Šiomis dienomis, norintiems matyti trimatį vaizdą namų vartotojams yra tik 2 pasirinkimai – neproporcingai brangus naujas televizorius ( apie juos jau ne kartą rašėme ) arba specialūs akiniai. Įvertinant tai, kad pastaruosius galima gauti už kelis litus, arba netgi nemokamai, tai vilioja ir skatina išbandyti bei pačiam pajusti ekrano „gylį“. Kiek man teko girdėti, dauguma nusivilia, guodžiasi nepajutę efekto, skundžiasi skaudančiomis akimis.

Viskam patikrinti man prireikė ne tiek ir daug: poros akinių, atitinkamų technologiją palaikančių filmų bei, be abejo, žaidimų.

Testuoti akiniai buvo „anaglyph“ tipo, vien iš jų – su žaliai rožinėmis plėvelėmis, kiti – mėlynai raudonomis. Turiu pastebėti, kad pirmas įspūdis buvo klaidingas. Gavęs Nvidia akinius kartoniniais rėmeliais smarkiai suabejojau jų kokybe. Nepaisant to, kad jie beveik nejaučiami ant nosies, kokybiškas trimatis vaizdas atrodė neįmanomas. Kitas bandymo dalyvis atrodė daug rimčiau – pakankamai tvirtas plastikinis rėmas, patogumas net ir nešiojant įprastus akinius neabejotinai bandė parodyti, kaip turi atrodyti tikrieji 3D akiniai.
Didžioji dalis medijos pritaikyta m/r spalvų akiniams, todėl pagrindinė testavimo dalis atlikta būtent su jais.

[B]Žaidimai

Bandymai vyko su Skate 2; Trackmania Nations bei King‘s bounty: the legend žaidimais. Nors tokią technologiją nesunku įdiegti bei paprasta naudoti, kažkodėl dauguma žaidimų to nesiūlo. Vis dėlto pirmasis tai padaręs buvo dar 1987 išleistas 3-D World runner, apie kurį galite pasiskaityti angliškoje wikipedijoje Anot enciklopedijos, šiuo metu yra viso labo tik 18 žaidimų, palaikančių trimatį vaizdą – gerokai mažiau, nei galima įsivaizduoti. Turiu pastebėti kad duomenys nėra visai tikslūs – Nvidia siūlo savo papildomą įrangą, galinčią beveik bet kurį žaidimą paversti trimačiu. Panašiai daro ir keletas tvarkyklių, kurios įgalina kai kuriuos žaidimus „suktis“ ne tik plokštumoje, bet ir erdvėje. Kad ir kaip tai gražiai skambėtų, geriausias efektas bus išgautas kai pats kūrėjas numatys ir įdės tokią funkciją. Būtent tokius man prieinamus žaidimus pasirinkau išbandyti.

Trackmania

Pradedu nuo geriausio, o ir tuo pačiu nemokamo žaidimo. Jame sutvarkyta viskas – nėra neveikiančių, ar vos ne tiesiogine prasme akis badančių efektų, bei objektų. Atrodytų, kaip gali kas nors „badyti akis“, bet tai, pasirodo, įmanoma, nes neteisingas proporcijų, ar kitokių, man nežinomų parametrų neatitikimas neleidžia smegenims sklandžiai sujungti skirtingų matomų vaizdų, ko pasekoje tiesiog nebegali žiūrėti į tą pusę, nes maišosi ir spalvos ir erdviniai objektai ir dar bala žino kas. Trackmania leidžia nusistatyti norimą 3D efekto stiprumą, nors įspūdingiausias yra maksimalus – 200% 🙂 Ypatingai gerai tai jaučiama, kai automobilis vartosi ore, nors įvažiavimas į angarą taip pat vertas dėmesio. Neblogai susitvarkyta ir su meniu – jį galima lengvai bei patogiai naudoti, tam nereikia nusiimti akinių ar kaip nors kitaip blaškytis. Kadangi pats žaidimas nėra rimtos lenktynės, jį galima žaisti su akiniais visą laiką. Atpalaiduojanti eiga nereikalauja didelės koncentracijos ar susikaupimo.

King‘s bounty

Būtent šis žaidimas parodė kaip galima pasišiukšlinti su trimačiu vaizdu. Tai jau nebe nutrūktgalviška arkada, bet sudėtingas žaidimo procesas, reikalaujantis susikaupimo ir istorijos sekimo. Kadangi dialogų šriftas parinktas labai mažas, negali tiesiog atsilošti kėdėje ir sėkmingai progresuot. Dar didesnė problema yra ne visiškas efekto išnaudojimas. Kaip matote iš paveikslėlių, tik aktyvioji ekrano dalis yra sudvejinta, siekiant išgauti trimatį vaizdą. Apačioje esantys mygtukai bei duomenys nėra niekaip išskirti, todėl dėvint akinius jų neįmanoma perskaityti. Testo objektyvumo sumetimais tą pabandžiau padaryti, bet nuoširdžiai galiu pasakyt kad vėliau sekęs mirguliavimas akyse nevertas to, ką teko pajausti. Negana to, akiniai iškraipo realias spalvas, todėl bendras vaizdas nukenčia dar labiau. Kai kurie žaidimo momentai, kai pereinama į statinį vaizdą, visiškai nepritaikyti 3D vaizdui, tad pasekmė vėl ta pati – neaiškios spalvos ir skausmas akyse. Pasirodo kad žaidimo kūrėjai suprato savo klaidą ir funkcijos absurdiškumą – po kurio laiko žaidimas informuoja, kad jau ilgokai žaidžiame trimačiu režimu ir pats pasiūlo šią funkciją išjungti. Akivaizdu kad 3D vaizdas buvo įdėtas tik dėl akių ir jokio praktinio panaudojimo čia galime nesitikėti. Nors Trackmania meniu nėra niekaip išskirtas, bet jis ryškiai matomas dėl paprastos gudrybės – už jo esantis vaizdas yra „giliau“, todėl visas parinktis matome kaip mokslinės fantastikos filmuose – „iššokusias“ iš ekrano.

