Parabolė

Šeštadienio vakarą, kai pusė mūsų liaudies susirenka aplink monumentalų šių laikų stebuklą – televizorių, kvazimodiškai žiopsodami į vienas ant kito nerangiai besirioglinančius apgailėtino šou biznio atstovus, į taktą plodami katučių – už Atlanto, intelektualesni kvazimodai susirenka pažiūrėti tenykščio futbolo varžybų. Kitaip nei pas mus – futbolas ten tapo ne tik masiniu fenomenu, bet ir nesuvokiamą pagreitį įgavusia tradicija, o būtent tai, kaip medus, privilioja visokio tipo pasipelnyti sumaniusias įmones, kaip kad „EA Sports“.

Tikriausiai dažnas jūsų „EA Sports“ prisimena kaip kūrėjus, kurių „NBA Live“ žaidimai, ne taip seniai buvo būtinas lietuvos paauglio kompiuterio atributas. Bet iš tiesų viena gyvybiškai svarbiausių „EA Sports“ licenzijų (išskyrus FIFA) yra „Madden“, mat tai kaip metinis finansinės sėkmės amerikoje garantas. Todėl visai ne stulbinančiai skamba faktas, kad ši licenzija yra sėkmingai melžiama kiekvienais metais, bet vos prieš suskambant chorui: „“EA sports“ visada taip daro!“, būtina žinoti, kad „Madden“ iki šiol buvo patys novatoriškiausi, ištisas litanijas atnaujinimų su savimi kasmet atsitempiantys žaidimai. Taip būtų nutikę ir šįmet, jei ne kūrėjų tinginiavimas ir to pasekmė – ne iki galo išbaigtas žaidimas.

Sportas

Amerikietiškas futbolas nėra ypatingai sunkiomis taisyklėmis pasižymintis sportas, ypač tiems, kurie yra susipažinę su regbiu. Žaidžia dvi komandos po vienuoliką žaidėjų, kiekvieną jų stengiasi pernešti kamuolį per stačiakampės formos aikštę (suskirstytą skersomis linijomis kas penkis jardus) į priešininkų įskaitinę zoną ir pelnyti taškus. Tai vyksta keturis kėlinius, kurių kiekvieno trukmė – penkiolika minučių. Tačiau tikriausiai labiausiai europiečius painiojantis žaidimo elementas yra žaidimo eiga, kuri iš tiesų yra labai paprasta: žaidimas suskaidytas į epizodus, o kiekvieno epizodo pabaigoje – kamuolys pastatomas į tą pačią vietą, kurioje buvo paskutinio epizodo pabaigoje. Puolanti komanda gauna keturis šansus nunešti kamuolį dešimt jardų į priekį, o prabėgus dešimties jardų žymą – bandymai (jeigu jų buvo likę mažiau) vėl pasipildo iki keturių. Aikštės ilgis – šimtas jardų. Todėl, pavyzdžiui, „Krikščionių demokratų“ komanda nunešusi kamuolį dvidešimt jardų į priekį ir ten su juo pargriauta priešininkų – „Tėvynės sąjungos“ komandos (kai kamuolis pasiekia žemę – epizodas baigiasi) – kitą epizodą pradės jau nuo dvidešimties jardų žymos. Tuo metu „Tėvynės sąjungos“ komanda bandys visokiais būdais, kaišiodami pagalius į ratus, sutrukdyti kamuoliui judėti jų pusės link. Kai kamuolys pasieks įskaitinę zoną (esančią už aikštės, iš abiejų pusių), arba bus išnaudoti visi keturi bandymai – kamuolys atiteks priešininkui. Nors dabar galbūt tai skamba gana painiai – pradėjus žaisti, arba kelis kartus stebėjus žaidimą, viskas greitai išaiškėja.

