Įžanga skirta susipažinimui beigi situacijos įvertinimui pasitelkiant matematinius rodmenis
Niekam ne paslaptis, kad socialiniai ir „casual“ tipo žaidimai riekiasi vis didesnę rinkos dalį. Tai natūralu – pirmieji turi dėkoti milžinišką vartotojų bazę turinčiam Facebook, antrieji lieka skolingi išmaniesiems telefonams beigi jų giminaičiams.
Toks procesas – savaiminis, kadangi viskas grindžiama įdėto darbo ir įplaukų santykio didumu, kuris minėtais atvejais yra vienas didžiausių jei ne pats didžiausias. Palyginimui šiek tiek faktų: Modern Warfare 2 iš viso parduota maždaug 22 milijonai kopijų. Sakykime, kad kasdien žaidimą įsijungia net dešimtadalis pirkėjų ( tai tikriausiai labai optimistiškas spėjimas ) Taigi, atseikėjus tokią dalį teoriškai turėtume 2,2 milijono kasdienių ištikimų žaidėjų. Tuo tarpu pasak Appdata tinklalapio, populiariausius tris Facebook žaidimus kasdien įsijungia atitinkamai 14,7; 8,7 bei 7 milijonai socialinio tinklo vartotojų. Netgi nepaisant to, kad dalis jų žaidžia po kelis žaidimus iš karto, vartotojų bazė išlieka pati didžiausia ir daugiau nei 10 kartų lenkia World of Warcraft populiaciją ( žvelgiant į mėnesinę statistiką ).
Skaičiukai transliuoja labai aiškią žinią – socialiniai žaidimai negali būti ignoruojami. Tradicinių virtualių pramogų mėgėjai neretai piktinasi tokiu vadinamai nepelnytu populiarumu ir sako, girdi, tradicinė žaidimų industrija žlugs per tokius net žaidimo vardo nevertus išsigimėlius. Kaip vertinti – kiekvieno asmeninis reikalas, tačiau nepriklausomai nuo požiūrio, susipažinti būtina. Kas instinktyviai priešinasi turi pažinti savo priešą, kas žvelgia smalsiai taip pat turi apsišviesti irgi susipažinti.

Apie žaidimo paskirtį beigi skirtumus nuo kitų jo bendrų sutinkamų toje pačioje kaimynystėje
Empires & Allies ( toliau – EA ) yra tas trečiasis pagal populiarumą, nors pasirodė tik šių metų birželio 1 dieną. Kaip ir visi populiariausi Facebook žaidimai, šis taip pat priklauso Zynga. Skelbiama, kad tai santykinai populiariausias iki šiol kompanijos žaidimas, per pirmąją savaitę pritraukęs 10mln. unikalių žaidėjų. Bet mus domina ne tai. Priešingai nei itin išgarsėjęs ir jau kone bendriniu žodžiu socialiniams žaidimams apibūdinti tapęs Farmville ar dabar populiarumo viršūnėje karaliaujantis Cityville, EA siūlo žaidimui suteikti prasmę. Be abejo, savo pasaulio kūrimas ir puoselėjimas yra svarbi sudėtinė mechanikos dalis, betgi kitus du trečdalius užima visai kiti dalykai.
Kaip kažkada burbtelėjo Artojas ar parašė jo bendras Patarėjas, Facebook žaidimai žengia žingsnį sudėtingumo irgi tuo pačiu didesnio intereso į juos kryptimi. Ar tai turėjo įvykti anksčiau ar vėliau galima kalbėti ilgai ir nuobodžiai, bet tenka pripažinti kad veiksmas drąsus ir pakreipia viską į kiek kitokio kontingento tikslinę auditoriją. Geras dalykas tai, kad ji pagaliau priartėjo prie „hardcore gamers“ žmonių, kokių daugiausiai ir lankosi games.lt. Tai mes, tikrieji žaidėjai, nuo kurių viskas priklauso.
Esminis skirtumas neabejotinai yra žaidėjų santykiavimo suaktyvinimas. Anksčiau melžiant virtualias karves ar tiesiant įsivaizduojamus kelius, žaidimo kaimynas, realiai gyvenantis biesai bei kitos nelabos būtybės težino kur, galėjo padaryti visiškai nedaug. Nedaug ta prasme, kad nepaisant tam tikro socializavimosi pritempimo prie žaidimo proceso renkant kažkokius niekniekius, būtinus progresui kuriuos gali duot tik kiti žaidžiantieji, jis nieko nelėmė. Taip, atsiųsti 5 morkas ar 3 kopūstus buvo įmanoma, bet tai nieko nereiškė, kai nuosavas ūkis produktyviai dirbdamas šiuos resursus paros bėgyje jau skaičiuodavo šimtais. Šios kvailokos bet efektyvios klišės reikalingos pritraukti dar daugiau žaidėjų išliko, tačiau naujovių taip pat yra.
