Power grid
Seniai galvojau įsigyti ekonominį stalo žaidimą. Nedaug buvau jų žaidęs, pagrinde visi vienokie ar kitokie Monopolio variantai. Ir štai vieną dieną, kai visi man dovanoja kažką, nuo savo draugų rato gavau dėžutę. „Čia tau, „kaip prie energetikos“, stalo žaidimas “ – sako. Išsipakuoju, na taip – Elektros perdavimo tinklas.
Komponentai
Atidarome dėžutę – ten kaip ir Ticket to ride – JAV žemėlapis, kitoje pusėje Vokietijos miestukai kažkokioms kabelių trasom sujungti; dar krūva Katano namukų ir kažkokios kortelės su rozete ant nugarėlių.
Na dar įvairūs kubeliai , tipiniai industrijos-ekonominiams žaidimams, vaizduojantys kelias resursų rūšis: anglį, naftą, atliekas, uraną. Stebina tik neišvaizdi ir nyki taisyklių knygelė (Kaip vėliau susidūriau su kitais ekonominiais žaidimais, daugelio taisyklės – kaip sausa exelio lentelė. Gal čia tipinis ekonomiškumo ženklas).
Žaidimo mechanika
Perskaitę nors ir nykias taisykles, kimbame „nešti komunizmą“ Rytų Vokietijon, juk „Komunizmas – tai tarybų valdžia ir visos šalies elektrifikacija“. Žaidimo tikslas pirkti elektrines, pirkti kurą joms, na ir galų gale sunaudojus kurą savo pastatytam tinklui parduoti elektros energiją. Laimi tas žaidėjas, kuri pirmas sugeba parduoti nustatytą, priklausomai nuo žaidėjų, elektros energijos kiekį matuojamą namukais.
Žaidimas puikiai perteikia energetikos ūkyje vykstančius procesus. Kad ir kuo daugiau energijos parduodi – tuo mažiau gauni pinigų už elektros vienetą. Žaidimas suskirstytas į fazes: pirmoje fazėje negalima plėsti savo tinklo ten, kur jau yra konkurentų tinklas (mieste pastatytas namukas), turi plėsti tinklą mokant didelę kainą už elektros perdavimo linijas. Tokiu būdu užtikrinama, kad visiems vartotojams būtų pateikta elektros energija, būtų išplėstas tinklas, o ne tik konkuruojama dėl svarbiausių, ekonomiškai patraukliausių vartotojų. Pasiekus antrą fazę, jau leidžiama dviems kompanijoms konkuruoti mieste, trečioje – trims, savaime suprantama vėliau į miestą „atėję“ energetikai turi didesnes išlaidas.
Kuro rinka tai pat puikiai perteikta žaidime – jei resursas perkamas, jo kaina kyla, jei neperkamas – krenta.
Žaidime naudojamas vienintelis atsitiktinumo elementas – elektrinių rinkoje pasirodantys elektrinių projektai, dėl kurių žaidėjai varžosi aukcione.
Turėk proto – investuosi gerai, rizikuok permokėti – kitam ėjime atsiras žymiai ekonomiškesnės elektrinės.
Žaidime visą laiką balansuoji ant galingumų(elektrinių) pirkimo, kuro užsipirkimo, tinklo praplėtimo.
Žaidžiant vienas svarbiausių elementų yra žaidėjų eiliškumas. Pirmas tampa tas, pas kurį didžiausias tinklas (namukų kiekis), pas kurį aukščiausio technologinio lygio elektrinės. Jei esi pirmas – pirmas rinksiesi elektrinę aukcionui, bet po to žaidimas apsisuka ir visi veiksmai daromi nuo žaidėjų eilės galo. Eilėje paskutinis esantis žaidėjas pirmas perka pigius resursus, jie brangsta, vėliau pirmas plečia tinklą, atitinkamai pasirinkdamas tokią vietą kur pigiausia plėstis. Greit plėsiesi – būsi pirmas – pirksi brangius resursus – brangi tinklo plėtra. Nesiplėsi – resursus turėsi pigius, bet atitinkamai ir mažiau uždirbsi.
