Tai žaidimas, kurį užsienio spauda tituluoja kaip duoklę Aliaskoje gyvenantiems žmonėms. Taip, tiesos tame yra – atšiaurių Aliaskos sąlygų nebijantys vietos gyventojai tampa kaip ir pagrindine žaidimo tema, tačiau be viso to „Never Alone“ (dar žinomas Kisima Inŋitchuŋa pavadinimu) turi širdį. Ta širdis pulsuoja kiek netipiniais, bet labai greitai prisijaukinančiais herojais, šaltų spalvų, tačiau šiltomis aplinkomis ir atmosfera, kurios joks kitas žaidimas niekada dar nesiūlė, o greitu metu ir nepasiūlys. Pirmas ir, turbūt, vienintelis žaidimas, su kuriuo kyla mintis palyginti „Never Alone“ yra „Brothers: A Tale of Two Sons“.

Šio žaidimo kūrėjai, „Upper One Games“, be „Never Alone“ daugiau nieko nekūrė, tad tai – jų debiutas. Kita vertus, toks pirmasis pasirodymas atrodo daug žadantis ir šiuo metu minėti kūrėjai – nauji mano favoritai, iš kurių artimiausiais metais tikėsiuosi tikrai daug. Žaidimu „Never Alone“ kūrėjų studija „Upper One Games“ įrodė, kad gali sukurti ne tik emocionaliai įtraukiančias aplinkas, bet ir perteikti gana jautrias bei ne visiems aktualias temas, tuo pačiu jas pateikdami įdomiai, patraukliai, įtaigiai, įsimintinai ir t.t. Taip pat pastebėsiu, kad kai žaidimo pateikimas toks, kaip „Never Alone“, visi galimi netikslumai, klaidos, įvairūs minusai ir kt. tikrai juntamai nuslopsta, nes šiaip ar taip – gauni daugiau, nei gali aprėpti.

„Never Alone“ žaidėjus nukelia į atšiaurų Aliaskos pasaulį, kuriame vaizduojami galintys gamtos sąlygoms pasipriešinti gyventojai su jų savita kalba, užsiėmimais, pasaulio matymu ir folkloru. Tiesa, visa tai perteikiama per jų tautos mergaitės – Nunos – kelionę į sniego audros sūkurį tam, kad išsiaiškintų kaip ji atsirado bei kaip ją sustabdyti. Nunos talkininke tampa skaisčiai balta arktinė lapė, kuri visam žaidimui suteikia nemenko šarmo. Maža to, ją, pakaitomis su Nuna, leidžiama valdyti pačiam žaidėjui (arba antrajam žaidėjui, jei pasirenkama žaisti co-op režimu).

Nunos ir arktinės lapės kelionės metu bus sutinkamos dvejopos kliūtys: vienos bus tiesiog gana tipiniai galvosūkių žaidimo galvosūkiai, o kitos – galvosūkiai ar tam tikros aktyvesnės atkarpos, kurias praturtina Aliaskos gyventojų folkloro įkvėpti personažai, būtybės ar aplinkos veiksniai. Tokiu būdu žaidimas supažindina žaidėjus su Sniego Audros Žmogumi, mažaisiais žmonėmis, Žmogėdra, riedančiomis galvomis ar dangaus žmonėmis. Visa tai, verčiant į lietuvių kalbą, skamba keistai, tačiau žaidime ir būtent žaidimo kontekste atrodo tikrai įdomiai bei įtraukia. Tai tas retas atvejis, kai žaidimui naudojama medžiaga puikiai susilieja su žaidimo procesu, leidžia sukurti patrauklius herojus bei įsirašo žaidėjo atmintin. Beje, būtent visi Aliaskos folkloro elementai ir praturtina žaidimo lygius bei suteikia svorio ar prasmės atskiroms „Never Alone“ atkarpoms, todėl Nunos ir mergaitę lydinčios lapės kelionė neatrodo pritempta, nuobodi ar beprasmė.

Vieninteliai du minusai, kuriuos žaidime neabejotinai pajaus visi žaidėjai ir vien dėl kurių tenka mažinti balą, skiriamą „Never Alone“, yra šie: pernelyg trumpa žaidimo trukmė ir perdėm paprasti galvosūkiai. Įtariu, kažkam tai gali nepatikti tiek, kad žaidimo vertė visai sumenks, bet patikinu: labiau atmosferinio nuotykio už panašią kainą surasti galimybių – beveik jokių. Be to, „Never Alone“ yra pakankamai išskirtinis, kad už šią savybę galima būtų pridėti keletą įvertinimo balų. Kaip ten bebūtų, istorija bei jos pateikimas visai niekur nematyti ir yra išskirtiniai būtent savo išskirtinumu. Kita vertus, trukmė – apie trys valandos neskubant ir pažaidžiant su aplinka – nėra džiuginanti žaidėjui, kuris mėgsta žaisti vienas bei, kad jo žaidimas užtruktų bent keletą ilgesnių vakarų. Iš kitos pusės – „Never Alone“ nepamainomas bandant į žaidimus įtraukti savo merginą – arktinei lapei, o ypač galimybei ją valdyti neatsispirs nei viena. Lengvi ir iš pirmo bandymo įveikiami galvosūkiai taip pat patiks prie žaidimų pratinamoms merginoms, tačiau ilgamečiams žaidėjams čia nebus ką veikti. Todėl, vėlgi, svarbu įsitikinti, kad Aliaskos folkloras, atmosferinės aplinkos bei pati idėja pajėgs kiekvieno žaidėjo atveju atsverti silpnąsias „Never Alone“ puses.

