Įspėjimas: Faktai pateikiami šiame straipsnyje yra diskutuotini (t.y. nėra vienareiškiškų įrodymų)
Gerokai nutolote nuo šeimos ar draugų? O gal virtualūs pasiekimai jus žavi labiau nei pasiekimai tikrame gyvenime? Galbūt kiek pasikeitė jūsų aplinkos suvokimas, mąstymo procesas? Jeigu taip, jūs tikriausiai žaidžiate kompiuterinius žaidimus ir, panašu, jie prispaudė jus savo plačiu padu.
Video žaidimai paskutiniais metais dažnai susieti su tragiškais incidentais, prievarta. 1999 m. balandžio 20-ąją Amerikos vidurinės mokyklos studentai Eric Harris ir Dylan Klebold užmušė 13 žmonių ir nusižudė patys Sinavado Vidurinės mokyklos žudynėse. Po šio tragiško atvejo sužinota, jog abu studentai buvo Doom ir Wolfenstein 3D fanai. Nuo tų laikų žmonių, besipriešinančių smurto kompiuteriniuose žaidimuose vaizdavimui, argumentai tapo svaresni, gyviau diskutuojami. 2003 m. birželio 7-ąją amerikietis pilnametis Devin Moore užmušė tris policininkus; jie bandė sulaikyti vyra už mašinos vagystę. Teisme jo gynyba tvirtino, jog jis buvo įkvėptas ginčytinos reputacijos kompiuterinio žaidimo Grand Theft Auto III. 2003 m. birželio 25-ąją du amerikiečiai bendraminčiai, Joshua ir William Buckner, panaudojo šautuvą bandymams apšaudyti pravažiuojančias mašinas. Žaidimas baigėsi vieno vairuotojo mirtimi ir sunkiai išgelbėta moters gyvybe. Du šauliai tvirtino, jog buvo įkvėpti žaidimo Grand Theft Auto III.
Pasirodo, jog video žaidimai, susieti su žudynėmis, turi įtakos smurtinių veiksmų pasireiškimui mus supančioje aplinkoje daugiausia ne dėl to, jog žaidime atvaizduojamas smurtas, o dėl to, jog šis atvaizdavimas pakankamai primenantis realybę, aukštos grafinės kokybės.
2001 lapkritį 21 metų amerikietis, vardu Shawn Woolley, po konflikto su motina nusprendė nusižudyti. Manoma, jog tai galėjo būti priklausomybės nuo žaidimo Everquest rezultatas. 2005 rugpjūtį įvyko du incidentai, rodantys neigiamą priklausomybės nuo žaidimų įtaką. Pietų Korėjos tėvų neprižiūrimas keturių mėtų vaikas mirė dėl to, jog jo tėvai užsižaidė World of Warcraft interneto kavinėje. 28 metų Pietų Korėjos gyvetojas mirė be pertraukos 50 valandų žaidęs StarCraft. 2004 spalį, Qiu Chengwei mirtinai nusmeigė Zhu Caoyuan per disputą dėl to, kam priklauso virtualus ginklas, laimėtas dviejų žmonių žaidime Legendoje About Mir 3. Daugelis šių incidentų galėjo įvykti dėl psichinių sutrikimų, kuriuos sukėlė ne vienas, o daugelis kompiuteriniai žaidimai savarankiškai.
Video žaidimai tarsi išsigelbėjimas iš realaus pasaulio. Nei televizija, nei radijas ar kita žiniasklaidos priemonė niekada tiek neatitrauks žmogaus nuo realybės, kaip tai daro kompiuteriniai žaidimai. Žaidimai daugeliu aspektų panašūs į nebrangius narkotikus. Kažkas galėjo sugadinti savo visą gyvenimą, naudodamas narkotikus ar vaistus ne pagal paskirtį, kažkas galėjo sugadinti savo gyvenimą, žaisdamas kompiuterinius žaidimus.
Video žaidimai turėjo įtakos žmonijai, kokia ji yra šaindien, ir ši įtaka nepaneigiama. Kai kurie aktyvistai stengiasi gerokai apriboti smurtą ir seksą video žaidimuose todėl, kad šie žaidimai daug stipriau įtakoja ne dabartinę visuomenę o visuomenę, kokia ji bus, kai nebebus mūsų.
