Kartais užtenka vieno žmogaus vizijos – arba beprotybės – kad gimtų patys didingiausi projektai. UnderRail pradėjo savo gyvenimą 2008 metais ir ilgą laiką prie jo dirbo tik vienas kūrėjas. Vėliau Kickstarter kampanija leido praplėsti komandą iki trijų – beveik nesuvokiamo skaičiaus. Ir su nemokama menininkų bei atviro kodo garsų bibliotekų indėlių pagalba galiausiai gimė UnderRail.

Žaidimo pasaulyje žmonės yra priversti gyventi po žeme, didžiuliame panašiame į metro tinkle, kuriame stotys varžosi dėl erdvės, technologijos ir maisto. Žodžiu, beveik Metro 2033 RPG. Tavo veikėjas yra naujas vienos neutralios stoties gyventojas, kojomis, rankomis ir ginklu užsidirbsiantis gyvenimo vietą. O stotys, pagalbiniai tuneliai ir natūralios olos pilnos tiek dvikojų, tik daugiakojų, ir kartais net ratuotų pavojų.
UnderRail savo prigimtimi artimas Fallout bei Dungeons and Dragons mišiniui. Įspūdį sustiprina ir tai, kad išmestas į veikėjo pajėgumų, įgūdžių bei privalumų pasirinkimo meniu veikėjo kūrimo metu šiek tiek pasimeti. Žaidimas nesiteikia pasakyti, kiek taškų vienoje ar kitoje kategorijoje yra daug ar bent pakankamai. O kai dar įgūdžių tiek daug… Patariu pasirinkti vieną kovos metodą, prie jo priderinti mėtymo įgūdį (granatos yra tikrai reikalingos), o tada viską leisti socialiniams, gamybos, sėlinimo ir panašiems įgūdžiams. Geriausia (ar baisiausia), kad tikrai yra pilna situacijų, kur tikrai pravers vienas ar kitas netiesioginis kovos įgūdis.

Kalbant apie jų panaudojimą… Kaip ir Vampire: Masquarade – Bloodlines, pasaulis yra suskirstytas į tris skirtingo saugumo zonas ir todėl reikia pastoviai stebėti jų indikatorių. Kartais tai yra kūrėjų ženklas, kad vieną ar kitą situaciją galima išspręsti smurto būdu, tad jei nesi iškalbingas ar įvaldęs sėlinimą ir vagiliavimą, vis tiek turėsi kaip išsisukti.
Kovos yra paremtos ėjimais ir net labai senamadiškai. Viskas skaičiuojama veiksmo taškais – maždaug trečdalis yra skiriamas vien tik judėjimui (taip palengvinant tavo apsisprendimą), o likęs rezervas gali būti tam išnaudotas jei taikaisi pabėgti, bet geriau jau šaudyti, leisti psi galias ir kitokiomis niekšybėmis užsiimti.
Turint omeny niekšybes, dėl jų ir egzistuoja saugumo zonos, kad svarbių veikėjų „netyčia” spąstai neužmuštų. O ilgas „cooldown” užtikrina, kad kiekvienas mūšis neprasidės ir nesibaigs vien granatų lietumi.
Mūšiai žaidime yra tikrai pavojingi. Žmonės turi įvairius ginklus, sugebėjimus ir, galiausiai, granatas, monstrai, tuo tarpu, yra neretai skaitlingi ir aprūpinti galiomis, sustiprinančius juos priklausomai nuo „spiečiaus” dydžio. Todėl labai svarbu sėlinti ir pradėti mūšį pačiam – tai gali lemti skirtumą tarp sunkios kovos ir mirties pirmo raundo metu.

Underrail yra pakankamai gili „crafting“ sistema, kad ir kaip aš jos nemėgčiau. Yra ir tokių smagių smulkmenų kaip reikalavimas, kad iš gyvūnų organų pirma reikia išgauti naudingas medžiagas, o tik tada jas panaudoti. Yra ir dar vienas įdomus sprendimas, susijęs su inventoriumi: pirkliai ne tik perka viską, jie taip pat turi ir pakankamai ribotus poreikių sąrašus. Jei jis laukia tik penkių žiurkiašunio kailių, tai tiek jam ir teiškiši. Taip kad žaidimas kiek riboja norą visada lakstyti apsikrovus visu šlamštu.
Kaip geimeriui iš senesnių laikų, man Underrail atrodo dar visai neblogai. Gaila tik kad ginklų išvaizda inventoriuje tokia baisi – visais kitais atvejais 2D grafika atrodo pakankamai detaliai. Tai ypač tinka aplinkų atvaizdavimui. Garsine puse irgi nesiskųsiu – nors muzika yra pakankamai kraupi, kad mergina mane verstų žaisti su ausinėmis, ji atitinka dažnai apleistų ir tamsių tunelių atmosferą.

UnderRail yra geras, pakankamai old school RPG žaidimas tiems, kurie išsiilgo pirmojo Fallout ir gal net senesnių laikų. Jis nelaikys tavo rankos – labai lengvai galima nuklysti į zonas, kurių vietiniai gyventojai tavo veikėjui bus tikrai per stiprūs – ir tai yra net atgaivinančiai smagu. Jei žaidėjui leisi visose situacijose išsisukti vien jėga, tai kam jam kažko kito imtis? O čia turi suktis, galvoti ir galiausiai sumokėti tas penkias monetas tave reketuojantiems banditams.