai jis damete ta papildoma bala ne todel, akd jsi butu Lietuviu, o todel, kad PIRMAS lietuviskas lietuviu blynas. T.y. jei tavo minimas amerikonu zaidimas butu pats pirmas in USA – tai jo galima damesti ta bala (pgl. Artoju), bet su sekanciais blynais Artojas pazadejo elgtis kurkas griezciau 😉 (kaip akd elgiamasi ir toje usoje…)
Krastutinis poziuris tavo – vadinas nevisai balansauotas ir nevisai i tiesybe nesantis 🙂
Rasant recenzija reiktu ivertinti ne tik grynai koks produktas, bet ir kokiomis aplinkybemis, ka daro uzsienio geri saitai (kuriu recenzijos man kurkas arciau prie sirdies nei lietuviskos… na gerai lietuvisku as skaites vos viena kita…), pvz.: recenzijos autorius atkreipia i kureju tendencija, kokio lygio/pobudzio klaidos, kureju potenciala. Galima rast net tokiu dalyku, kaip kad „zaidimas su gerom idejom, bet nedadirbtas, bugovas – laukiam is ju kazko naujo, o zaidima verta pirkti, jei …“.
Taip – recenziju/apzvalgu rasytojai turetu aprepti si ta daugiau. Ka beja cia ir buvo padare (nors vietomis – kad ir ta dalis apie tanku viksrus, kita opera). Ir kiek as supratau, 8 balais vertinama tiems, kurie nori tureti pirma lietuviska lietuviu RTS zaidima namuose, visiems kurie nenori po 10 metu pasakyt „as turiu ju pati pirmaji zaidima – jo CD graziai kabo ant MANO sienos“, tegu atima is vertinimo 1-2 balus..
Undeadas
Artojas jau isreiskes gailesti tavo poziuriui ir tavo vaikams – kai pirma ju nupiesta teplione iskoneveiksi taip, kad ans bijos piestuka i nagus paimt 🙂
O siaip mano galva su Kritika pas mus tikrai bedu yra, tai parodo kad ir tai, jog vietoj diskusijos apie zaidima yra diskusija apie recenziju/kritikos rasyma 🙂
Siaip Halo – galetum paimt ir pabandyt ir parasyt recenzija siam zaidimui 🙂
CV
as nekenciu ir nekesiu lietuvisku zaidimu lietuvoj ar ne lietuvoj pagamintas as vistiek nekenciu geimu lietuviu kalba
balu
Nesupratau as to zaidimo kazkokia nesamone