Svarbiausia, jog mes pripažįstame žaidimų neigiamos įtakos realumą, kuri matoma labiau ne individualiame žmoguje, o visoje nacijoje.
Žaidimai yra kažkas, per ką tiesa apie aplinką pažįstama betarpiškiausiai. Ir taip buvo tol, kol nebuvo kompiuterinių žaidimų.
Kompiuterinius žaidimus vargiai galima vadinti žaidimais; tai kažkas, kuo naudotis reikia itin atsargiai.
To visiems skaitytojams ir linkiu!
79 Komentarai
zetonas
Frostas tesingai rashai (kaip ir visada dazniausia) – straipsnio autoriui reiktu siek tiek filosofoja ir psichologija pasidomet ,ir ne tik ,dar patarciau stebet ivykius ivairius – nes buna tokiu gyvenimo situaciju kurios netelpa ne i vadovelius ne i knygas,kai kurie straipsniai labai jau yra „slidus“ ,daug uz ir pries, reik moket juos parasyt kad ivairios zmoniu grupes juos priimtu ne taip stipriai,o SUPERMARIO matau jaunas bet kalba labai realiai,ganetinai rimtai(nes gyvenime dazniausia is ties viskas buna ne taip kaip sieki ar nori) smagu kas esi ne is tu kurie i gyvenima ziuri pro rozinius akinius ir paskui iseje i gyvenima ,patyre daug nusivylimu nesupranta – ei kame cia reikalas,juk viskas ne taip kaip grazioje pasakoje ….:?
WhiSp
Kad žaidimai turi psichologinę įtaką čia net ginčytis nereik. Tik visi suvokia, kad psichologinė įtaka yra kažkoks balsas, liepiantis tau daryti kažką blogo. Taip nėra. Na pabandysiu paaiškinti. Žaidimai kuria sau potraukį. Jie tampa tarsi MUST-DO veiksmu mums. Jei mums reikia valgyti – mūsų skrandis gurgia ir tu jautiesi alkanas. Tuomet tu esi priverstas pavalgyti. Tai yra fizinė priklausomybė. Žaidimai mus įtakoja psichologiškai, todėl juos galima priskirti į psichologinių priklausomybių sąrašą. Daugelis „geimerių“, vietoje to, kad nueitų susitikti su draugais ar galų gale pažiūrėti televizorių (nesakau, kad per jį rodo ką nors gero), laisvu metu jie lošia žaidimus. Šiuo atveju aš kalbu apie labai į žaidimą įsitraukusius žmones, nekalbu apie tuos kurie lošia retkarčiais ar santykinai mažai. Tokių procentas yra mažas, tačiau jis sparčiai auga ir ypatingai jaunų žmonių tarpe. Taigi analizuokime tik šios žmonių grupės būseną. Jie praleidžia velniškai daug laiko prie kompiuterių ekrano, stebėdami veiksmą, kuris juos veikia pasąmoniškai. Kaip sakoma lašas po lašo ir akmenį pratašo. Ar atsimenate kokią stulbinančiai greitą įtaką turėjo teletabiai ypatingai jaunajai kartai? Puikiai prisimenu kuomet ne vienas vaikas šokinėjo ant šulinių ir net keli buvo žuvę. Panašiai vyresnį žmogų veikia žaidimai, tik tam reikia žymiai daugiau laiko, visgi vyresnis yra atsparesnis įtakai. Tačiau tai priveda prie vieno ir to pačio. Žmogus sąmoningai ar nesąmoningai kartoja tai ką matė milijonus kartų savo ekrane. Kadangi tokių žmonių mažai, todėl ir atvejų vienetai. Bet aš garantuotas, kad po dešimties metų atvejų bus ne vienetai.
Kas jau pergyvenę tą amžių, kuomet tik žaidimai galvoje, supras mane. Tačiau pagrindinis mano tikslas, kad mano žodžius perskaitytų bent vienas toks, kuris yra įtrauktas žaidimų, ir bent akimirkai pamąstytų.
