Konsolė — pasakiškas MMO

Beklajodamas po diskusijas ir konsolių klubą vis atkreipiu dėmesį į tai, kad Microsoft paslauga Xbox Live vis dar kelia rūpesčių Lietuviams. Keblumai bandant prisijungti tai dar niekis… Baisiausia, kad nemaža dalis besiruošiančių įsigyti Next-Gen konsolę ar jau turinčių X360 nė nesuvokia koks beprotiškai fantastiškas šis servisas yra… Skamba kaip reklama? Galbūt. Bet ar niekad nešovė į galvą, kodėl kai kurie žmonės sako, kad „Xbox Live sudaro 70 procentų visos X360 vertės, nes be šio serviso konsolė tikrai nebūtų tokia patraukli ir įvairiapusė“. Šį tekstą skiriu visiems dar negirdėjusiems ar nesusipažinusiems su Xbox Live, juk jei žaidimų industrijoje būtų žymimi mažieji stebuklai šis servisas tikrai pretenduotu juo tapti. Skaitykite toliau ir suprasite kodėl…



Tekstą padalinsiu į kelias dalis. Pradėsiu nuo šiokios tokios istorijos, vėliau pristatysiu paslaugos turinį, piniginę „reikalo“ pusę ir galų gale pateiksiu keletą paprastų patarimų kaip prisijungti prie serviso net ir tuo atveju jei gyvenate Lietuvoje :). Žinia oficialiai Live servisas mūsų krašte neveikia, todėl nusižengsiu savo principams ir papasakosiu apie nelabai oficialų būdą kaip mėgautis tuo, už ką jau sumokėti pinigai.

Pradžia
Pradėkime nuo paprasto atsakymo į klausimą. Xbox Live — kas tai? Tai servisas valdomas Microsoft korporacijos. Sukurtas dar 2002-ųjų lapkritį konsolei Xbox. Šioje vietoje Microsoft paprasčiausiai neturėjo teisės klysti.



Įsivėlusi į siaubingą karą su rinkos vienvalde Sony ir jos PlayStation 2, Microsoft privalėjo kurti aurą aplink savo konsolę ir siūlyti jos savininkams kažką tokio, ko Sony neturi. O Sony, leiskite pastebėti, turėjo praktiškai viską… Viską išskyrus tobulą tinklo servisą.

Taip gimė Xbox Live, vėliau servisas buvo pertvarkytas iš pagrindų, pritaikytas X360 konsolei. Žodžiu tapo tuo ką mes turime šiandien. Labai artimoje ateityje jis turėtu masiškai plisti ir tarp AK vartotojų su „Games for Windows“ ženklu pažymėtais naujais žaidimais. Neperseniausiai išėjusi pataisa susiejo Live servisą su Windows Live Messenger‘iu, o sklindantys gandai teigia, kad tai dar ne pabaiga ir Live servisas kelsis į Zune ir nešiojamus telefonus (Live Anywhere servisas). Kas iš to X360 vartotojui? Galimybė susisiekti su bet kuriuo žaidimo partneriu ar draugu besinaudojančiu paslauga, bet kuriuo paros metu, kad ir kur jis bebūtų. Galimybė susitarti dėl partijos, „numesti“ video ar garso pranešimą, „chatinti“ ar palikti ilgą laišką su pagyromis apie tai kaip „darėte“ visus „kaldami“ Halo 3.

