Po truputį aiškėja ir juodosios žaidimų industrijos pusės: ilgos darbo valandos, nesveikai reiklūs vadybininkai, baimės kultūra. Ir taip kalba ne vienas.

News.com savo žiniose mini Džo Startifą (Joe Startiff), kuris kaltina Electronic Arts tuo, kad šios kompanijos politika beveik primygtinai reikalauja gyventi biure.

Džo viršininkas pakabino neoninį užrašą „Atidaryta 7 dienas“ ir dažnai siuntinėjo darbuotojams elektroninius laiškus, kuriuose rašoma, jog „nori juos matyti darbe ir savaitgalį“. Startifas dirbo programinės įrangos kūrėju vienoje iš Electronic Arts studijų, beveik pusantrų metų, kol galų gale buvo atleistas. Sakytume kerštas, tačiau…

Startifas sako, jog pagrindinė atleidimo priežastis buvo tai, kad jis atsisakė dirbti 80 valandų per savaitę. „Tu negali tiek laiko dirbti ir likti protiškai sveikas“: sakė Startifas. „To tikrai per daug.“

Brutaliai ilgos darbo valandos nėra naujiena programinės įrangos versle. Programuotojai yra pripratę prie trumpų terminų ir dažnai dirba padidintu tempu. Pavyzdžiui lietuviai žaidimų kūrėjai Ivolgamus sako, jog kartais dirbdavo po keliolika valandų per parą, nes reikėjo baigti žaidimą.

Electronic Arts bei kitų leidėjų darbuotojai nusprendė nebetylėti. Jie sako, jog žaidimų industrija peržengė ribą ir reikalauja pakeisti savo požiūrį į darbuotojus.

Keletas buvusių Electronic Arts darbuotojų nusprendė paduoti savo buvusius darbdavius į teismą ir reikalauja išmokėti algas už dirbtus viršvalandžius. Nenuostabu, kad būtent EA darbuotojai nusprendė prisiteisti pinigų – EA turtingiausia iš galingiausia pasaulio žaidimų leidėja, todėl blaiviai mastant kokį milijoną ar du gali sumokėti tam, kad nuramintų kažkokius rėksnius. Visgi EA pasiduoti neketina.

EA atsisakė komentuoti šį ieškinį ir iš karto nekomentavo nė vieno specifinio ieškinio punkto. „Būdami industrijos lyderiais, EA skiria daug dėmesio problemoms susijusioms su kūrėjais,“ – skelbiama kompanijos atsakyme CNET News. „Kiekvienas žaidimų studijos darbuotojas žino, kiek darbo reikia skirti baigiamiesiems žaidimo kūrimo darbams. Tai nėra unikalus EA reiškinys. EA ištikima savo klientams ir darbuotojams. Mes darysime viską ką tik galime, jog EA liktų puikia kompanija darbui.“

EA nėra vienintelė kompanija, kuri kaltinama varginančiomis darbo sąlygomis ir reikalavimais. Kūrėjas dirbantis Atari studijai, savo elektroniame laiške sako, jog daugelis studijų verčia dirbti daugiau nei 50 valandų per savaitę. „Kai tai prasideda, tai nesustoja, kol žaidimas nebūna išleidžiamas į prekybą. Vidutiniškai du metus,“ – rašo kūrėjas norintis išlikti anonimu. „Ir tai nėra viskas. Pradedi dirbti 50 valandų per savaitę, paskui 60, 70, 80…jie nenori, kad žmonės turėtų gyvenimą ar šeimą.“

Atari atstovas atsisakė komentuoti šiuos teiginius.

Džeisonas Dela Roka (Jason Della Rocca), Tarptautinės Žaidimų Kūrėjų Asociacijos (IGDA) advokatų grupės programų direktorius, sako, jog nepaisant to, kad industrija siekia kurti malonius ir linksmus žaidimus, ji turi tamsiąją savo pusę: nuvargusius ir išsekintus darbuotojus.

Dėl EA, Dela Roka sako, jog kompanijos padaliniuose darbo valandų kiekis nėra nepakeliamai didelis, tačiau pripažysta, kad žaidimų projektai tampa vis sudėtingesni ir reikalaujantys daugiau darbo, o žmogiškų resursų kiekis išlieka toks pat. „Žaidimų industrija tiksi, kaip laikrodinė bomba ir kiekvienu metu ji gali sprogti pašlijusiais darbo santykiais, skandalais ir ieškiniais.“

Visgi ne kiekvienas simpatizuoja žaidimų industrijos darbuotojams, kurie neretai gauna penkiaženkles algas. „Nueikit į McDonald‘s arba į kokį nors fabriką ir paskui grįžkit į savo kondicionuojamus biurus su nemokamos kavos aparatais,“ – tai buvo pareikšta viename diskusijų forume.