PS. SUPERMARIO, žinau ką šneku, esu žaidęs ir susidūręs su bemaž didžiąja dalimi prisiekusių „geimerių“. Čia tik tam, kad nebūtų bereikšmių komentarų.
Fiede
Na mano Pazystamas Pavoge Masina Nes Susilazino Su mano Draugu kas panasesnis i Tommy Verceti :-] Dieva ta diena Luzau!:-]
Tai db Negli Niekur vaisioti Po 19 Val
🙂
O Pc zaidai kaip kam jei zmogus tur nestabile psichyka tai cia jau jo bedos mano pvz pazystami pjaustosi riesus (kokius du pazystu kurie pjaustosi ir sako kad ramina nervus) O jie nuolat zaidzia.
Sakykim Db zmogus Pazaistu Bite Maja Ir kanors uzmustu kaltintu bite maja o tai ,kad zaidimas neturi smurto jiems nerupietu nes Jis jau kazka nuzudie del savo nestabilios psichykos, Bet Faktas Tas ,kad zmonies aplinkui visa pasauli zaidzia zaidimus…nu…gal irakas nezaidzia bet tai nera esme nieks is TU milijardu zmonius Db nieko nezudu o ki islieti geimai kai: Assassins Creed ir Fear. O lietuvoi niekad nesu girdiejas kad kas ka nuzudytu del zaidimo kaltes
Xanthus
Verciant straipsni reiktu bent jau zaidimu pavadinimus zmoniskai isverst, nes dabar atrodo kaip diletanto isvedziojimai. Nuo Columbine zudyniu amerikej iprasta kone del kiekvieno smurto proverzio (nors pasidomejus placiau labai labai labai abejoju ar butent doomas pastumejo tuos du vaikius griebtis ginklu) kaltint zaidimus ir tai matyt yra ne pati blogiausia gynyba bandant sumazint sau gresenciu meteliu uz grotu skaiciu, tai labai graziai atsipindi sitam straipsniuksty (puse faktu is amerikes). Be abejo, zaidimai daro ir neigiama itaka, lygiai taip pat kaip viskas, kas mus lydi kasdieniniame gyvenime: muzika, televizija, spauda, draugai, bendradarbiai, eiliniai zmones gatveje… Ne zuikuciu ir pliusiniu meskiuku pasaulyje gyvename, o tamsiaja zmogaus puse pazadint gali bet kas, kompiuteriniai zaidimai cia niekuo neisskirtiniai.
Raven
Sutinku su straipsnio autoriumi tuo, kad žaidimai tikrai veikia žmogaus suvokimą apie aplinką. Daugelis iš čia komentavusių mano, kad įtaka pasireiškia tik tada, kai kas nors nužudoma ar pan. . Tačiau įtaka gali būti ir nepastebima. Be ką žmogus gali pastebėti, jei nenori suprasti… Taip pat nesuprantu žmonių, kurie gina žaidimus, neva žaidimai nekalti dėl straipsnyje įvardytų įvykių. Juk faktai akivaizdūs. Tačiau ko norėti, juk čia „geimerių“ portalas….
Stump
Visai neakivaizdus.
As pats visalaika buvau ir esu UZ realistiska smurta zaidimuose. Zaidimai aisku veikia tavo poziuri i gyvenima, bet ne taip, jog reiketu riboti tuos visus ziaurumus zaidimuose (Na zinoma yra silpnaprociu kaip tie kuriuos paminejo straipsnio autorius) ir cia skandalus kelti del keliu durneliu. Visokiu yra….
Frostas
Rasydamas i tema visad bandau prisikasti iki pacios esmes. Viena tiesa sakoma is vienu lupu o kita is kitu ir tiesa galima pateikti kai norima. Blogiausia, kad daugelis ,cia, rasanciu turi ne savo o aplinkiniu suformuota stereotipus.
P.S Skaitau psichologines ir filosofines knygas tai nuomones apginimas problemu nesudaro.
Gerbemieji. Kalbant apie faktus tai: rokenrolas, garvezys – velnio isradimai; pomidorai,margarinas,cukrus, kava – nuodai organizmui; monitoriai, mobiliakai, operatoriu antenos – sukelia vezi…
P.S.S Atsiminiau dar viena ne fakta bet mita. Po Playstation pasirodimo buvo teigiama, kad PC era baigsis po 5 metu(1995m).