Kaipgi vyksta žaidimas ir kuo turėtų užsiiminėti tūlas interesantas
Pirmiausiai apie pačio žaidimo esmę. Tai standartinio karinio strateginio žaidimo perkėlimas į socialinę terpę su visomis to pasekmėmis. Priešingai nei kuriant fermą šiaip sau, čia mes turime aiškiai iškeltus tikslus – didinti savo imperijos karinę galią ( čia ir užmaskuota toji „šiaip sau“ dalis ), kovoti su blogiukais, kurių netrūksta, bei svarbiausia teoriškai – solidarizuotis su kitais žaidėjais (kas reiškia tradicinį nuobodų modelį aprašytą anksčiau) arba juos puldinėti, kaip tai daro kažkada gerą vardą turėjęs Artojas, kuris dabar taip išsišakojo, kad per jį jau kokia ketvirta diena negaliu naudotis puse savo lentpjūvių, nes jam mat patinka engti kitus ir po to viešai girtis savo „žygdarbiais“ :(.

Nenuklystant nuo temos dabar reikėtų viską ką surašiau išmėsinėti o taip pat ir aiškiai išguldyti idant kiekvienam būtų aišku apie ką kalba eina. Kaip ir kiekviename strateginiame žaidime, statomi barakai bei kuriami kariniai vienetai. Įvairovės dėlei turime trijų tipų armijas – oro, žemės, vandens. Armijai kurti bei plėsti reikalinga infrastruktūra, kurios kūrimas gali būti tiksliai apgalvotas arba ne, nes visokių niekniekių svajonių miesto kūrimui yra kiek nori. Kaip žinia, strategijose svarbiausia užtikrinti pakankamą kiekį resursų. Būtent čia sutinkamas pirmasis skirtumas. Pradėjus žaidimą suteikiama galimybė išgauti vieną iš 5 metalų ( kad jau būtume tikslūs, žaidime iš tiesų yra 4 metalai ir uranas, kuris, kaip žinote, yra priskiriamas aktinoidams ). Koks paklius – sėkmės reikalas, bet prireiks visų 5, kitaip – nė iš vietos visose srityse. Tokiomis aplinkybėmis stengiesi į žaidimą įtraukti kuo daugiau žaidėjų, kad užsitikrintum visų reikalingų medžiagų prieinamumą, mat socialinio tinklo drauguose esantys žaidėjai gali tarpusavyje prekiauti resursais. Tad jei baigėsi geležis, o nei vienas iš draugų jos neišgauna ir neprekiauja, tuomet reikalai prasti.
Lankstumas irgi skirtingų kelių rinktis leidžia pasilikti ilgiau visgi prie šito kūrinio
Išeitis vis dėlto yra – resursus galima pirkti. Čia norėčiau nukrypti nuo temos ir kiek plačiau paaiškinti žaidimo verslo modelį. Ar jis pelningas tai reikalas ne mano, tačiau jo pateikimas puikus. To priežastys kelios – viską, ko reikia kokybiškam ir pilnaverčiam žaidimui galima gauti nemokamai ir pakankamai lengvai. Antroji priežastis yra kainos. Iš esmės virtualioji valiuta yra brangi, o viskas, ką už ją galima nusipirkti kainuoja daug, todėl mokėti 5 dolerius tam, kad nereikėtų luktelėti vienos dienos gali tik išprotėję dėl žaidimo. Priešingai nei kokiame nors Dragon Age legends, čia mokantieji neįgauna ilgalaikio ir svaraus pranašumo.

Grįžtant prie žaidėjų bendradarbiavimo, prekiavimas ir resursų gavyba nebūtinai turi vykti taikiai. Jei turit pakankamai karinės ekipruotės taipogi galios irgi, galit pabandyti įsiveržti į kito žaidėjo miestą. Užpultasis norėdamas operuoti tuo, kas užpultoje zonoje randasi, eikvoja dvigubai daugiau energijos. Kita vertus, okupantą galima ir išspirti, o tam pasitarnaus nacionalinė armija, kuri kuo lengviausiai gali būti sumušta, jei jėgos nelygios. Tokiu atveju prarandami kariniai vienetai, puolantysis lieka kaip likęs, o jums tenka kovoti su ekonominiu nuosmukiu, kai už paskutinius pinigus treniruoti kariai mirė per 2 minutes. Toks žaidimo proceso atpasakojimas nors ir nuobodus, tačiau puikiai atspindi mano manymu esminį skirtumą nuo kitų socialinių žaidimų – realią žaidėjų sąveiką ir to pasekmes, kurios gali būti tiek teigiamos tiek neigiamos.

