Ar mes pavargome nuo žaidimų?
Taip taip, žinoma, kad ne. Kitokio atsakymo neįmanoma tikėtis. Žaidimus mes mylime ir neįsivaizduojame gyvenimą be jų. Mes norime juos žaisti. Mums jie – svarbi gyvenimo, laisvalaikio dalis. Galbūt kitas klausimas privers stabtelėti ir galbūt patikslins tokį netikėtą, pirmąjį, klausimą:
„Ar žaidimai netapo įprasti; tai yra ar mes nesame įpratę juos žaisti, gal jie tapo rutina, tokia, kaip kitiems rytinis kavos puodelis, kurio procesu mes nesimėgaujame, tačiau manome, jog jis būtinas?“
Apie viską iš eilės. Pastaruoju metu rinkoje siaučia visuotinės konsolidacijos (viena firma rija kita, o trečia tiesiog parduodama, nes „taip nutarė akcininkai“), kainų svyravimų (Take 2 sumažino, EA galvoja didinti) ir nešiojamų konsolių isterijos vaiduokliai.
Taip atsitiko todėl, kad mes artėjame prie naujo etapo, kurį galima būtų apibūdinti taip: „Žaidimų industrija pagaliau subrendo.“ Konsolidacija yra natūrali konkurencijos dėl vartotojo išdava – mes nespėjame net sužinoti apie visus išeinančius žaidimus, jau nekalbant apie tai, kad visus pažaisti. Taigi daugybė gerų žaidimų patenka į išpardavimų „lovius“ dar nespėjus praeiti pirmam mėnesiui po jų pasirodymo.
Investuoti pinigai į kūrimą – vėjui. Kai tokia konkurencija tarp žaidimų, o juos reikia parduoti atsiranda galvosūkis, kurį išspręsti privalo kiekvienos firmos vadovas, nes priešingu atveju laukia atleidimas iš darbo arba dar blogiau – teisminis ieškinys, kaip kad atsitiko EA vadovo Lario Probsto (Larry Probst) atveju.
Lengviausias sprendimas – mažinti kainą. Taip elgiasi firmos, kurios neturi gigantiškos marketingo mašinos su keliasdešimt milijonų dolerių. Gerai, jeigu pajamų užteks algoms išmokėti. Dar geriau, jeigu žaidimo parduos labai daug ir bus apčiuopiamas pelnas. Blogai: firmos, kurių produktai reklamuojami (tikriausiai ne vienas atspėjote, kad kalbama apie „Take 2“ sporto serijos žaidimus) gali pagalvoti, kad jų vardas ant pigesnių nei įprasta produktų skatina vartotojus manyti, jog ir jie nėra solidūs tai yra ne prestižiniai ir todėl nebus geidžiami. Kurį žaidimą pasirinksit: „NBA 2006“ ar „American Basketball 2006“. Manau, kad atsakymo ir nereikia.
Be viso kito kūrimo kainos taip pat kyla, todėl rizika, jog žaidimas mažesne kaina neuždirbs pakankamai pinigų, dar labiau skatina brandžių dėdžių plikimą. Kokią išeitį matome?
Pakelti kainas!
Lietuvoje naujas, asmeniniam kompiuteriui skirtas, žaidimas kainuoja beveik tiek pat, o dažnai ir gerokai pigiau nei vakaruose, tačiau mūsų uždarbiai vis vien toli nuo to, kad pirkti tik legalius žaidimus. Visgi pabandykite įsivaizduoti situaciją, kai parduotuvėje Sims 2 kainuos ne 99,99 Lt, o jau visa 150 Lt. Žaidimų yra ir brangesnių. Manau, kad perkančių sumažės ir tikrai dar ilgai lauksime, kol jų kiekis vėl pradės augti.
Tai rodo, jog rinka subrendo ir pasirodė pirmosios krizės šaukliai – EA paskelbė apie savo sumažintas pelno prognozes. Per kelias dienas jos akcijų kaina nukrito beveik 20 procentų. Kitų firmų akcijų ši žinia taip baisiai nesukrėtė, bet beveik visų akcijų kainos nukrito 5-10 procentų.
