Jei sekate naujienas susijusias su žaidimų pramone, ko gero girdėjote ir paskutines dvi siejamas su EA. Visų pirma, pasirodė kompanijos pranešimai investuotojams, kad „Electronic Arts“ nevykdys nubrėžtų ketvirčio planų (antrus metus iš eilės). Taip pat buvo sumažinti kitų metų finansiniai planai, tad šios naujienos labai skaudžiai atsiliepė kompanijos akcijų kainoms. Šie įvykiai sulaukė ypač aršios, buvusio kompanijos vadovo Mitch‘o Lasky‘io kritikos. Savo asmeniniame blog‘e, Mitch‘as užsipuolė dabartinį EA vadovą John‘ą Riccitiello kaltindamas jį vystant bankroto vertą politiką.

Audros debesys telkiasi virš EA boso John’o Riccitiello galvos.

„Kadangi nuolatinės pajamos iš sporto žaidimų buvo garantuotos, EA Games teko kurti hitus kurie išjudintų kompaniją. Į tai buvo šlykštu žiūrėti. Pradedant Spore, baigiant Dead Space, Mirror‘s Edge ir Need for Speed: Undercover. Tai buvo brangių komercinių nusivylimų grandinė“, — rašo Lasky. Pro jo akis neprasprūdo ir lūkesčių nepateisinusios „Pandemic“ studijos uždarymas „Neminint jau „Pandemic“ uždarymo, kompanijos pateisinančios pusę, 850 milijonų dolerių vertės, „Bioware–Pandemic“ pirkimo sandorio. Ir aš tikrai nemanau, kad „Dante‘s Inferno“ ar „Knights of the Old Republic“ pasiseks geriau. Tai bankroto strategija“. Galų gale Mitch‘as Lasky stebisi, kodėl investuotojai taip ramiai stebi EA vertybinių popierių kainos smukimą ir kodėl niekas iki šiol nenušalino John‘o Riccitiello. „Taip pat nuostabu, kad direktorių taryba ir šioje betvarkėje palaiko dabartinę vadovybę. Nuo tada kai JR perėmė kompanijos vairą, buvo sunaikinta daugiau nei 11 milijardų kompanijos rinkos vertės“, — rašo Mitch Lasky.

„Electronics Arts“ šį išpuolį komentuoja kaip asmenines Mitch‘o nuoskaudas. Prieš trejus metus, jis kovėsi su John Riccitiello dėl EA vadovo posto ir tą kovą pralošė. “Mitch‘as turėtų pradėti gerti kavą be kofeino. Niekada nebūna paprasta priimti žinią, kad negausi norimo darbo, bet dauguma žmonių nešvaisto trejų metų virkavimams tą tema“, — teigia EA ryšių su investuotojais vadovas Jeff Brown.

Dead Space plataus žaidėjų pripažinimo sulaukė vėliau, nei buvo surinkti pirmieji pardavimų duomenys. Tikėtina, kad antros dalies pardavimų rezultatai bus kur kas geresni.

Esmė tame, kad Mitch‘o pastabose daugelis įžvelgia milžinišką tiesos krislą. EA akcijos iš ties gerokai nuvertėjo (po Mitch‘o blog‘o įrašo jų vertė smuko dar labiau), o dauguma pastarojo meto žaidimų nesulaukė finansinės sėkmės. Spaudos ir kritikų išliaupsinti hitai sulaukė vidutiniškų pardavimų, tad tikrai kokybiški žaidimai surinko kur kas mažiau pajamų nei kitų kompanijų ar EA išleisti vidutiniokai. Tiems, kas turi EA akcijų Mitch‘as lyg ir padeda atverti akis, jei žmonės to dar nepadarė skaičiuodami prarastus pinigus. Kita vertus nei mes, nei dalis žmonių turinčių EA akcijų nežinom tikrųjų šios nesėkmės priežasčių. Nežinom ir to, kokį palikimą stojęs prie EA vairo gavo John Riccitiello, kaip žaidėjai galim tik spėti, kad ten nebuvo nieko gero. Man kaip žaidėjui atrodo, kad šis nuosmukis buvo neišvengiamybė programuojama ištisus metus (kai kompanijai dar nevadovavo Riccitiello). EA niekada nebuvo traktuojama kaip kitokius ar inovatyvius žaidimus siūlanti kompanija, nors tokių žaidimų buvo jos portfolio. Ilgą laiką EA prekės ženklas buvo tapatinamas su kokybe ir lengvai prieinama, nupoliruota pramoga. Pirkdamas EA žaidimus, žaidėjas žinojo, kad gaus kokybę. Kad žaidimas veiks kaip priklauso, nebus didesnių ar mažesnių trikdžių ar neišbaigtų žaidimo elementų. Žaidimai nebuvo dideli, bet jie buvo išbaigti ir malonūs sužaisti. Tam tikra prasme, man kaip žaidėjui, EA buvo brangių Holivudo filmų analogas. Tačiau taip buvo prieš 8 metus. Prieš 5 metus EA pradėjo nebetiekti net to, kas su jų žaidimais atrodė privaloma. Prieš trejus metus, kompanija kepė kasmetinį šlamštą, kuriam pagailėdavo net firminio blizgesio. Šen bei ten buvo išimčių, bet vertinant bendrai, EA sėdo ant melžiamų gyslų ir jas eksploatavo.

