Kai Rogue, pirmasis roguelike išvydo dienos šviesą, jis nebuvo gražus. Aišku, tais laikais ASCII simboliai buvo vaizdo kokybės viršūnė. Tačiau bėgant laikui ASCII prie roguelikes priskreto kaip musės prie šuns. Šis stilius reikalavo nedaug resursu tie kuriant žaidimą, tiek jį žaidžiant – kas labai tiko šiai mažai nišai. Bet bėgant metams, žaidimai gražėjo, o žmonės darėsi mažiau pakantūs sudėtingoms valdymo scenoms. Todėl tik taip išgražėjęs „Ancient Domains of Mystery” – ADOM – išdryso pasirodyt Steam.

Daugumos roguelikes istorija yra tiesiog pretekstas leistis į požemius. Taip yra ir ADOM. Žaidimo fentazi pasaulėlis gyveno ramiai ir normaliai, kol neatėjo metas Chaoso sugrįžimui. Tavo veikėjas yra vienas iš daugybės didvyrių, išgirdusių pranašystę ir nusprendusių, kad jiems užteks jėgų išgelbėti pasauliui. Ar tau pavyks sustabdyti Chaosą – ir kokį kelią tam pasirinksi – priklausys tik nuo tavęs ir atsitiktinai generuotų žemėlapių!

ADOM veikėjo kūrimas yra visiškai paprastas. Kai tikimasi, jog herojai mirs vienas po kito, tai ir stengiamasi, kad nereiktų daug vargti prieš pradedant naują žaidimą. Tad rasės, klasės ir profesijos pasirinkimą už tave galės padaryti ir pats žaidimas. Tik vardą reikės sugalvoti pačiam. Tada gausi paskaityti atsitiktinai generuotą savo veikėjo gyvenimo istoriją (stebėtinai daug herojų labai padėjo jų senelis) ir leistis į kelią.

Apie žaidimą nemažai pasako tai, kad vienu mygtuko paspaudimu galima įsakyti herojui ištyrinėti visą požemio lygį ar kaimą. Jis lakstys po ekraną ir tau nereikės jo valdyti pačiam, nebent susidurtum su priešais, durimis ar spąstais. Kovose, kita vertus, sudalyvaut teks. Tačiau net ir jos yra pakankamai paprastos: tiesiog trenkiesi į priešą ir tai užskaitoma kaip ataka. Aišku, gali pasirinkti vieną iš kovos taktikų ar panaudotį kokį įnagį. Šiek tiek sunkiau jei nori panaudoti magiją ar kokį įgūdį. Tada reikia kovoti su žaidimo meniu ir greitaisiais klavišais.

Kai žaidimo metu įsijungi meniu, tu sugrįžti į ADOM ištakas, nes jis atrodo nekažkiek tepasikeitęs nuo 1994 metų. Juodas fonas, pilkos raidės, ir daug vaikščiojimo rodyklių pagalba ar daiktų manipuliavimo su greitaisiais klavišais. ADOM atrodo visai natūralu, kad “A” atlieka vieną funkciją, o “a” kitą. Parduotuvėse apsiperkama paimant daiktus nuo grindų ir sumokant pardavėjui prieš išeinant. Parduodama, savaime suprantama, metant daiktus ant grindų ir žiūrint, kiek tau už juos pasiūlys. Reikia nepamiršti, kad nepaisant išvaizdos, ADOM yra tik perrengtas ASCII žaidimas, ir tai paaiškina visus keistus techninius sprendimus.

Ir tai taip pat paaiškina, kodėl žaidimas taip nenoriai atskleidžia informaciją. Jis nebuvo sukurtas galvojant apie tool tips, kurie paaiškintų, kad tau tiksliai reiškia vieno ar kito ginklo rodmenys. Ar tai, kad šventikas, pakeldamas daiktus, automatiškai patikrina, ar jie yra prakeikti – štai todėl tavo inventorius greitai pasipildo šlamštu, kurio pavadinimas visa prasideda žodeliu „uncursed.”

Bet apskritai tik į naudą, kad šiuos ASCII žaidimus žmonės bando apvilkti bent kažkiek išvaizdesniais rūbais. Į tą aš dedu visas viltis kada nors pats sužaisti Dwarf Fortress. Ir šie seni žaidimai yra pakankamai gilūs, nors ta gelmė yra labai spefininė ir menkai paaiškinta. Tačiau negali skųstis tuo, kad priešams pavaizduoti buvo sukurti tuntai ikonų, o ir požemiai atrodo kaip požemiai.

ADOM yra žaidimas žmogui, kuris visada norėjo išbandyti tokio žanro grandą, bet niekad neprisiryžo. Grafinis apipavidalinimas ir šioks toks įgarsinimas pradeda praryti tą karčią valdymo schemos piliulę. Kas žino, gal tai yra kaip tik tai, ko tau reikėjo!