Šiandien iš pačio ryto pasirodė naujiena, kad Anglijoje steigiama pirmoji internetinė žaidimų parduotuvė, kuri prekiaus „naudotais“ žaidimais. Kadangi pranešimuose neradau informacijos kaip tai veiks, naujienos rašyti neskubėjau. Pasirodo ši tema labai opi ir įdomi daugeliui vartotojų, tad užteko ir pusdienio, kad į esminį klausimą „Kaip tai veiks?“ būtų atsakyta. Daugiausiai išsamių atsakymų radau MCV naujienoje, tačiau ir kiti portalai jau mirga, marga nuo faktų ir spėlionių.
Kadangi Lietuvoje žinios apie žaidimų prekybos verslą ganėtinai ribotos, visų pirma leiskite papasakoti apie kelis, skeptiškai mane nuteikusius niuansus.
Naudotų žaidimų biznis yra išties populiarus užsienio šalyse. Egzistuoja gausybė parduotuvių ir prekybos tinklų, kuriuos jau parduodamos žaidimą žaidėjui, informuoja jį už kiek nusipirks jį atgal ir perparduos kažkam kitam. Tai naudinga paslauga žaidėjams. Jie gali pirkti žaidimus, žinodami, kad kai jis atsibos turės galimybę jį parduoti ir įsigyti kažką kitką. Pigesni, naudoti žaidimai padrąsina žaidėjus išmėginti kitus žanrus. Galų gale, kai parduotuvių lentynose pasirodo naujas, bet abejonių keliantis produktas, užsienio žaidėjai gali luktelti porą savaičių kol jis atpigs, o jis atpinga net jei to nepadaro parduotuvė, „naudotų“ žaidimų lentynų dėka.
Prekyba naudotais žaidimais paranki ir pardavėjams. Jei pardavėjas turi gerai išvystytą naudotų žaidimų supirkimo ir pardavimo tinklą, jis pritraukia ir daugiau „taupančių“ žaidėjų, kurie kartas nuo karto taip pat perka ir naujus žaidimus. Prekeiviai nevengia įvairiausių akcijų naudotiems žaidimams, juos supirkinėja ar maino į nuolaidų kuponus. Galų gale pardavėjai uždirba nuo kiekvienos parduotos „naudotos“ kopijos.
O štai žaidimų leidėjai ir kūrėjai tokio verslo modelio netoleruoja. Priežastis paprasta. Iš visų perpardavinėjimų, produkto kūrėjai neuždirba nė cento ir jiems tai nepatinka. Dalis leidybinių įmonių vadovų mano, kad „naudotų“ žaidimų biznis yra net pavojingesnis už piratavimą. Logika čia paprasta. Piratų daugumą sudaro žmonės nenorintys mokėti už prekę ir mieliau ją pasivagiantys. Žmonės perkantys naudotus žaidimus yra mokūs, tad jie ir traktuojami kaip realiai „prarasti“ klientai. Šioje vietoje leidėjai nors turi ir daugiau galimybių kovoti su tuo kas jiems nepatinka (juk jie gali daryti tiesioginę ar netiesioginę įtaką žaidimų prekybos tinklams), kovą jie vis tiek pralaimi. Kalbant apie prekybą „naudotais“ žaidimais internete, žaidimų kūrėjai gali pasakyti griežtą ne. Prekyba skaitmeniniu turiniu dar tik didina apsukas, o ir šią prekybą vystančios parduotuvės toli gražu neturi tokio svorio, kaip tradiciniai mažmenos tinklai prekiaujantys dėžutėmis. Todėl kažkieno vizijos įsteigti parduotuvę prekiaujančią naudotu skaitmeniniu turiniu atrodė keistai, juolab kad skaitmeninis turinys apskritai negali būti naudotas. Nėra nei dėžutės, nei disko, kurį gali sulamdyti ar subraižyti taip realiai sumažindamas produkto kainą.