Žaidime ekonominė situacija keičiasi nuo žaidėjų veiksmų. Nusipirks visi anglines elektrines ir pakils anglies kaina į kosmines aukštumas. Strategiškai suplanuosi tinklą – konkurentams žymiai pabrangs tinklo plėtimosi išlaidos. Susipirksi vėjo elektrines (nereikalaujančias jokio kuro) – už jas sumokėsi didelę kainą, o elektrinės galios didelės negausi. Žaidime viskas atsiremia į pinigus, jų visada trūksta, o jei turi daug – reiškiasi investicijose atsilieki broleli.
Baigiamasis žodis
Power grid – labai geras ekonominis energetikos žaidimas. Ne veltui stalo žaidimų bendruomenė www.boardgeek.com šį žaidimą šiuo metu vertina, kaip numerį antrą pasaulyje, po Puerto Rico.
Power grid „replayability“ didelis. Kiekvieną karta sužaidus tarp „energetikų“ kyla diskusijos, kas kada paskubėjo, reikėjo-nereikėjo kaupti kuro atsargas, per anksti išplėtė tinklą, niekas per daug nesirinko atominės energetikos – to pasekoje urano kaina buvo mažesnė už anglies ir pan.
Manau žaidimas tikrai aktualus stebint šiandienines Lietuvos energetikos peripetijas 🙂
Žaidimas įsigytas iš D6
[mc4wp_form id="398"]
15 Komentarai
piktasBarsukas
nzn man kazkaip sunku suvokt kad visa tai telpa i stalo zaidima, o jei telpa tai zaidimas tikrai yra labai geras
linmasteris
Sunkus turbūt žaidimas…
Simakas
Labai lengvas, žaidime svarbu tvarka … jei vienas žmogus žino taisykles, jis komanduoja: dabar perkam elektrines, pirmas perka raudonas … dabar perkame resursu, pirmas perka mėlynas, nori 3 anglių – kainuos 12.
Po vienos partijos – visi pasidaro ekspertais 🙂
Na dar skaičiuoti iki 100 reiktų išmokti … na dažnai užtenka iki 50 🙂
Kukas
Nepaminėjai kainos:) Kokia ji?
Simakas
Kadangi padovanojo, tai ir nežinau tiksliai … apie 30$ kainuoja .. tai Lietuvoje pavirsta į 70-100 lt.
Pjovejas
Man rodos, perkant realioje parduotuvėje kaina dar šiek tiek pakyla. Pažiūrėjau D6 puslapyje, tai neradau šito žaidimo siūlomų sąraše…
Simakas
Na buvo, bet vienintelis egzempliorius pas mane atsidūrė 🙂
O šeip pas juos užsisakyti be problemų. Reiktų naudotis proga, kol $ toks pigus. Labai jau D6 neplėšia už užsakymą.
Shilenasz
As pritariu parduotuveje jis kainiuotu 100-120 LT :V Ar mes teisus?
kalekgosas
Sunkus turetu but bet idomus.:V
jicku
Kažkada esu žaidęs, bet man labiau anti-monopoly:V
Bblizzardd
kuo skiriasi monopoly ir anti-monopoly?
Simakas
Baikit jūs su monopoliu, antimonopoliu svaigti … kuo jie įpatingi … visa strategija … meti kauliuką, atsistoji ant laukelio … turi pinigų – perki, neturi – neperki … vėl meti kaulą…
Bblizzardd
bet kuo jie skiriasi
Simakas
Beveik niekuo nesiskiria … galima žaisti kaip monopolį, o galima žaisti su šiek tiek pakeistom taisyklėm, kaip anti-monopolį.
Tai beveik skirtumas toks pat, kaip sviestas ir tepus riebalų mišinys.
Čia dėl Trade marko pavadinimas pakeistas … ir žaidimo lenta šiek tiek skiriasi.
liaulite9
as naujoke…nzn dar nezaidziau…(i):N