Kodėl taip atsitiko?
Prielaida gana drąsi, tačiau tiek, kas stebėjo EA žaidimus tikriausiai pritars. Pasikartojimai, tęsiniai, prasta kokybė, banalybės ir visiškas tuštumas buvo būdingi daugeliui, per praeitas Kalėdas išleistų, šios firmos žaidimų. Preitais metais kalėdinio sezono žaidimai pakankamai gerai buvo parduodami iki pat vasaros, o šiais metais jie vos ištempė iki sausio pabaigos. Žinoma pasirodė „Halo 2“, „GRand Theft Auto: San Andreas“, tačiau argi tai pagrindinė priežastis, kad „Golden Eye: Rogue Agent“ buvo tapo vidutines pajamas sugeneravusiu „bestseleriu“? Joks marketingas, jokie reklamai skirti pinigai ir JOKS vardas nepadės blogam žaidimui išsilaikyti pardavimų dešimtuke, jeigu žaidėjai pasidalins blogais įspūdžiais, jau dar nepasibaigus pirmai prekybos savaitei.
Nepataisomiems optimistams galima pasakyti, jog kainos kilimas žaidimams nesuteiks stabilumo, didesnio emocinio krūvio ar daugiau malonumo mums, jį žaisti. Juk nuo to ar programuotojui moki dešimt ar dvidešimt litų per minutę, klaidų ar idėjų kiekis nepakis.
Nekreipkime dėmesio?
Galima į šias tendencijas ir blogas naujienas nekreipti demesio ir pasakyti, jog dauguma nuostaolių įtakota konsolių trūkumo ir tai laikina. Galima sakyti, kad aršesnė konkurencija skatina kūrybingumą ir leidžia atsiskleisti mažiems talentams bei smulkioms studijoms, kurios turi minčių… bla bla bla…
Pinigus daro tik pinigai, o ne idėjos.
Kuris iš jūsų linkes lažintis iš savo kompiuterio, jog „S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl“ bus geriausiai parduodamas žaidimas bent vieną savaitę? Aš manau, kad jis geriausiu atveju pateks į penketuką. Marketingas, pinigai, marketingas, pinigai… Vidutinis Džonis niekada negirdėjo apie brolius Strugackius ar Černobilį. Ir visai ne dėl to, kad jie nesidomi fantastika ar geopolitika. Tiesiog tai nėra JØ kulturos dalis, o vien didžiulio pasaulio ir autentiškumo neužteks, kad žaidimo būtų parduota bent kiek „Halo 2“ per pirmą dieną.
Kada aš nustosiu pranaušauti blogą ateitį?
Mano vizijose žaidimų ateitis – MMORPG. Kodėl?
Išdėstysiu punktais:
1. Mes pavargome rinktis ir ieškoti norimo žaidimo, netgi vieno žanro viduje. Jų tiesiog per daug.
2. Kuo toliau, tuo mažiau turinio, o daugiau „holivudizmo“.
3. Trumpi žaidimai gerai, bet kaina didelė, todėl norime galimybės jį žaisti ne dieną ir ne dvi.
4. Seniai išsemtos visos „nuostabaus naujo AI“, „stulbinamo naujo AI“ ir kitos marketingo idėjos – mūsų jau seniai netenkina kompiuteriniai priešininkai.
5. Žaidimo procesą, atmosferą kuria ne tik gamintojai, bet kiekvienas iš žaidėjų arba kitaip – mes patys kuriame žaidimą.
6. Galimybė gauti pastovias pajamas už kurias galima sau leisti tobulinti žaidimą pastoviai, suteikiant žaidėjams naujas paskatas jį žaisti.