Greičiausiai taip galvoju ne aš vienas, nes ryte pasirodžiusioje naujienoje buvo skelbiama tik tiek, kad steigiama nauja žaidimų prekybos platforma „Green Man“ kuri prekiaus „naudotu“ skaitmeniniu turiniu. Tiesa, projekto vadovas Gian Luzio iš karto užsiminė, kad nuo prekybos naudotais žaidimais savo dalį gaus ir kūrėjai. Tai išsklaidė pirmą skeptiškumo užsklandą ir likusią dienos dalį tiesiog laukiau daugiau žinių. Dabar dalinuosi jomis su jumis.
„Green Man Gaming“ prekybą pradėti turėtų jau šių metų kovą, starto dieną savo lentynose parduotuvė siūlys per 400 žaidimų pavadinimų. Tiesa kol neskelbiama kiek ir kokių kontraktų su leidėjais turi kompanija, kažką spėlioti apie tai kokie tai žaidimai būtų naivu.
Parduotuvė prekiaus naujais žaidimais ir suteiks savo klientams galimybę parduoti juos atgal. Tokiu atveju žaidimo turėjimo faktas bus anuliuojamas pirmojo savininko paskyroje, o pats žaidimas perparduodamas už žemesnę kainą. Šių procedūrų metu, žaidimo leidėjas gaus sutartą pardavėjo uždarbio dalį, greičiausiai ji nebus fiksuota ir taps derybų tarp tiekėjo ir pardavėjo dalimi. Štai taip. Dabar jau viskas aišku. Žinome kaip veiks parduotuvė ir iš pirmo žvilgsnio mintis atrodo super šauniai. Tačiau drįstu teigti, kad „Green Man Gaming“ laukia rimti iššūkiai. Pamėginsiu juos išvardinti:
• Visų pirma nėra visiškai aišku, kaip bus prekiaujama žaidimais, kurių raktas siejamas su papildomomis paslaugomis. Juk dažno žaidimo raktas yra siejamas su žaidėjo profiliu, žaidimo leidėjo ar kūrėjo sistemose. Atitinkamai prie šio rakto pririšamos papildomos paslaugos. Asmeniniai puslapiai ir žaidėjo profiliai internete, papildomai nupirktas turinys ir t.t. Kaip bus ir ar bus sprendžiami šie klausimai? Šios problemos visiškai nekelia problemų prekiaujant naudotais žaidimais „konsolėms“, tačiau kalbant apie žaidimus asmeniniam kompiuteriui čia jau visai kita kalba.
• Kainodara. Čia galima susimauti dviem būdais. Žaidimų supirkimo kaina gali būti per žema, kad sudominti žaidėjus parduoti savo žaidimus, arba jų pardavimo kaina bus per didelė, kad kažkas norėtų juos pirkti. Žiūrėkite. Juk „Green Man“ mokės kažkiek pinigų žmogui kuris parduos jiems žaidimą atgal. Tuomet kompanija „užsimes“ ant žaidimo savo dalį, o ši nebus maža, nes pardavusi žaidimą kompaniją dar mokės procentus leidėjui ir mokesčius valstybei. Vadinasi arba žaidimai bus superkami labai pigiai, arba parduodami brangiau nei nauji žaidimai kainuoja pas konkurentus (Steam; D2D ir pan.). Galų gale konkurentai gali atsakyti savo plačiai pagarsėjusiomis akcijomis ir parduoti žaidimus dar pigiau. Blogą nuojautą sukelia ir žinia, kad už žaidimą gautus pinigus, klientas galės panaudoti tik naujų žaidimų pirkimui toje pačioje parduotuvėje. Na bet čia tik mano spėlionės, nors neabejoju, kad iššūkiai kurie laukia „Green Man Gaming“ yra realūs.