Zhaltees
Truputi pasinaudojau google. Kalbėt galima belenką, tačiau štai elementari apklausa. Akivaizdžiai matos, kad priklausomybės požymių turintys patys dažniau pripažįsta eantys agreyvūs, dažniau konfliktuoja, sudaro didesnę grupę prie prasčiau besimokančiųjų. O apklausoj dalyvavo maždaug supermario amžiaus moksleiviai.
saurep
matyt gerai mokėjo studentai lošti doom , jog net 13 fragų nušovė
MONSTER KILL
SUPERMARIO
Klausimas WhiSp : Tai ko tada pats žaidi ,“žinovę“?Atsakymas RoadHreo : HMM Leisk pagalvoti ,kas dėl to kaltas.Pedagogai(ir ne dėl to ,kad neišleido iš pamokų) ,buvusios klasės ir t.t
Zhaltees
Reik ir man pasireikšt. Supermario gyrės, kad jam jau net 16 ir jis apie žmogžudystę dar tik galvojo… Šaunu mario. Tu tikrai super. 🙂 Beje straipsnio nepavadinčiau antigeimerišku. Greičiau profilaktiniu. Panašiai kaip alaus mėgėjų klube paskaita apie alkoholio žalą. Juk visi žino, kad saikingas alkoholio vartojimas kartais netgi į naudą, bet yra ribos…
O dabar apie mane. Man 23. Aš esu mėgėjas pažaisti, bet tie laikai kai pliekdavau visą laisvalaikį jau praeity. Tačiau. Aš dar ir dabar suabejočiau, ar nebeturiu priklausomybės žaidimams. Bet buvo metas, kai aš tikrai žinau, kad be to negalėjau. Aš nebuvau patenkintas savo paauglyste, tačiau virtualioj erdvėj visos gyvenimiškos problemos dingsta. Tas įtraukia. Net labai. Žaisdavau tiek, kad net naktim sapnuodavau, jog žaidžiu. Tada sunerimdavau, ir truputi apsiramindavau. %) Kas žino, kiek nugrybaučiau jei nesusiprotėčiau. Be abejo kaip ir kievienos priklausomybės atveju labai nervina kai kas nors iš tavęs tai nori atimti. Manęs tikrai nenustebino straipsniai apie žmogų užmušusį močiutę, kuri jį pakvietė vakarienės. Mane irgi pyktis suimdavo, kai mane bandydavo atitraukti „svarbiu“ momentu. Beje žaidimams galiu padėkot už tai, kad skridau iš univero. Nors įstojau į gerą specialybę, valstybės finansuojamą vietą. Ir tam pakako tik egzaminų. Nes mokykloj tai pažymiai nekokie buvo… Neturėjau laiko namų darbams…
Tai va. Ką aš noriu pasakyti – žaidimai kaip ir narkotikai ar alkoholis – jie įtraukia. Be abejo ne visus. Kiti puikiai gyvena ir be to. Bet tie kurie tampa priklausomi lengvai savo aistros neatiduos. Tiek alkoholikai, tiek narkomanai, tiek priklausomi geimeriai dažnai pameta ribas tarp tikrovės ir baltų arklių, tampa agresyvūs kai jiems trukdoma mėgautis savo priklausomybės objektu. Taip, kad neužsižaiskit. Nepamirškit, kad tikri draugai yra ne kokiam MMORPG o tik realiam pasaulyje, kad ir koks jis bebūtų 🙂
mantux
to SUPERMARIO zidimai itakoja zmoniu gyvenimus, vienu maziau kitu daugiau ir
tai jau yra paskelbta kaip naujojo amziaus liga…, jei kolkas to dar nesupranti tai kiek paugek bent jau iki pilnametyste wa tada galesi sia tema reikstis, as anksciau irgi buvau tavo nuomones, bet kuo toliau tuo labiau isitikinu zmoniu „suvirtualejimu“ ir apsiribojimu nuo tikroves..