Malonumų verslas

Kompiuteriniai žaidimai jau nuėjo ilgą kelią ir tapo ne vien lunatikų, nemačiusių dienos šviesos, pramoga, o visuomeniniu reikškiniu atnešančiu milijardus dolerių pajamų per metus. Vien JAV rinka per 2003-iuosius metus paaugo aštuoniais procentais iki 7 milijardų JAV dolerių. Tai beveik dvigubai daugiau nei 1996-aisiais, praneša ELSPA. Praeitais metais, buvo parduota daugiau nei 239 milijonai kompiuterinių ir video žaidimų arba po 2 žaidimus vienam namų ūkiui Amerikoje.

Vien EA per praeitus metus išleido 22 žaidimus, kurių tiražas viršijo milijoną vienetų. Tarp jų yra The Sims, Harry Potter and The Chamber of Secrets, Madden NFL Football 2003. Redwoode, Kalifornijoje esanti kompanija turi beveik 4 400 darbuotojų visame pasaulyje.

Šiuolaikinių kompiuterinių žaidimų kūrimas reikalauja daugybės specialistų tarp kurių yra: animatoriai, programuotojai, muzikantai ir t.t. „Talentingiausi žmonės eina dirbti pas mus, nes mes kuriame puikius žaidimus, todėl mes siūlome konkurencingas algas, premijas, akcijų paketus, sveikatos draudimą ir daugybę kitų papildomų dalykų bei darbo sąlygas, kurių negali suteikti niekas kitas,“ – sakoma EA tinklapyje.

Papildomai EA sako, jog kasmet skelbia apklausą, kurioje darbuotojai anonimiškai gali pranešti apie norimus pakeitimus firmoje: „Mes labai rimtai žiūrime į šią apklausą, nes tai žmonių, kurie kuria dirba mums ir atlieka pačius svarbiausius darbus.“

Vienas iš dabartinių EA darbuotojų sako, jog dalyvavo tokioje apklausoje 2001-aisiais metais ir aiškiai pasakė, jog ilgos darbo valandos yra egzistuojanti problema, tačiau net dabar, kompiuterinės grafikos specialistas pasakė, jog jis jau kelis mėnesiu dirba po 80 valandų per savaitę. Jis sako, jog gali tikėtis dar griežtesnių darbo grafikų.

Viena iš diskusijų dalyvių, EA darbuotojo sužadėtinė, pridūrė, jog EA nusprendė atsisakyti kelių savaičių atostogų po projekto pabaigimo. Ji sako, jog nesitikėjusi, jog į jos ese atsakys tiek daug žmonių: „Tai, kaip parako statinė, kuri ėmė ir sprogo. Susilaukiau beveik 2000 atsakymų į savo mintis“.

Tai nestebina, nes net ir svarbiausi bei talentingiausi žmonės patenka tarp tokių, kurie privalo dirbti be proto daug. Vienas iš EA Kanados studijos darbuotojų pasakė, jog jis per metus uždirbdavo 100 000 JAV dolerių, tačiau iš jo buvo reikalaujama dirbti nuo 80 iki 110 valandų. Ir tai tęsėsi aštuonis mėnesius.

Džo Startifas sako, jog dabar jis beveik susitvarkė savo asmeninį gyvenimą ir karjerą. Jis beveik pailsėjo nuo „perdegimo“, kuris atsitinka, žmogui ilgai dirbant be poilsio. Dabar jis leidžia laiką su savo dvimete dukrele.

Džo vis dar svajoja grįžti į sritį, kurią jis mėgsta nuo vaikystės, kai rašė žaidimus skirtus Commodore. Paskui jis nusprendė dirbti EA padalinyje Maxis, net už mažesnę algą, nes labai norėjo dirbti prie SimCity, tačiau EA išsunkė iš jo viską, ką tik galėjo.

„Negalima taip elgtis su žmonėmis. Jeigu tu prašai žmogaus dirbti 12 valandų per dieną, spetynias dienas per savaitę ir tai tęsiasi kelis mėnesius – žmogaus smegenys, tiesiog iškeps.“ – sakė jis.