• Konkurentai ir logika. Juk mes kalbame apie skaitmeninę produkciją, kuri negali būti naudota. Daugeliu atveju, kiekvienas pirkėjas perkantis naudotą žaidimą, gaus tą patį, ką gautų pirkdamas naują. Duomenis ir raktą. Labai sunku suprasti kam šioje vietoje cackintis ir grąžinti dalį nuosavų pinigų žaidėjui, kai galima tiesiog pigiau ar daug pigiau pardavinėti naujus kodus. Tai ne dėžutės, jų nereikia gaminti, transportuoti, sandėliuoti ir laikyti brangiai kainuojančiuose parduotuvių lentynose. Turiu galvoje tai, kad panašią logiką gali pasitelkti dabartiniai rinkos žaidėjai, reikalaudami iš savo partnerių geresnių kainų ar spec. akcijų. Kaip tai įtakos „Green Man“? Ogi labai paprastai. Jų „naudotų“ žaidimų prekybos sėkmė, visiškai priklausys nuo to, kiek jie parduos naujų žaidimų. Jei žmonės nepirks naujų žaidimų pas „Green Man“, nebus ir žmonių kurie parduoda „naudotus“. Tad konkurentams visiškai nereikia kautis su „naudotų“ žaidimų rinka, jiems užtenka pasiūlyti šiek tiek geresnes kainas naujai produkcijai.
• Apyvartinės lėšos. Ir patikimumo klausimai. Tai esminis niuansas stabdantis skaitmeninį verslą. Kas nutiks jei servisas pardavęs žaidimus užsidarys ar bankrutuos? Paprastai pardavėjai tokiems atvejams neduoda jokių garantijų didžiąją dalį rizikos numesdami ant savo klientų pečių.
Nepaisant abejonių kurios kilo galvoje aš labai norėčiau tikėti, kad Gian Lazio ir jo komanda pagalvojo apie visus variantus. Tikiuosi, kad jie turi aiškų veiksmų ir kainodaros planą.
Tikiuosi, kad jiems pasiseks. Kodėl? Todėl, kad visoje šioje grandinėlėje labiausiai nelogiškai ir nuostolingai atrodo žaidėjui suteikiama galimybė grąžinti žaidimą. Esu visiškai įsitikinęs, kad tokias kainas, kokias siūlys „Green Man“ galima pasiekti ir nesuperkant žaidimų, kitaip tariant iš šios sistemos laimi tik galutinis klientas, kas jau savaime yra labai retas ir nesuprantamas reiškinys. O aš toks jau žmogus, bijau to, ko nesuprantu.
Visai gali būti, kad tai tėra graži reklaminė kampanija, kurios metu yra užmuilinamos pirkėjo akys. T.y. pirkėjas paverčiamas lojaliu klientu mainais už tai suteikiant jam garantijas, kad seni žaidimai bus nupirkti už kažkokią tai simbolinę kainą. Daug kam tai pasirodys patrauklu, nors realiai tie patys žmonės aktyviai sekantys pavyzdžiui Steam akcijas, galbūt sutaupytų net daugiau. Tačiau šią prielaidą plačiau pakomentuoti galėsiu tik tada, kai paslauga ims veikti.
Ką apie šią naujovę manote jūs?
21 Komentarai
NERYS
Įdomu būtų pirkti iš tokios parduotuvės. Po naujų žaidimų pasirodymų nusipirkę ir nusivylę parduotų į parduotuvę, o iš jos pirktų kiti žaidėjai. Gerai būtų, nereikėtų varvint seilę žiūrint į angliško MW2 200lt, ar kito naujo pvz BC2 kainą .
don117
Kaip jau minėjai dėl žaidimų su raktais. Mano manymu, tai tik atvers kelią piratams, juk galima pagalvoti logiškai, jeigu bus sugalvota, kad raktą nuo naudoto žaidimo vėl galima panaudoti kaip naują tai šia sistema pradės naudotis piratai ir taip turės priėjimą net tik prie DLC, bet ir prie multiplayer serverių, kuriais mėgaujasi žaidėjai, jau sumokėję pilną žaidimo kainą.
Tokiu verslu tikrai nepasitikiu, bet reikia laukti kol bus pradėta prekyba.
NERYS
Na čia ir yra bėda, pvz Nusiperki Css , įsiadini į my games, tada nueini ir priduodi , sakykim už 40 lt.