7. Žaidėjas vis labiau įsitraukia į žaidimą, nes yra nesąmoningai verčiamas jį žaisti, todėl išnyksta „pirmo blogo įspūdžio“ problema, kai žaidėjas nebenori žaisti žaidimopo pirmų dviejų trijų dienų, o pardavimai dar tik prasidėjo, tačiau blogos kalbos pasklido. Galbūt mes nespėjome iki galo pajausti, ką norėjo mums perduoti kūrėjai?
8. Internetas net Lietuvoje tai leidžia daryti, o ką jau kalbėti apie Vakarus ar Šiaurės Ameriką.
Keletas paskutinių minčių, kuriomis galima būtų sumuoti, ką aš norėjau pasakyti: geriau vienas tikrai ilgas ir įdomus nei dešimt paviršutiniškai padarytų, greitas pelnas – praeitis, ilgoje distancijoje laimės apimtis, o ne vardas ar reklama, nes geram vardui sukurti visų pirma reikia kokybės…Kas iš jūsų pasakys, kad „Urbz: Sims in the City“ yra tikrai vertas dėmesio?
46 Komentarai
ACAB
Jei rimtai, tai tai as daugiau desimties per metus ir nezaidziu. O stipriai susikoncentruoju ties 2-3 (siais metais be chaos theory GTA:SA(PC) ir godfather daugiau nieko idomesnio ir nesitikiu). Mano gyvenime ziaurius pedsakus paliko Mafia, GTA VC, Rome: Total War, Cronickles of Riddick, Splinter Cell serija.. O visokie call of duty ir panasus – pereini juos is inercijos ir tiek.. As prideciau prie isvardintu problemeliu listo dar viena – klasikinis FPS, kaip ir klasikinis RTS jau nebetenkina.. Zanrai „iscerpani“, tas pats HL2, kad ir pats geriausias FPS ever, bezaidziant pradeda atsibosti. Blogiausia yra tai kad turtingos kompanijos dazniausiai pinigus kisa i popsa, o vargingesnes nesugeba isnaudoti geru ideju potencialo del pinigu stygiaus.
Yamazaki
Problema ne su gamintojais, o su pačiais geimeriais – vietoj to, kad ieškotų kažko naujo, žaidžia tai, ką išgyrė nupirkti žurnalistai. Paklausa formuoja pasiūlą. Jei žmonės ir toliau nereikalaus originalių žaidimų(tik nepradėkit senų nusibodusių „visos idėjos išsemtos“…), tai ateis žaidimų pramonės krachas.
Dabar situacija darosi panaši į 83-84 metų žlugimo pradžią – labai daug popsinių žaidimų, kurių tęsiniai mažai skiriasi nuo senesnių versijų. Bet čia ne dėl gamintojo kaltės – žmonės jų vis dar reikalauja, tai gamintojai ir kepa konvejeriu. Dėl to išnyksta mažos firmelės, kurios turi idėjų ir linkusios rizikuoti. Tokie kūrėjai gali išrasti naujus žanrus, ar net kuri žaidimus, nepriklausančius jokiam žanrui. Taip ir turėtų būti.
O didelės korporacijos nerizikuoja, jos kepa tai, ką geriausiai perka. Už tai man labai nepatinka šiuolaikinis geimingas – žaidėjai pasidarė labai nereiklūs. Gal net nebepirksiu sekančios karto skonsolės, o pradėsiu kolekcionuoti senas sistemas.
halo
Durniai ka jus cia isvis filosofuojat?:D man idomu kiek is cia esanciu perka orginalius zaidimus :-] taigi ne mums kritikuot zaidimu pramone |) jei taip elgsites atrodot durnai:-)
bobute99
jo EA nieko doro neisleidze juo labiau i lietuvos mazus miestus nieko gero apskritai neatkeliauja, bet va Blizzard juk irgi gigantas bet pazekit kokius zaidimus isleidzia ten viskas su ideja buna 😉
bobute99
P.S RPG geriausia B)
Mindaugelis_1
Pirma pats parasyk kokia nors gilesne minti, tada kitus d******* vadink, kol kas cia toks esi vienintelis
Neoner
Man asmeniškai geriausi yra MMORPG geimai tokie kaip Lineage2, Project Entropia(nzn ar tokį kada girdėjote. nelabai populiarus geimas Lietuvoje bet… jis visai nieko). Laukiu labai pasirodant MEO(Middle Earth Online), nes man patinka L.O.T.R(Lord Of The Rings) pasaulis ir tenais bus daug gerų dalykėlių.