Plačiau?…
Kurdama Xbox konsolę Microsoft ne syki minėjo, kad viena iš atraminių jos kojų bus on-line režimas. Turbūt nereikia ir minėti, kad mes gyvenome PlayStation eroje ir dauguma Microsoft pareiškimų vertinome gan skeptiškai. Dėl daugelio priežasčių.. Lietuviško interneto kokybė tik viena jų :). Nereikia pamiršti ir fakto, kad tuo pat metu buvo kuriama konsolė Phantom, sklandė gandai apie žaidimų kūrėjų rengiamus on-line servisus žaidimų įsigijimui internetu. Pasirodė pirmieji tikrai milžiniški MMO sklandė rimti ir pagarbą keliantys gandai apie WOW. Visa industrija pasisuko veidu į internetą, tačiau skeptikai (tarp kurių buvau ir aš) netikėjo, kad virsmas iš off-line į on-line įvyks taip greitai. Na PC sferoje to buvo galima tikėtis, tačiau tik ne konsolių rinkoje. Juolab, kad „Sega Dreamcast“, konsolė nužudžiusi Segą kaip konsolių kūrėją, po starto jau turėjo on-line serviso galimybes ir buvo komplektuojama su modemu. Kurdama „Sega“ Dreamcast klydo daug ir stipriai. Microsoft daugumą tų „klaidų“ pakartojo. Aiškėja viena paprasta išvada „Dreamcast“ išėjo per anksti. Rinka nebuvo pasiruošusi tokio lygio inovacijoms ir projektas žlugo kartu su savim į dugną nusitempdamas ir savo kūrėją. O štai praėjus ketvreriems metams po „Dreamcast“ starto E3 parodos metu Microsoft pristatė savo on-line servisą ir suteikė jam vardą „Live“. Stendas lūžo nuo lankytojų dėmesio, visi troško susikauti Unreal batalijose naudodamiesi Live servisu ir puikiai veikiančiais Headset‘ais. Gandai apie žaidimo kokybę pasiekė ir Lietuvą. Pamenu tada dar dirbdamas „VA PlayStation“ naujieną priimiau kaip pridera… Skeptiškai. Juk pokalbiai balsu žaidžiant žaidimą tuo metu buvau daugiau ar mažiau mistinis reiškinys žaidžiant AK žaidimus. Apie konsoles aš net nekalbu. Tačiau nuo 2002-ųjų Live puikiai veikė JAV persikėlė į Europą ir pamažu populiarėjant Xbox konsolei Lietuvoje pasigirdo pirmieji teigiami atsiliepimai apie servisą.



2004-ųjų liepą Xbox Live servisas jau turėjo per milijoną užsiregistravusių vartotojų. Tik pasirodęs Halo 2 padarė kolosalią įtaką servisui. Suskaičiuota, kad šio žaidimo sužaista gerokai per puse milijardo kovų. Žaidėjai iš viso pasaulio, bendrai paėmus, praleido šimtus milijonų valandų kaudamiesi Halo 2 tinklo batalijose.
Tiesa žiūrint globaliai konsolių kare šis servisas nelabai tepadėjo. Sony it toliau sėkmingai karaliavo visose pasaulio rinkose, bet…

Panašu, kad Sony ir jos gerbėjai pakliuvo į „miegančių ant laurų“ būrį. Ruošdamasi X360 išleidimui Microsoft jau turėjo kone tobulai veikiantį servisą su visais žaidėjui būtinais aksesuarais, tuo tarpu Sony dirbo visai kitoje sferoje. Sony inžinieriai tobulino pačią konsolę (ir tai jiems puikiai sekėsi) tačiau niekas lyg ir nepastebėjo, kad žmonėms reikia ko kitko. Šių metų kovą prie Live serviso jau buvo prisijungę per 7mln. vartotojų.

Turinys

Jei šiandien lygintume X360 ir PS3 konsolių on-line turinius. Susidarytų gan slogus įspūdis. PlayStation 3 parsisiuntimui paruoštas turinys atrodo išties skurdžiai. Akivaizdu, kad Sony pabudo ir pastarieji keli mėnesiai teigiamai atsiliepė mini žaidimų mėgėjams, tačiau judama per lėtai. Kol kas Live lyginant su PlayStation store atrodo taip pat kaip atrodytų Maxima lyginama su šalia namo esančiu daržoviu ir tabako kiosku. Be abejonės tokia padėtis nesitęs amžinai. Praėjus metams nuo PS3 pasirodymo jos on-line turinys turėtų daugiau ar mažiau prilygti tam ką jau šiandien turi X360 vartotojai. Tačiau demo versijos, žaidimų ir filmų video tai ne viskas dėl ko verta jungti konsolę prie interneto.

Microsoft investavo beprotiškai daug lėšų, kad Live vartotojai galėtų mėgautis tinklo batalijomis. Tai mokama paslauga, tačiau šis faktas garantuoja stabilumą. Kol kas istorijoje neminimas serviso lūžimas trukęs ilgiau nei 24 valandas. O ir šiaip tų lūžimų pasitaiko labai mažai. Iš asmeninės patirties galiu tepasakyti tiek. Startavus Halo 3 beta testui, aš be jokių problemų mėgavausi tinklo žaidimu, nors dariau tai vadinamuoju „Peak Time“. Tuo tarpu Ressistance Fall of Men su PS3 galiu maloniai žaisti tik vėlų vakarą. Aišku dėl to kaltas ir mano interneto pralaidumas, bet palaukit… Ir X360 ir PS3 naudoju tą patį kabelį. Kiek man žinoma ryšio kokybės atžvilgiu Sony kol kas neplanuoja imtis jokių veiksmų. O gaila, nes sakykim failų parsisiuntimo greitis iš Sony serverių yra įspūdingas. Vadinasi jei norėtų, galėtų panaikinti problemas kylančias ir žaidimo metu.