„Dragon Age Origins“ pelnytai vadinamas geriausiu pernai metų vaidmenu žaidimu. Panašu, kad sėkmė pavers žaidimą ilgai grojančia pinigų kalimo mašina.

Kai John Riccitiello tapo vadovu, kaip asmeninį tikslą sau ir kompanijai jis nurodė žaidimų kokybės standartų sugrąžinimą. Kaip matavimo priemonę tam jis pasirinko kritikų atsiliepimus ir nuo užpernai metų jie išties ėmė gerėti. Nepaisant prastų pardavimų, „Dead Space“ buvo išties geras žaidimas. Ko gero geriausias Horror–Survival projektas per pastaruosius pora metų, ypač turint galvoje, kad „Resident Evil“ serija akivaizdžiai nukeliavo kažkokia kita linkme. Pardavimai buvo prasti. Tas tiesa. Tačiau kūrėjai padarė ką turėjo padaryt, toliau arba susimovė kitas padalinys, arba tai tiesiog naujoko sindromas. „Dead Space“ noriai perkamas iki šiol. Nenustebsiu, kad antra dalis parsiduos kur kas geriau, net jei nebus tokia gera kaip pirmoji. Pernai EA išleido kritikų liaupsinamą „Dragon Age“, apdovanojimus susižėrusį „Brutal Legend“, grąžino tikėjimą „Need for Speed“ ir „NBA Live“ serijomis. Net paskutinis „Pandemic“ darbas „Saboteur“ pasirodė geriau nei vidutiniškai ir taip pat pelno apdovanojimų. Įdomu tai, kad nepaisant žaidimų gerbėjų ekstazės internete, pardavimai buvo lėtoki. Tam įtakos turi ir piratavimas, tačiau tai ne pats reikšmingiausias faktorius. Žvelgiant iš šalies, buvo padarytos klaidos su kai kurių žaidimų marketingo komunikacija, taip pat labai daug reikšmės turi ir tai, kad tai NAUJI žaidimai, neturintys ilgos pirkimo iš įpročio istorijos.

Aš kaip žaidėjas Riccitiello stojimą už kompanijos vairo vertinu labai palankiai. Na tai juk nekeista. Visos akcijos kurias aš turiu šioje kompanijoje yra žaidimai kuriuos aš žaidžiu, tad mano vertinimo kriterijai radikaliai skiriasi nuo tų kuriuos turi Mitch Lasky.

Komercinė žaidimo sėkmė išties priklauso nuo daugelio dalykų ir deja, ji ne visada susijusi su žaidimo kokybe. Šios kalėdos ir žaidimų pardavimo ataskaitos tai puikiai iliustruoja.

Viena pirmųjų šių metų EA kregždučių, — „Dante’s Inferno“. Žaidimas jau sukėlė aibę kontraversijų. Reklaminė žaidimo kompanija sulaukė gausybės neigiamų atsiliepimų, o dalis kritikų abejoja ar žaidimo kūrėjams pakaks išmonės ir kurybingumo, kad pateisinti klasikinio literatūros veikalo reinkarnaciją žaidime.