Manniac
O gal paskaičiuojam kiek skirtingų gerų žaidimų vnt. sukūrė EA ir Blizzard?
Statistiką visada galima pakreipti ta linkme, kuria nori. Jei Blizzard leistų tiek žaidimų kiek EA, jų tarpe tikrai atsirastų ir blogų žaidimų.
Manniac
O ar tuose mažuose miestuose daug perkančiųjų? Ar tu tikiesi, kad žaidimai Saulėje vietoj duonos būtų? 🙂
Admirol
Cia ir yra esme, kad Blizzard kuria isbaigtus ir paciu kurtus zaidimus (visomis prasmemis), o ne taip kaip EA, kuri nusiperka kokio nors kurinio licenzija, panaudoja kaskieno sukurta grafini varikli ir visada stengiasi isleisti laiku (t.y. kuo anksciau), kad gautu kuo daugiau pinigu. Blizzard tuo tarpu nepabijo zaidima atideti keleta menesiu ar net pusei metu, bet isleis zaidima tikrai be trukumu…
Dar vienas dalykas. Kadangi Blizzard neuzsiima zaidimu „stampavimu“ tai ji ir nepalieka zaidimu likimo valiai, o kuria patchus net 7 metu senumo zaidimams (starcraft 1.12b patchas isejes pries kelis menesius), tuo tarpu EA patchais rupinasi labai retais atvejais, nes jiems tai nenaudinga finansiskai. O apie tobulo zaidimo pervertima i visiskai kita stiliu (WarCraft) as abejoju ar EA tai rystusi atlikti su vienu is savo populiariausiu zaidimu…
Mistic
Na manau zaidimu pasaulis nera toks mirstantis kaip visiem atrodo. Tiesa iseina labai daug klonuotu demesio nevertu projektu, bei beveik nepakitusiu seriju tesiniu, kurie leidziami vien del finansines naudos, bet vis dar gausu ir demesio vertu zaidimu. Pvz Beyond Good&Evil, Richard Burns Rally, Vampire: The Masquarade – Bloodlines(deja kurejas jau neislaike konkurencijos), WoW, Brothers In Arms… Labai dziugu kad mano megemiausias rpg zanras nors praeitais metais ir buvo apspanges patirs didziule tikria geru zaidimu banga (TES4: Oblivion, Gothic 3, Bards Tale, Dungeon Lords…). Kazkaip tai vienas is tu zanru, kuriam beveik pavyko isvengti didziuju leidejo itakos. Taigi ne viskas dar prarasta. Net labiausiai konkurencingame FPS zanre siais metais iseis bent keli tikrai geri zaidimai (Quake IV, Stalker…). Savaime suprantama nevykusiu projektu bus DAUG daugiau, bet cia kapitalizmas ir reikia moket atsirinkti preke ir nedejuot jeigu nusiperki nevykusi zaidima. Jeigu nesiruosi pirkti zaidimu ir tavo geriausias draugas warez’as geriau isvis nedejuoti sioje temoje 🙂
LTUBATAS
omm jus tiek daug prirasete kad net praradau nora komentuoti
Vilioshas
Ash tai taip daug vilchiu nedechiau vien i mmorpg ( ne del to kad man jis nepatinka, man jis labai patinka) , bet labiau puoselechiau bendra zhaidimu persimetima i masini interneta (mmo). Dabar retas zhaidimas be multi player ishgyvena pakankamai ilgai rinkoje. MMO zhaidimu kol kas nera labai daug (ishskyrus rpg) , Todel dryschiau prognozuotikad artimewsiu metu zhaidimu zhanru pavadinimai pasikeis i mmo…..