Žaisti vienam žaidėjui taip pat pakankamai smagu, nes teks pavaldyti tiek Nuną, tiek ir lapę. Gerai apgalvotas žaidimo išpildymas: abu veikėjai gana skirtingi, todėl norint įveikti galvosūkius, neišvengiamai teks valdyti juos abu, net žaidžiant be draugo ar draugės. Nuna, lyginant ją su lape, bus lėtoka, tačiau turės neįprastą ginklą bei įnagį – bolą. Ją įsukus ir sviedus, bus nubaidomi priešai, numušami ledokšniai ir t.t. Tuo metu lapė – itin greita, moka mikliai skuosti, aukščiau pašokti, peršokti didesnius atstumus bei, jai esant ekrane, išryškės paslaptingos Aliaskos dvasios, kuriomis abu veikėjai galės laipioti, šokinėti ir taip pasiekti snieguotų uolų viršūnes. Negaliu nepastebėti, kad susižaidimas tarp šių skirtingų veikėjų išnaudotas pavyzdingai: abiems skiriama maždaug vienodai dėmesio ir abu yra lengvai prisijaukinami. Taip pat įtikinančiai atrodo bendravimas tarp lapės ir mergaitės – šiame bendravime nėra žodžių, tačiau visos emocijos akimirksniu pagaunamos. To galėtų pasimokyti įvairių žaidimų kūrėjai, negailestingai apkraunantys žaidėjus per ilgais vaizdo intarpais su daug nereikalingų žodžių ir kadrų.

Dar vienas unikalus „Never Alone“ elementas – interviu su tikrais Aliaskos gyventojais, kuriuos žaidėjas atrakina tiesiog pereidinėdamas žaidimą. Ir jei žaidime gali sužinoti, kokios atkaklios ir plėšrios yra baltosios meškos, tai šie interviu Tavo supratimo rėmus praplės dar labiau: interviu atskleidžia Aliaskoje gyvenančių žmonių pasaulėjautą ir kalbą, pasakojimo manierą. Visa tai be galo įdomu, ypač jei esi pavargęs nuo kasdienių malamų ir iš naujo permalamų dalykų. „Never Alone“ bet kokiu atveju parodys kažką naujo bei tai, ko dar tikriausiai nematei. Tas pats pasakytina ir apie muziką, skambančią žaidime, ir grafinį apipavidalinimą. Žaidimą galima pavadinti itin vientisu vien todėl, kad jo meninė pusė – muzika, vaizdai, atmosfera – puikiai dera su technine, siužetine bei istorine (Aliaskos folkloras). Akivaizdu, kad žaidimas neliks neįvertintas tų, kurie vertina tai, ką išskyriau šioje pastraipoje. Analogiškai tiems, kuriems tai nerūpi, „Never Alone“ beveik garantuotai nepatiks.