Dar pasikartosiu nevisiems tas poveikis vienodas (vieni isproteja ir tampa manijakais, o kiti tiesiog daugiau praleidzia laiko virtualioje erdveje, bet gyvena normaliai)
jei idomu man 21m
Toxis
Landau – geras straipsnis, o matant koki rezonansa sukele, aishkeja kad jis ne tik geras, bet ir aktualus.
Mario ir kitiiem rekiantiem – nenoriu skambet kaip bambeklis ar uber mokytojas, bet patikek manim, visi mes buvom 16 ir manau visi siame portale esantys zhaidem ir galejom apspjaudyt kiekviena kuris butu pasakes, kad zhaidimai kenkia. Ash asmenishkai praktishkai tik per zhaidimus ir multikus ishmokau anglu kalba (mokykloj 12 metu mokiausi vokishkai).. bet!.. Bet zhaidimai tikrai turi kazhka bendro su narkotikais. Ir vieni ir kiti stimuliuoja malonuma suteikianchias smegenu dalis. Ir vieni ir kiti „itraukia“. Tik shtai vienus vartodamas tu supranti ju kenkima, o kitus atsisiunti ish interneto:)
Niekas nesako, kad zhaidimai yra blogis. Niekas nesako, kad juos reikia uzhdraust. Niekas nesako, kad pazhaides pora valandu tu imsi shautuva ir eisi shaudyt zhmoniu.. Bet! per didelis isijautimas, per daug laiko praleidimas tikrai kenksmingas.
Aishku per daug kenksminga bet kas – per didelis isijautimas i mezgima yra negerai, jei tu uzhsikabini vien ant kazhko, ko pasekoje ishein ish sociumo ir prarandi kitus interesus yra blogai, bet turbut labai sunku mirtinai uzhsimegzt, bet mes turim pavizdzhiu, kad mirtinai uzhsizhaist yra paprasta. Uzhsimezges tu nepaimsi virbalo ir nepradesi jais zhudyt praeiviu – o kaip mes matom zhaidimai tai gali. Taigi, manau shio straipsnio esme buvo prevencija. Zhaiskit, tik pamastykit apie galimas pasekmes, netapkit tokiais, kad apie jus chia diskutuotu…
Zhaidimu manija turetu praeit, kai atsiras antros puses, tusofkes, darbai.. tik shtai jei ji buvo per didele ir nuo jos kentejo mokslai bei socialinai igudzhiai, nei merginos, nei darbai gali taip ir neateit.. nukarshit savo tevu pusrusiuose neturedami gyvenimo, normalaus darbo _tikru_ draugu ar savo sheimos.. Apie tai verta pamastyt
DeluxScan
Siaip lietuviai protingesni uz Amerikiecius silpnaprocius, Ar tuos siaurakius ciukces (s)
Pinky
daugiau zmoniu mirst per diena, eidami per gatve,dar nesnekant kiek lietuvoj sutraiska girti vairuotojai per savaite,o cia tik keli atvejai ir tai pagrinde tokiu zmoniu kurie psichiskai nesveiki nuo vaikystes buva.taigi isvis nereik rasyt tokiu veju kad zaidimai kenk.o del realybes tai zaidimams dar minimum prireiks 10metu kad pasiekt realybe kokia filmuose bun.
djsymka
žmonės yra grobuonys dar nuo akmens amžiaus laikų. Žudė kitas rūšis kad prasimaitintų ir kitus žmones, kad išliktų arba dominuotų ir tai yra mūsų genuose, pasamonėje. Šiuos dalykus daugiausiai pakursto nesekmės gyvenime ar gilios psichologinės problemos, ar prie to prisideda kompiuteriniai žaidimai??? gal jie apsrendžia tik žudymo priemones, veiksmų seka bei eigą, bet tikrai kompiuterinis žaidimas nebūna motyvas žudyti. Taip autorius minėjo ten virtualų kardą kažkokį bet juk tik dėl asmeninių paskatų, noro ką nors užvaldyti ir t.t. Bet kad kompiuteriniai žaidimai keičia žmogaus elgseną, kalbą, mintis, kad tai jį tolina nuo realaus pasaulio tai tikra tiesa ir tai gali paliudyti kiekvienas pagavęs „kablį“ ant vieno ar kito žaidimo. Blogiausiai yra tai kad smurtinius žaidimus pradedama žaisti per jauni vaikai, štai jų elgseną tai labiausiai ir veikia. O SuperMario tai cia per skaudziai autoriui kirtai matyt mama taves nemyli ar asmeniniai meiles reikalai pasvinke, zodziu neturetum buti toks storzievis. 8-|
SUPERMARIO
Amerikos PSICHOLOGAI nustatė ,jog žaidimai nėra liga.Ir jūs visi kurie sakote : „Akščiau žaisdavau supratau ,kad tai liga ir nusprendžiau jog geriau žiūrėti „Bjaurusis ančiukas“ ,elgiates paskutiniai mulkiai .Jūs patys žaidžiate ,žaidėte ir dabar bandote pasirodyti „protingi“,“subrendę“ bet elgiates ,kaip paskutiniai asilai.Čia lygiai tas pats ,kaip brakonierius kovotų už gyvūnų teises.