Kai kas svarbiau nei turinys…
Yra kiekvieno žmogaus asmuo. X360 konsolė pati savaime yra labai asmeninė, o Live serviso pagalba mes mikliai galim susirasti bendraminčių konkrečiam veiksmui atlikti. Žaisti.
Visų pirma tik įsigyję konsolę jūs susikuriate Gamertag. Savo profilį kuris nuo pat pirmos dienos seks ir saugos jūsų pasiekimus. Kokį žaidimą bežaistumėt, kūrėjai bus palikę jums specifinių šalutinių užduočių kurias vykdidami jus kaupsite Gamerscore (žaidėjo taškus). Šie taškai kiekvienam turi kitokią reikšmę. Kažkas jais didžiuojasi kaip karo veteranas ordinais, kažkas jais naudojasi norėdamas sužinoti daugiau apie ką tik naujai sutikta žaidėją. Kokius žaidimus jis bandęs? Kas jam labiausiai patiko? Kurio žanro žaidimus jis mėgsta šlifuoti iki tobulumo, o kuriuos tik pabandęs numeta? Visa tai matysite Gamerscore skiltyje. Ten pat matysite ir žaidėjo on-line reputacija. Po kiekvienos partijos apie savo partnerį galite palikti atsiliepimus jo profilyje. Jis pabėgo iš žaidimo tik pakvipus pralaimėjimu? Keikėsi, užgauliojo kitus žaidėjus? Camp‘ino nieko neįtariančius naujokus? Raportuokit ir sistema palaipsniui mažins jo reitingą. Kiti sykį visi kartu su juo žaidžiantys žmonės žinos, kad šis žaidėjas nepatikimas. Analogiškai pranešdami apie gerus poelgius jūs kažkieno reitingą pakelsite.



Jūsų profilyje taip pat matomas jūsų moto, nurodyta šalis (liūdna, bet kol kas tai bus ne Lietuva) bei pasirinkta žaidimų zona (Underground, Recreation, Pro). Tai pagrindai. Savo profilį galima išnaudoti daug plačiau, pavyzdžiui aprašyti pagrindinius nustatymus kiekvieno žanro žaidimui. Tad kiekvieną syki įsidėję naują šaudyklę galėsite iškart šaudyti, sistema nustatys pagrindines žaidimo opcijas pagal jūsų profilio nustatymus.

Sony konsolė neturi nieko panašaus. Vienintelė bendravimo ir suasmeninimo priemonė PlayStation Network‘e tai gan nepatogiai sudarytas Friend‘s List‘as.

Piniginis klausimas…
Deja. Live servisas mokamas. Jums nereikės mokėti už Silver pakuotę kuri leidžia turėti profilį on-line, bendrauti, siųstis demo versijas. Tačiau norėdami dalyvauti tinklo batalijose turėsite įsigyti Gold paketą už maždaug 24 litus per mėnesį arba 207 litus per metus. Tai nėra labai dideli pinigai ypač jei iškarto mokame už metus, tačiau įmanoma išsisukti netgi ir be mokesčių. Pirmasis Gold mėnuo yra nemokamas, o dauguma X360 žaidimų komplektuojami su kortelėmis leidžiančiomis keletą valandų, dienų ar mėnesių naudotis Gold paslauga. Kai kurie X360 aksesuarai tai pat komplektuojami su kortelėmis, pavyzdžiui web kamera komplektuojama su kortele leisiančia Gold servisu naudotis ištisus metus.

Taigi… Situacija iš pirmo žvilgnsio gal kažką ir gąsdina, tačiau geriau pagalvojus ji visiškai nėra baisi.

Žaidimų priedai
Retai, tačiau vis tik pasiūlomi nemokamai. Mokamų priedų (žemėlapių, trasų, ginklų, in-game pinigų ir t.t) galėsite įsigyti kone kievienam žaidimui. Mokėjimas vykdomas naudojant Microsoft Points. Jų nors ir nedažnai tačiau galima įsigyti ir Lietuvos parduotuvėse. Toliau viskas paprasta. Nutrinate apsauginį sluoksnį, papildote savo sąskaitą ir perkate tai ko pageidaujate. Pasirinkimas išties milžiniškas pradedant įvairiais mielais priedais turimam žaidimui, baigiant pilnomis klasikinių žaidimų versijomis.

Xbox Live Arcade?