Nors šis žaidimas – tai tarsi duoklė Aliaskos gyventojams bei jų kultūrai (ir tai gana aiškiai akcentuojama), tuo pačiu „Never Alone“ yra labai gražus ir įsimintinas vien kaip žaidimas. Tai tikrai vienas tų žaidimų, kuriuos įveikus kažkas lieka atmintyje ar bent ant liežuvio galo. Taip, žaidimo proceso dalis čia nėra tokia stipri, kad išvežtų žaidimą ar leistų žaisti daug kartų, bet kituose žaidimuose nėra stiprios atmosferos, visiškai neįdomios istorijos, veikėjų ar informacinės bazės, ant kurių pastatomi žaidimai. Taigi, kiekvienam rinktis pagal savo poreikius. Bet kokiu atveju, „Never Alone“ gali tapti puikia diversija tiems, kas nori imti ir išmėginti ką nors naujo. Nes eilės tvarka po šio žaidimo sektų „Brothers: A Tale of Two Brothers“, o po pastarojo – abi „Syberia“ dalys… Nors nedidelis, bet talpus „Never Alone“ daugeliui galėtų atverti duris į kiek primirštą, bet vis dar patrauklų galvosūkių žaidimų žanrą.
11 Komentarai
WMD
truputi erzina ta tendencija (ne games.lt, o visos zaidimu industrijos) situos „originalius“, „heartfelt“ ir „cutesy“ indie zaidimelius automatiskai vertinti aukstu balu. nes taip, kulturiskai sis zaidimas idomus, bet atvirai – valdosi ir zaidziasi visiskai sudinai. manyciau, turetu buti riba tarp tokio tipo zaidimu, kurie puikiai veikia mechaniskai (Brothers, Journey) ir kurie ne (sitas)
E417
Manau, šitas žaidimas puikiai veikia mechaniškai ir tai mano, kaip apžvalgininko, perėjusio tiek Brothers, tiek prisižaidusio Journey, tiek tik ką peržaidusio Never Alone, nuomonė.
gedunex
pilna ant svieto sudarankiu kurie kirvi paeme i rankas kojas nusikapoja,ka jau sneket apie gaminga,bet sito zanro zaidimuose svarbiausia yra istorija,jos perteikymas ir atmosferos sukurimas,to net sudarankiai nesugadins ir nepaneigs.
WMD
@E417 priimu tavo nuomone, bet nesutinku su ja. mechaniskai zaidimas nera tvarkingas – valdymas sunkus, neresponsyvus ir atvirai – erzinantis. random mirtys sokant per praraja ir puciant random vejo gusiams – dar labiau erzinantys dalykai. as suprantu, kad cia nera pure platformeris, bet lygiai taip pat kokie Limbo ar Trine nebuvo pure platformeriai, bet zaidesi ir valdesi tvarkingai.
dabar, mano nuomone gali buti kazkiek biased, nes as – didelis platformeriu megejas ir skersai isilgai perejes visus Mario, Donkey Kong Country, Mega Man’us ir pns, nekalbant jau apie tai kad vienas megstamiausiu mano 2014-uju zaidimu – Shovel Knight. taigi gal esu per daug reiklus zaidimui, kuris nera pure platformeris. taciau, mano galva, lygiai taip pat kaip svarbu istorija, kulturinis kontekstas, atmosfera ir pns, taip ir zaidimo procesas turetu veikti nepriekaistingai ir be mechaniniu defektu, nes visu pirma tai yra ne kulturinio konteksto vadovas, o zaidimas
E417
Na, žinai, su tavimi galėčiau ginčytis be galo ir be krašto.
Aš taip pat žaidžiau Donkey Kong (kad ir naujausią – Tropical Freeze). Tu sakai, kad lygiai kaip svarbi istorija, turi būti svarbus valdymas, bet sutik, kad Donkey Kong serijos žaidimai yra VIEN valdymas ir pats žaidimo procesas, nes vaikiškos bežodės istorijos yra per naivios, kad būtų kažkuo praturtinančios žaidėją. Ar ne taip?
Dar prieš tai buvusiame komentare minėjai Brothers valdymą, kuris buvo be priekaištų. Man jis – kaip tik su priekaištais. Jis kiek kitoks, neįprastas, ne visai tobulas ir reikalaujantis pripratimo. Su Never Alone, asmeniškai aš, peržaidęs visus Rayman, beveik visus Donkey Kong ir turbūt kas antrą Mario žaidimą (aš taip pat esu didelis platformerių mėgėjas), nepatyriau visai jokių sunkumų. Beveik visas vietas įveikiau iš pirmo karto žaisdamas Never Alone. O šokant nepasiekti kito krašto, kurio link šoki, pasitaiko tame pačiame Donkey Kong Tropical Freeze netgi dažniau, bet dėl to nekaltinu viso valdymo ir pan. 🙂
WMD
nesuprask klaidingai – as neturejau kazkokiu tai sunkumu zaisdamas Never Alone. viskas, ka as sakau – tai kad pats platformingas ir valdymo schema yra tikrai ne tokio pat lygio, kaip zaidimo istorija ir atmosfera. is esmes, zaidimas zaidziasi kaip prastas platformeris su neresponsyviu valdymu ir keistais geimplejaus dizaino sprendimais. Donkey Konga zaisdamas, jei neprisoki platformos, kaltinti gali tik pats save, nes arba pasokai ne laiku, arba ne vietoje, t.y. negali kaltinti valdymo schemos. siame zaidime tos kelios labiau challenging vietos ir yra challenging tik del prasto platformingo dizaino ir nepakankamai responsyvaus valdymo.
