Juodoji žaidimų industrijos pusė

News.com savo žiniose mini Džo Startifą (Joe Startiff), kuris kaltina Electronic Arts tuo, kad šios kompanijos politika beveik primygtinai reikalauja gyventi biure.
Džo viršininkas pakabino neoninį užrašą „Atidaryta 7 dienas“ ir dažnai siuntinėjo darbuotojams elektroninius laiškus, kuriuose rašoma, jog „nori juos matyti darbe ir savaitgalį“. Startifas dirbo programinės įrangos kūrėju vienoje iš Electronic Arts studijų, beveik pusantrų metų, kol galų gale buvo atleistas. Sakytume kerštas, tačiau…
Startifas sako, jog pagrindinė atleidimo priežastis buvo tai, kad jis atsisakė dirbti 80 valandų per savaitę. „Tu negali tiek laiko dirbti ir likti protiškai sveikas“: sakė Startifas. „To tikrai per daug.“
Brutaliai ilgos darbo valandos nėra naujiena programinės įrangos versle. Programuotojai yra pripratę prie trumpų terminų ir dažnai dirba padidintu tempu. Pavyzdžiui lietuviai žaidimų kūrėjai Ivolgamus sako, jog kartais dirbdavo po keliolika valandų per parą, nes reikėjo baigti žaidimą.
Electronic Arts bei kitų leidėjų darbuotojai nusprendė nebetylėti. Jie sako, jog žaidimų industrija peržengė ribą ir reikalauja pakeisti savo požiūrį į darbuotojus.
Keletas buvusių Electronic Arts darbuotojų nusprendė paduoti savo buvusius darbdavius į teismą ir reikalauja išmokėti algas už dirbtus viršvalandžius. Nenuostabu, kad būtent EA darbuotojai nusprendė prisiteisti pinigų – EA turtingiausia iš galingiausia pasaulio žaidimų leidėja, todėl blaiviai mastant kokį milijoną ar du gali sumokėti tam, kad nuramintų kažkokius rėksnius. Visgi EA pasiduoti neketina.
EA atsisakė komentuoti šį ieškinį ir iš karto nekomentavo nė vieno specifinio ieškinio punkto. „Būdami industrijos lyderiais, EA skiria daug dėmesio problemoms susijusioms su kūrėjais,“ – skelbiama kompanijos atsakyme CNET News. „Kiekvienas žaidimų studijos darbuotojas žino, kiek darbo reikia skirti baigiamiesiems žaidimo kūrimo darbams. Tai nėra unikalus EA reiškinys. EA ištikima savo klientams ir darbuotojams. Mes darysime viską ką tik galime, jog EA liktų puikia kompanija darbui.“
EA nėra vienintelė kompanija, kuri kaltinama varginančiomis darbo sąlygomis ir reikalavimais. Kūrėjas dirbantis Atari studijai, savo elektroniame laiške sako, jog daugelis studijų verčia dirbti daugiau nei 50 valandų per savaitę. „Kai tai prasideda, tai nesustoja, kol žaidimas nebūna išleidžiamas į prekybą. Vidutiniškai du metus,“ – rašo kūrėjas norintis išlikti anonimu. „Ir tai nėra viskas. Pradedi dirbti 50 valandų per savaitę, paskui 60, 70, 80…jie nenori, kad žmonės turėtų gyvenimą ar šeimą.“
Atari atstovas atsisakė komentuoti šiuos teiginius.
Džeisonas Dela Roka (Jason Della Rocca), Tarptautinės Žaidimų Kūrėjų Asociacijos (IGDA) advokatų grupės programų direktorius, sako, jog nepaisant to, kad industrija siekia kurti malonius ir linksmus žaidimus, ji turi tamsiąją savo pusę: nuvargusius ir išsekintus darbuotojus.
Dėl EA, Dela Roka sako, jog kompanijos padaliniuose darbo valandų kiekis nėra nepakeliamai didelis, tačiau pripažysta, kad žaidimų projektai tampa vis sudėtingesni ir reikalaujantys daugiau darbo, o žmogiškų resursų kiekis išlieka toks pat. „Žaidimų industrija tiksi, kaip laikrodinė bomba ir kiekvienu metu ji gali sprogti pašlijusiais darbo santykiais, skandalais ir ieškiniais.“
Visgi ne kiekvienas simpatizuoja žaidimų industrijos darbuotojams, kurie neretai gauna penkiaženkles algas. „Nueikit į McDonald‘s arba į kokį nors fabriką ir paskui grįžkit į savo kondicionuojamus biurus su nemokamos kavos aparatais,“ – tai buvo pareikšta viename diskusijų forume.