Likęs paskutinis teigiamas žaidimo aspektas yra vieno žaidėjo kampanija. Išties neįprasta, tačiau sprendimas tokią sukurti aiškus – reikia kur nors panaudoti armiją, mat priešingai nei krapštantis beigi knisantis tarp pastatų, karinių vienetų ir kito užgyvento turto, kovos metu gaunamų patirties taškų skaičius yra didesnis kažkur apie pusantro karto. Prarandant lėktuvėlius ir tankiukus patiriamas nuostolis, bet karo be aukų nelaimėsi.
Kaip sako liaudis pagal veidą sutinki, pagal protą išlydi, tad jau metas atleist visa tai
O dabar grįžkime į realybę – žaidimo modelis gražus, žada įdomią patirtį, tačiau realiomis sąlygomis neveikia. Kylant žaidėjo lygiui kuriami vis galingesni kariniai vienetai, o invazijos į kitų žaidėjų imperijas neribojamos, todėl kai tik pradėjusį žaisti Nowitzki nuolat atakavome su Artoju, jam nebeliko nieko kito kaip tik nustoti žaisti. Dievo režimas skelbia kad per paskutinę savaitę žaidimas prarado keletą milijonų žaidėjų, o to priežastis tikriausiai aprašyta aukščiau. Nesugebėjimas žaidimo pritaikyti įvairios patirties bei lygio žaidėjams neabejotinai kiša ratus į populiarumo vežimą. Vis dėlto šis tas yra daroma. Silpnesni žaidėjai turi galimybę išvesti daugiau karinių vienetų, įvestas okupantų limitas ir pan. Nors šių priemonių ir nepakanka, vis dar tikiu kad EA nebus beprecedentis žaidimas. Tradicinio strategijos žanro įvilkimas į socialinį rūbą skamba gerai, bet veikia ne taip jau ir puikiai, nors tokių žaidimų tikrai reikia. Mažai tikėtina kad kažkas susidomėjęs EA pradės žaisti RTS ar TBS, bet tai žingsnis link Facebook „kasualų“ kontingento rūšiavimo atskiriant tuos, kurie pasiryžę didesniam iššūkiui. Ar verta skirti laiką EA? Games.lt publikai tikrai verta. Jei rašyčiau į supermamų klubą, tikrai nerekomenduočiau. Galų gale DR taip opiai pateikta okupacijos tema išsprendžiama solidarumo ir sąmoningumo dėka. Tai tikriausiai ir būtų žingsnis link tikrojo socialinio žaidimo.
20 Komentarai
Krakys23
Empires & Allies ir aš žaidžiu, pusbrolis kažkada atsiuntė pakvietimą ir kažkaip užkabino :D. Taip pat dar pabandžiau CIVworld, bet ten kai pereini visus amžius ir baigiasi žaidimas, tai tenka vėl viską žaisti iš naujo, kas po pirmo visų amžių perėjimo atsibodo.
formis
geras, išbandysiu 🙂
Nowitzki
Kaip apžvalgoje minėta, mano bandymas pagyventi taikiau buvo sužlugdytas Artojo užpuolimų ir sutriuškinimų, taigi neteko nieko kito, kaip tik pasitraukti ir „užmarinuoti“ savo tautą. Tikiuosi Zynga sutvarkys tokias problemas, ir galėsiu tęsti savo nacijos plėtimą.
Ninja_fighterR
(u) Pažaidęs dar šiek tiek gautum pastatą, kuris apsaugo nuo puolimų.
Nowitzki
tame ir esmė, jog žaidimo tęst neįmanoma, nes visus svarbiausius išteklių pastatus užkariauja ir tenka laukt pagalbos, kurios nėra.
Ninja_fighterR
(u) man ir su artojo puolimais pavyko užsikelt. Ir būdamas daugiau nei perpus silpnesnis už jį porąkart netgi sekmingai invadinau.
:-] .
Flask
Vienas iš tikrai gero produkto bruožų, jog jis patinka ne visiems.