Rick Flair
As esu isbades tikrai nemazai zaidimu o ysimine tai tik keli(pvz.Max Payne,Mafia,Half Life-2).Tai jie ir paliko man didziausia ispudi.o kiti paprasciausiai kazkaip kartodavosi(kaip pvz MOHAA ir CoD)ir uzsimirsdavo arba nusibosdavo(kaip pvz.NFSU2).Pripazinkim kad ji ilgiau pazaidus nusibosta…O is EA as nelabai ka gero maciau.Net ir NBA serija nors as ja zaidziu beveik visada.Todel noreciau taip pat pasikartoti ir pasakyti kad EA ir kitom kompanijom reiketu ne taip skubeti su geimais(stengtis ivesti nors ir mazu originaliu detaliu) ir neleisti ju taip daznai(sporto serijos)ir juos kaip reikiant atidirbti.O is EA siuo metu laukiu tik The Godfather nors manau jog jis nebus toks geras kaip atrodo.Na,bet viltis visad yra…;)Aciu uz demesi jjei ka supratot
Death#1
nu as tai pritariu yamazakiui ir jo issakytai nuomonei kad kol zaidejai nores kad kiekvienais metais iseitu nba ar fifa ar dar kas nors tai kompanijos juos leis kad ir nevisiskai isbaigtus, ir as pats pastaruoju metu labai mielaiisijungiu koki 90 ar senesni geima kaip pavyzdziui Contra jeigu dar kas nors pamenair palosi, ir aisku leist zaidimus reiktu ne kas met o bent jau kas du metus nes Kaip rode per kazkokia laida kai snekino laros kroft kurejus tai jie sake kad geram zaidimui sukurti reikia 2metu taip kad galetu i visas tas nba ar fifos serijas leisti tik kas pora metu ar dar reciau o kiekvienais metais isleisti pathcha kuris atspindetu nauja sezona bet jie taip nedaro nes zaidejai nori nauju zaidimo o ne kazkokio papildymo.
P.S. taigi viskas priklauso nuo zaideju ir aisku kad zaidejai is tokios mazos saleles kaip lietuva nieko nepakeis bet jeigu didziuju pasaulio rinku zaidejai pradetu atsirinkinet ka zaist tai gamintojai tada tikrai turetu perzvelgt savo ateities projektus ir pradetu viska kitaip daryt.
agentas
Manau jog šiuo metu rinka baisiai prikimšta visokio šlamšto. Iki pažaliavimo kuities tar siulomu žaidimu ir vos gali surasti kanors verto dėmesio. Štai dabar nuspredžaiu isigiti nauja žaidima, nebežinau kapasirinkti. Visi tokia panašūs vieni i kitus… Žinoma galėčiau paklausiti kitu nuomonės, bet turiu savo skoni ir tai kas patinka kitam , nebutinai patinka man.
Kiekvienais metais laukiu pasirodant konors isties ispudingo, ar bet jau gero ir ka gaunu? ogi koki NFS U2 kuris nuo savo pirmtako beveik nesiskiria. Ir tokiu žaidimu netaip jau mažai. Tik koks nors kurėjas sugalvoja kokia naujove, tuoj ji buna nukopijuojama kitu ir tokiu budu i pasauli paleidžiama dar koks pustuzinis žaidimu. Tarkim RPG žinoma tai puikus žanras, bet kiek gi dabar yra tu RPG, o kiek iš ju visisškai skirtingu? Taigi kad daug iš ju labai panašus. Vis tapati magija, kardai ir t.t.