Naujai

„Madden NFL 11“ buvo kurtas su vienu uždaviniu galvoje – padaryti žaidimą kuo prieinamesniu kita-taučiams ir nepažystantiems amerikietiškojo futbolo. Tokio užsibrėžto tikslo dėka įdiegta daug pagalbinių naujovių. Viena jų – galimybė laikyti vieną mygtuką, kai žaidėjo komandai tenka gintis, o kompiuteris už žaidėją valdys ir už jį atliks veiksmus. Tai tikrai padeda, jei dar nesi perpratęs žaidimo mechanizmo. Kita svarbi ir reklamuota naujovė – „gameflow“. Kiekvieno epizodo pradžioje komanda turi pasirinkti planą, kuris nulems žaidėjų išsirikiavimą ir paso, arba prabėgimo galimybes, bet vos prasidėjus naujam epizodui ir paspaudos „gameflow“ mygtuką, žaidimas planą parenka už žaidėją. Vėlgi, tai yra paranku pradedančiąjam, tačiau parinkti planai būna tokie sumautai kvaili, jog atrodytų parenkami „random“ būdu. Statistika sako, kad žaidėjai įsigyję žaidimą „gameflow“ naudoja tik trisdešimt minučių, arba kol randa nustatymą ją išjungti.

Kol „EA“ sėkmingai reklamavo „gameflow“, kūrėjai visiškai užmiršo karjeros („Dynasty“) režimą. Karjeros režimas čia labai panašus kaip ir „NBA Live“ žaidimuose – tenka vesti komandą per sezoną, žaisti rungtynes ir būti viso ko, kas supa komandą (treniruotės, interviu, žaidėjų moralė) kuratorium, tačiau problema yra ta, kad jis yra LYGIAI toks pat kaip ir praeitais metais, skiriasi tik žaidėjai (atnaujintos komandos, įvyko keli perkėlimai), nė truputis karjeros režimo nebuvo paliesta. Tokia tinginystė yra netikėta iš „EA Sports Madden“ padalinio, bet čia ji dar nesibaigia. Interneto režimas taip nepatyrė atnaujinimų ir netgi žaidimo meniu ir grafinis apipavidalinimas liko labai panašūs į 2010-ų metų versiją.

Tačiau ieškoti šviesiosios „Madden NFL 11“ pusės ilgai nereikia, akivaizdu, kad žaidime viskas veikia, galbūt ne taip kaip turėtų, tačiau veikia ir atlieka šiokia tokią funkciją. Kiekviena maža detalė išlikusi iš senų serijos žaidimų kaip atributikos pirkimas savo žaidėjams, ar žaidimo planų koregavimas, „superstar“ režimas, viskas veikia ir nėra visiškai sulūžę.

Reklamos auka

Kad ir kaip ten žaidimo mechanikoje, tačiau yra vieta, kur žaidimas smarkiai pasikeitė. Tai reklamos. Taip, reklamos. „Madden“ serija paskutiniu metu liūdnai pagarsėjo kaip reklamų grūstas reiškinys. Čia jums atsarginį žaidėjų suolelį pristatinės gėrimas „Gatorade“, o žaidėjų statistiką – užknisantis, dažnai pasirodantis, masyvus „OLD SPICE“ logotipas, kuris dar sugeba užstoti pusė aikštės. Bet dar prieš jums imant abejoti žaidimo verte ir pradėjus jį vadinti pigia kekše, išgirsit komentatorių kalbant ne apie akinančiai gražų pasą aikštėje, bet apie tai, kaip kiekvienas save gerbiantis amerikos pilietis turėtų pereiti į „Verizon Wireless“ tinklą, nes ten skambučiai pigesni! Smagu? Nelabai, „Madden NFL 10“ krovimo metu rodydavo „Snickers‘us“, ir net tai buvo labiau pakenčiama…

