Gavęs vartotojų pranešimų dėl mobiliojo ryšio operatoriaus „Bitė Lietuva“ mobiliojo interneto reklamos, Vartotojų teisių gynimo centras pradėjo tyrimą. Bus siekiama nustatyti, ar operatoriaus reklamos teiginiai, kad „Bitė Lietuva“ mobilusis internetas yra greičiausias Lietuvoje, neklaidina vartotojų.

Vartotojų teisių gynimo centras dėl mobiliojo 4G interneto matavimų kreipėsi į bendrovę „TelcoQ“, kuri visame pasaulyje teikia interneto greičio matavimo paslaugą „Rotten WiFi“. Jos greičio matavimo metodika leidžia lyginti mobiliojo interneto greitį visoje Lietuvos teritorijoje. Visų operatorių internetas tuose pačiuose taškuose bei tuo pat metu vertinamas naudojant tuos pačius mobiliuosius įrenginius. Prieš 1,5 metų „Rotten WiFi“ jau tyrė Lietuvos mobiliojo ryšio operatorių interneto greitį.

„Mobilusis internetas šiandien tapo daugeliui vartotojų ypač svarbia paslauga, todėl žmonėms svarbu gauti tikslią informaciją apie paslaugas. Gavome vartotojų prašymų ištirti, ar reklamos teiginiai yra tikslūs, ir tai padarysime padedami šios srities ekspertų „Rotten WiFi“. Įvertinsime ekspertizės rezultatus ir, jei tam bus pagrindo, kreipsimės į atsakingas valstybės institucijas bei prašysime operatoriaus sustabdyti reklamos transliacijas“, – sako Vartotojų teisių gynimo centro pirmininkas Paulius Mereckas.

Pasak jo, verslo pastangos pristatyti Lietuvos vartotojams pažangias paslaugas yra labai sveikintinos, tačiau labai svarbu, kad gyventojus pasiektų tiksli informacija. „Mobiliojo ryšio operatorių paslaugomis naudojasi kiekvienas, ir jų reklamos yra labai matomos, nes telekomunikacijų bendrovės yra vieni didžiausių reklamdavių Lietuvoje. Todėl labai svarbu, kad ryšio operatoriai pateikdami informaciją klientams laikytųsi aukščiausių skaidrumo standartų ir įstatymų reikalavimų. Tikimės, kad pradedamas tyrimas atsakys į visus vartotojams kylančius klausimus, ir padės operatoriams informaciją vartotojams pateikti dar aiškiau“, – sako P. Mereckas.

„Bitė Lietuva“ praėjusį mėnesį paskelbė ir vėliau visoje šalyje transliuotos reklamos priemonėmis plačiai pristatė teiginį, kad „tarptautinių nepriklausomų ekspertų „Speedtest.net“ („Ookla“) surinktais 2015 metų II ir III ketvirčio duomenimis, „Bitės“ 4G mobiliojo ryšio tinklas pagal duomenų išsiuntimo ir parsiuntimo spartą (naudojantis 4G įrenginiais su 4G SIM kortelėmis) yra greičiausias 4G mobilusis tinklas Lietuvoje“.

Vartotojų teisių gynimo centras prašo interneto greičio ekspertų atsakyti į klausimą, ar „Bitė Lietuva“ reklama apie greičiausių Lietuvoje 4G mobiliojo interneto tinklą yra tiksli ir neklaidina vartotojų.

Nors visoje Lietuvoje transliuojamoje reklamoje teigiama, kad operatoriaus 4G internetas yra greičiausias šalyje, jis nėra prieinamas didelėje dalyje šalies teritorijos. Remiantis paties operatoriaus „Bitė Lietuva“ skelbiamu interneto padengimo žemėlapiu, 4G interneto paslaugos nėra teikiamos bent jau Akmenės, Ignalinos, Kelmės, Lazdijų, Kupiškio, Skuodo, Šakių, Šalčininkų, Širvintų, Švenčionių, Pasvalio rajonų ir Kazlų Rudos bei Rietavo savivaldybių teritorijose.

Vartotojams taip pat kyla klausimų dėl teiginio apie greičiausią 4G internetą korektiškumo. „Bitė Lietuva“ savo reklamose kalba apie praėjusių metų II-III ketvirčių matavimų duomenis, tuo tarpu Ryšio reguliavimo tarnyba 2015 m. gruodžio 21 d. paskelbė kitokį rezultatą parodžiusį savo 4G interneto greičio tyrimą. Jo duomenimis, „Bitė Lietuva“ 4G (LTE) tinklo aprėptis esant silpnam ryšio signalui yra 20-25% Lietuvos teritorijos. Tuo tarpu kitų operatorių šis rodiklis yra 80-85% ir 70-75% Lietuvos teritorijos.

Nuogąstaujama, kad tokie rezultatai prieštarauja „Bitė Lietuva“ paskelbtiems tyrimo teiginiams. Ryšių reguliavimo tarnyba skelbdama savo tyrimą nurodė, kad jam pasitelktas Tarptautinės telekomunikacijų sąjungos patvirtintas ITU-R P. 525 bei Deygout 94 difrakcijos modelis, o jo derinimui atlikta daugiau nei pusė milijono matavimų, ir rezultatai atspindi tikėtinus LTE atraminio signalo (RSRP) lygius 1,5 m aukštyje virš žemės paviršiaus. Tuo tarpu „Bitė Lietuva“ savo naudojamos metodikos nedetalizuoja ir nenurodo, keliais ir kuriuose Lietuvos miestuose atliktais matavimais remiamasi, o tai riboja vartotojų galimybę vertinti reklamos teiginių pagrįstumą.

Asociacija Vartotojų teisių gynimo centras buvo įsteigtas 2000 metais. Centras yra nevyriausybinė organizacija, kuri užsiima vartotojų teisių gynimu visoje Lietuvoje, gina viešąjį interesą ir ekonominius vartotojų interesus. Centras atstovauja vartotojų interesams Standartizacijos taryboje, teikia pasiūlymus dėl naujų vartotojų teises bei pardavėjų ir paslaugų teikėjų pareigas reglamentuojančių teisės aktų projektų, informuoja vartotojus kaip silpnesnę sutarties šalį telefonu per televiziją radiją bei spaudą. Į Centrą kreipiasi vartotojai, ieškantys teisinės pagalbos.