su Brothers kiek kitaip. jo valdymas keistas, nes tai neiprasta asimetrine twin stick schema. kadangi mes neprate prie tokiu zaidimo taisykliu, ta valdymo schema mums atrodo keista, bet mechaniskai, ji veikia nepriekaistingai. to tikrai nepasakyciau apie Never Alone
ir manau, supranti, kad jei jau lyginsime Donkey Konga ir Never Alone, tai lyginsime obuolius ir apelsinus 🙂 faktas, kad tai visiskai skirtinga misija ir vizija turintys zaidimai, ir Donkey Kongas nesistengia musu pavergti savo istorija, o Never Alone – geimplejaus inovacijomis. ir tai yra OK, mums reikia visokiu zaidimu!
bet viskas, ka as sakau, tai kad, mano asmenine nuomone, Never Alone nera mechaniskai geras zaidimas ir tiek, del prastai igyvendinto ir design’into platformingo ir neresponsyvios valdymo schemos. aisku, cia mano toks buvo ispudis, ir manau kad skirtingi zmones ta ivertins skirtingai. paprasciausiai mane daznai erzina valdymo schemos, kurios specialiai daromos „nepatogios“ ar „sluggish“
E417
Na tai gerai. O Donkey Kong nėra geras žaidimas istorijos prasme. 🙂 O Never Alone yra. Tai vieną aukštai vertiname už gameplay (Donkey Kong), o kitą – už istoriją ir ir atmosferą (Never Alone). Sutinki? Ryšium su tuo, bent aš, skyriau tokį įvertinimą. Kita vertus su valdymu Never Alone problemų neturėjau, t.y. nepastebėjau, kad jis būtų neresponsyvus, kaip sakai ar jame veiktų bloga jo schema. Jei nedašokdavau šiame žaidime iki kitos platformos, tai tik todėl, kad per anksti ar per vėlai pašokau. 🙂
Mano nuomone, pasikartosiu iš apžvalgos, Never Alone tiesiog yra kiek per trumpas ir jame pernelyg lengvi galvosūkiai. Dėl valdymo schemos kritikavimo tikrai yra perdėtas priekabių ieškojimas. Nes pvz. man Brothers tikrai asimetrinis valdymas ne visur buvo tobulas, kaip pabrėžei, bet aš prie to pasakodamas apie žaidimą kitiems nesikabinėjau pabrėžtinai preciziškai, ką dabar darai rašydamas apie Never Alone. 🙂
WMD
na as nemanau kad valdymo schemos kritikavimas yra perdetas priekabiu ieskojimas. manau, kad tai kertine zaidimo dalis, t.y. jei zaidimas valdysis blogai ir „sukciaus“, tai bus labai sunku toki zaidima megti. pavyzdziui, tokiu zaidimu kaip Dark Souls ir Bayonetta geimplejaus pagrindas tvirtai pastatytas ant valdymo schemos tobulumo: nebutu gero valdymo, tie zaidimai negautu nei puses tiek kritiku liaupsiu. lygiai taip pat zaidimai, atsiduriantys „blogiausiuju visu laiku“ sarasuose (Extra Terrestrial, Superman 64 etc.), ten ir yra del siaubingu valdymo schemu. jei negali zaidimo suvaldyti, gali buti belenkaip gera istorija, bet koks skirtumas, jei negalesi jos atitinkamai patirti.
nesakau, kad Never Alone valdymas siaubingas, bet jis tikrai nera pilnai tvarkingas (lyginant su tais paciais Limbo ar Trine, kurie pagal geimpleju as sakyciau yra artimiausias atitikmuo siam zaidimui). ne as vienas taip galvoju, teko skaityti panasiu pastebejimu ir kitose apzvalgose, taigi nemanau kad pernelyg ieskau priekabiu, manau kad tai tikrai opi zaidimo problema
ne visai. as drisciau teigti, kad kiekvienas geras zaidimas privalo tureti gera geimpleju, bet ne kiekvienas geras zaidimas privalo tureti gera istorija.
E417
Na tebūnie taip. Dalis žaidimų patyrė valdymo problemų, dalis (įskaitant mane) nepatyrė. Lygiai kaip žaidžiau „Limbo“ ar abi „Trine“ dalis, taip žadžiau į šią, visiškai neužfiksavau to, kad valdymas netvarkingas, bet nemanau, kad tai – mano neprofesionalumas. 🙂 Daug užsienio apžvalgininkų to taip pat nepastebėjo. Tad mano nuomonė taip pat ne iš piršto laužta.
WMD
aisku kad ne, apzvalga mano galva tikrai profesionali ir puikiai perteikia kodel, tavo nuomone, zaidimas yra geras.
cFos
Man irgi teko girdėti, kad nepaisant visko tai iki galo nenupoliruotas poprastis žaidimiūkštis. Labai atstumiančios apžvalgos, bet gal visgi ir pačiam reikės pamėginti, kad jau su mano numylėtu „Brothers: A Tale of Two Sons“ lyginti kyla noras… ^^
šitą žiūrėjau, metacritic puslapį peržvelgiau.