Flask
Na pagaliau. Kai vakar paskaičiau komentarus susidarė įspūdis, kad čia ne geimerių, kaip buvo sakoma, poratalas, o fanatikų, kurie jokios kitos nuomonės nepripažista.
Dažnai zmonės kalba tik apie kraštitunumus. Kaip tai, kad persižaidęs pilietis kažką nužudė, ar užsinorėjo pavogti tikrą automobilį. Kompiuteriniai žaidimai gali kenkti, patyriau ir aš tai savo kailiu. Kirto per mokslą. Vieną kart mokykloje, kitą kart aukštajame.
Straispnis laiku ir vietoje, gal tik turinys ne visai tikslus, nes kompiuteriniai žaidimai apimami kaip visuma, nors jie turi daug žanrų, kurie ne visi taip glaudžiai susije su smurtu. Ir vėlgi kraštutinumai, kalbama apie žmogžudystes, bet pamirštama apie tuos, kas žudo ne kitus, o brangų savo pačių laiką. Juk jau įkurtos specialios klinikos, gydymuisi nuo priklausomybės žaidimams.
Xanthus
Kiekvienam zmogui reikia kartais atitrukti nuo kasdienybes kad neisprotetu. Tikrai manau kad visiem buna tokiu akimirku, kai draugai atrodo nuobodus bukagalviai, drauge ar zmona – neperzengusi penktoko protinio issivystymo lygio, zodziu suprantat kur lenkiu. Tada vieni ima muzikos instrumenta ar piestuka i rankas, kiti galbut skaito knyga ar eina i kina, zodziu daro bet ka, kas leistu kuriam laikui atitrukti nuo realybes. Aisku kokiam nupeziusiam diedukui neirodysi, kad zmoniu pjaustymas kompiuterio ekrane gali but viso labo nekenksminga susikaupusio pykcio isliejimo priemone, bet kazkada taip pat priesiskai buvo kalbama apie rokenrola, kina ir netgi literatura. Visiskai sutinku su djsymka, kad zaidimas gali nebent padiktuoti veiksmu plana ar priemones, bet nebus destruktyvaus elgesio priezastimi, tai tiesiog siuolaikinis atpirkimo ozys bandant paaiskinti grobuoniska zmoniu elgesi, kuris egzistavo nuo neatmenamu laiku ir yra neatsiejama kiekvieno is musu dalis.
[edit] Ko gero labiausiai erzina komentatoriai, aiskinantys, kad zaidimai yra liga. Jeigu TU nesugebi sustoti ir pradedi jausti, kad TAVO sedejimas prie zaidimu kenkia asmeniniam gyvenimui tai kas kaltas: studija, isleidusi itraukianti zaidima, ar TU, neturintis valios nuo jo atsitraukti? Pagundu pilnas pasaulis, i priklausomybes linkusi asmenybe visada ras kaip susikti savo gyvenima, net jei ir atimtume is tokio zmogaus kompiuteri ir priejima prie interneto. Bet aisku visada lengviau kaltinti kazka kita, nei paziurejus i save pamatyti silpna ir bevali zmogu.
Zhaltees
Supermario, aišku, kad žaidimai ne liga. Alus juk irgi ne liga. Alkoholizmas yra liga.