Tai būtų sukčiavimas!
edviss3
(u)pritariu:)
EDman
Keista situacija su tais naudotais zaidimais. Juk tu gali nusirasyti cdkey ir parduoti savo zaidima i naudotu zaidimu parduotuve. Tada koks kitas zaidejas nusiperka si zaidima ir kartu gauna ta cdkey. Ir jei tarkime zaidimas palaiko multiplayer, tai abu zaidejai gali juo naudotis: tik vienas turi originalia laikmena, kitas neturi, bet tai nesudaro jam dideles problemos toliau zaisti zaidima. Juk taip labai lengvai galima sukciauti su tais cdkey. Ir jeigu tokia galimybe egzistuoja, butinai zmones ja naudosis. Cia beveik tas pats, kas viesas cdkey platinimas.
Artojas
Todėl ir rašiau, kad konsolinių žaidimų atveju tokia prekyba yra normalus reiškinys, o dėl PC žaidimų, vargu ar pardavėjai ten viską iš eilės taip ir supirkinėja. Bet kuriuo atveju, jei problema slypėtų tik CD key, tai ji gan lengvai sprendžiama t.y. galimybę naudotis Green Man žaidimais suteikiant tik po specialaus profilio autentifikavimo internete. Kitaip tarian jokio offline režimo.
eXpo_
Skaitmeninis turinys tiesiogiai gal ir negali buti pripazintas naudotu , bet jis visvien praranda savo verte sulig praeinanciu laiku nuo jo pasirodymo datos. Todel visai nomralu kad „naudotas“ zaidimas praejus keliems menesiams po jo pasirodymo ir atslugus „bangai“ turi kainuot pigiau.
eXpo_
manau kad bus sistema kuri tavo parduodama zaidima isregistruos is tavo vartotojo.
Rokimusas
Man tokia „naudotų“ žaidimų pardavimų sistema atrodo nerealiai, pieva greičiau. Kaip Artojas minėjo jei bus tik online režimas kai galėsi priduot žaidima tai dar gal, bet kompanijos nemanau jog leis žaidimus tokioms programoms, pagalvokite – nusiperka žaidima, parduoda, nusiperka kitas, parduoda – ir vietoje to, kad leidėjas gaus už kiekviena kopija pinigus, čia per šią programa bus prarasta kokie 3x mažiau pirkėjų negu per kokį Steam. Na nebent jeigu vis suparduodant žaidimą atgal šis tas eis ir kūrėjams, bet nemanau jog jie norės gauti puse žaidimo sumos.
Nba_2k
atsimenu pries kokius 7-8 metus budavo musu turguj tokia politika: nusiperki viena zaidima, po to ji gali atgal nuneses mainyti i kita zaidima, tai kainuodavo 5 lt. Visi patenkinti budavom.
Frostas
Kokios problemos su raktu? Paprasčiausiai tegu duoda nauja raktą iš specialiai sukurtos duomenų bazės. Minor problema.
EDman
Ne minor, naudotu zaidimu parduotuves tokiu baziu TIKRAI negaletu tureti, nes: 1. Tik zaidimu kurejai/leidejai generuoja originalius cdkey. 2. kaip jau buvo mineta, nauju zaidimu kurejams/leidejams yra baisiai nepelninga toleruoti perpardavejus, todel jie jokiu budu nesutiks bendradarbiauti. Net jeigu ir butu kitaip, tai ka daryti su senu cdkey? Nes senasis savininkas nors ir neturi fizines laikmenos, bet cdkey tai turi! Ir gali toliau nevarzomai pliekti multiplayer. Nebent toks cdkey taptu nebegaliojantis, bet velgi, cia reikia gamintojo/leidejo isikisimo.
Kaip matai, visa problema pasireiskia tuo, kad gamintojo/leidejo isikisimas butinas. Ir tas isikisimas butu imanomas nebent papildomai mokant jam. Bet tada prasideda kainu problema, nes staiga „naudotas“ zaidimas gali pasidaryti tokios pat vertes kaip naujas…
Frostas
Gali ir dar kaip. Gamintojai duoda 100 CDkey baze ir prekiaukit o kadangi čia negendanti prekė , tai nurašyti jų neina. Vadinasi piniginė užmokesčio išraiška atvirkščiai proporcinga raktų likučiui ir jei raktų trūksta, tai tegu parduotuvė ir susimoka už „praganytus“.