O tai dabar, dauguma socialinių žaidimų kaip tas priplėkęs ir paprastas batonas, kurį vartoja visa tauta, nors aišku, kad rupi ruginė duoda daugiau sveikatai padeda, bet ne visi ją mėgsta.
Viena iš socialinių žaidimų susinaikinimo formulių būtų, jei kūrėjai ir toliau juos kurdami bandytų pritaikyti absoliučiai visiems. Visko ir visų poreikių bei norų niekad neaprėpsi, tad jau pats laikas išvysti į tikslines auditorijas orientuotus socialinius žaidimus.
Krakys23
(u) Tai kažkas pan. jau ir darosi su Empires & Allies, Ciw World, NFS: Nitro, Sims Social ir kt.
Rimbas4
bus social quake ir counterstrike veliau
Furi0us_
Norėčiau šiek tiek nesutikti su autoriaus išvadomis, kad žaidimas per pastarąsias dienas prarado daug žaidėjų dėl to, kad aiškiai skiriasi žaidėjų galimybės keliantis lygius, kad neįmanoma apsiginti nuo stipresnių ir taip toliau. Nežinau gal esu vienintelis toks lietuvis (nemanau, kad taip yra) kuris EA žaidžia jau nuo pat jo pasirodymo ir yra pasiekęs maksimumą pagal viską (lygį, honor/infamy, ect), todėl dabar laukiu atnaujinimų su nauju level cap. Žaidimą pažįstu tikrai ganėtinai neblogai, nes prie jo praleista daugybė valandų. Taigi viena iš didžiausių priežasčių dėl kurių žaidimas per trumpą laiką prarado daug žaidėjų buvo serverių „nulūžimas“. paaiškinsiu plačiau. Maždaug prieš pusantros savaitės zynga susidūrė su rimtomis problemomis, nemaža dalis žaidėjų nebegalėjo įeiti į žaidimą, tiesiog žaidimas pakibdavo ant 90% ir tai tęsėsi apie savaitę. Atsirado tokių kurie jau po keletos dienų numetė žaidimą, bet buvo tokių kurie sulaukė kada gales žaist. Kai jau atrodė jog viskas sutvarkyta zynga padarė rolling-back tiems žaidėjams, taigi daugelis prarado po 5 lygius, visą armiją ir panašiai, žodžiu jautėsi lyg apvogti.. (viso šito reikėjo tam, kad jie galėtų toliau žaisti). Po šito akibrokšto daugelis ir pasitraukė iš EA gretų. Paskui sekė dar keletas rimtu bug’ų kurie taip pat trukdė žaisti, ir pats tai ne kartą patyriau savo kailiu.
Labai daug prirašiau, bet galbūt nelabai aiškiai, na jei reikia kokių patarimų, kaimyno šitame žaidime ar panašiai kreipkitės. Žaidimas tikrai geras, įtraukiantis. Nuolat galima atrasti kokios nors veiklos, nėra to bereikalingo spam’o, kuris įsigalėjęs tokiuose žaidimuose kaip mafia wars ar frontierville. Norint būti „kietam“ nėra reikalo kišti tikrų litų į žaidimą, galima ir savo jėgom prasisukt, ištobulint karinius vienetus ir panašiai. Esu šito žaidimo fanas, nuolat lankausi oficialiame zynga forume ir ten domiuose naujienomis, bendrauju su kitais žaidėjais. Jei norite smagiai praleisti laiką siūlau išbandyti šitą žaidimą 🙂
Krakys23
(u) ir visus karių patobulinimus turi? :O
Furi0us_
Žemės ir jūros armijos jau visiškai ištobulintos, o oro pajėgoms dar reikia maždaug 5 dienų ir bus baigta. Nespėju oil gamintis kiek reikia tobulinimams, o dar ir karių gamybai reikia nemažai, nes nuolat okupuoju/ nuimu kitų žaidėjų okupacijas nuo kaimynų 🙂
P.S ta prasme visiškai esu ištobulinęs išskyrus paskutinį strength nes jam reikia EP o tikrų litų į žaidimą aš nesiruošiu kišt..
Foxiz
Ačiū už išsamiai paaiškintą situaciją. Žaisti pradėjau vieną iš pirmųjų savaičių, tad viso šito neteko patirti.
Vis dėlto tikriausiai sutiksi kad žaidėjų skaičius po pirmojo mėnesio atslūgsta stipriai, nes nuvilnija pirmoji susidomėjimo banga.