Hah! Tai reiškinys varantis iš proto vadinamuosius casual žaidėjus. Šioje vietoje parsisiuntimui rasite milžinišką kiekį praeities šedevrų ir šiendienos arkadinių žaidimukų… Neintriguoja? Pavardinsiu: Doom, Castlevania, Street Fighter, Geometry Wars, UNO, Setlers of Catan, Mortal Kombat 3, Zuma…
Gal jūsų asmeniškai tai nekabina, tačiau būtent šią skiltį labiausiai dievina X360 atstovai Lietuvoje. Beje… Kad jau juos paminėjau… Yra dar viena proga pakalbėti apie bendravimo etiką on-line. Stenkitės visada būti mandagūs nes tiek komentuodami Games.lt tiek bendraudami per Live niekada nežinote kokios pažinties pradžią klojate. Pasakysiu tik tiek… Microsoft Lietuva atstovai o taip pat žmonės betarpiškai besirūpinantis X360 likimu mūsų šalyje labai dažnai mėgaujasi tinklo batalijomis su nepažystamaisiais. Tokia pažintis, kada nors gali virsti malonia ir naudinga staigmena. O jei apsikiaulinsite… Patys žinote kaip sunku taisyti pirmą įspūdį.

Apsauga
Patarsiu tik tiek. Norite piratauti? Tai šlykštu, tačiau tai jūsų valia. Tiesiog siūlau nerizikuoti jungtis prie Live su piratine konsole. Sykis nuo sykio pasirodo pranešimų patvirtinančių ar paneigiančių gandus apie tai kaip piratinės konsolės prijungtos prie Live yra baninamos. Perspėti perspėjau, toliau jūsų valia. Komentarus iš serijos „Kaip „nulaužti“ konsolę“ trinsime, juos parašiusius bausime. Kaip visada.

Kaip prisijungti iš Lietuvos
Na štai ir esminė dalis tiems, kam nepavyksta prisijungti. Pirmas dalykas kurį turite nustatyti, tai ar jūsų interneto tiekėjas, ar namuose esantis maršrutizatorius automatiškai priskiria IP adresus naujiems įrenginiams. Jei taip, galite jungtis, jei ne pirma suveskite X360 tinklo nustatymuose IP, DNS ir Subnetmask skaičiukus (veskite juos analogiškus tiems kurie suvesti jūsų AK tinklo nustatymuose). Testuokite. Jei testo metu sėkmingai įveikėte visus patikrinimus kurkite savo profilį. Sistema pati pateiks jums formas kurias reikia pildyti. Visur galite rašyti absoliučią tiesą apie save išskyrus tą vietą kur paprašys jūsų nurodyti valstybę. Kadangi Lietuvoje Live servisas oficialiai neveikia, suvedę Lietuvišką adresą pamatysite užrašą teigiantį, kad jūsų šalyje servisas neteikiamas. Tad vietoj Lietuvos nurodykite kitą Europos valstybę, rekomenduočiau UK arba Airiją. Kartu su nurodyta šalimi turėsite suvesti ir ją atitinkantį miestą bei pašto kodą (pvz.: UK; Nottingham; NG7 2WS). Sistema tikrins būtent šiuos tris parametrus. Jei turite giminių ar draugų dirbančių už Lamanšo, paprašykite jų duomenų, jei ne susiraskite kokį nors tikrą pašto adresą internete. Tai atlikę galėsite laisvai naudotis visomis Live paslaugomis, vienintelis mažas trūkumas tik tas, kad jūsų gamer profilije bus įrašyta ne Lietuva. Dauguma žaidėjų iš Lietuvos šį trūkumą kompensuoja prie savo niko priklijuodami raideles LT, arba motto skiltyje įrašo Lithuania.

Žinia kai kurie tinklo tiekėjai apsaugo prisijungimą prie tinklo skenuodami jūsų tinklo plokštės MAC adresą. Tokiu atveju jei naudosite tą patį laidą kurį jungiate ir į AK, turėsite skambinti interneto tiekėjui ir informuoti jį, kad ketinate jungti kitą kompiuterį. Norėdami laidą gražinti atgal į AK vėl turėsite skambinti. Tai nėra labai patogu, tad jei Live servisą naudosite nuolat rekomenduočiau įsigyti maršrutizatorių klonuojantį jūsų AK MAC adresą. Tai tikrai nėra būtina jei naudositės tik Silver paketu. Net ir nebūnant on-line konsolė išsaugos visus jūsų pasiekimus ir automatiškai atnaujins jūsų online profilį jums prisijungus. Tokius atnaujinimus galite daryti syki į dvi savaites.

Tuo ko gero ir baigsiu. Tikiuosi šis straipsnis kažkam pasirodė naudingas :). Jei kyla daugiau klausimų, arba jei esate Live vartotojas ir norite papildyti šį tekstą savo pastebėjimais kviečiu klausti, pildyti ir atsakinėti komentaruose.