Iš žurnalo VA PlayStation 2005/07. Autorius: ID

Gran Turizmo 4, ko gero, pagrindinė priežastis, kodėl buvo išleistas šis žaidimas, kodėl dabar rašau jo recenziją. Sony konsolės lenktynių perliukas buvo kuriamas daugelį metų, nenustojamai liaupsintas, reklamuotas. GT 4 dar prieš išleidimą buvo sulaukęs begalinių simpatijų bei milijonų gerbėjų. Žaidimui pasirodžius, visi puolė lyginti jį su amžinu PlayStation 2 priešu Xbox bei jo siūlomais lenktynių simuliatoriais. Tačiau nebuvo ką pasiūlyti, o atsakas buvo būtinas — Forza Motorsport.

Šis žaidimas nėra dar vienas eilinis lenktynių simuliatorius Xbox gretose. Forza Motorsport — išsamus ir be galo nuostabus lenktynių žaidimas. Žaidimas mums siūlo visus standartinius režimus: Arcade, Karjera bei, žinoma, galimybę žaisti Xbox live tinkle. Karjeros režime mums tenka lenktyniauti gausybėje lenktynių, laimėti pinigų, pirkti mašinas bei kilti karjeros laipteliais. Prieš pradedant šį režimą mums leidžiama rinktis namų regioną iš Šiaurės Amerikos, Azijos ir Europos. Mūsų pasirinkimas įtakos mašinų bei jų detalių kainas tiek savame, tiek kituose regionuose. Karjeros laimėjimus rodys pasiektas lygis, kuris kils pasiekus tam tikrą laimėtą pinigų sumą lenktyniaujant. Su kiekvienu lygiu gausime įvairių nuolaidų iš detalių gamintojų, kitų prizų, skatinančių toliau kilti karjeros laiptais. Daugelis lenktynių nėra prieinamos, kol nepasiekiame atitinkamo lygio, reikalavimo joms. Lenktyniauti tenka įvairiausiose trasose. Teks susigrumti tiek gatvės lenktynėse, tiek tikrose lenktynių trasose bei įvairiuose turnyruose. Vienose lenktynėse tenka sukti ratus, kitose — įveikti tam tikro ilgio atkarpą. Kiekvienos lenktynės ar turnyras turės savo ribojimų. Vienur galima lenktyniauti tik Porche markės automobiliais, kitose — tik tam tikrų arklio galių automobiliais. Lenktynių trasų įvairumas bei automobilių ribojimai neleidžia žaidėjui pajusti monotonijos.

Automobilio valdymas įvairus. Vairavimas žaidime yra be galo realus, jaučiasi automobilio svoris; manevravimo lygis bei valdymas kiekvieno automobilio skirtingas. Pergalių garantas yra teisingai užsukti posūkiai bei išvengtos avarijos. Tvarkingai važiuojant bei sukant posūkius pergalė beveik garantuota, tačiau tai kai kuriems gali pasirodyti per daug sudėtinga, todėl žaidimas siūlo Pagalbos liniją. Ši dinamiška linija rodo mums patartiną maršrutą mirksėdama trasos plente. Kai reikia stabdyti, ji užsidega raudonai, o kai reikia atleisti akceleraciją — geltonai, kai ji mirksi žaliai, galima nesijaudinant didinti greitį. Ši savybė naudinga, nes Forza Motorsport automobilių valdymas tikrai realus ir kartais sunku numatyti, kada reikia stabdyti ar atleisti akceleraciją. Tačiau ši Pagalbos linija ne visada rodo teisingiausią sprendimą, kartais būna tokių posūkių, kuriuose galima ignoruoti šią liniją ir vis viena neišlėkti iš trasos. Žaidimas siūlo ir daugelį kitų sudėtingumo lygio nustatymų. Galima reguliuoti priešininkų DI, avarijų realumą ir daromą jų žalą, ABS bei keletą kitų nustatymų. Tačiau pasunkinus ar palengvinus žaidimą įtakojame ir varžybų laimėtą sumą. Maksimaliai palengvinus valdymą galime prarasti daugiau nei pusę laimėtų varžybų pinigų, tačiau pasunkinus valdymą laimime gerokai daugiau. Nustačius maksimalų sunkumą, ko gero, nedaugelis sugebėtų laimėti lenktynes, kadangi valdymas tampa be galo realus, sunkus bei reikalaujantis nemažo meistriškumo lygio. Priešininkų DI išties puikus, jų automobiliai važiuoja protingai bei etiškai, nepuola į avarijas ar susidūrimus ir stengiasi jų išvengti pristabdydami ar pavažiuodami į šoną. Tačiau jei mes imamės tam tikro smurto prieš priešininkus bei taranuojame jų automobilius, galime laukti tokio paties atsako. Priešininkai tampa agresyvūs ir dažniausiai tai baigiasi avarija, arba mūsų automobilis būna apsuktas aplink, o tai praktiškai reiškia pralaimėtas lenktynes, nes pasivyti priešininkus būtų sudėtinga.