Malonumų verslas
Kompiuteriniai žaidimai jau nuėjo ilgą kelią ir tapo ne vien lunatikų, nemačiusių dienos šviesos, pramoga, o visuomeniniu reikškiniu atnešančiu milijardus dolerių pajamų per metus. Vien JAV rinka per 2003-iuosius metus paaugo aštuoniais procentais iki 7 milijardų JAV dolerių. Tai beveik dvigubai daugiau nei 1996-aisiais, praneša ELSPA. Praeitais metais, buvo parduota daugiau nei 239 milijonai kompiuterinių ir video žaidimų arba po 2 žaidimus vienam namų ūkiui Amerikoje.
Vien EA per praeitus metus išleido 22 žaidimus, kurių tiražas viršijo milijoną vienetų. Tarp jų yra The Sims, Harry Potter and The Chamber of Secrets, Madden NFL Football 2003. Redwoode, Kalifornijoje esanti kompanija turi beveik 4 400 darbuotojų visame pasaulyje.
Šiuolaikinių kompiuterinių žaidimų kūrimas reikalauja daugybės specialistų tarp kurių yra: animatoriai, programuotojai, muzikantai ir t.t. „Talentingiausi žmonės eina dirbti pas mus, nes mes kuriame puikius žaidimus, todėl mes siūlome konkurencingas algas, premijas, akcijų paketus, sveikatos draudimą ir daugybę kitų papildomų dalykų bei darbo sąlygas, kurių negali suteikti niekas kitas,“ – sakoma EA tinklapyje.
Papildomai EA sako, jog kasmet skelbia apklausą, kurioje darbuotojai anonimiškai gali pranešti apie norimus pakeitimus firmoje: „Mes labai rimtai žiūrime į šią apklausą, nes tai žmonių, kurie kuria dirba mums ir atlieka pačius svarbiausius darbus.“
Vienas iš dabartinių EA darbuotojų sako, jog dalyvavo tokioje apklausoje 2001-aisiais metais ir aiškiai pasakė, jog ilgos darbo valandos yra egzistuojanti problema, tačiau net dabar, kompiuterinės grafikos specialistas pasakė, jog jis jau kelis mėnesiu dirba po 80 valandų per savaitę. Jis sako, jog gali tikėtis dar griežtesnių darbo grafikų.
Viena iš diskusijų dalyvių, EA darbuotojo sužadėtinė, pridūrė, jog EA nusprendė atsisakyti kelių savaičių atostogų po projekto pabaigimo. Ji sako, jog nesitikėjusi, jog į jos ese atsakys tiek daug žmonių: „Tai, kaip parako statinė, kuri ėmė ir sprogo. Susilaukiau beveik 2000 atsakymų į savo mintis“.
Tai nestebina, nes net ir svarbiausi bei talentingiausi žmonės patenka tarp tokių, kurie privalo dirbti be proto daug. Vienas iš EA Kanados studijos darbuotojų pasakė, jog jis per metus uždirbdavo 100 000 JAV dolerių, tačiau iš jo buvo reikalaujama dirbti nuo 80 iki 110 valandų. Ir tai tęsėsi aštuonis mėnesius.
Džo Startifas sako, jog dabar jis beveik susitvarkė savo asmeninį gyvenimą ir karjerą. Jis beveik pailsėjo nuo „perdegimo“, kuris atsitinka, žmogui ilgai dirbant be poilsio. Dabar jis leidžia laiką su savo dvimete dukrele.
Džo vis dar svajoja grįžti į sritį, kurią jis mėgsta nuo vaikystės, kai rašė žaidimus skirtus Commodore. Paskui jis nusprendė dirbti EA padalinyje Maxis, net už mažesnę algą, nes labai norėjo dirbti prie SimCity, tačiau EA išsunkė iš jo viską, ką tik galėjo.
„Negalima taip elgtis su žmonėmis. Jeigu tu prašai žmogaus dirbti 12 valandų per dieną, spetynias dienas per savaitę ir tai tęsiasi kelis mėnesius – žmogaus smegenys, tiesiog iškeps.“ – sakė jis.
25 Komentarai
Blacknemo
Nu max mane jau pradeda stebinti, super puikus tekstai, vos ne kasdien :D, nerealu…..
Max
Blacknemo: aciu. Stengsiuos ir toliau.