Kas liečia gamintojus tai sutinku, kad jie labai nenori tokio biznio ir SONY jau bandė ji „užraukt“.
man1jak4s
nu as nemanau kad tie kurie prekiaus tais panaudotais zaidimais ira tokie durni kad nesupranta jog gali parduoti su jau panaudotu cdkey…
Artojas
@Frostas: Tu pamiršti vieną dalyką. Kai tu perki skaitmeninį turinį internetu, tu iš esmės moki BÛTENT už raktą, o ne už turinį, kurio niekas tau nedraudžia, pavyzdžiui kopijuot. Steam’e tam net specialus mygtukas yra. Vadinasi kiekvienas unikalaus rakto pardavimas yra naujas pardavimas. Kitaip tariant „naudoto“ žaidimo pardavimas yra „naudoto“ rakto perdavimas kitam asmeniui. Kaip ir kalbėjom, daugeliu atveju techniškai tai įmanoma, bet ne visada. Ir kas vyks su kita informacija kuri siejasi su tuo raktu? Jei aš turėjau Dragon Age: DLC, kuris buvo sietas su Originalaus žaidimo raktu, kas nutiks su DLC jei žaidimą parduosiu? Kas nutiks su mano Bioware profiliu, prie kurio aš aišku pririšiu savo žaidimą. Ir t.t. Žodžiu mano supratimu rakto perpardavimas ne visada įmanomas arba tam būtinas kūrėjo/leidėjo įsikišimas.
D4L
pritariu leideju nuomonei. legal piracy!!!!!!! as taip pavadinciau toki bizni
Frostas
Nepamiršau. Tiesiog toks dalykas įmanomas ne tik skaitmeninei formai, bet ir fizinei.
Visa informacija lieka prie seno rakto, bet šis tampa neaktyvus o klientas turi teisę ji dar karti nusipirkti. Vadinasi parduodant nurodai sena raktą ir padarai savanorišką bana sau o atblokuoti būtu galima jei perkant nurodomas senas raktas.
Iškeltas klausimas „moku už raktą“ yra niekinis, nes mokama ne už rakta o už tai ką jis atrakina. Gamintojams labai nesunku būtu sugeneruoti kiek tik nori raktų,nes jie vistiek gaus pelną o darbo įdėti nereikia.
prikolist
o jeigu zaidimai prisirisa prie steam acc ir kitos sistemos , tada ka ir accounta kartu atiduoti? kazkaip man keistai visas sitas procesas atrodo is sono. Beja jeigu pradies klesteti toks biznis tada visos firmos priris pc zaidimus prie profiliu/accountu ir viskas. Bet is kitos puses jeigu tai ir pradietu vikti visas sitas sumanymas su panaudotais zaidimais tai del konkurentu steam ir t.t tai tik i nauda jeigu darys nuolaidas ir panasiai 🙂 arba cia kaip ir minejo Artojas reklaminis triukas norint isparduoti kazkiek zaidimu ar tiesiog apgauti pirkejus pazadais.
Geriausiai butu pardavineti tik zaidimu raktus steam ir t.t uz zemesnes kainas nei paciuose parduotuvese gal tai paviktu perkant is paciu parduotuviu dideliais kiekiais pigiau ir parduoti siekt tiek brangiau nei pats perki. Sitas bizniukas kazkiek naudingas ir aktualus pakolkas 🙂 pats isbandziau ir jau kuri laika uzsiimu , bet daugiau investuojantiems zmonems i prekes,puslapi ir visa kita sektusi daug geriau
BLACKICE
dekite man minusus ir pns. bet protingi zmones neleidzia 200lt zaidimams jei juos galima gauti nemokamai.Geriau tuos 200lt i vaiku namus atiduoti….
Artojas
Kiek pats jau esi priaukojes?