Indie žaidimų prisikėlimas nuostabiai atsiliepė kosminių žaidimų žanrui. Aišku, „Star Citizen“ mes dar sulauksim nežinia kada, bet „Elite: Dangerous“ jau skleidžia nuostabias istorijas apie žaidėjų problemas, ir visi jau kiek galėjo, tiek prikritikavo „No Man’s Sky“. Bet kaip reagavome į „Everspace“ ar jo papildymą?

Žaidimo veiksmas vyksta demilitarizuotame sektoriuje, kuriame viena kitą sumalė žmonių ir driežažmogių kosminės flotilės. Tu valdai Adam… tiksliau, vieną iš daugelio Adam klonų. Vienas po kito, jie skrenda į kosmosą bandydami pasiekti paslaptingą tikslą – ir pakeliui atrakina vis daugiau jo atsiminimų. Vienas po kito klonai miršta, bet speciali sistema perkelia jų atsiminimus – ir lėšas – į kitą kloną. Galiausiai, per savo lavonus, jie pasieks pergalę.

„Everspace“ iš dalies primena FTL savo principu. Žaidimas suskirstytas į sektorius, o tavo užduotis – nukakti nuo vieno jo galo iki kito. Kelias veda per išsišakojančią grandinę šuolio taškų, o šiuose taškuose ir vyksta visas veiksmas. Tu dažniausiai nežinai kas tavęs laukia ir tik atskridęs pamatai, su kokiais iššūkiais susidursi. Atsitiktinai generuojamuose taškuose galėsi rinkti resursus (šaudydamas jų sankaupas), lobius (šaudydamas jų dėžes) ir, aišku, kautis su priešais (šaudant juos). Kiekvienas taškas gali turėti – ir kuo toliau į sektorius tuo daugiau – visokių komplikacijų. Gal jame blokuojami sensoriai, gal kurioje nors vietoje siaučia audra, gal yra miniatūrinė juodoji skylė, galinti įtraukti neatsargų laivelį. Tačiau taškuose negali užsibūti per ilgai – galiausiai gausi įspėjimą, kad artėja driežiažmogių flotilė, kurios tu tikrai nenugalėsi.

„Encounters“ smarkiai prieda reikalingos įvairovės šiai kelionei. Tu sutiksi daug daugiau spalvingų veikėjų, kuriems reikės tavo pagalbos. Jie tau siūlys užduotis, kurios pasiūlys užsiimti veikla, kurios paprastai nesigriebtum – pavyzdžiui, puldinėti korporacijos konvojus. Paketas prideda ir naujų komplikacijų – pavyzdžiui, saulės blyksnius, nuo kurių reikia slėptis kosminių objektų šešėlyje. Jei ruošies žaistis „Everspace“, be „Encounters“ – nė žingsnio.

O šiaip „Everspace“ yra pakankamai sunkus kosminis roguelike. Didžiausia problema yra resursų, tiksliau – nanobotų, trūkumas. Nanobotai yra pagrindis būdas pataisyti laivą, ir nėra jokių garantijų, kad naujame šuolio taške jų bus. O tavo laivas gali prarasti ne tik sveikatos taškus, bet net ir sistemas – šioms pataisyti reikia ne tik nanobotų, bet ir resursų. Pavyzdžiui, kai man kartą pamušė atmosferinio palaikymo sistemą, taip ir nesugebėjau rasti kristalų, kurių reikia ją pataisyti. O parduotuvės šiame žaidime retos, nesiūlo daug įvairovės ir negarantuoja, kad turės to, ko tau reikia. Panašiai galima laivą negyvai sudrožti atliekant šuolius be degalų.

Bet kol esi gyvas, tol gali puldinėti piratų bazes (saugomas dažniausiai bokštelių ir dronų), nardyti po asteroidus, rinkti resursus ir už juos gaminti tiek ginklus, tiek įrangą ar sunaudojamus įrankius. Taip pat galima tuos ginklus ir įrangą tobulinti. Tačiau tam reikia rasti brėžinius, dažniausiai žudant priešus. Taip pat įmanoma gauti ir naujų spalvų laivui dažyti. Rečiausiai brėžiniai būna užrakinti specialiose bazėse – tam teks užmušti elitinius priešus ir surinkti jų atrakinimo kodus. Tačiau sugrįžti atgal negalima, niekas negarantuoja, kad gavęs kodą sutiksi užrakintą stotį, o kodai neperduodami iš klono į kloną.

Tačiau perduodami pinigai, brėžiniai ir laivo spalva. Pinigai naudojami atrakinti naujiems laivams ir kaip patirties taškai tobulinant piloto įgūdžius ar laivo savybes (greičio patobulinimai net atsispindi jo išvaizdoje. Pinigų kaupti neišeis – išskridus su nauju klonu, tavo sąskaitoje liks nulis. Tačiau tas naujas klonas turės naujų įgūdžių, ginklų ir galbūt net savybių, rimtai keičiančių žaidimą. Pavyzdžiui, viena pirmųjų, kurias radau, automatiškai atidengia visus objektus šuolio taške (labai patogu, kai nereikia pačiam ieškot), bet nebeleidžia matyti priešų gyvybės ir skydų skalių. Žaidimas pasikeičia tikrai kardinaliai!

Aišku, nemaža jo dalis vis tiek yra praleidžiama kovojant su dronais, bokšteliais, kitais mažais kosminiais laivais ir gal net puolant tokius dičkius, kurie vietoje sveikatos stulpelio turi komponentus, kuriuos reikia sunaikinti. Tokie laivų dizainai mena „Starlancer“ ir „X-Wing Alliance“ laikus, ir žmogus tikrai negali skųstis. Tuo tarpu tavo laivas iš esmės visada šaudo į priekį vienu ginklu, bet juos galima pasikeisti kaip FPS žaidime. Tu taip pat gali turėti tau gelbėjančius dronus, bokštelius, kuriuos reikia aktyvuoti pačiam, visokius papildomus įnagius (dronų išrinkėjas yra turbūt geriausias) ir raketas. Raketos, aišku, gali baigtis, ir jas reikia rinkti ar statyti pačiam. Kita vertus, be galo malonu ištaškyti pulkelį artimoje rikiuotėje atskrendančių piratų viena sunkiąja raketa.

Bet pagal geriausias roguelike tradicijas, tau galės tekt susidurti su mūšiais kurių negali laimėti. Didžiausia problema yra ta, kai naujame taške yra blokuojami šuoliai, o blokeris yra įrengtas korvetėje ir fregatoje, kurių gali ir nepajėgti priveikti. Aišku, visad gali bandyti iškęsti priešo ugnį ir priskridęs nulaužti blokavimą. Bet, kaip visi žinom, roguelikes neturi būt sąžiningi.

Tačiau „Everspace“ yra gražus. Žaidimas yra pilnai 3D ir nors priešams trūksta įvairovės, kosmoso šviesų šou yra tikrai nuostabus. Tiek bazės, tiek nuolaužos atrodo įspūdingai. Žaidimo kūrėjai tą supranta, todėl žaidime yra ir fotografijos režimas, leidžiantis tau nupaveiksluoti veiksmą tau patinkančiu kampu – dėl grožio ar naujos ekrano uždangos.

„Everspace“ yra roguelike žaidimas, į kurį lengva pasinerti, nes nardymas po šuolio taškus neprailgsta. Tačiau „Encounters“ būtinas ne tik pradedantiesiems žaidėjams, bet ir veteranams. Jis tampa tikrai šviežiu oro gurkšniu kosmose.