Forza Motorsport siūlo mums daugiau nei 200 įvairiausių markių automobilių. Žinoma, kiekiu tai neprilygsta GT4, bet vis tik neprasta automobilių pasiūla. Tenka vairuoti įvairiausius automobilius: antikvarines senienas ar net prototipus bei prabangius automobilius. Kai kuriuos iš jų gausime kaip prizą už laimėtas lenktynes ar turnyrą, o kitus teks pirkti iš įvairiausių gamintojų visame pasaulyje. Kiekvieną iš automobilių galime tobulinti įdiegdami jiems naujų detalių. Tačiau aklai tobulinti automobilių sudedant visas geriausias detales nevertėtų, nes kartais galime gauti ne automobilio statistikos progresą, o atvirkščią variantą. Be „ratų“ tobulinimo žaidimas siūlo ir tiuningo galimybę. Vienus automobilius galima „išpuošti“ nuo ratų iki stogo, tačiau kitus tiuninguoti leidžiama mažiau, tegalima keisti spalvą ar lipdyti lipdukus ant korpuso. Tiuningas taip pat gerina automobilių statistiką, tačiau nelabai. Instaliuojant naujas detales ar tiuninguojant savo „ratus“, juos ne tik tobuliname, bet didėja ir jų retumo reitingas. Kuo retesnė mašina, tuo didesnės laimimos lenktynių sumos bei brangesnė mašina. Automobilių deformacija neprasta žinant, kad jie turi licencijas. Patekus į avariją, nusibraukia dažai, dūžta bei skyla stiklas, atsikabina įvairios detalės, tačiau nenukrenta. Kartais net gaila trankyti perliukus Ferrari ar Porche ir nesmagu matyti juos sumaitotus. Tačiau po avarijų ne tik keičiasi automobilio išvaizda, tai atsiliepia ir vairavimui. Automobilis tampa nebe toks stabilus ir silpnėja akceleracija, kartais važiuojant automobilį „neša“ į vieną šoną.

Žaidimo grafika aukščiausio lygio. Automobilių detalumas kartais verčia manyti, kad viskas vyksta realybėje. Automobilių korpusai blizga, avarijų padariniai bei nubraukti dažai atrodo labai tikroviškai bei detaliai. Šiek tiek mažiau detali aplinka, tačiau ji savo kokybę išlaiko. Žaidimo garsai ir nuostabūs, ir prasti. Automobilių motorų skleidžiami garsai malonūs ausiai, avarijų bei padangų trinties keliami garsai skamba sklandžiai bei realiai. Tačiau kiti garsai, muzika labai prasta. Išgirsite melodijų, kurios tokios niūrios bei monotoniškos, kad net negera klausyti. Šią padėtį galima ištaisyti įsikėlus savo garso takelį bei panaikinus žaidimo siūlomų melodijų garso takelį.

Forza Motorsport išties aukšto lygio žaidimas. Ko gero, geriausias lenktynių simuliatorius Xbox konsolėse. Žaidimą įveikti prireikia apie 70 ir daugiau valandų, taigi veikti čia yra ką. Tai žaidimas, ilgai prikaustantis tiek lenktynių mėgėjus, tiek jų nepripažįstančius. Lyginant su Gran Turizmo 4, vienur FM pranašesnis, kitur atsilieka. Forza Motorsport siūlo daugybę automobilių bei trasų, tačiau ne tokį milžinišką kaip GT4. Tačiau FM turi ir kitų pranašumų prieš GT4 — realią mašinų deformaciją avarijų metu, kuri įtakoja automobilio pajėgumą ir stabilumą, bei detalesnę ir gražesnę grafiką. Nuo šiol Xbox vartotojai, kurie reikalavo savo GT4 versijos, nustos rėkę ir džiaugsis šiuo perliuku. Kuris geresnis — GT4 ar FM — sunku pasakyti, čia jau daugiau „skonio reikalas“ bei meilė konsolei. Belieka pasakyti, kad Forza Motorsport — žaidimas, kurį būtina turėti!