Skate 2

Tai vienintelis žaidimas, bandytas konsolėje. Giluminio vaizdo galimybė čia yra užslėpta ir jai atrakinti reikalingas kodas, kurį dabar nesunku rasti internete. Nors žaidimas veikia mažesne raiška nei prieš tai bandytieji, ( 720p vietoj 1080p ) tai neįtakoja vaizdo kokybės. Meniu elementai čia ir žaidžiant paprastai pateikiami lyg būtų erdviniai. Papildoma funkcija ir akiniai šį efektą dar labiau sustiprina. Labai maloniai žiūrisi apvalus rutuliukas, kuriame rašomi surinkti taškai – kadangi jis niekaip neišskirtas, atrodo, lyg visas veiksmas vyktų kažkur už ekrano, o taškai būtų rodomi tiesiai ant ekrano užklijuoto lipduko. Kažkas nepatingėjo ir tikrai gerai sužaidė su efekto panaudojimu bei išdėstymu. Netgi keista kad tokia visiškai gerai funkcionuojanti galimybė buvo paslėpta. Gerai pagalvojus, tai buvo galima netgi parduoti kaip parsisiunčiamą turinį! Kad ir kaip būtų, kuomet žaisiu Skate 2, visuomet dėvėsiu akinius – spalvos čia beveik tokios, kokias matome paprastai, akys nėra varginamos ir visiškai nereikia nieko skaityti – dar vienas vykęs išpildymas žaidimuose.

[B]Filmai

Be abejo dabar plačiausiai 3D technologijos naudojamos filmuose. Norintiems tą patį jausmą iš kino teatro parsinešti namo yra galimybė tą padaryti su DVD filmu ir akiniais. Deja, bet turiu nuvilti. Kaip išsiaiškinau, svarbiausia norint matyti švarų giluminį vaizdą yra tikslumas ir ryškumas. DVD kokybės filmas yra ant ribos, kai jaučiamas efekto trūkumas. Tai galima pataisyti žiūrint filmą didesniu atstumu nuo ekrano, bet tam ne visada yra galimybė. Kita vertus, tai atgraso piratus – internete esantys dar prastesnės nei DVD kokybės vaizdo įrašai visiškai neveikia dėvint akinius, o be jų – matomos juostelės aplink kontūrus. Kitaip tariant – nepažiūrėsi nei taip, nei kitaip. Žaidimuose tai, kaip supratote, negalioja, nes aukšta raiška daro savo. Smagu nors tai, kad akys čia varginamos mažiausiai – spalvos daugmaž tos pačios, nėra neatitikimų ar kokio nors kito broko, tikriausiai dėl to, kad čia dažniausiai naudojami ž/r tipo akiniai. Vis dėl to norint peržiūrėti net ir vidutinės trukmės ( 90-100 min. ) filmą reikia pastangų. Rekomenduojama tai daryti kuo tamsesnėje patalpoje, bet tuomet tamsesnė akinių plėvelė praleidžia labai mažai šviesos palyginus su šviesesniąją, todėl atrodo lyg viena akis būtų visą laiką uždengta – kyla nepatogumo jausmas. Sumanius padaryti pertraukėlę, net ir be akinių akys kurį laiką rodo šiek tiek „spalvotai“. Tai, be abejo, nėra gerai ir rodo, kad atsiranda poveikis sveikatai.

Išvados

Patyrus viską ir pamačius daug, galiu teigt kad ateitis tikrai nepriklauso tokio tipo akiniams. Pagrindinis jų trūkumas yra prasta technologija, kuri pasireiškia įvairiai – naudojamais skirtingais atspalviais ( tuomet matomi neryškūs susidvejinę kontūrai), nepatogumu ( tiek poreikiu naudoti pačius akinius, tiek jų poveikiu akims) bei neuniversalumu. Manau jau akivaizdu kad 3D vaizdas yra ateities technologija, kurią jau dabar pasitinkame. Dar praeis laiko iki ji įsitvirtins ir taps įprastu dalyku. Negalintys laukti bei norintys tai patirti gali rinktis šią alternatyvą, kuri bent truputį leis pajausti TAI. Nedidelė kaina reiškia prieinamumą visiems, tad kodėl nepraverti durų ir nežvilgtelėti į ateitį iš savo namų? Ypač jei gyveni ne didmiestyje ir dar nematei nei vieno trimačio filmo. Galų gale juk yra tokie tinklalapiai kaip youtube, leisiantys pamatyti nors ir trumpus, bet tikrai įspūdingus filmukus.

Už galimybę išbandyti 3D akinius dėkojame „Baitukui“.