Blacknemo
Max, čia jau trečiasis straipsnis iš serijos „kabink ant sienos“ 🙂
KamiKaDzE
per ziauriai su tai darbuotojais elgiasi:( 🙂
Bam
mm, ner labai labai gera naujiena. jeigu ir toliau vyks streikas, gali laiku nepasirodyt arba pasirodyt labai prasti geimai :-/
Livinas
Girdejau ir as kad su tais darbuotojais nezmoniskai elgiamasi, bet kita vertus mums del to trumpiau tenka laukti pasirodant zaidimu..
BoZZo
Gajla aisg zmoniu,neturi pasirinkimo arba dirbti arba ishlekt laukan,nors neblogu pinigeliu uzkala…O mes dar bunam pikstam ,kad zajdimo ishleidimo data vis atidedama,bet net nepagalvojame ,kad kai kurie zmones per galva verciasi ,kad kuo grejciau zajdimas butu „ishkeptas“,dirbti per savaite 110 valandu,apsurdas kazkoks,dirbi visa diena,atejas namo tikriausiai daugiau nieko nenori tik griut ir miegot,o kur dar seima,poilsis…
Metallica
Istikruju max tavo straipsniai is „unreal“ serijos!! Pagarba 😉 [v:lt]
anonimas
Max tavo tekstai tikrai super:-)
n0other
pats galvojau stot i informatika, bet apsigalvojau ir dziaugiuos, ta problema egzistuoja visur kas susije su IT, ypac sysadminams. Zmogus dirbsi 10+ valandu per para, nes darbdavys tau duoda laika ir uzduoti, jam nesvarbu sudetinga tai ar ne, gal del to net teks paaukoti seima. Dabar savo laisvalaiki stengiuos leisti be pc, geriau einu zvejoti.
Max
Zmones dirba juoda darba po 110 valandu per savaite, o paskui jis pavagiamas. Leidejai siunta ir dar labiau vercia zmones dirbti.
Hizard
Aiq problema susvelnetu jei prie projekto dirbtu daugiau zmoniu
Taciau tuomet kristu atlyginimai o tai darbuotojams irgi nepatiktu:)
Todel kai kurie iseina ir ikuria savo bendroves aiskus pavyzdys StarCraft Diablo Ir WarCraft kurejai:)
Undeadas
Cia problema gilesne nei atrodo – istiesu programeriai beveik visur dirba virsvalandzius – programos toks jau ciudas – niekad nepasakysi kiek laiko reik ja parasyt, visad tenka dirbti papildomai… Iseitis, jeigu dalykas nera mirtinai skubus ar mirtinai komercinis – kitu atveju buna daug virsvalandziu, jei nedarbe, tai namuose.. O siaip problema pagileja su persiputusiomis komapnijomis – EA – milziniska korporacija – valdo ja vadybininkai, viskas kas rupi saibos – gryna komercija, i zaidimu kurima jie (vadybininkai) ziuri kitaip… O firmose, kurios nerpersprogusios ir dirba prie pavieniu projektu, kaip kad Blizzard ar Firaxis ar net ta spats ID Software – gerbiamas pats kurejas, plius kai sefas zino kas istiesu yra zaidimu kurimas, tai ir neperlenks lazdos…
desra
negerai. kompanijoms reikia sprest sita problema nes greit gali programuotojai koki boikota surengt ir niekam tai neiseis i gera. Ir viskas del pinigu…
NeARAZ
Tai, blin, gi čia jau seniai aišku, kad vidutinės darbo valandos yra 50-60 per savaitę, o max. yra 80-90. Ir taip jau yra minimum 6 metus – o va tik dabar pradeda viskas lįst į viršų… na nors tai gerai.
Undeadas: apie iD software „ne viršvalandžius“ – cituojant Brian Hook (darė Q2 ir Q3 networką): vidutiniškai 70 valandų, pikais 100-110 valandų per savaitę. Va tau ir „normalios“ salygos (aišku, ID yra kiek kita situacija – ten patys maniakai sėdi, o ne viršininkai verčia :))
_webdamn_
Max tu tikrai tobulai parasiai si str. nucopinsiu si texta ir laikysiu savo harde kad tureciau kaip pavizdi 🙂 thnx Max 🙂
LinazaS
Nu va dabar siektiek dazniau cia lankysiuos 🙂
Lunas
tikrai geras straipsnis:V. Gaila tų vargšų programuotojų:(
baisus69-canceled
hrms pasiskaiciavau savo darbo valandas paskutiniu poros menesiu – kraupu, hitinau vid 70 valandu paskutine savaite bus virs 100. et nori kazka turet siam pasauly, tenka padirbet. bet taip gaunasi tik piko metu.. kitais momentais normaliai.
Morfei
bl gal ir tikrai per daug dirba!!! bet jai gerai moka tai ko gi ne nx ?
(!) 🙂