Mano aprašyta hipotezė pasiteisino mano atveju – tekste paaiškinau kodėl. Kažkiek įtakos turi ir tai. ( arba paprasčiausiai Nowitzki tingi ir rado „atmazą“ 🙂 )
Artojas
Kaip bevartytum EA yra casual žaidimas. Casual’ams nepasiekiamumas pofig, pakilo serveriai, gavo reminderi, žaidžia toliau. Aš vis tik labiau linksu prie savo asmeninės ir Foxiz teorijų vidurkio. Irgi žaidžiu nuo pirmos dienos, irgi nepamenu downtime’u irgi beveik viskas ištobulinta max.
Furi0us_
Suprantat vyručiai aš jūsų išvadoms taip pat neprieštarauju, tai yra viena iš priežasčių dėl kurių žaidėjai palieka žaidimą, bet tu priežasčių galima priskaičiuoti nemažai. Artojau tą downtime’ą patyrė tik labai maža dalis žaidėjų, nebepamenu dabar tiksliai skaičiaus bet tikrai nedaug, o kiti tarp jų ir aš galejo toliau žaisti. žaidimas turi labai daug serverių, viename serveryje telpa sakykim 4k žaidėjų, o nulūžo tik keletas tokių serverių, tačiau jie visi sujungti į vientisą grandinę, ir vieno tokio nulūžimas privertė zyngą daryti backup’ą jiems iki tos akimirkos kai nulūžo serveriai.. Jei norėtumėte tiksliau kažką išsiaiškint čia viską galite rasti –>
Pritarsiu, kad didelių žaidėjų „lipimas“ ant mažų yra tikrai didžiulė problema bet su tuo galima greit susitvarkyt. Tiesiog jei matai, kad koks kaimynas nuolat tave okupuoja ir neleidžia normaliai žaist tai paprasčiausiai pašalini jį ir toliau žaidi. Kitas dalykas kaip tas kaimynas okupuoja. Aš kas dieną okupuoju beveik visus kaimynus bent po kartą, Tačiau puolu su silpniausiais kariais ir vienos rūšies, todėl ir mažo lygio žaidėjams būna lengva numušt okupaciją, plius jie gauna nemaža reward’ą už tai. Tačiau atsiranda tokių kvailių kurie 30 lygių mažesnius už save puola su galingiausias kariais ir dar priedo mišriais kariais, sakykim tankas, žmogus ir artilerija.. Tokius tik šalint kuo greičiau nes nuimt okupacijai daug sunaudojama energijos ir prarandama karių, kurie mažiems žaidėjams kainuoja daug laiko ir darbo. Dabar daug žaidėjų nebežaidžia nes pasiekė maksimumą ir nebeturi ko veikt, laukia atnaujinimų.
Krakys23
O kur iš pradžių duoda tuos Empire Points, ant ko geriau juos taupyt ir išleist? Ir ten kur ant pačio galo sakei upadate’ai tik su jais, tai iš pradžios žaidimo, jau nebeturi jų?
Furi0us_
Net nežinau ką čia tau patart.. Gal tiesiog pataupyk ir kada nors prireiks jų.. Žaidimo pradžioje jų labai mažai turi, o kad ir karių tobulinimui sakykim reikia mažiausiai 25 EP. Tau niekaip nepakaks Empires Point’u tam, kad ištobulintum savo karinius vienetus, nes galingesniam vienetui tam, kad suteiktum strenght reikia sakykim 100 EP… Tik pinigų švaistymas 🙂
Krakys23
Oho… :O Tai jaučiu kokį kart reikės kokį nors Limited time offer nusipirkt :). Ai ir dar, jeigu nespėji įvykdyt kokios nors tai užduoties per laiką, tai kas tada? Nes dabar ir nespėjau tos, kur reikia pakviesti 5 savo draugus, kad prisijungtų, laikas baigėsi, o ji taip ir stovi man neįvykdyta, ir galima tik už EP nusipirkti dar laiko…
Furi0us_
Hm.. Man atrodo, kad po update’u turėtu pranykti tos užduotys nuo tavo inteface’o bet negarantuoju. Mačiau, kad žmonės skundėsi dėl šito ir kiti rašė į zynga CS tam, kad jiems pašalintų tuos quest’us, bet sakau nesu tikras ar būtinai šito reikia, manau, kad po kiek laiko jie išnyks 🙂
Krakys23
(u) gerai būtų, o tau dar yra kokių tai questų, ar jau tuščia pas tave? 😀 Ir tau nebuvo jokių užsilikę? 🙂