Dėl kainu tai taip. Manau jog jei orginalus žaidimai butu pigesni, piratiniu kopiju papraščiausiai neapsimokėtu kepti, juolab jog su arginaliomis versijomis kila mažiau rupesčiu. Jei žaidimai butu parduodami žimai pigiau – ju butu nuperkama daugiau, taigi ir žaidimu kurėjai uždirbtu daugiau.
morffej
Numan tai patikekit uzkinso :E:E:E nusipirkau NFSU2 ir viskas tinka(reikalavimai) o geimas, neina, pakeiciau diskus abu 2 kartus, ir lopai neatiduoda pinigu, o tas geimas neveiki :E:E nu patikekit kaip mane jau uz**** ir neduoda kito, geimo sako tik i kita kpija galim pakeist, o jei tau nepatink, tai sako skambink i ea games :E o kainuoja tai ir kalna shaibu, ten skambint…:E:E:Emane ea ir GAME(didziausias geimu parduotuviu tinklas UK) uzkniso, nesamone kazkokia…:E:E:E
Mistic
Tikiuosi nepyksi jei papriestarausiu. Kardai, magija… Cia tik viena rpg puse (kuri mano manymu nepakeiciama). Kazkur dingo kita rpg puse. Pvz Vampires the Masquarade – Bloodlines, SW: Kotor1/2, Star Wolves, Freelancer (taip tai irgi rpg). Del naujoviu. Ka pasakysi apie rpg kuriame valdai drakona („I of Dragon“ ). Neblogai tiesa? Tiesa visgi rpg neisivaizduojama be „kardu ir magijos“, bet lygiai taip pat neisivaizduojami quake3 be rocket louncher’io, ar NFSU be tuningo, taigi tai manau savaime isiliejo i si zanra (nors jau paminejau ne viena isimti). Tavo argumentas dalinai teisingas. Viena is didziausiu RPG saku yra fantasy. Siuo `setingsu` sukurti rpg praktiskai visada turi panasiu bruozu, bet rpg varo ne konkretus `setingsas`, o istorija, bei charakterio vystimas. Galima sukurti du skirtingus zaidimus su tavo minetais „kardais ir magija“ su skirtingomis istorijomis, bei charakterio vystimo sistemomis ir jie suteiks visiskai skirtainga zaidimo patirti.
agentas
Kiekvianas žaidimu kurėjas turi turėti savo „skiriamuosius ženklus“, savo stiliu. Tarkim NFS šiuo metu garsėja galimibe tiuningouti mašinas. Tai puiku, bet kodėl NFSU ir NFSU2 tiek mažai tesiskiria vienas nuo kito, negi kurėjai negalėjo pridėti daugiau naujoviu, targim kad ir dienos ir nakties kaita ar negalejo prideti miesto transporto, juk ten miestas tai kur autobusai? Aš dažnai isigiju orginalius žaidimus o jie tai jau kainuoja ne kelis litus, tad manau jog žaidimu kurėjai galėtu idiegti daugiu nujoviu, žinoma išlaikidami savo tradicijas. Ir nemanau jog butina kurėjams skubeti leisti vis naujas žaidimu versijas, aš nespėju taupitis pinigu 🙂 Kaip jau ankčiau yra rašes Mistic, pasaulije yra daug nevikusiu žaidimu ir tenka gerai gerai paieškoti konors gero. O kaip to gero bus jei tie kurėjai labai mėgsta finasine nauda. Jei taip ir toliau bus, parduotuves man teks pamiršti ir ieškoti „kitu šaltiniu“.
Sutinku su Mistic. Su RPG tai jau yra. Ner burtu, ner kardu ar drakonu – tai jau nebe RPG. Tačiau aš žaidžiau DIABLO (puikus žaidimas) Tačiau dabar matau kiek yra sukurtu labai panašiu i pastaraji žaidimu. Atrodo jog patys RPG žaidimu kurėjai tiesg pažaidė koki DIABLO, šovė kokia nors mintis ir nusprendė sukurti, ju nomone geresni žaidima, o kas išėjo taspats „DIABLO“ tik kitas herojus. Taigi norit kad jie skirtusi ir butu išties idomus reikalingos kuo skirtingesnės istorijos.
WonderMan
Pavargau 🙁 Jie trukdo gyventi. Juk atejo pavasaris…