Aišku, vien kurti gerus žaidimus nepakanka. Geri žaidimai, kurie tik sukurti gerai dažniausiai ir patenka į geriausių žaidimų kurių niekas nežaidė sąrašus. Norint sulaukti šlovės reikia dirbti ir kitose sferose, kur EA pernai tikrai darė klaidų. Galų gale EA nėra vien tik hardcore žaidimų gamintoja ir leidėja. Kompanija dirba ir su mažais žaidimukais mobilioms sistemoms, aprūpina Casual rinką, vysto internetinius projektus. Atitinkamai, kai kurie kompanijos verslo modeliai turėtų kisti ir taikytis prie šiuolaikinių technologijų ar vartojimo įpročių. Mitch Lasky kaip tik ir pabrėžia perėjimo prie skaitmeninio žaidimų platinimo modelio, kurį jis pats siūlė prieš palikdamas EA. Ir tai dar ne viskas ką turėtų ar galėtų padaryti EA.

Egzistuoja aibė kitų klausimų, jų tarpe ir kainodara ar kaštų valdymas, kurie tikrai buvo neproporcingai išpūsti. Todėl sakyti, kad Mitch‘as visiškai nusišneka tikrai negaliu, bet kaip žaidėjas aš stoju Riccitiello pusėn. Jo pranešimus apie žaidimus ir kokie jie turėtų būti skaitau dažniau, nei informaciją skleidžiamą investuotojams. Jo išsakytos mintys pamažu įgauna kūną ir antrąjį šių metų pusmetį leidau išties mėgaudamasis tuo ką pagamino EA. Todėl kaip žaidėjas, Mitch‘o įrašą laikau neracionaliu ir užgauliu, nieko apie žaidimus neišmanančio žmogaus išsišokimu, bet vėlgi… Taip darau nes visos EA akcijos kurias turiu yra jų žaidimai.

„Star Wars: The Old Republic“ — Bioware dirbtuvėse kuriamas MMO. Studija jau įrodė, kad gali dirbti „Žvaigdžių karų“ visatoje (KOTOR žaidimai), tačiau apie jų patirtį dirbant su MMO, kol kas nežinome nieko. Rizikingas projektas galintis atnešti tiek pat daug pelno kiek ir nuostolių. Manoma, kad žaidimas pasirodys baigiantis 2010—iesiems finansiniams EA metams, t.y. 2011–ųjų pavasarį.

Didžiausias absurdas šioje situacijoje yra tas, kad vadovo galvos reikalauja investuotojai, o ne žaidėjai. Bendra žaidėjų nuomonė apie kompaniją kaip tik ėmė suktis teigiama linkme būtent po to, kai jos vairą perėmė John Riccitiello. „Activision“ akivaizdžiai turi kitokio kalibro vadovą, kuris apie viską kalba tik iš piniginių ir pelno perspektyvų. Akcininkai patenkinti, kompanija dirba pelningai, tačiau žaidėjų akyse „Activision“ tampa naująja blogio imperija, kuri, jei niekas nesikeis, po keleto metų bus linksniuojama visur ir visada, kaip tai visai nesenai vyko su EA. Tačiau nepamirškime ir požiūrio iš kitos pusės. Dabartinis EA akcijų kainos nuosmukis, gali sukelti įvairiausių įvykių grandine. Vadovas gali būti nušalintas, o ir pačiai kompanijai, kai jos akcijų vertė tokia žema, gresia pavojus būti nupirktai kokio nors milžino (Lasky kaip pirkėjus mini „Disney“ ir kinų koncerną „TenCent“). Tokiu atveju automatiškai įvyks pokyčiai visose kompanijos veiklos sferose. Vadinasi, Riccitiello ir jo komandos likimas savo postuose gali nieko nelemti, ar net atnešti dar daugiau žalos fanams, jei kompaniją nupirks visiškai kitokias vertybes turinti įmonė?

Kokia Jūsų nuomonė šiuo klausimu? Kaip ir iš kokių pozicijų vertinate EA darbą pastaruosius porą metų? Ar tikrai manote, kad EA su Riccitiello yra bloga naujiena žaidėjams? Ar būdami žaidėjai ir turėdami EA akcijų reikalautumėte dabartinės vadovybės nušalinimo? Kalbėkite!