Įgrysęs amerikietiškos „medijos“ stereotipiškumas čia nesibaigia, jis tik įsibegėja, o visomis spalvomis blizga ir smirda interneto režime (multiplayer). Negana to, kad norint pradėti žaisti internete reikia suvesti specialų autentikacijos kodą/raktą esantį žaidimo dežutėje pasislėpusios knygelės gale (taip sumanyta stabdyti padavėtų žaidimų pardavimą. Internetu galima žaisti tik su viena konsole ir vienu raktu), bet dar prisijungus į „EA“ serverius – pasitinka nesuvokiamas „lagas“, o jį vainikuoja kas antras mano priešininkas, kuris žaisdamas mačą dar kažkaip sugeba parašyti privačią žinutė į mano profilį: „bitch, suck on ma cock“, o jį nugalėjus – ima diena iš dienos ryti mano asmeninių žinučių dežutės laisvą vietą, „spamindamas“ visokį mėšlą. Praėjo kuris laikas kol sugebėjau rasti vartotojo blokavimo mygtuką.

Gražus

Iš esmės internetinis režimas nėra ypatingai blogas, bloga yra tai kas jį supa. Viena jo naujovių yra galimybė žaisti su draugu, sėdinčiu šalia ant tavo sofos, prieš internete besimalančius žaidėjus, tai „EA“ pavadino „Online Team Play“. Kiesta tai, kad tai vienintelis interneto režimas, kuriame nepatyriau jokių trukdžių, na žinoma išskyrus žaidėjus, kurių analfabetizmas primena peraugusius kūdikius.

Grafiškai „Madden NFL 11“ atrodo beveik lygiai taip pat kaip ir „Madden NFL 10“, bet tai nėra blogas dalykas. „Madden NFL 10“ buvo pasakiškai gražus. Iš tikrųjų „Madden NFL 11“ yra vienas geriausiai atrodančių sporto žaidimų (išskyrus „Fight Night : Round 4“), animacijos sklandžios, žiūrovai ne mediniai ir oro efektai atrodo nepakartojamai. Vienintelė vieta, kur „Madden NFL 11“ prezentacija šlubuoja, tai komentatorius. Gerai, kad jis buvo pakeistas į emocingesnį ir nuo šiol per „CBS“ retkarčiais komentuojantį Gus‘ą Johnson‘ą, tačiau jo frazės dažnai nutrūksta viduryje, kartais tyla būna pernelyg akivaizdi, o kartais komentuojama visai ne į temą.

Garso takelis tai viena iš vietų, kurioje „Madden NFL 11“ labai maloniai nustebino, čia yra ir „Guns n‘ Roses“, ir „Ozzie Osbourne“, ir „AC/DC“, kurie labai smagiai įsipaišo į veiksmą. Žaidėjų įgarsinimas aiškus ir kokybiškas, gerai žaidžiant sirgaliai arenoje pradeda labai įspūdingai skambančias skanduotes ir šūksnius. Visai kaip per televizorių.

Jeigu

„Madden NFL 11“ kartais atrodo kaip žaidimas, kurio geriausia parduotuvė/atstovas būtų „McDonald‘s“ restoranas. Nesupraskite tiesiogiai žinoma. „Madden NFL 11“ yra visiems įtinkantis komercinis stebuklas, pasiruošęs smagiai iš jūsų atimti savaitgalį. Jis už jus neišims „FIFA 11“ disko iš konsolės, nes tikrai nėra to vertas, tačiau kaip neįpareigojantis sporto žaidimas – smagus. Džiugu, kad jis dar ne pilnai patyrė „EA Sports“ godaus mažapimpaliavimo galią, kai tas pats žaidimas kasmet perleidžiamas su minimaliais pakitimais, ir įgavo bent truputėlį daugiau šarmo. Ar tas šarmas vertas pinigų? Nežinau. Tačiau jeigu kada susidomėsite amerikietiško futbolo žaidimas – „Madden NFL 11“ bus tas žaidimas, nuo kurio bus tiek maloniausia, tiek lengviausia pradėti.